Lamborghini heeft de Lanzador concept officieel gepresenteerd.
Het had best gaaf geweest als Lambo tijdens de Monterey Car Week een Ferrari Purosangue tegenhanger had onthuld met een dikke V12. De onthulling van een crossover zat er inderdaad in, maar niet met die twaalfcilinder waar je misschien op hoopte.
In plaats daarvan is de Lamborghini Lanzador een volledig elektrische auto. En daarmee de eerste volledig elektrische Lamborghini. Voor nu nog een concept overigens. Het is een 2+2, met de bedoeling dat de productie in 2028 van start gaat. De Italianen hebben zelf een segment verzonnen waar deze crossover in past. Namelijk het segment van de Ultra GT. Oké.
1 Megawatt
Informatie over de aandrijflijn is nauwelijks bekendgemaakt. Behalve dat de EV over vierwielaandrijving beschikt en de auto met twee elektromotoren komt. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Dat is geen verrassing als je kijkt naar de line-up van het merk. Ook hebben ze het niet over concrete pk’s maar dat de Lanzador over een megawatt aan vermogen beschikt. Dat komt omgerekend neer op 1.341 pk.
Er zijn allerlei designelementen wat dit een echte Lamborghini maakt. De zichtbare achterwielen aan de achterkant van de auto bijvoorbeeld. En in het interieur heeft het merk gekozen voor een echte cockpit gevoel. De bestuurder en passagier worden gescheiden door een dikke middentunnel. Zowel de bestuurder als de passagier heeft zijn eigen scherm. Er is geen centraal display.
ALA
Ook is de Lamborghini Lanzador concept uitgerust met ALA, Lambo’s actieve aerodynamica. Bekend van de Huracán Performante en de Aventador SVJ. Zowel aan de voor- als de achterzijde zijn er bewegende delen die afhankelijk van de rijmodi van standje verwisselen.
In 2024 wil het merk de line-up volledig geëlektrificeerd hebben. De volgende stap voor Lamborghini is volledig elektrisch en de Lanzador zal in 2028 de aftrap geven. Het merk is met dit concept aanwezig op de Monterey Car Week.
Johanneke zegt
Heh. Dat ding staat 10cm te hoog. Dit is geen off roader. Dit is een racewagen. Die horen laag te zijn. Heh ik snap er helemaal niets van. Dit is alsof je een landcruiser zwaar verlaagd. Of een 911 een 1.0 turbotor geeft.
rollingstoned zegt
Racewagen? Het is een crossover… ;-)
Johanneke zegt
Gaat lamborghini echt crossovers bouwen ja. Ja de urus, maar die bouwen ze niet dat doet VW. Wat is er mis met de wereld. Lambo’s horen sportwagens te zijn.
coupedriver zegt
De Urus rolt in in Italië van de band… Waar de onderdelen vandaan komen is een ander paar mouwen 😉
Richmond zegt
En? Porsche doet het al jaren, Aston Martin heeft er ook 1 net als Maserati en Ferrari. Lotus is er ook mee bezig. Het zijn cash cows en brengen nieuwe klandizie. Zodat ze sportwagens kunnen blijven maken en nog meer daarvan kunnen verkopen..op termijn zal Bugatti er vast ook wel eentje maken die 400 km/u kan
Johanneke zegt
Ja zielig eh. Oh kijk we bouwen de ultieme rijdersauto, maar onze klandizie heeft het testosteronniveau van een bejaarde ookal zijn ze 35, dus we geven ze een hoge instap. Ik geloof die onderzoeken direct als ik om mij heen kijk, van de mannen van vroeger waren veel mannelijker dan de mannen nu. Overal luie dikke mensen.
harrie zegt
Inderdaad gewoon jammer dat ze hem hoog op zn pootjes hebben gezet, design is op zich wel lekker.
str8six zegt
Was te verwachten, gezien dat rare design.
Paul zegt
Ligt het aan mijn smaak maar klopt het dat het eigenlijk een hele lelijke auto is?
Aon zegt
Als je dit lelijk vindt, dan is het hoogste tijd om naar de opticien te gaan. Supergaaf apparaat dit..
str8six zegt
Meningen zijn net als anussen – iedereen heeft er een.
tortuga zegt
Of juist andersom!
mashell zegt
Dat zijaanzicht is toch wel bijzonder mooi. Front en achterkant beetje standaard Lamborghini. Interieur misschien iets te veel frutsels en stengeltjes. Maar ze zijn duidelijk op de goede weg.
drdre1 zegt
Ik heb ook zichtbare achterwielen aan de achterkant van m’n auto. 🤔
ggj1987 zegt
Het is een kruising tussen een sportwagen en een SUV. Ik heb normaal gesproken helemaal niets met SUV’s en Crossovers maar dit is wel geinig. Wel jammer dat er geen jankende V10 of V12 in ligt. Wellicht een leuk project voor tuners :p
lebeaunl zegt
Dik ding wel. Ik mis alleen de zijspiegels qua design, verder lekker eigenwijs zoals een Lambo hoort te zijn.
potver7 zegt
2028… ze doen in ieder geval niet aan Muskiaanse beloftes, daar bij Lamborghini. Maar het geeft de concurrentie genoeg tijd om in de tussentijd alvast een concurrerend model te ontwikkelen.
En ook wel logisch dat ze over de aandrijflijn nog niks concreets willen zeggen, ze hebben nog een jaar of 3-4 om ontwikkelingen op dat gebied te volgen. In 2028 hoef je echt niet aan te komen met accu- en motortechniek die in 2023 state-of-the-art was…
ggj1987 zegt
Dat geldt voor het ontwerp ook. Dat is tegen die tijd ook weer verouderd. Ik begrijp niet zo goed waarom ze hem zo ver vantevoren al aankondigen.
fransananas zegt
Ik wil hem! Maar niet pas in 2028
camber24 zegt
1 MW is 1359,6 pk. Die 1341,02 is geen pk maar hp.
Allison Burgers zegt
Niet de eerste elektrische concept van Lambo. Paar jaar geleden hadden ze de Terzo Millennio.
ralfast zegt
Hehe, eindelijk een opvolger van de Mega Track.
Valt bij me in de smaak.