Ondanks een ongetwijfeld rappe aanloop, haalde deze Lambo het niet tot de overkant. En ja, dan haal je dus een nat Italiaans maatpak.
Jaaaaa het is weer zo ver hoor. Uitgerekend in het slaperige Heemskerk is het helemaal fout gegaan met een potente supercar. Het voorval vond plaats naast de Communicatieweg, waar de communicatie tussen banden, power en grip kennelijk een beetje misging op deze druilerige winterdag. Misschien had de Lambo bestuurder zin in een potje (scheef) schaatsen. Maar ja, ijs ligt er anno 2020 natuurlijk niet meer in ’s lands waterlichamen na al die global warming.
Gelukkig hebben een paar mensen de verzopen stier gespot en de hulpdiensten gebeld. Toen deze echter arriveerden, bleek er niemand bij de auto aanwezig te zijn. Op zich raar bij zo’n peperdure bolide te water zou je zeggen. Het houdt echter ook meteen wat goed nieuws in: kennelijk waren de inzittenden in staat op eigen kracht de Aventador Roadster te verlaten.
Nu we het toch hebben over de auto in kwestie: dit is soort van een bekende voor ons. Hij werd namelijk eerder al eens gespot en op autojunk gezet. Het gaat om een huurauto. De plaatjes van destijds check je HIER. Toen stond de Aventador nog op gewone Duitse platen, inmiddels zitten er zo te zien exportplaten op. Dit is te zien aan het bekende rode vakje naast de cijfer-lettercombinatie dat we tegenwoordig zo goed kennen in Nederland. Door ons belastingstelsel koopt immers iedereen tegenwoordig zijn/haar auto in Duitsland.
Inmiddels is de bestuurder van de auto overigens ook weer boven water. Hij heeft zich gemeld bij de autoriteiten. Of hij een goede verklaring had voor zijn eerdere afwezigheid is onbekend. Die zal wel even geschrokken zijn en misschien een droge broek hebben aangetrokken. De Lambo wordt door een berger uit de sloot gehaald.
Image-Credit: Lorenzo Derksen, Inter Visual Studio
civicfk3 zegt
Benieuwd wat de verzekering doet, officieel mag je met deze platen maar tot de grens rijden en heb je een 1 dags kenteken nodig om vanaf de grens naar een RWD station te rijden voor keuring.
Stefje zegt
@civicfk3: hoe kom je daar bij? Je roept nu iets zonder te weten hoe of wat. Als er een 2-weekse vrijstelling van de bpm-plicht is aangevraagd mag je gewoon 2 weken legaal in NL rijden op Duitse export platen. De verzekering die standaard op de platen zit is WA voor heel Europa. Waarschijnlijk is er een aanvullende allrisk-verzekering op het chassisnummer afgesloten. Goede kans dat er gewoon uitgekeerd gaat worden.
snuffel77 zegt
@stefje: echt niet
Ff de regeltje nalezen.. wijsneus
vroaaaaaaaaaar zegt
@snuffel77: http://www.autosimporteren.nl/exportkenteken/
momo zegt
@snuffel77:
Ik denk dat jij eens wat beter aan de regeltjes moet snuffelen. @stefje: heeft gelijk.
snuffel77 zegt
@momo: je mag met een buitenlands kenteken niet in Nederland rijden..
Ik zit namelijk bij de politie en dit zijn gevalletjes voor een vette print.
Kijk de juiste boeken er maar op na..!
momo zegt
@snuffel77: Ik zit bij de politie nahnahnah!! Je hebt het mis.
De douane zou er een punt van maken, maar als je een BPM en MRB vrijstelling hebt niet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik
“Ik zit bij de politie nahnahnah!!!”
VeniVidiVici zegt
@civicfk3: Nee, er mag met deze kentekenplaten in NL gereden worden. Alleen zodra je staande gehouden wordt en je blijkt niet de Duitse nationaliteit te hebben dan krijg je een boete.
mrtrex zegt
@venividivici: als je me op een bron kan wijzen ben ik mee. Ik heb hier al zo vaak discussies over gehad, zelfs bij de RDW spreken ze elkaar tegen. Volgens mij mag het gewoon als je BPM vrijstelling hebt aangevraagd.
felixff zegt
@venividivici: dat je stelt dat nationaliteit hier iets mee te maken heeft geeft aan dat je er geen drol van begrepen hebt :p
9000cse zegt
Hier wat de Duitse site https://www.autokennzeichen.info/sonder-autokennzeichen.htm erover te melden heeft:
Ausfuhrkennzeichen (Exportkennzeichen)
Wegwerfkennzeichen mit befristeter Gültigkeit, es ersetzte das früher für Überführungen genutzte ovale Zollkennzeichen. Das Ablaufdatum (anfangs nur Monat und Jahr) der deutschen Haftpflichtversicherung ist auf dem roten Streifen am rechten Rand eingeprägt.
Die Gültigkeit des Kennzeichens und des dazugehörigen, grünen Fahrzeugscheines beträgt unabhängig hiervon immer ein Jahr. Nach Auslaufen der deutschen Versicherung darf das Fahrzeug jedoch nicht mehr auf deutschen Straßen bewegt werden. Im Ausland können von Deutschand aus exportierte Fahrzeuge in der Regel bis zum Ablauf des vollen Jahres mit den deutschen Exportkennzeichen betrieben werden, sofern vor Ort eine neue Kfz-Versicherung abgeschlossen wird.
9000cse zegt
En wat ik er verder over weet is, dat ik er in Frankrijk nogal eens een zie rijden. Meestal dure auto’s, die bestemd zijn voor Spanje of Marokko. De chauffeurs zijn vaak jongere buitenlanders, die ingehuurd zijn om die auto’s naar het land van bestemming te brengen. Dat kunnen Marokkanen zijn, maar ook vaak Oost-Europeanen. Maar wie het ook mogen zijn: Hun rijstijl is meestal belabberd: Véél harder rijden dan is toegestaan en verkeersregels? Hebben ze volkomen lak aan. Zou in bovenstaand artikel best óók wel eens het geval hebben kunnen zijn.
E550 zegt
@9000cse: dus jij denkt dat ze iemand inhuren om naar Spanje of Marokko te rijden in hun dure bolide? Die dingen worden gewoon op een trailer gezet.
9000cse zegt
@e550 Ik heb het over dure (meestal jong gebruikte) auto’s en niet specifiek over bolides. Daarmee bedoel ik voornamelijk duurdere Audi’s, BMW’s van de 5- en 7-serie en Mercedesen van de E-klasse, vaak cabrio’s. En ik DENK niet dat dat zo is, maar ik WEET het! Ik ben namelijk nogal nieuwsgierig, heel erg veel onderweg in Frankrijk en heb vaker met zulke mensen gesproken. Meestal zijn het auto’s, die door handelaren uit Spanje of Marokko in Duitsland gekocht zijn en dan worden er vaak van zulke mensen ingehuurd om ze daar naartoe te brengen. Ik heb echter ook Marokkanen gesproken die in Duitsland wonen en daar zo’n auto gekocht hebben om er een vakantie mee door te brengen in Marokko en hem tijdens/na die vakantie te verkopen. Schijnt zelfs een goede business te zijn. Ik twijfel er niet aan dat er ook auto’s op trailers die kant op gaan, maar ik heb het hier alleen over dingen die ik weet en niet zomaar even bedenk. En even ter informatie: Ik rijd met mijn Mondeo zeker zo’n 20 keer per jaar naar Marseille. Via Luxemburg en dan over de A31, A6 en A7. Precies dezelfde route, die vanuit Duitsland vaak gebruikt wordt richting Spanje.
blo3to3t zegt
@9000cse: wat een specifieke info, wat nu met de 3 series, c klasses en de a16 bij galder?
povel zegt
@9000cse: als ze op weg waren naar Spanje of Marokko vanuit Duitsland en dan bij Heemskerk in de plomp belanden, hebben ze wel ergens een verkeerde afslag genomen.
9000cse zegt
@povel Goeie conclusie! Vast veel denkwerk geweest.
blo3to3t zegt
@civicfk3: wat is een RWD station ?
Papageno zegt
Rear wheel drive station. Denk aan BMW Touring modellen.
clubbtraxx zegt
Effe wegwezen tot de alcohol uit z’n lijf was waarschijnlijk.
hplh zegt
@clubbtraxx: waarom? Je kan toch ook gewoon zeggen : ik heb thuis een paar borrels genomen voor de schrik?
VeniVidiVici zegt
@hplh: Nee, want je mag officieel plaats delict niet verlaten. En bij het zien van dure auto’s met dit soort kentekenplaten krijg ik altijd een bedenkelijke gedachte.
hplh zegt
@venividivici: welk delict dan?
mpgc zegt
@hplh: artikel 5 wegenverkeerswet
VeniVidiVici zegt
@hplh: Verlaten van plaats ongeval dan (art.7 van het wetboek)
hplh zegt
@venividivici: 1
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a
bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b
daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2
Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
bierbuik zegt
Toch best handig zo’n vleugeldeur!
styns zegt
@bierbuik: haha als die hadden gewerkt had ie de overkant wel gehaald ?
cossiekiller zegt
Waarschijnlijk in de fik gevlogen en hij vond niets anders om te blussen.
ericd zegt
Dit soort auto’s zijn vaak vele malen beter dan de bestuurder die erin zit. Wat mensen zich vaak niet realiseren is dat brede banden op een gladde ondergrond je reinste glijers zijn (immers grote contact patch in relatie tot gewicht). Geen electronische regeling kan voorkomen dat je dan van de weg raakt. Wat een idioot.
Henk_he zegt
Ik ben geen expert maar volgens mij maakt de breedte minder uit dan de diepte van het profiel en ’t soort rubber. Vaak staan super cars op banden met een racy profiel en zachte compound. Bij koud weer komen ze nauwelijks op temperatuur en door het weinige profiel krijg je niet al ’t water op tijd weg. Dat zorgt voor de glijpartijen, niet ’t feit dat er brede banden onder liggen.
orion84 zegt
@Henk_he: als het daadwerkelijk om aquaplaning gaat heeft het soort rubber er weinig mee van doen. Profiel speelt uiteraard een rol, maar breedte zeer zeker ook. Hoe breder de band, hoe groter het contactoppervlak en hoe meer water je dus moet verplaatsen en hoe minder druk je juist per vierkante centimeter hebt (en dus hoe makkelijker je gaat drijven). Net zoals dat waterskiën op brede ski’s makkelijker gaat dan met smalle schaatsijzers onder je voeten.
nissanfairladyz zegt
Dit klopt. Ik had ook een auto met achterwielaandrijving met bijna 300pk en brede banden. Bij regen en sneeuw heb je minder grip, in de zomer bij droog wegdek juist meer.
Daarom is het ook niet zo handig bij een normale auto.
En nu rijd ik elektrisch bitchezzzz
petrolcarsfirst zegt
Ha dan ben jij blij dat jouw elektrische botsauto daar niet ligt! Dan had je onder stroom gestaan!
FieRo zegt
Ik vind het maar een vaag verhaal wat betreft alle omstandigheden.
mpgc zegt
Ik denk dat de bestuurder geen tijd had om te wachten bij de auto omdat nog op tijd bij de bruiloft moest zijn.
Henk_he zegt
En nu is ook nog z’n tûûter nat…
thomasthomas zegt
De bruiloft is in het water gevallen.
nissanfairladyz zegt
Een echte Lamborghini hoort toch ook op het platteland ?
erce zegt
In ieder geval één auto minder bij de bruiloft.
frank2b zegt
Niet grote blij….
lukevdh zegt
Vanmorgen nog leuk zijn rijden met een continental v8 en een paar uur later zien je hem zo….
bartsss zegt
Heeeeey daar zijn onze kansparels van de maatschappij weer. Ruwe diamanten zijn ’t. Wacht maar tot ze geslepen zijn, dan zijn ze een verrijking!!!
Papageno zegt
Maar niemand durft ze te slijpen…
jometdebanjo zegt
Haha Huurauto, las ergens iets van trouwstoet dus verkopen via de Domeinen. En de bestuurders hebben zeker drugs gehad, strafblad of wapens bij. Zo klaar als wat
pa045 zegt
@jometdebanjo: dit klinkt erg naar etnisch profileren. En dat mag niet meer van Halsema.
antz zegt
Niet gek dat hij de sloot is gereden. Zag deze auto gisteren rond 15.00uur nog in Gouda rijden, tesamen met een Audi station en ook nog een VW station(waarvan 1 met ook een Duits kenteken) . Reden daar ook al als mafkezen……….
techniekmeneer zegt
Die is wel even uitgetüterd.
petrolcarsfirst zegt
Ik ben benieuwd wat de nieuwe eigenaar hiervan gaat zeggen?
En of hij de auto nog wil?
En/of deze auto uberhaupt nog “normaal” verkocht kan worden, nu iedereen dit (kan) zien? Trouwens de schade kan netjes gemaakt worden, maar de electronica vindt dat water niet zo fijn! M.a.w. alle bedrading en electra vernieuwen of storingen tot in de eeuwigheid! Ik hoef m niet meer!
MaartenD zegt
Rijden en tütteren in een trouwstoet is blijkbaar lastig…probleem lost zichzelf zo wel fijn op…
loentje zegt
Als de bestuurder de zelfde is die vrijdag rond 4 uur op de A20 bij Rotterdam in de toeterstoet reed is het niet zo gek dat ie zo eindigde!
loentje zegt
Idd ik heb ze ook zien rijden rond 4 uur bij Rotterdam, gevolgd door o.a. Mercedes g63 AMG, BMW X6 M, Mercedes A45 AMG en nog een paar dure bakken, allemaal toeterend en associaal rijdend.
Dutchdriftking zegt
Tja, de hamvraag is nu wat het met de elektronica gedaan heeft. Als dit hoog genoeg in de carrosserie zit dan valt de schade wellicht nog mee.