Want schonere milieus.
De Urus slaat in als een bom. De SUV van Lamborghini komt voort uit een heidens idee, maar dat is de zure appel waar je even doorheen moet bijten. Het ding scoort immers enorm en dat zorgt ervoor dat Lamborghini hun klassieke recept wat betreft supercars nog even kan behouden. Dat is ook wat waard, toch?
Momenteel kun je de Urus krijgen in één configuratie. Je krijgt dan de welbekende 4.0 liter V8 met twee turbo’s uit de schappen van Audi en Porsche, maar dan in zijn meest krachtige vorm: 641 pk. Dat klinkt als meer dan genoeg en over een versie erboven kunnen we kort zijn: die komt er niet. Tenminste, de Urus ST-X is officieel, maar dat is een raceversie voor zijn eigen raceserie. Een Urus Performante of iets dergelijks is er (nog) niet.
Met een aanschafprijs van – in Nederland – meer dan 200.000 euro, is het geen goedkope jongen. Het behoeft dus geen uitleg dat de mensen die zich deze auto kunnen permitteren, veelal vermogend zijn. Hakim Ziyech, Lil’ Kleine of Enzo Knol bijvoorbeeld. Maar stel nou dat je de Rambo Lambo 2.0 net te duur vindt? Dan moet je of een Audi (RS) Q8 kopen en voor lief nemen dat je niet tegen een Lamborghini-logo aanstaart, of even wachten.
Volgens onze Engelse naamgenoten bij Autoblog is er namelijk een hybride-Urus op komst. De spreker is Maurizio Reggiani, hoofd van R&D bij Lamborghini. Een hybride versie van de Urus klinkt als een goed idee. Sterker nog: de Urus is ontworpen met elektrificatie in het achterhoofd. Een hybridemotor erin lepelen en klaar, toch? Zo simpel is het helaas net niet.
Hybride-SUV’s uit het VAG-concern zijn er genoeg. De instaphybride van de Porsche Cayenne bijvoorbeeld, een 3.0 liter V6 met stekker, die zijn weg ook in de Bentayga heeft gevonden. Of wat te denken van de versie daarboven, de Turbo S E-Hybrid-serie van Porsche. Een 4.0 liter V8 met stekker waar bij Porsche 680 pk uitgepeuterd wordt. Passen zal het zeker en de gang erin zetten moet ook wel goed komen.
Wat Lamborghini vreemd genoeg wil is onderscheid. Ze willen juist niet – zoals bij de huidige Urus – gewoon een motor uit de schappen van Audi of Porsche pakken en hem in de Urus lepelen. Nee, ze willen kijken wat ze kunnen doen om van de Urus Hybrid iets bijzonders te maken. Klinkt als een goed plan. Als je dan toch bezig bent, is het ook leuk om te kijken of de V10 van de Huracán erin past. Toch?
Image-credit: een Urus die aangepakt is door Novitec Rosso, via Autojunk.
ibssr zegt
Wanneer is deze trend eindelijk voorbij? Weg met al die SUV’s en snel. Gelukkig zijn de eerste tekenen van verval zichtbaar.
Stefje zegt
@ibssr: Waar heb je het over? Enige segment die nog steeds groeit en dat zelfs in de crisis bleef doen.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/suv-houdt-europese-markt-in-zijn-macht/
ibssr zegt
@stefje: De SUV trend is overgewaaid uit de VS. Daar zijn de eerste krasjes te zien, dalende vekopen t.o.v. voorgaande jaren:
https://www.goodcarbadcar.net/2019-us-suv-sales-figures-by-model/
Ook wordt de CO2 druk ook alleen maar groter. Geloof me over een paar jaar kijken we naar de SUV zoals we nu al naar de niet meer bestaande MPV kijken. Er is hoop.
rhellema zegt
@ibssr: en dan allemaal saaie sedans op de weg? Met de suv is er gelukkig nog een beetje variatie op de weg, of jij of ik het nou wel of niet mooi vinden.
Stefje zegt
@ibssr: When you look at the sales numbers for the entire year of 2019, the segment is up considerably. December wasn’t a great month for SUV sales, but the year was good.
Uit jouw artikel. 1 zwaluw maakt geen zomer ;)
ibssr zegt
@stefje: de slechte maandcijfers werden vergeleken met de cijfers van een jaar eerder. De meeste SUV laten rode cijfers zien. We zullen zien of het een negatieve uitschieter is, of dat we een trendbreuk te pakken hebben. Ik ben ook heel benieuwd wat SUV’s in het topsegment gaan doen. Ik ben blij dat ik geen aandelen Aston Martin heb gekocht, ik vrees namelijk dat de DBX niet het succes gaat brengen en dat dit zomaar het einde kan gaan betekenen. Gelukkig wel ingestapt bij Ferrari. Die aandelen doen het prima (maken ook geen SUV’s).
ouwedibbes83 zegt
@ibssr: Ferrari is toch al behoorlijk ver met de ontwikkeling van hun SUV? Als de Urus t zo goed doet in t hoge SUV segment, denk ik dat Ferrari daar ook wel een paar wagens kan slijten.
fendercd60 zegt
@ibssr: stel je niet zo aan.
HZW zegt
Een V10 gaat er “voorin” niet inpassen, zeker niet als er ook nog een Electro motor bij moet.
harrie zegt
Ja ze zullen er wel echt iets bijzonders van maken die motor. Zoals bijvoorbeeld een grote plastic afdekkap waar Lamborghini op staat ipv Porsche.
mpgc zegt
@harrie: hij is leuk
karaya zegt
Ik wacht op de 2.0 TFSI.
wijsneus zegt
@karaya: De 1.5 volstaat in Nederland ook wel hoor.
karaya zegt
@wijsneus: Ik wil een “dikke”.
marinepower zegt
Misschien is de hybride motor uit de VW X1 nog wat op te boren? De 800 cc TDI plus E-Motor op elk aangedreven wiel en gaan!
baklava zegt
Lamborghini was altijd een rebels merk, zou juist een V12 ingelepeld moeten worden ipv die downsizing onzin.
Treurig.
JanJansen zegt
@baklava: Lamborghini is nu Duits. Het is in het verleden wel eens voorgekomen dat een Duitser zich rebels ging gedragen. Dat ging niet helemaal goed.
theblazerunner zegt
@janjansen: Dat was eigenlijk een oostenrijker en is nog steeds niet grappig.
vonklausenburg zegt
@theblazerunner: Inderdaad niet grappig, die grappen sporen niet. In tegenstelling tot tre…. ach laat maar zitten…
ouwedibbes83 zegt
@vonklausenburg: ik denk dat je beter wat gas terug kan nemen, dit gaat de verkeerde kant op
rhellema zegt
@theblazerunner: was dat een Oostenrijker die de sjoemeldiesel bedacht heeft?
drdre1 zegt
? ? Die foto! Wat een mislukking… Hoe zal dat gesprek bij de aflevering van de tuner zijn gegaan?? “Nou, hou je hart vast: TAADAAAAA!”… ? ?
sonnybonds zegt
@drdre1: tja de originele is ook al een mislukking. Heb hem laatst in het echt gezien hier in Dort maar man man wat een gedrocht. snap echt niet dat mensen hier zoveel geld aan uitgeven.
drdre1 zegt
@sonnybonds: ik ook niet. Maakt niet uit hoe geweldig hij rijdt of welke badge er op zit.
ethylestra zegt
Ook in diesel uitvoering?
vondick zegt
Mooie Toyota. Zie ze op elke hoek van de straat.
frank2b zegt
@vondick: Warempel!
barendbotje zegt
Joel Beukers mag inmiddels aan t rijtje toegevoegd worden heb ik net vernomen ?
basr32 zegt
Lekker heel de naam Lamborghini om zeep helpen. Lekker bezig VAG…
koekwaus zegt
@basr32: ach, zonder VAG waren ze jaren geleden al overleden waarschijnlijk