Stel je hebt een jaartje geleden een lekker knaloranje of sinisterzwarte Gallardo gekocht. Zeer bevredigend doe je daar hooghartig je dagelijkse boodschapjes mee of rijd je iedereen met je 519 pk zoek op het 4-baans vliegveld dat ook wel A12 wordt genoemd. Totdat je de eerste foto’s van de R8 ziet. “Ja maar…ja maar, ik had toch de mooiste Lambo?” Vervolgens komt je ter ore dat de nieuwe RS6 579 pk krijgt en ik kan begrijpen dat je het als Gallardo-bezitter helemaal hebt gehad. Alleen een V10-upgrade of misschien wel een V12 is goed genoeg voor je. En wat doet Lamborghini? Ze bouwen er een Audi-V8 in…
Althans, dit beweert carmagazine.co.uk. Als je goed naar de achterkant kijkt, zie je 4 uitlaten in plaats van de gebruikelijke twee. In deze Gallardo zou de aluminium V8 FSI-motor van de R8 moeten liggen. Dit om de verkoopcijfers wat op te krikken én om de ontwikkelingskosten wat te reduceren. De Gallardo V8 zou begin volgend op de Geneve Motorshow kunnen verschijnen. Een krap jaar later zou een Spyder V8 z’n debuut kunnen maken om zo Lamborghini’s belofte waar te maken elk jaar met een ‘nieuw’ model te komen.
De Audi V8 krijgt een magere powerupgrade (zo’n 430 pk) en dit moet er dan voor zorgen dat de Gallardo V8 en Audi R8 niet te veel in elkaars vaarwater zitten. Daarnaast weegt een Gallardo nog altijd een slordige 130 kg minder dan een R8. Echter, we krijgen straks ook nog de minimaal 500 pk sterke V10 R8. Verwacht wordt dat deze Audi zich nog onder de prijs van de Gallardo V8 zal bevinden. Dus een Gallardo V8 is (waarschijnlijk) minder snel, minder mooi (alhoewel) en duurder dan de Audi V10 R8. Ik snap ‘m even niet.
Weet jij beter hoe het zit? Stuur dan een mailtje met naam en uitleg naar [email protected].
MiuRa zegt
wat een bagger idee, laten we lambo nog een beetje exclusief houden
dekster zegt
Misschien een RS versie van de R8?
Rossi zegt
Geloof niks van dit nieuwsbericht
robert zegt
passat 2.0 tdi of A4 1,9 tdi. Praktische auto voor weinig of dure prestige. Volgens mij is dit precies zo’n gevalletje.
Julian zegt
ik naar het mailadres mailen, krijg direct een reply:
This is an automatically generated Delivery Status Notification
Delivery to the following recipient failed permanently:
[email protected]
kzal het hier dan maar even neerzetten, een lambo is nu nog exclusief maar daar willen ze wat aan doen bij het VAG daarom gooien ze nu een audi blok erin. zowieso zou je nooit een audi r8 kopen om het feit dat je in de bar niet iedereen aan je lippen hangt als je zegt dat je een audi rijd/ je sleutels op de bar legt, het past gewoon niet.
Bam_Margera zegt
word het lambo gamma niet wat te groot met zo’n gallardo V8? :)
PieterA zegt
Tjah, Audi gaat Lamborghini nu volledig uitmelken & downgraden, het moest er van komen. Er zijn maar weinig echte autobouwers meer die zich serieus nemen.
mike zegt
wat een ongelooflijke onzin.. een audi r8 ziet er gewoon lelijk uit.. de mensen die dat mormel gedesignd hebben mogen zichzelf echt wel is even achter de oren krabben.
de gallardo is echter wel ontzettend mooi vormgegeven en je moet deze auto ook niet kopen om mee te racen, maar om mee gezien te worden. Ik zou mijn hond nog niet in een r8 willen hebben!
dany zegt
jezus dit menen ze toch niet :S
zou me zo vies tegenvallen van audi…
w0o0dy zegt
Misschien dat het aantal pk’s iets verder omhoog gaat (naar 430/440) en dat de Gallardo door een lager gewicht en alleen achterwielaandrijving een 911 GT3 concurrent moet worden?
Of ze kwakken een turbo (of compressor) op de v8 en maken de auto net zo snel als de “oude” v10 en maken ruimte voor de nog sterkere geblazen v10: de komende “Super Gallardo”
Js zegt
eerlijk gezegd vindt ik de R8 helemaal niet mooier dan een Gallardo…maar dat is mijn opinie
Armada zegt
De Lambo voor de calvinist.
Dink zegt
Een V8 diesel, vast ;)
Solstice zegt
Het wachten is nu alleen nog op de TDI…
Ik ben overigens sceptisch, volgens mij snijdt Audi zichzelf in het been met een auto die dichterbij de R8 V10komt qua prijs/prestaties. En wie wil er nou een V8 Lambo als hij ook een V10 Audi kan krijgen?
db zegt
hier klopt niks van, dit is hoogstwaarschijnlijk een motor voor de audi R8 die getest word, winkelmann, de baas van lamborghini , zegt in elk interview dat lamborghini de exclusiviteit wil behouden en daarom geen extra modellen inzet de komende jaren.
nu lamborghini bij audi hoort is het mogelijk voor audi om hun sportwagenmotoren in de gallardo te testen en dat is hier hoogstwaarschijnlijk het geval, een gallardo met V8 , daar moet je echt niet aan denken.
Lampredi zegt
Dit is voor al die mensen die denken dat peekaas de sportwagen maken.
Al had een A6 10000 pk, een sportwagen wordt het nooit. En al heeft een Caterham 80 pk, het blijft meer een sportwagen dan welke Audi dan ook. Begrijp dan ook niet waar deze discussie over gaat. Staar je maar blind op een cijfer op je beeldscherm, het begrip sportwagen ga je alleen bevatten door er een te rijden. Een echte dan, niet zo’n playstation ding met ziljoen pk’s.
Rick dos zegt
” Ik snap ‘m even niet.
Weet jij beter hoe het zit? Stuur dan een mailtje met naam en uitleg naar [email protected].”
Als roepende in een woestijn begint mijn boodschap blijkbaar eindelijk eens aan te komen……..
sus zegt
Dat is toch gewoon inspelen op de markt.
Wat maakt het uit als een audiklant een lambo koopt of een lamboklant een audi koopt ?
Ze verkopen auto’s en als ze her en der een klant kunnen afsnoepen van bmw, mercedes, porsche, ferrari, aston martin, … dan zijn ze toch goed bezig ?!
Ik heb nog liever een gallardo v8 dan een r8 v10 gewoon omdat ik de gallardo een stoerdere wagen vind.
Arie Nap zegt
Het lijkt mij sterk dat Lamborghini dit gaat doen. Grote kans dat er een nieuwe audi motor wordt getest in een beetje een fatsoenlijke testauto aangezien de testrijder niet met een R8 wou testen
Lampredi zegt
@sus: precies. Ik denk trouwens niet dat er veel mensen zijn die serieus de volgende overweging maken: “Zal ik een R8 kopen of een Gallardo? Of toch een RS6? Ze hebben evenveel pk”.
Quattro zegt
@ Dink:
Wel een diesel waarmee ze al 2 keren gewonnen hebben op Le mans eh ;) ;) ;)
2XMX zegt
@Wooody: Je kon nog wel eens gelijk krijgen. Een puurdere, lichtere Lambo met V8, RWD en een boel minder elektronica zou zeker een goede stap zijn. Ik heb vorig jaar een stuk in een Gallardo E-Gear mogen rijden en kreeg toch er toch echt een Audi gevoel van. Best kans dat men daarom toch met een wat minder “fijngeslepen” uitvoering komt.
Wat betreft het turbo/compressor gedeelte heb ik zo mijn twijfels. Een fabrieks-Lambo met turbo is vloeken in de kerk als je het mij vraagt.
bas zegt
echt zonde hoe zo’n prachtig exotenmerk opgevroten word door die smakeloze duitsers die echt alleen in cijfers denken. De kont van die Lambo is al vermolmd door het duitse eenheidsworst design, wachten op het moment dat hij na de motor zodirect ook een volkswagen snoet krijgt.
Ik hoop dat de italianen binnenkort met een eigen honderd procent italiaans merk op de proppen komt, want wat nu met lamborgini gebeurt is tenenkrommend.
bas zegt
en het duurt niet lang meeer of ze lepen er hun favoriete 1.9 tdi in..
CSL zegt
430PK in zo’n auto is ook erg leuk hoor. Mensen die een F360 hebben gereden begrijpen het misschien.
Jurgen zegt
Wat een gekut met die motoren bij Audi/Lambo. Audia had gewoon met zijn fikken van Lambo af moeten blijven.
Ik krijg echt een beroerte van deze spaans/duitse crap.
Vorsprung Durch Technik, bah.
Jurgen zegt
Ik bedoel italiaans, ik had het hier thuis net over een Seat Leon FR series vandaar :)
dekster zegt
Kijk eens goed naar die foto, je ziet eigenlijk een vierkantige uitlaat en geen 4uitlaten.
Dus we hebben hier waarschijnlijk weer met een update te maken ;)
TimMR2 zegt
zonde, echt moeten ze nooit doen. Lamborghini is een exclusief merk en dat moeten ze zo houden.
En heeft iemand al eens het geluid gehoord van een V10 uit de Gallardo dat is echt zo ongelovelijk mooi.
Heb een tijdje geleden in een Gallardo kunnen rijden, echt een geweldige auto en heerlijk geluid zo’n jankende V10 :D
pipil zegt
*zucht*
“Stel je hebt een jaartje geleden een lekker knaloranje of sinisterzwarte Gallardo gekocht. Zeer bevredigend doe je daar hooghartig je dagelijkse boodschapjes mee of rijd je iedereen met je 519 pk zoek op het 4-baans vliegveld dat ook wel A12 wordt genoemd. Totdat je de eerste foto’s van de R8 ziet. “Ja maar…ja maar, ik had toch de mooiste Lambo?” Vervolgens komt je ter ore dat de nieuwe RS6 579 pk krijgt en ik kan begrijpen dat je het als Gallardo-bezitter helemaal hebt gehad. Alleen een V10-upgrade of misschien wel een V12 is goed genoeg voor je. En wat doet Lamborghini? Ze bouwen er een Audi-V8 in…”
Neen neen neen. Begrijp jij het concept van een Lambo dan niet? Het gaat niet om de snelste te zijn. Het gaat allemaal om één ding: passie en ziel. De echte Lamborghini rijder kan het zich geen barst schelen dat de RS6 sneller is. Who fucking cares. Man man.
Nog iets. Gebruik jullie hersenen. Dit is OVERDUIDELIJK een TESTMULE voor een andere wagen. Deze foto’s zijn al een aantal weken oud trouwens.
evo zegt
@Pupil; leuk, een discussie!
Allereerst wil ik je erop wijzen dat ergens in het midden van het verhaal overduidelijk een link naar de bron van dit verhaal staat. Ik zou er ook niet op gekomen zijn dat het hier om een v8 gaat.
Ten tweede begrijp ik je ene ding (of zijn het twee dingen: passie en ziel… ;) ) echt wel. Daar heb je ook best gelijk in. Aan het magnifieke geluid van de Gallardo V10 kunnen bijvoorbeeld weinig fabrikanten tippen. Maar toch lijkt het mij niet leuk als je buurman met een goedkopere R8 van je wegrijdt. En geloof maar dat Gallardo-bezitters het echt wel een beetje belangrijk vinden. Ze rijden natuurlijk ook niet voor niets in een behoorlijk vulgaire sportwagen…
Rick dos zegt
Passie en ziel voor een Gallardo met een V8 van Audi? Begrijp me niet verkeerd ik vind een Gallardo prachtig en dan wil ik het Audi interieur ´m nog wel vergeven. Maar dat komt alleen maar omdat je met een echte Lambo V10 rondrijdt. Als ze nu een RS4 V8 er ingooien, wat heb je dan? Precies, een Audi R8 die nog alleen in naam Lambo is. Waar is de passie en de ziel dan gebleven?
pipil zegt
“Allereerst wil ik je erop wijzen dat ergens in het midden van het verhaal overduidelijk een link naar de bron van dit verhaal staat. Ik zou er ook niet op gekomen zijn dat het hier om een v8 gaat.
Ten tweede begrijp ik je ene ding (of zijn het twee dingen: passie en ziel… ;) ) echt wel. Daar heb je ook best gelijk in. Aan het magnifieke geluid van de Gallardo V10 kunnen bijvoorbeeld weinig fabrikanten tippen. Maar toch lijkt het mij niet leuk als je buurman met een goedkopere R8 van je wegrijdt. En geloof maar dat Gallardo-bezitters het echt wel een beetje belangrijk vinden. Ze rijden natuurlijk ook niet voor niets in een behoorlijk vulgaire sportwagen…”
Ja inderdaad. Ik ga volledig met je akkoord.
Klassiekerrally zegt
Hou Lamborghini puur!
Wat Lamborghini (net als Ferrari) zo bijzonder en aantrekkelijk maakt, zijn de eigen motoren. Het zijn echte thouroughbreds, volbloeden.
Kwak je er een Audi motor in (hoe goed en krachtig die ook mag zijn), dan doe je dat beeld toch echt geweld aan.
Ik hoop dus dat dit onzin is, maar vrees dat dit bericht bevestigt wat we allemaal eigenlijk al wisten: Het merk Lamborghini zoals we het kenden en er posters van boven ons bed hadden hangen bestaat niet meer.
chrizzzie zegt
Ik kan hier iets onthullen al weet ik niet of dit het verhaal nog duidelijker maakt.
Er komt wel degelijk een R5. Ik weet (nog) niet welke krachtbron deze krijgt maar als ik dit weet laat ik het jullie weten. Het project zit nog in het beginstadium en ik weet ook niet hoe ze deze auto gaan plaatsen t.o.v. de Audi TT.
Daarnaast is Audi bezig met een dijk van een motor namelijk een V12 TDI. Nou kennen we deze natuurlijk al uit Le Mans maar Audi is deze op dit moment aan het ontwikkelen voor op de weg. De R9 krijgt zowiezo deze krachtbron. (Dan wordt dit denk k toch de eerste supersportcar met een diesel motor.) en ik verwacht eigenlijk deze motor ook wel in de R8.
Reynier de Pundert zegt
Pfff…. Liever zie ik ze nog exclusievere modellen maken… Nog even en dan zien we net zoveel lambo’s rijden dan Golfjes TDI. Is misschien iets overdreven maar goedkopere modellen maken voor een exclusief merk is in mijn ogen geen goede stap… Schoenmaker blijf bij je leest..
sonne zegt
neee dat mene ze niet ze niet, ik vond de gallardo nu al een beetje te audi achtig !!!! en als ze der nu nog een V8 in gan lepele dan is het helemaal gedaan met de “lamborghini” gallardo.
waarom toch !!!?
GOD zegt
audi help Lamborghini naar de klote
Turbopaultje zegt
Nix aan de hand. De Gallardo is de mooiste, echte Lambo.
die R8 slechts een wannabee sportauto, egal welke motor ze erin hangen. gaaaaaaaaaaaaaappp
JW zegt
Wat is er puur italiaans aan een V10 die gebaseerd is op de audi 4.2 V8?
RaVe zegt
Kan ook zijn dat ze voor de gein de Audi R8 motor er in gooiden om te kijken wat de Lambo er mee zal doen , wat voor prestaties
MurcieBoy zegt
is toch fijn dan wordt de gallardo goedkoper en dus zullen er meer mensen er een kunnen veroorloven ;)
Barry330cd zegt
Waarom nog een lambo kopen als je een R8 met dezelfde motor kan kopen? Dit is echt een hele slechte move van Audi/Lamborghini, maar in de US of A zullen ze er vast wel weer een heleboel gaan verkopen.
J. zegt
“Weet jij beter hoe het zit? Stuur dan een mailtje met naam en uitleg naar [email protected].”
Dat weet ik zeker, kijk maar eens in de sportschoenen zaak, de duurste schoenen van Nike zijn niet altijd de beste maar je betaald voor het Nike logo.
Net zoals je nu voor het Lamborghini logo betaalt, logisch ook, want als je op een verjaardagsfeestje zit maakt de naam Lamborghini toch een stuk meer indruk dan Audi. En die stier staat mooier op je auto dan 4 rondjes.
Basta zegt
laatst las ik nog een stuk uit een vrij recente GTO en daarin stond een interview met een topman van lambo. Deze man vertelde juíst dat ze lambo exclusief wilden houden…dit bericht zal wel niet waar zijn
C30CDIAMG zegt
Ik snap niet echt waarom jullie nou zo zeuren over het feit dat Audi met de R8 is gekomen. Dat deden jullie toch ook niet toen Mercedes met de SLR op de markt kwam…? Er blijven toch altijd Lamborghini liefhebbers bestaan, hoeveel andere modellen er ook komen. Dus het zal echt niet zo zijn dat Lamborghini nu ineens ten dode is opgeschreven…!?
Ik vind dat de R8 een prachtige aanvulling is in haar segment met onweis mooie motoren. Het zou toch fantastisch zijn om een V8 Diesel (of wellicht de V12 diesel) in de R8 te mogen berijden!?
Nick zegt
Dit is toch de muilezel van Audi om de nieuwe 4.2 liter V8 te testen?
I.i.g. de Gallardo zal geen V8 krijgen want de Gallardo staat juist op het punt uit de gamma van Lamborghini te verdwijnen.
Matsinator zegt
bullshit dit
en waarom zouden ze de Gallardo uit productie halen?
bramwillemse zegt
ik vind ’t zo’n bullshit dat de audi r8 en de gallardo niet naast elkaar naast elkaar zouden mogen bestaan…
iedereen heeft het er over, maar ik vind ’t wat karakter betreft toch totaal verschillende auto’s. Iemand die een audi r8 koopt zal dat doen omdat ie geen italiaanse sportwagen hoeft, dan hebben ze daar bij audi toch goed over nagedacht?
En dat ze zoveel onderdelen met elkaar delen schijnt ook behoorlijk mee te vallen, dus houd toch ’s op met dat eeuwige gezeik. Het zijn twee prachtige auto’s die beide bestaansrecht hebben.
Mr. Marteen zegt
De Volkswagengroep wordt een beetje te groot…
2XMX zegt
Ik vraag me af hoe de bron (carmagazine.co.uk) er achter is gekomen dat er een V8 in deze auto ligt. Lijkt mij giswerk (waarschijnlijk aan de hand van het motorgeluid).
Wat trouwens wel een verklaring kan zijn; ik kan me voorstellen dat Lamborghini liever niet heeft dat Audi de sterktste variant van hun V10 voert in de RS6, wat ertoe kan leiden dat de Gallardo V10 ook een fikse powerupgrade krijgt. Dan houden ze ruimte in de markt over voor een V8 model. Dat kan een Gallardo zijn, maar ook een derde nieuw model, a la Jalpa. In dat geval zou de witte Gallardo op de foto’s een testmule zijn.
En de Murcielago zou in dat geval ook de beschikking kunnen krijgen over een sterkere motor, om zo de Zonda’s en Koenigseggs’ weer naar de 2e plek te kunnen verwijzen. (Of eigenlijk de 3e als je de Veyron meerekend)
Nick zegt
@Matsinator: Omdat de R8 de Gallardo zou vervangen en volgens Lamborghini Automobili SpA, de Gallardo het imago van Lamborghini Automobili SpA zou schaden.
Nick zegt
@2XMX:
Ik zie liever een Lamborghini Espada, met een (dwars geplaatste) middenmotor (liefst een LP640 blok) voorin.
Maar ja, als Lamborghini z’n gamma wil uitbreiden op die manier, vind ik het persoonlijk allemaal best.
Nick zegt
@Rick dos:
Dat ligt er aan wat je wil geloven, de Lamborghini V10 is eigenlijk al een 4.2 liter V8 met 2 cilinders erbij.
Opzich wel slim want diezelfde V8 kan bizarre toerentallen van 10500 RPM aan zonder al te snel te slijten. (zoals we ooit zagen bij de Spyker C8 (Spyder) Double 12 R bij Le Mans)
En de Lamborghini V12 stamt wel nog af van de Miura (en die weer van de 350GT) maar heeft directe injectie van Audi en had bijna 5 kleppen per cilinder (wat ze eigenlijk hadden moeten doen) wat typerend was/is voor een Audi blok.
Wouterman! zegt
Maarre… Dát pikken ze bij Lamborghini toch nie :-(
2XMX zegt
@Nick: Een nieuwe Espada zou inderdaad mooi zijn. Helaas heeft Lambo-baas Winkelmann duidelijk gezegd dat Lamborghini geen modellen uit het verleden zou gaan reincarneren. Zo is het Miura project helaas ook al om zeep geholpen.
Of zou deze witte Gallardo een mule zijn voor de neiuwe Miura……?
keislair zegt
zijn ze hier niet gewoon een audi motor aan het testen voor de r8, dus dat het een “Mule” betreft voor audi? er staat ook helaas niet bij van wanneer deze foto dateerd? als het inderdaad een v8 voor lambo wordt dan zit hij wel heel erg dicht tegen de audi r8 aan. aangezien deze in een recente test de lambo v10 al verrassend akelig dicht in de buurt kwam qua tijden. maar aan de andere kant zou het wel mooi zijn een v8 voor lambo, maar dan wel graag met wat meer vermogen en inhoud. alsjebliefd niet een veredeld audiblok gebruiken in een vurige italiaan.
diverse mensen hierboven hebben het erover dat de gallardo zal verdwijnen. waar halen ze dat vandaan? het is het model dat het meeste opleverd voor lamborghini! ik heb het namelijk nog nergens kunnen lezen dat dit model er uit gaat.
db zegt
@dexter : http://www.vroom.be/fr/actualite-auto-moto/auto-4441_lamborghini-gallardo.asp als je de 4de foto ziet, dat is toch geen vierkante uitlaat?
Nick zegt
(Schrap de R8 en) maak een nieuwe Lamborghini Jalpa!
De Winkelmann is dan ook een vervelend mannetje, ik wil nog steeds een stationwagen Lamborghini, en nog liever: de Miura terug.
Laat ze a.u.b. opschieten met de Lagartijo, een Lamborghini RS6 Avant maar dan met een huilende V12 met 640 PK en een aggressieve uiterlijk.