Raar nieuws: deze Lamborghini heeft geen oldschool plofmotor!
Lamborghini is één van de weinige merken die nog altijd angstvallig is weg gebleven van andere aandrijflijnen dan hoe we ze al jaren kennen: het soort dat op gesmolten dinosaurussen loopt. Maar ook in San’Agata Bolognese moesten de ontwerpers er nu aan geloven. De opdracht luidde namelijk: ontwerp een elektrische supercar. Lamborghini werkt samen met twee laboratoria van het Massachusetts Institute of Technology aan haar elektrische toekomst.
Voluit heet het beest Lamborghini of the Terzo Millenio. Het concept moet het ontwerp en techniek van de toekomst laten zien, terwijl het ondertussen de visuele impact houdt van de huidige Lamborghini’s. Naar eigen zeggen is de auto bedoeld voor “super sports car enthusiasts of the future”. Er zijn vijf belangrijke dimensies aan deze auto: energieopslag, innovatieve materialen, aandrijflijn, vooruitstrevend design en emotie.
Men wil bij Lamborghini de regels herschrijven voor elektrisch aangedreven sportwagens. Alles wat er nu op de markt is overtreffen, en bovendien prestaties kunnen bieden die huidige verbrandingsmotoren overtreffen. Bijkomend voordeel voor Lamborghini is natuurlijk dat ook hun huidige klanten al last hebben van range anxiety. Lamborghini’s zijn nu immers ook zodanig ontworpen dat de actieradius snel afneemt, zeker als je per ongeluk het meest rechter pedaal intrapt.
Er wordt ook gekeken naar nieuwe manieren om lichtgewicht materialen in de auto te kunnen gebruiken. Daarvoor ontwikkelt Lamborghini haar kennis op het gebied van koolstofvezel door, waarbij ook naar mogelijkheden wordt gekeken om de body te gebruiken voor opslag van energie. Om te voorkomen dat je bij het eerste het beste scheurtje of parkeerdeukje een flinke opdonder krijgt, wordt er zelfs gekeken of het mogelijk is een zelfherstellende structuur te ontwikkelen die kleine scheurtjes zelf herstelt. Over toekomstmuziek gesproken, maar het is een mooie gedachte.
Voor de Terzo Millennio houdt Lamborghini vast aan vierwielaandrijving. De elektromotoren huizen in de wielen, wat de designers meer vrijheid gaf bij het ontwerpen. Het monocoque heeft alleen de energieopslag en de twee zitplaatsen in zich bijvoorbeeld. Toch vinden we het ook weer niet enorm radicaal, anders dan anders. De wat losstaande achterwielen zien we nu al bij auto’s als de nieuwe Ford GT. Wat wel grappig is: Piloted Driving moet het mogelijk maken om eerst als passagier van je eigen auto een circuit te beleven, zodat je kan zien hoe hard je waar kan gaan. Vervolgens neem je het natuurlijk over en ram je zelf de snelste tijd op de klokken, wat je kan doen door een virtuele “ghost car” te volgen.
We overdrijven denk ik niet als we stellen dat het nog wel even zal duren voordat we dit allemaal écht mogen ervaren. Neemt niet weg dat Lamborghini haar eerste officiële stap richting elektrische sportwagens zet met deze concept. Natuurlijk waren er al hardnekkige geruchten over de Urus maar dat is een SUV, dat is toch anders. Check gewoon eens wat er tot nu toe in ons archief te vinden is over elektrische Lambo’s en je komt uit bij gekke concepts, een rare zelfbouw driewieler en een golfkar.
Het is een beetje raar wakker worden zo, vinden jullie ook niet?
Jochempie zegt
Wat een vet ding, zeg. Lekker wild, lekker Lamborghini. En die elektrische aandrijflijn is ook gewoon een goed idee, want Lamborghini. Dus, middelvinger naar hoe het hoort.
Stefje zegt
Altijd weggebleven? Wat was de Asterion jaren geleden dan..?
CasperH zegt
@stefje: hybride, dus met verbrandingsmotor.
str8six zegt
Eindelijk weer eens een vet design van Lamborghini!
kobus1967 zegt
Ik hoop wel dat er luchtvering opzit om over de drempels te komen zonder schade, o zelfherstellend dan hoeft luchtvering niet.
Gulli zegt
@kobus1967: kunt er wel lekker snel de kauwgom mee van de stoep schrapen
pomoek zegt
Vet! Nadeel is dat je een mannetje moet inhuren die na elk ritje de geplette vliegjes en mugjes uit alle hoekjes en sleuven kan gaan peuteren.
snel70 zegt
Piloted driving: Vervolgens neem je het zelf over en ram je het ding keihard de grindbak over de muur in. Maar gelukkig heb je de hopelijk dan al ontwikkelde zelf herstellende koolstofvezel body ; )
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem wel gaaf eigenlijk!
87sandyd zegt
Snap alleen de sneeuwkettingen niet zo..
falcon zegt
@87sandyd: Sneeuwkettingen zie ik niet.
Heb je weleens naar de aandrijving gekeken onder een racewagentje van zo’n knijp-je-rot-en-krijg-een-nek-hernia racebaan gekeken? Een “coil”/”spoel” die gaat ronddraaien als je er elektriciteit opzet.
Deze spoelen/coils zijn verwerkt in het velgdesign, misschien wordt er zelfs functioneel energie opgeslagen! Heeulll nice :)
larsyboy1997 zegt
Ze spreken over 2030
oxymoron zegt
@larsyboy1997: Waar? Het derde millennium is nu: het eerste 0-1000, het tweede 1000-2000, het derde 2000-3000. Net als bij jaartelling in eeuwen. Er is dus nog voor ruim 900 jaar ruimte.
galverink zegt
Alleen, waarom sneeuwkettingen?
(Om de wielen)
Edge zegt
15-10-2017: Lamborghini: “We gaan zo lang mogelijk door met de V10 en V12!”
7-11-2017: Lamborghini: “Tortellinie! Hier is onze volledig elektrische concept!”
Laten we hopen dat het daadwerkelijke inruilen van de V10 en V12 voor elektropower toch wat langer op zich laat wachten.
banaan7 zegt
@Edge: ze kunnen het natuurlijk ook gewoon allebei doen. Een elektrisch model en een V10/12 model.
lincoln zegt
Ziet eruit als een computeranimatie ..
Mooie pixels maat ..
2700 peekaa zeker ..
trustmeiamanengineer zegt
De marketing afdeling heeft in ieder geval weer een mooi verhaaltje gemaakt….
stfu zegt
Ze moeten ook wel als een 150k kostende zakensedan (Model S) de Aventador voorblijft tot 140 kmu
simppa zegt
Holy shit! Wat een vet beest!
airditude zegt
Mooi dat het ontwerp nog duidelijk te herkennen is als Lamborghini.
berlinetta zegt
Is dit nou echt de designtaal van Lamborghini? Bij elk model meer hoekjes, gaatjes en sleufjes?
drdre1 zegt
@berlinetta: dat dacht ik ook al. Vind ’t allesbehalve mooi. Het is ’t type design dat al jarenlang wordt gebruikt om “de toekomst” aan te duiden. In dit geval lijkt de voorkant op een soort van krab-robot die elk moment, als een Transformer, kan opstaan. Wel handig voor in de file, hoef je niet te wachten. Maar ja, je zit nog steeds in een lelijke robot. :-(
cossiekiller zegt
Ideaal om nu uit te brengen! De winter staat voor de deur en hiermee krijg je al de sneeuw netjes weg…
viezefreddyw zegt
Ik kan dit moeilijk een mooi ding noemen. Eerlijk gezegd vind ik het helemaal niets. Het lijkt wel een auto voor een film als I, Robot ofzo.
carfreakjim zegt
Wat is dit voor een niks zeggend nutteloos ding, een of andere extreme koets kleien en vervolgens een hele hoop bedachte gegevens op noemen en zeggen dat het de toekomst is, dat kan zelfs ik nog.
jeroenwz zegt
Ziet er cool uit. Hopen dat ‘ie er in het echie ook zo uit komt te zien…
harrie zegt
Jammer dat Lamborghini steeds meer de dinky toy design kant op gaat. Extreem design kan ook zonder je te verlagen naar infantiele vormpjes.
En lekker voor je onafgeveerde gewicht, elektromotoren in de wielen.
hotze zegt
Massachusetts Institute of Technology??
Kunnen ze niet gewoon even bij Porsche langsgaan? Lijkt me wat goedkoper en dichterbij.
Esprit_de_Flandre zegt
“Voluit heet het beest Lamborghini of the Terzo Millenio.”
Wat een lelijke combinatie van Italiaans en Amerikaans.
Noem het dan gewoon Lamborghini del Terzo Millenio. Klinkt veel beter…
poeperman zegt
Gesmolten dinosaurussen… Like it Centurion, like it!
davelepeef zegt
Terzo, is dat Italiaans voor mestkever?? Want daar doet die glimmende dop me nogal aan denken…
allesmetturbo zegt
Dat word schuin over blaadjes heen
dirkv zegt
Mooie conceptkar, alleen die hoge voor spatborden gaan het niet worden. Daar kan je vanuit de auto nooit overheen kijken.
a3aan zegt
Pffffffffff 4 wielen? Beetje ouderwetsch allemaal