Volkswagens design chef Walter De Silva heeft e.e.a. verklapt over de richting die VW, Audi en Lamborghini opgaan.
VW gaat terug naar eenvoudigere, snel te begrijpen design taal. Vrij vertaald moet VW vast houden aan de stevige Duitse rondingen, zoals die zien was bij de 4e generatie Golf. Ook de vertaling van Iroc concept naar Scirocco is een duidelijke uiting dat de ontwerpen eenvoudiger, maar ook brutaler worden.
Voor wat betreft Lamborghini deed ook chief engineer Maurizio Reggiani een duitje in het zakje. Toekomstige modellen worden meer beinvloed door de Reventon, vooral de pijlvormige neus en voorwaarts gericht luchtinlaten kunnen we op toekomstige Lambo’s terug zien. Voor de opvolger van de Murcielago zal Lamborghini terug grijpen naar lichtgewicht composiet materialen om een betere pk-gewichtsverhouding te verkrijgen.
Tegelijkertijd heeft Reggiani gezegd dat vierwielaandrijving inmiddels een integraal onderdeel is geworden van het Lamborghini DNA en als basis wordt gebruikt voor alle toekomstige ontwikkeling. Daar proeven we dan toch een beetje Audi invloed en bovendien is vierwielaandrijving per definitie minder lichtgewicht dan tweewielaandrijving. Het zou dan ook mooi zijn als er ook nog achterwielaangedreven supercars uit Sant Agata blijven komen. (via Car)
Tim zegt
Nja, als ze de wagens gewoon lichtgewicht kunnen houden incl. 4wiel aandrijving, is er toch geen probleem?
lijkt me dan dat zo’n sportauto sneller door de bochten kan en sneller optrekt met 4wd
en voor te driften koop je zoon wagen niet, daar heb je vieze oude MR2’s voor
Altron zegt
Wat een vette bak is het toch ook die Reventon….
Marcel zegt
Hoeveel gewicht scheelt het op een normale wagen als een Golf, Astra of Focus, om maar wat voorbeelden te noemen, wanneer men gebruik maakt van die composiet materialen?
AutoInformatief zegt
Zolang ze bij Lamborghini ook nog SV modellen gaan maken met achterwielaandrijving dan is dat allemaal goed.
Of het zo’n goede zet is om alle modellen nu op de Reventon te laten lijken dat weet ik zo net nog niet.
Nick zegt
De vierwieldrijflijnen van Lamborghini is zo goed als achterwielaandrijving.
Je kunt er prima mee powersliden en in het bochtenwerk voegt het niet bijster veel toe.
Het is enkel geschikt om het vermogen vanaf stilstand/lage snelheden makkelijker op het wegdek te krijgen.
Het is geenzins een hulpmiddel, als je het fout aanpakt breekt de achterkant net zo snel uit als bij een achterwielaandrijving.
Je komt er ook snel mee in de problemen.
Jappie zegt
Goeie plannen van Volkswagen!
MACH3 zegt
@Nick
Uw redenering klopt niet echt.
Dan moet je eens met een moderne Lamborghini rijden, in het bochtenwerk heeft die juist wel een duidelijk voordeel.
Je kan veel vroeger op de gas en zo trekt men de wagen meer door de bocht. Terwijl je bv bij een corvette (achterwiel) echt niet te vroeg op gas mag want dan ben je weg.
En vanuit stilstand heeft de Lambo het juist een beetje moeilijker om te kunnen vertrekken vanwege dat de aandrijving niet goed weet wat (bij hard optrekken) tenzij dat je met de soort Launch control vertrekt en de elektronica buiten spel zet.
F1-freak zegt
Prima idee om het design van Lambo’s voortaan op de Reventon te inspireren, want dat is een van de mooiste auto’s die Lamborghini gemaakt heeft.
JD zegt
@Tim
wat is er mis met een MR2? Zo oud zijn die nog niet hoor. En trouwens driften met een mr2? Kan je beter een skyline of een sylvia voor pakken hoor.
Arnoud zegt
@ Marcel:
Veel te weinig als je de prijsstijging door het gebruik van composiet materialen er bij in overweging neemt.
babbaloerie zegt
@Tim en JD
Driften met een MR2 is idd haast niet te doen, zelfs mensen die het heel goed kunnen krijgen het pas na veel proberen voor elkaar.
http://videos.streetfire.net/video/MR2-How-to-drift-a-mr2-I_21793.htm
Iceman zegt
4WD systemen hoeven helemaal niet zwaar te zijn, maar het is goedkoper om daarop te besparen.
Audi gebruikte in de jaren 90 al carbon fiber cardanassen onder de 200 Quattro IMSA en onder de 90 Quattro GTO.
Nu zijn dit wel race wagens maar alleen het kosten plaatje verhinderd gebruik in productie auto’s.
Lamborghini zou hierop niet hoeven te besparen lijkt mijn, met een lichtgewicht 4WD systeem tot gevolg.
Ice.
bmwF zegt
@nick,
ooit erin gezeten? want door jouw praat wordt bij mij nu ineens alles zeer onduidelijk..4wiel blijft 4wielaandrijving en geeft niet de indruk dat er met achterwielaandrijving wordt gereden, want als dat zo zou zijn dan is lamborghini een héél slecht merk, en is het dat? nee;) prachtig merk met enorm goede kwaliteit, en dat is zo voor alle wagens die 4wielanndrijving hebben.
Chuppa zegt
@ babbaloerie
Offtopic: Leuk filmpje, maar driften met een MR2 is erg goed te doen hoor :). Heb je niet eens een Turbo voor nodig, ik spreek uit ervaring… Goed, van bocht naar bocht wordt wat lastig, maar (zeker met de juiste bandkeuze) is het erg plezierig bochten doorkomen hoor :).
Nickel zegt
@bmwF
Gast, ontspan… hij geeft alleen maar aan dat de afstelling van het 4WD systeem van Lamborghini zo is afgesteld dat een groter deel van het vermogen naar de achterwielen gaat, dan naar de voorwielen. (Wat volgens een vriend van mij ook klopt, rijdt regelmatig trackdays met de Gallardo van z’n oom) Alle 4 de wielen worden aangedreven, maar er gaat zeg maar 60% vermogen naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen, (zijn effe gewoon cijfers, he… kloppen niet!) Daardoor heb je wel gewoon 4wd, maar nijft t een beetje naar achterwiel aandrijving…
Desalniettemin: mooie plannen van VW!
TJ zegt
Goed nieuws! Ik houd van de Reventon styling!
ringer zegt
@ Nickel
Idd zie ook de reactie van Mach3 die legt het systeem ook duidelijk en realistisch uit.
babbaloerie zegt
@Chuppa
Ik ben zelf een MR2 eigenaar, maar ik durf hem toch niet tot het uiterste te drijven hoor. Het is zeker plezierig bochten doorkomen, maar als ie eenmaal uitbreekt is er geen houden meer aan.
Chuppa zegt
@ babbaloerie
Ah, leuk! Ik ben zelf geen eigenaar, het is een vriend van me van wie de MR2 is. Je hebt natuurlijk gelijk dat het goed opletten geblazen is wanneer je op de grens van stabiliteit rijdt, maar dat geldt denk ik wel voor alle auto’s. In het nat is extra opletten in elk geval het devies ;).
Nick zegt
@Nickel: Inderdaad.
De koppelverdeling is dusdanig dat het leeuwendeel naar de achterwiel word gekoppelt.
En wat betreft de elektronica, ik geloof dat de Lamborghini VT koppelingen juist gespert zijn totdat de elektronica ingrijpt i.p.v. andersom zoals men bij Haldex systemen ziet.
Dat legt ook uit waarom bij clutch dumps juist de koppeling door brand i.p.v. het rustig oplaten komen.
Davidov zegt
Goed plan, doen ze waarschijnlijk omdat Ferrari dat ook doet/gaat doen :P
Robin zegt
Hey mijn auto lijkt net op een vliegtuig en ik verkleed me als piloot als ik een rondje ga rijden… want dan voel ik me stoer??
Of moet die foto iets anders impliceren…
Sorcerer zegt
Hmm, ze zouden toch geen rekening houden met het milieu? Dat lagere gewicht lijkt mij een erg duidelijke reden te hebben: zuinigheid en milieu. Ok, rij-eigenschappen gaan er ook op vooruit bij sportief rijden, maar dat is niet zomaar zo bij comfortabel rijden…
Duidelijk om milieu-redenen. Maar goed ook: waarom geld uitgeven aan benzine als het niet nodig is? Vooral met die prijzen nu…
Jay zegt
@Robin…
En op welk vliegtuig dan precies..?
dekster zegt
@Sorcerer
Keep on dreaming, Lambo’s worden tegenwoordig hoofdzakelijk naar Rusland en China verkocht en bij mijn weten staat de benzine daar nog steeds erg goedkoop…
Robin zegt
@JAY,
op een ruige straaljager
http://www.youtube.com/watch?v=SVPiPy0EidI
Ow dat vind ik zo triest aan die wagen, hij is mooi hoor maar waarom de lame vergelijking met een vliegtuig.
Supreem zegt
Als je op een punt gekomen bent waar de VW designchef de nieuwe Lamborghini stijlkenmerken uit de doeken doet, dan scheelt er toch iets met deze wereld.
Dat gezegd zijnde: mooie wagens die Lambo’s.
Pieter-Jan zegt
Lamborghini is al heel lang bezig met 4WD. De Diablo VT kwam uit toen de Bugatti EB110, en de Porsche Turbo ook een keuze hadden gemaakt voor vierwielaandrijving. De EB110 is falliet, maar de Porsche is net als Lamborghini 4WD gebleven.
Ik denk dat ze gewoon realitisch zijn wat betreft de werkelijke talenten van de mensen die deze wagens kopen. Het is niet de bedoeling om uw klanten de dood in te jagen. Enkel de begrafenis ondernemer doet daar profijt aan.
Deze systemen zijn geen echte AWDs maar eerder anti-slip systemen.
broccoli met pinda's zegt
Ik heb nog eens gekeken maar ik heb geen enkele hoek weten te ontdekken van waaruit de reventon mooi is. Dit in tegenstelling tot de normale murci die juist wel heel mooi is…
GerreLekker zegt
Die is zo spectaculair mooi, die Reventon! De rest van de reeks mag er natuurlijk ook zijn :)