Lamborghini pakt groot uit bij het 50-jarige jubileum van de Countach: ze komen met een moderne interpretatie van de Countach.
De Lamborghini Countach is een van de meest spraakmakende ontwerpen van de vorige eeuw. Marcello Gandini zette een auto neer die ronduit buitenaards was. 50 jaar later ziet de auto er nog net zo spectaculair uit als toen.
Als je heel scherp bent denk je misschien: wacht even, waar haal je die 50 jaar vandaan? En inderdaad, de Countach ging pas in 1974 in productie. Toch viert Lamborghini dit jaar al het 50-jarig jubileum van deze auto. Daarbij gaan ze uit van 1971. Dat was namelijk het jaar waarop de wereld voor het eerst kennismaakte met de Countach. Op de Autosalon van Genève stond toen de Countach LP500, het eerste prototype. Dit was het ontwerp in zijn meest pure vorm, zoals Gandini het bedoeld had.
Het jubileum van zo’n iconische auto mag Lamborghini natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Dat doen ze dan ook niet. Op de Huracán Super Trofeo EVO2 zagen we al een hoedtik naar de Countach in de achterlichten. Maar dat was nog maar een klein voorproefje.
De man met de regenjas die ons eerder toefluisterde wat we van de laatste Aventador kunnen verwachten heeft meer nieuws. En dit is eigenlijk nog interessanter. Lamborghini komt namelijk met een moderne versie van de Countach. Daarbij moet je niet denken aan een special edition met een bijzondere kleurstelling (zoals de Aventador Miura Edition), maar aan een auto die daadwerkelijk lijkt op de Countach.
Uiteraard gaat Lamborghini een bestaande basis gebruiken voor deze auto. Onderhuids zal het namelijk een Sián zijn. En die is weer gebaseerd op – hoe kan het ook anders – de Aventador. Strikt genomen is dít dus de laatste Aventador, en niet de Aventador ‘Ultimae’.
Nu kunnen we natuurlijk weer gaan zeuren over uitmelken, maar dat gaan we niet doen. Een moderne Countach is namelijk een behoorlijk gaaf idee. Mits goed uitgevoerd uiteraard.
Als we er even vanuitgaan dat er aan de techniek van de Sián niets verandert, wordt de nieuwe Countach dus een hybride. Naast de bekende 6,5 liter V12 heeft de Sián namelijk ook nog een elektromotor die zorgt voor 34 pk’s extra. Daarmee komt het systeemvermogen uit op 818 pk.
De precieze productieaantallen zijn ons nog niet bekend, maar reken op een beperkte oplage van enkele tientallen. Er komt een prijskaartje van zo’n €2 miljoen netto aan de auto te hangen. Dat is ook wat een Sián ongeveer moest kosten. Maar als Lamborghini’s designafdeling een trouw weet te blijven aan het meesterontwerp van Gandini, belooft de nieuwe Countach wel een stuk fraaier te worden.
ghini zegt
Eccezionale! Fantastico!
moveyourmind zegt
Dit kon nog wel eens een pareltje gaan worden. Hopelijk maken ze er net zo’n buitenaards en futuristisch ontwerp van als het origineel destijds was. Het lijnenspel leent zich in elk geval goed voor een moderne interpretatie.
Net als dat van de Renault 5. Een heel ander segment, maar de nieuwe 5 beloofd ook een erg mooie moderne opvolger van een icoon uit de jaren ’70 te worden. Van mij mogen er meer fabrikanten inspiratie uit dat tijdperk halen.
simonferrari zegt
Ik merk dat ik een beetje pk-moe (of oud) aan het worden ben. Tuurlijk, veel vermogen is heerlijk maar hoeveel lol heeft 800 pk t.o.v. 500 pk te bieden?
Bernadette zegt
@simonferrari: eens. Lol of angst, zit niet zoveel tussen met zoveel PK’s.
str8six zegt
Als je die Countach uit 1971 ziet wordt duidelijk waar Tesla z’n inspiratie vandaan heeft gehaald voor het lijnenspel vd Cybertruck
mustang750supersnake zegt
wacht nog steeds dat ze die mirua concept op de weg zetten….
MarcoM zegt
Gewoon prachtig, als kind had ik zelfs een poster hiervan.