Episch.
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat Lamborghini dezer dagen een SUV in het gamma heeft. Voor de puristen is dat wel even slikken. Oké, de Urus kent soort van een precedent in de vorm van de Lamborghini LM002 uit de 80s, maar dat ding was toch van een andere orde. Ten eerste was het een veel extravanganter apparaat dan de Urus en past ‘ie daarom beter bij het imago van het merk. Ten tweede had die oude reus in principe gewoon de V12 van de Countach onder de kap. De Urus daarentegen is onder de streep gewoon het zoveelste smaakje dat VAG in de aanbieding heeft op basis van de Q7/Touareg. We hoeven er dan ook geen doekjes om te winden: de Urus bestaat vooral omdat Lamborghini er 1) de jaarlijkse productie in één klap mee kan verdubbelen en er 2) emmers vol met geld mee verdient.
Toch moet je het de Italianen nageven; ze doen er veel aan om de Urus de nodige street cred mee te geven. Met zijn kenmerkende Lamborghini styling cues in zowel in- als exterieur zal niemand de auto verwarren met een Bentley Bentayga of Porsche Cayenne. Maar dat op zich is niet voldoende om de critici de mond te snoeren en dus gaat Lambo nog een stapje verder. Om te bewijzen dat de Urus meer is dan een fashion statement van de rijkaards op deze wereld, komt er een heuse raceklasse waarin deur aan deur geracet zal worden met Uri, op zowel verhard als onverhard. Een en ander moet nog een beetje vorm krijgen, maar de klasse start als het goed is in 2020. Potsierlijk? Een beetje wel. Heroïsch? Reken maar!
Als voorproefje op datgene dat komen gaat, heeft Lambo vers op de hielen van de SC18 Alston de Urus ST-X Concept onthuld. Het heet nog een concept te zijn, maar reken er op dat dit ongeveer de auto is die gaat racen. Dat zal overigens gebeuren volgens een ‘arrive and drive’ concept. Coureurs die achter het stuur kruipen hoeven alleen maar naar de racelocatie te komen, alwaar Lamborghini dan een auto voor ze klaar heeft staan om flink mee te gassen.
De ST-X heeft wat extra koeling, een door de FIA goedgekeurde rolkooi en benzinetank en een systeem om eventuele brandjes te blussen. Over extra pk’s wordt niet gerept, maar het ding is wel zo’n 25 procent lichter dan de straatversie. Als klap op de vuurpijl heeft de ST-X ook nog extra vies klinkende hexagonaal gevormde uitlaatjes. Als dat geen spektakel wordt…
mzonneveld zegt
Slimme zet. Gaat de verkopen van de Urus vast ten goede komen.
MaartenD zegt
Al maak je er een maanwagentje van. Gewoon de merknaam Lamborghini onwaardig, deze Audi Urus
gekketurbo zegt
Sidepipes, Nice…
Maar laat Lamborghini hier aub de v12 in lepelen en meedoen met Dakar. Race pedegree kweken is niet moeilijk.
carmasterr zegt
@gekketurbo:
Dat hebben ze al eens gedaan met de LM002. Was niet echt een succes.
theblazerunner zegt
Nog steeds lelijk en geen lamborghini. Maar ja wat moet dat moet, bedrijfstechnisch
unknown32 zegt
Geen high-res foto’s? Dit lijkt met een add-on camera vd gameboy getrokken te zijn:-)
karaya zegt
Wel een mijlpaal, eerste Lambo met de motor voor de vooras.
Voorsprong door techniek.
ikleesookoverautos zegt
Op verhard en onverhard, lijkt me we intressant om te zien
okdoei zegt
Waarom zou iemand dit willen?
ikleesookoverautos zegt
@okdoei: jij snapt niks van marketing klaarblijkelijk
moveyourmind zegt
De Urus had van mij best nog wel een tandje extremer mogen ogen om het merk meer recht aan te doen. Maar dat vind ik van meerdere Lamborghini’s die de afgelopen jaren op de markt gekomen zijn.
Zou best wel eens in zo’n Urus willen rijden, zou me niet verbazen als het een fantastische machine is die geheel op zijn manier toch weet te imponeren.
tjongejongejonge zegt
Succes..,.