Mocht een EVO te gewoon zijn een een STO te extreem, is deze Lamborghini Huracán Tecnica een perfecte keuze.
Soms is een introductie geen verrassing meer. Vroeger was je al blij dat je elke week het heetste autonieuws op woensdagmiddag kon ophalen. Met het internet tegenwoordig is er een constante stroom van nieuws, lekkages, teasers en campagnes. In het geval van de Lamborghini Huracán Tecnica (die lekte ook) is dat geen probleem. Want bestaat er zoiets als een overdaad aan atmosferisch V10-geweld?
We hebben nu alle foto’s en informatie voor je. De Lamborghini Huracán Tecnica is een van de laatste der mohikanen en een absoluut pretpakket. Dat begint met de motor. Zoals gezegd is dat een atmosferische V10, in dit geval meet deze 5.2 liter aan slagvolume.
Vermogen Lamborghini Huracán Tecnica
Het maximale vermogen bedraagt namelijk een goddelijke 640 pk bij 8.000 toeren. Even ter referentie, dat is 19 pk meer dan de McLaren F1 uit de jaren ’90. Het koppel bedraagt 656 Nm bij 6.500 toeren. Dat is stiekem best veel trekkracht voor een 5.2 liter motor zonder drukvulling.
Bij deze vlotte Lambo staat uiteraard alles in het teken van pk-gewichtsverhouding, niet zozeer het maximale aantal pk’s. Het drooggewicht bedraagt een vrij schappelijke 1.379 kilogram.
Dat is mede bereikt door de aandrijving bij de voorwielen weg te halen. Dat scheelt niet alleen aandrijfas, maar ook de frictieverliezen. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 3,2 seconden. Er zijn snellere Huracáns, maar voor een achterwielaandrijver is het heel erg snel.
Remweg
Relevanter is misschien de 0-200 km/u acceleratietijd: 9,1 seconden. Dit ding vliegt! De topsnelheid bedraagt 325 km/u. Stoppen kan de Lamborghini Huracán Tecnica trouwens ook. De remweg van 100 km/u naar stilstand bedraagt namelijk slechts 31,5 meter.
Ook is het uiterlijk afwijkend van de auto waarop de Lamborghini Huracán Tecnica gebaseerd is, de EVO RWD. Dankzij de vele spoilers, splitters en andere koolstofvezel goodies heb je 35% meer downforce op de bips van de auto. De weerstand nam tenslotte met 20% af.
Verbruikscijfers hebben we nog niet, maar de brandstoftank is 80 liter groot. De bagageruimte is slechts 20 liter ruimer. Ze stellen prioriteiten bij Automobili Lamborghini.
Meer lezen? Dit zijn 11 regenboogcombo’s om je dag op te vrolijken!
jaapiyo zegt
Stiekem best nog gaaf behalve de verpester achterop. Jammer dat je er boven de 1.80m niet fatsoenlijk inpast.
petroldrinker zegt
ooit in 1 gezeten? in een gallardo pastte mijn vader zelfs met zijn 2M lengte, huracan vond ie nog ruimer
CYBRTRK zegt
Met mijn 1.80m + helm had ik nog genoeg ruimte over, dus 1.90m moet ook nog wel lukken
Stefje zegt
@CYBRTRK: 1.94 met helm in coupe lukt ook prima
mx5wijf zegt
Voor Lamborghini begrippen een cleane wagen, dat mag ik wel.
Meer downforce en minder weerstand? Dat is oprecht netjes! Maar hoe zit het dan met de porpoising??
Loek zegt
Vind ‘m eigenlijk wel gaaf, ook zo in het groen. Net dat beetje extra agressie maar ook niet té ver over de top imo. En 640 pk op de achterwielen is altijd +1
PunicaOase zegt
Heerlijk!! Was ik rijk dan kocht ik er een, maar nadat ik al een Alfa Romeo 8C en een hele lekkere Mustang V8 heb gekocht..
volvoturbo zegt
Niet te extreem, maar zeker niet saai. Like it!
basman147 zegt
Mooi ding, alhoewel ik meer tot kamp Ferrari behoor vind ik de Huracan mooier dan de 488 en de F8.
Het kopppel is echter 565 NM, niet 656 NM, dat laatste zou idd een record hebben betekend voor een atmosferische moter met 126 NewtonMeter per liter, maar 108 is nog steeds netjes.
flyerbunch zegt
Voor bewegend beeld en hoe deze stier klinkt: https://youtu.be/tpPkrhsKeXg