Nou nou, poeh poeh, he he. Eindelijk is de Lamborghini Huracán Sterrato officieel onthuld.
Een iets andere variant van de al langer bekende Lamborghini Huracán is dan eindelijk hier. Lamborghini heeft namelijk officieel de Huracán Sterrato onthuld. Heel erg tof natuurlijk, maar het duurde wel lang. Sterker nog, de vorige teasers waren dusdanig onthullend, waardoor feitelijk dat moment de première was. Toen moesten we het echter voornamelijk met afbeeldingen doen, nu is er een hoop informatie beschikbaar.
De auto maakt nu zijn debuut op Art Basel in Zwitserland. Nu het even iets minder gaat met de auto-evenementenbranche zoeken fabrikanten andere evenementen om te shinen. De Sterrato is de offroad versie van de Huracán. In totaal staat ‘ie 4,318 centimeter hoger op zijn poten.
Vergeet niet dat de basisauto een raszuivere supercar is, dus zó veel is 4,318 centimeter niet. Op het Suzuki Terrein Treffen zullen ze je alsnog niet serieus nemen. Informatie over lieren, aanloophoeken, vrijloopnaven en hoge gearing konden we dan ook niet vinden.
Rally modus!
Het ‘Integrated Vehicle Dynamics-systeem is opnieuw gekalibreerd om goed om te kunnen gaan met de grotere banden en rijhoogte. Zowel ‘Strada’ (straat) als ‘Sport’ (sportief!) is aangepast. Ook is er een nieuwe rijmodus: rally. Perfect als je bij een Cars & Fristi-meeting op een camping in Appelscha jezelf uit een grasveldje moet zien te redden.
De Sterrato is ook een maatje breder, dankzij nieuwe wielkastverbreders. Er zijn 15 inch remschijven voor (met zes zuigers voor de klauw), achter meten ze 14 inch (en hebben de klauwen vier zuigers).
Er zijn nu ook speciale 19 inch wielen met offroad-banden: Bridgestone Dueler AT002. Deze zijn ook nog eens runflat, want er zit (helaas) geen reservewiel op het dak. In plaats daarvan is r een roofscoop én zijn er dakrails. Op een Lambo! Ook is er meer bescherming aan de onderzijde.
Motor Lamborghini Huracán Sterrato
Dan de motor. Het is namelijk de laatste Lamborghini met enkel en alleen een atmosferische verbrandingsmotor. Dat is een specifieke categorie, maar wel een belangrijke voor de liefhebber en @petroldrinker. Hierna is het turbo’s, geëlektrificeerd of elektrisch.
Helaas heeft Lamborghini er niet iets bijzonders van gemaakt. De 5.2 motor levert 610 pk en 560 Nm, net als de eerste Huracán. Van 0-100 km/u is 3,4 seconden. De topsnelheid is slechts 260 km/u, uiteraard begrensd om de banden te ontzien. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij de Porsche 911 Dakar.
De prijs is nog niet bekend, maar wel dat je ‘m via het Ad Personam-programma kunt samenstellen. Reken maar op een gepeperd prijskaartje. Er zijn 350 exterieurkleuren leverbaar, evenals 65 tinten voor het interieur. Lamborghini gaat er precies 1.499 exemplaren van maken. De productie van de Lamborghini Huracán Sterrato start in februari 2023.
Uiteraard hebben we ook bewegende beelden voor je:
Meer lezen? Dit zijn 10 offroad supercars!
Dutchdriftking zegt
Toch leuk dat het er is. En er zijn Arabieren die er daadwerkelijk mee de woestijn in gaan. Dat is zeker.
berlinetta zegt
Dan denk ik dat ze niet erg ver komen en een paar kamelen nodig hebben om deze auto weer los te trekken.
Loek zegt
Dus hij is zowat identiek aan de concept, renders door derde partijen, teasers, testmules én Lamborghini’s teaser ergens vorige maand, dus dit is niet zo choquerend.
Wel echt gaaf trouwens! Tussen Porsche en Lambo echt een heerlijk concept, mijn voorkeur gaat toch ietsje uit naar de 911 maar ik vind dit ook zeker niet te versmaden. Lijkt me trouwens ook echt een heerlijke daily driver, normaliter rijd je met een Lambo alsof letterlijk alles schade aan de auto kan veroorzaken (en als je niet voorzichtig bent, gebeurt dat ook), maar met plastic wielkasten en verhoogde veren lijkt dat een probleem minder.
Wel echt in elke kleur behalve deze, trouwens.
Mercbenz zegt
Kan wel merken dat het geld bij de 65 plussers zit. Toch fijn die hogere instap.
Edge zegt
Wat ik mij dan wel weer afvraag: De Sterrato heeft een roof-scoop. Maar de auto heeft ook dakrails, die vóór de scoop gemonteerd zitten. Krijgt de auto dan nog wel genoeg verse lucht binnen als iemand z’n Skibox met schoonmoeder op het dak heeft liggen?
ghini zegt
Als jou schoonmoeder op het dak ligt niet iig..
(Sorry maar je geeft zelf het voorzetje..)
harrie zegt
Die scoop is waarschijnlijk net zo functioneel als de dakrails.
Niet.
kennone zegt
Mooi dat hij er toch gekomen is, maar wel jammer om hiermee het atmosferische tijdperk af te sluiten.
Benny_Weisz zegt
Toch ben ik reuze benieuwd naar hoe een off-road band eruit ziet die 260 km/h aankan……
ghini zegt
Esthetisch gezien zou ik die rally lampen liever op de motorkap zien. Nu zitten ze in krappe ruimte en er tussen nog het Lamborghini logo gepropt. Zal wel met de regeltjes te maken hebben maar het ziet er gewoon niet prettig uit.
conflagration zegt
Waarom brengen lambo en porsche nu basically all-road versies van hun auto’s uit? Is dit een nieuwe trend ofzo? Of heeft dit een reden?
hotze zegt
De winst verhogen.
Waar blijft de Huracan Balboni trouwens?
flyerbunch zegt
Je moet nu maar eens de configuratie doen.. alle kleuren van de regenboog incl lazer stickers! https://configurator.lamborghini.com/configurator/carline/32003-20111?lang=eng&country=nl
volvoturbo zegt
Mwa, doe mij maar n Performante.
awesome zegt
Wachten tot er een tuner komt die hem verlaagd.
Polo Fun zegt
´vroeger´ echt heel vroeger was de gallardo sterk. Nu lijkt ie net een oude varken. Dat heb ik nu al met deze off the road stier,
kaeser zegt
Speelgoed voor influencers.