Zeer smaakvol.
Eigenlijk is het een bijzonder raar fenomeen, de Lamborghini Urus. De auto deelt overduidelijk zijn genen met de Porsche Cayenne en Audi Q8, maar ze hebben er net voldoende aan gedaan voor het Lamborghini gevoel. Natuurlijk moeten SUV’s wel je ding zijn, maar je kan er ook anders naar kijken: van alles SUV’s is dit de bruutste.
De auto is uiteraard een enorm succes. Luxe en dure SUV’s zijn hot en veel duurder dan de Lamborghini Urus ga je ze niet vinden. Wat dat betreft is het raar dat er zo configuratiemogelijkheden zijn. Je kunt kiezen uit 11 lakkleuren en 4 verschillende soorten velgen. Verder zijn er nog wat carbon-frutsels en dergelijke, maar dat is het wel een beetje. Dat is waarschijnlijk met een reden gedaan. Lamborghini kan nauwelijks aan de vraag voldoen en hoe minder de auto’s van elkaar afwijken, hoe makkelijker en sneller het voor Lamborghini is, om al die Urussen af te leveren aan alle linksbacks uit de Premier League.
23″ jetsers
Om te voorkomen dat alle Urussen op elkaar lijken, kun je je wenden tot de vele tuners die zich bezighouden met de Urus. De firma Wheelsandmore heeft de nodige upgrades klaarliggen, zodat jouw Urus net even wat unieker en sneller is. We beginnen met de velgen, die 23″ meten in diameter. Dat is enorm, maar net zo groot als de grootst leverbare maat bij Lamborghini zélf. Voor zitten er 295/35/23 banden op, achter meten ze 335/30/23. Bestel die laatste voor de grap bij de lokale gastfitter. Altijd leuk. De complete set kost bij Wheelsandmoroe 11.899 euro.
Module
Om de Urus beter de bocht om te laten gaan, is er een module die de auto wat dichter bij de grond zet en zorgt voor (nog) sportievere rijeigenschappen. Via een app op de smartphone kun je alles instellen. De prijs van dat alles valt reuze mee, Wheelsandmore wil er graag 1.999 euro voor hebben.
Tot 808 pk
Maar je wilt vooral sneller zijn dan de rest. Er is keuze uit drie gradaties qua upgrades. De eerste stap (Stufe Eins) zorgt voor 125 pk en 100 Nm extra, waarmee het totaal uitkomt op 725 pk en 950 Nm. Bij Stufe Zwei worden er sport-katalysatoren (met 200 cellen) gemonteerd, waarmee je nog eens 15 pk en 15 Nm wint. Bij Stufe 3 wordt er nog wat aan het uitlaattraject gedaan om uit te komen op 808 pk en 972 Nm. De motortuning kost tussen de 3.000 en 6.500 euro. Al met al een keurig paketje, veel stijlvoller dan dat gedrocht van Mansory.
kingdante zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
roberto zegt
Ergens vind ik het nog vet staan ook..
koekwaus zegt
Verhoudingen kloppen wel iets beter met grotere wielen
rickthestig zegt
Vandaag nog een Peugeot gezien met 28 inch eronder. Stond ook goed.
f40racer zegt
@rickthestig: Ga toch fietsen, dat kan nooit.
cossiekiller zegt
@f40racer: Het was misschien een Peugeot fiets ;-)
f40racer zegt
@cossiekiller: Misschien was het voor jou nog een beetje te vroeg om reacties te lezen ;)
valluik zegt
Ziet er dik uit. Begint wat weg te hebben van een hoge hot hatch met deze dikke kneiters en de nieuwe verhoudingen.
brammetjedeb zegt
Hmmm. Bij de audi rs6 is het geen porem die wielen, maar deze kan het inderdaad erg goed hebben.
kennone zegt
Is de eerste upgrade niet 25pk meer ipv 125pk?
willeme zegt
@kennone: Het begint met enorm veel power, vervolgens komt er per stage een klein beetje bij
capogbe zegt
@willeme: standaard 650pk + 125 is dan toch 775 en niet 675? Denk dat de verwarring daar ligt;)
willeme zegt
@capogbe: PB was een beetje verwarrend voor mij, blijkbaar. Moet idd 725 zijn ;-)
langejohn zegt
Ben benieuwd of deze ook differentiëlen vreet, dat schijnt bij getunede RS6’en nogal een probleem te zijn.
3246cm252kw zegt
Goedkope tuning zeg. Bij zo’n merk auto zal je een hoger bedrag voor de tuning verwachten
Dutchdriftking zegt
Tja, de Urus blijft een hok, maar dit is zeker een verbetering. Mag zo in dat lijstje van gisteren.
Dutchdriftking zegt
Tja, de Urus blijft een hok, maar dit is zeker een verbetering. Mag zo in dat lijstje van gisteren.
pascalio92 zegt
Leuke velgen. maar al geef je n aap n gouden ring de urus blijft n lelijk ding
lucblocken zegt
Velgen zijn origineel van Kahn
gtke zegt
Zijn de velgen ook te bestellen voor onder mijn vrachtwagen? ?. Een normale vrachtwagenvelg is 22.5 inch