Zoals Urbanus zei: beter één vogel in de hand, dan geen hand.
Uiteraard zijn wij allemaal bekend met Lamborghini. Het is van origine een tractor-fabrikant die tegenwoordig dikke super-SUV’s gaan bouwen en hun logo op schreeuwend dure fietsen plakt. Je zou bijna vergeten dat het merk ook uitstekende sportwagens kan bouwen, op dit moment zijn er twee in productie: de Huracan (met V10) en de Aventador (met V12). Over beide auto’s hebben Lamborghini officials Andrea Baldi, Federico Foscini en Maurizio Reggiani wat nieuws te melden.
In een interview met het Australische Drive hebben de drie te kennen gegeven dat naast de Urus de focus komt te liggen op de autosport en zeer exclusieve varianten van hun sportieve modellen. Eerst het goede nieuws: er komt een hetere variant van de Huracan Performante. Het is bijna niet te bevatten, maar kennelijk weten ze bij Lamborghini deze sensatiebom op wielen nog spectaculairder te maken. De huidige Perfomante is op dit moment een van de snelste auto’s op de Nordschleife van de Nürburgring, dus wat de nieuwe gaat doen moet wel buitenaards zijn. De extra lichte en extra sterke Huracan komt pas na de facelift van dat model. Wanneer is niet bekend.
Niet heet nieuws, maar wel goed om te weten: er komen meer superzeldzame Lamborghini’s als de Veneno en Centenario. Dit zijn technisch gezien gewoon ‘normale’ Lamborghini’s, maar hebben een compleet uniek koetswerk. Lamborghini begon hiermee met de Reventon en het heeft ze sindsdien geen windeieren gelegd. Wat Lamborghini wel uitsluit zijn pure trackday speeltjes als de Ferrari FXX K, Pagani Zonda R en McLaren Senna GTR. In principe moeten Lamborghini’s altijd straatlegaal zijn.
Dan het slechte nieuws. De heren van Lamborghini sluiten namelijk ook uit dat er ooit een Aventador met achterwielaandrijving komt. Reggiani brandt los: “Achterwielaandrijving op de Aventador is iets wat we niet hebben. Het vierwielaandrijving-systeem van die auto zeer veilig en maakt de auto alleen maar sneller. Zonder vierwielaandrijving zou de tractiecontrole overuren draaien.” Daar heeft Reggiani een punt, want de V12 in Aventador S levert 730 pk. Misschien iets teveel van het goede. De laatste twaalfcilinder Lamborghini met achterwielaandrijving was de Diablo. De laatste series hadden ook al vierwielaandrijving, maar er was een speciale ‘GT’ variant met enkel aandrijving op de achterwielen.
remus1997 zegt
Kleine opmerking; De GT2RS is de snelste op de Nordschleife, op een eerlijke manier ook nog?
87sandyd zegt
@remus1997: Iedereen dacht dat de tijd nep was, totdat autojourno’s er een rondje mee mochten rijden.
Iedereen was verbaast over de snelheid van de performante…
rvdw zegt
@remus1997: er staat dat de Performante 1 van de snelste auto’s is op de Nordschleife. En dat is sowieso een aardig knappe prestatie
g60gti zegt
Benieuwd naar die perfomante die is nu al zeer geslaagd.
rufctr01 zegt
De Koenigsegg Agera RS redt het ook met 1176pk op de achterwielen.
Donstil zegt
@rufctr01: Dat weten we eigenlijk niet want geen van de eigenaren rijd daar echt mee.
jorden zegt
@Donstil: Wahaha 1+ Volgens mij worden er ook exemplaren zonder motor geleverd, speciale instagram edities ;)
trustmeiamanengineer zegt
Ferrari levert probleemloos 800pk aan de achterwielen, bullshit dus. Maar awd hoort bij Lamborghini, dat had ‘ie ook gewoon kunnen zeggen.
jorden zegt
@trustmeiamanengineer: enorm dikke banden en heel wat elektronische assistentie zijn er toch echt nodig om die 800 pk te kunnen gebruiken. Ik vermoedt eerder dat het voor de gemiddelde lambo klant gewoon beter is om het bij 4WD te houden.
nopetrolnofun zegt
Was even bang dat het slechte nieuws zou gaan over het afscheid van de N/A V12…
drdre1 zegt
Wat een gruwelijk lelijke hood scoop heeft die Diablo op de foto! Origineel blijft toch de beste. OT: Het slechte nieuws is dat er dus meer van die limited edition modellen komen. De Reventon was geweldig imo. Wat daarna kwam niet, op de Sesto Elemento na.
jpoers zegt
@drdre1: op de GT was dat origineel.
raym zegt
@drdre1: Van de diablo is er een gt en gtr uitvoering. De gt zijn 80 stuks van gebouwd en de gtr rond de 30 deze hadden beide deze roofscoop er standaard op zitten.
drdre1 zegt
@raym: kenners :) 1
allesmetturbo zegt
Wat heeft die urus gigantische velgen zeg
FieRo zegt
Op de 2e foto is het net of de Urus boos is op de zielig kijkende LM002 !!
mashell zegt
@fiero: opa lust wel een slokje en bezorgt zo reputatieschade aan de goede familienaam.
zwepp zegt
Doe mij de blauwe maar, het artikel mag je houden.
Gulli zegt
Dus er komt een belachelijk snelle hypercar á la Valkyrie/Project One/Weet ik het die miljoenen gaat kosten en waarschijnlijk alleen op de boulevards en parkeerplaatsen van dure hotels te zien zullen zijn. Nou ja de schoorsteen zal ervan blijven roken waarschijnlijk
ikleesookoverautos zegt
De Reventon, toch wel 1 van de gaafste Lambo’s ooit.