Hoe dan? Want dat Lamborghini zo krankzinnig succesvol was kunnen wij eigenlijk maar moeilijk bevatten. De verkoopcijfers van Lamborghini in Q1 2022 zijn opmerkelijk te noemen.
Het is iets dat je natuurlijk vaker ziet. Bij een relatief klein merk, zijn er grotere verschuivingen mogelijk qua percentages. Een model dat aanslaat (of juist niet!) kan een groot verschil maken. In het geval van Lamborghini is dat niet anders. Maar bij Lamborghini is het dit kwartaal (Q1 2022) wel heel bijzonder. Dat meldt het Italiaanse merk.
Om maar meteen met de deur te vallen, ze hebben op positieve wijze een record te pakken. In het eerste kwartaal van 2022 verkocht het merk namelijk 2.539 exemplaren wereldwijd. Dat is een redelijke stijging (5%) ten opzichte van het jaar ervoor en een hele flinke stijging ten opzichte van het jaar daarvoor: 20%.
Lamborghini in Q1 2022
Natuurlijk, in absolute aantallen valt het best mee. En sinds de Urus verkoopt Lamborghini aanzienlijk meer auto’s. Maar hier komt het gekke, de Urus neemt ‘maar’ de helft van de verkopen voor zijn rekening.
Dat betekent dus dat de andere helft twee supercars zijn. Twee behoorlijk belegen supercars nota bene. De Aventador kwam namelijk in 2011 op de markt (als opvolger van de Lamborghini Murcielago) en is dus al 11 jaar oud. De Lamborghini Huracán kwam in 2014 (om de Gallardo op te volgen) en is inmiddels ook alweer 8 jaar oud.
Laatste atmosferische V10 én V12
Dus twee stokoude supercars verkopen gezamenlijk net zo goed als een ‘hete’ SUV als de Urus. Misschien dat de liefhebbers en petrolheads nog en masse de oude supercars kopen. Er zijn niet veel auto’s in die klasse met een atmosferische V10 of V12.
Lamborghini bevestigt dat dat ook bij hen niet lang zal duren. In 2023 komt er een nieuwe vlaggenschip met hybride-aandrijving. Daarnaast komen er – eindelijk – twee extra uitvoeringen van de Lamborghini Urus. Tot nu toe was er slechts één model, de Urus.
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste auto’s die in 2021 op kenteken werden gezet!
petroldrinker zegt
Toegegeven, de grootste reden waarom ik tegenwoordig een Lambo zou kopen ipv een Ferrari (als ik nieuw kon betalen), is dat Lamborghini nog N/A motoren bouwt in de midengined supercars ipv turbo motoren zoals Ferrari tegenwoordig doet.
ttr6 zegt
Hoezo? Je kunt bij Ferrari nog prachtige V12’s , hartstikke atmosferisch, kopen.
bernoulli zegt
Ben bamg dat het niet de liefhebbers en petrolheads zijn, maar YouTubers. En dan liefst een paarse of gele. Met stickers.
harrie zegt
Heel bijzonder inderdaad, helemaal nu we weten dat een Aventador op een rechte snelweg bij 100km/h uit zichzelf gaat slingeren.
frank2b zegt
Vervangingsaankopen wellicht?
pindakoning zegt
Hoe hebben ze zo’n Urus zo lelijk kunnen maken, terwijl de andere modellen zo strak zijn, vind ik
ericc zegt
Nogal logisch een deel van de productie ligt op de bodem van de Oceaan. Aquaman zal zich amuseren….
Even serieus, de Huracan vind ik tijdloos mooi. De instapversie als spyder met RWD mag zeker in mijn garage.
De opvolger krijgt waarschijnlijk wel de 4L V8 zoals de Urus want ik vermoed dat er geen 3L V6 + hybride zoals de 296 GTB bij Ferrari.
ritzevespa zegt
Ouwieje kehl groete oet Limburg
Zeker mooie staaltjes techniek uit die jaren maar vergeet niet dat dingen heel snel gaan.
Magnetisme is onbeperkt qua vermogen alleen de mechanica is dat.
Dus je mooie 400ps v12 klink mooi, de 3400ps 6 pole brushless doet het werk.
Ik wil zelf een elec auto rijden maar ze maken niks wat leuk is
100pk op 700kg is leuk, zeker icm rwd
Nja iedereen is toch lief en niks mag meer??
Ik ben motor gaan rijden
Goedkoop en veel power per cc