De directeur van Lamborghini (Stephan Winkelmann) denkt dat de markt voor luxe auto’s komend jaar niet gaat groeien. Zoekt meneer naar excuses nu ze doorhebben dat ze die hondslelijke Gallardo facelift niet aan de man gaan krijgen?
Mocht u het nog niet doorhebben: het is crisis in Europa. Echt waar. We eten allemaal meer en beter (op dat ene broodje zalm na) dan vorig jaar maar de wereld gaat KAPOT. Ook in China neemt de explosieve groei van de economie af en dus trekt meneer Winkelmann aan de alarmbellen: hij beweert dat het he-le-maal misgaat met de markt voor luxe automobielen. Ik weet niet Winkelmann, maar de meeste luxe autobouwers noteren zwarte cijfers en groeien…
En hoewel Winkelmann’s merk Lamborghini de verkoopcijfers in Amerika ziet herstellen en zelfs stukken beter verkoopt in groeimarkten Singapore, Hong Kong en India (waar in 2015 twee keer zoveel miljonairs zullen wonen als nu) blijft de vraag in China en Europa achter. Reden genoeg voor Winkelmann om te twijfelen of hij zijn targets wel gaat halen komend jaar. Schijnbaar denkt hij daarom dat de groei in de markt voor sportwagens zal stagneren.
Dat, of meneer probeert zich in te dekken voor het feit dat ze een hondslelijk gedrocht van een gefacelifte Gallardo hebben neergezet waar niemand voor zijn lol in gaat zitten, laat staan dat mensen hem gaan kopen. Of misschien is Stephan wat onzeker omdat zijn plannen voor een Urus SUV in de ijskast zijn beland bij moederconcern VAG? Rustig maar Stephan, het zal allemaal echt wel meevallen, je concurrenten verkopen namelijk prima.
straatpiraat zegt
Een opvolger van de legendarische LM002 kan ik wel waarderen! Verbruik van 1 liter op de 2 kilometer zodat ze balen dat ’t bij het G-label niet roder kan! :D
straatpiraat zegt
Hey Stephan, ga is buiten het VAG concern winkelen man!
JWZ-yo zegt
Zo lelijk is die Gallardo toch niet. Ik zie amper het verschil.
norge zegt
@JWZ-yo: Ga gauw een bril halen.
berlinetta zegt
@JWZ-yo: Ben maar blij dan!
flippert zegt
Groeit niet? Weten ze nog niet dat de inkomensafhankelijke zorpremiet niet doorgaat dan?
motoragent zegt
@flippert: Je ben redelijk op plusjesjacht of niet?
flippert zegt
@motoragent: je kan me van veel beschuldigen, maar dát nou juist niet..
pokerface zegt
Het is de schuld van VAG.
kaasboerin zegt
@pokerface:
solmatje zegt
Jammer dat die plannen van de Urus in de ijskast liggen.. had hem graag gezien!
E34M5Touring zegt
Mooi, die Urus lekker de prullenbak in en fijn verder met die Estoque. Die RaceTouareq was te lelijk voor woorden.
khaledos zegt
Hij is ook gwn gefotod van alle lelijke kanten elke hoek dus…
Eerste foto blijft strak moet ik wel zeggen
banjaloeloe zegt
Die Urus ziet er echt goed uit
baars1992 zegt
Waarom loop je de Gallardo af te kankeren alsof het altijd al een lelijk kut ding is geweest, want dat is hij niet en der is ook nauwelijks iets veranderd. slecht stukje subjectief journalistiek!
pieter-jan_catteeuw zegt
@baars1992: De associatie met VOLKSwagen is voor sommigen al jaren reden tot afkeer. Vreemd genoeg is het bij FIAT’s Ferrari geen issue. Dus ik vermoed dat de imago-competitie tussen de Duitsers een aantal hondsdolle autofans heeft gecreëert wiens voorkeur voor de ploeg hun appreciatie van het spel heeft aangetast met goedkoop moddergooien tot gevolg.
De mogelijk bestaat ook dat het gericht trollen is om de klikjes (waarvoor de adverteerder betaald) en het plezier van het uitlokken van emoties – zelfs negatief (op het internet is iedereen een narcist). Maar het gebeurt gelijk alleen bij VAG dus denk ik dat het eerder een snob betreft die zich te veel door reclame en de indruk van status laat beïnvloeden.
Je kan nog steeds de tussen fase Gallardo als 2WD of Superleggeria bestellen, de keuze van liefhebbers, dus het is zowiezo dikke zever. En ik vond de eerste Gallardo interresanter. Ik zou die best als supergelleria willen, in een reventon lakje met zwarte lampen en 2WD.
Ik dacht dat Ferrari vooral winstgevend was door hun merchandise (leuke petjes en handtasjes enzo) en mama FIAT zonder dewelke het bedrijfje al lang geleden kopje onder was gegaan. Voor de prijs van een Pagani kan je een stal vol sportwagens kopen en Bugatti is nooit winstgevend geweest. Porsche moet het hebben van hun aftrekbare (get it) SUVfies en manager slees (sleeën) dus dat telt ook niet. Ik vergeet er nog een paar but you get the point.
Ik zeg verhuren. Hou ze in uw bezit en verhuur ze aan een soort agency die op continentaal vlak die dingen regelt. Dan bestaat er nog steeds de vraag om het meest dramatische automobiel te produceren maar dan is het wat democratischer, wat stabieler, wat ecologisch gezonder,… Je bouwt uiteindelijk minder wagens maar ze maken geld zolang ze rondrijden – dus per auto maak je meer. En oneindige groei is toch niet logisch op een eindige planeet. IPV zoveel mogelijk producten produceren zal het logischer worden zoveel mogelijk geld aan ieder individueel product te verdienen.
Deze angency zou een CoOp moeten zijn tussen zijn werknemers en de eigenaren vd automobielen. De prijs ervan, via een systeem van credits, plus de prijs van dagdagelijks publiek transport zou goedkoper moeten zijn dan de prijs van het bezitten van een Golf GTI. Dan kunnen mensen dagdagelijks gezellig met het openbaar vervoer hun zakens doen, maar wanneer het moet of mag kunnen ze op hun electronisch apparaat een autooje kiezen – kiezen wat ze willen uitgeven – of goedkoper en sneller kiezen voor de autos die het dichts aanwezig zijn – en dan word die op een milieu vriendelijke manier op het dichtbijzijnde afhaalpunt geleverd met een volledige tank synthetische brandstof. Het zou een beetje real-life Gran Tourismo zijn. En want je opgeeft is het persoonlijk auto-eigenaarschap – ook geen verlies. Het zou het landschap vd auto industrie grondig veranderen naar ervarings rijke autos en langdurig gebruik – ipv wegwerp econodozen. Het zou ook op termijn de infrastructuur van mobiliteit veranderen zodat mensen leven, productie en consumptie dichter bij elkaar is. Als het merendeel van werkmensen beslist om dicht bij huis te werken dan zijn werkgevers verplicht dichtbij hun grijze dozen te zetten om de aantrekkelijkste arbeiders aan te trekken.
kickass zegt
@baars1992: Het is een blog en blogs zijn niet objectief.