Zal de supercondensator uit de conceptcar werkelijkheid worden?
Lamborghini staat bekend om zijn luxe lichtgewicht sportwagens. Het merk wilde graag elektrische auto’s maken maar het gewicht van de accu’s stond Lamborghini in de weg. Na drie jaar onderzoek in samenwerking met het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) lijken ze de oplossing gevonden te hebben in een supercondensator.
Supercondensator
De techniek van de supercondensator is niet nieuw, maar de capaciteit is met deze samenwerking wel verdubbeld. Het nadeel van de supercondensator was namelijk de lage energiedichtheid, hier is de MIT mee aan de slag gegaan. De supercondensator is in vergelijking met accu’s vederlicht. De elektriciteit wordt niet opgeslagen in accu’s maar in delen van de carrosserie zelf. Perfect voor een supercar dus! De samenwerking met MIT wierp al eerder zijn vruchten af. De Lamborghini Aventador gebruikt namelijk supercondensatoren voor zijn start-stopsysteem. Dit werkt nu ontzettend snel.
In 2017 kwam deze techniek voor het eerst ter sprake. De Terzo Millennio moest toen als conceptcar de toekomst van het merk laten zien. De supercondensatoren die hierin gebruikt werden is het resultaat van een samenwerking met de MIT van drie jaar. Elk wiel van de Terzo Millennio beschikt over een eigen elektromotor, AWD dus.
De supercondensatoren kunnen ontzettend snel worden opgeladen, zijn licht en duurzaam. Lamborghini ziet potentie in deze techniek en heeft er nu patent op. Is het einde van het accupakket-tijdperk nabij?
polak zegt
Lichtgewicht? Echt?
fanboy zegt
Inderdaad. Ze zijn licht als je veel vermogen wil afgeven. Maar als je veel energie op wil slaan zijn ze, ook met een verdubbeling nog steeds mega zwaar.
En dat lithium packs ook veel vermogen kunnen afgeven zien we al in de Tesla’s en anderen tegenwoordig.
Maar het energieopslaan in de carrosserie is vooral een vaag statement. Wat betekent dat? Want in kunststof of metalen panelen kun je geen energie opslaan.
tjorque zegt
Een metaalplaten met een folie ertussen meer is een condensator in weze niet…
thezonda zegt
Kunnen we met deze nieuwe site geen +1’tjes meer geven? :(
gekketurbo zegt
De foto’s zien er ook onscherp uit. De site is qua reageren er niet op vooruit gegaan. De +1 was wel goede methode om het kaf van het koren te scheiden.
Wel fijn dat ze overgestapt naar een standaard CMS als WordPress. Nieuwe functionaliteit kan daardoor sneller geïmplementeerd worden als het goed.
banderas zegt
De kopjes zijn nog wat aan de kleine kant :P
Dutchdriftking zegt
@thezonda De site is denk ik nog niet helemaal klaar. Plusjes werken nog niet, reageren op iemand lijkt via de knop nog niet te werken, de foto’s zijn nog in lage kwaliteit en ook de pagina indeling is soms een beetje raar. Maar Autoblog kennende zal dit binnen korte tijd gefixt zijn. Als we daarna ook ons donateurschap voor het nieuwe jaar weer kunnen aanvragen zijn we de banners ook weer kwijt. Het gaat nog wat worden!
apos zegt
Nee
suzignis zegt
Lijkt mij sterk dat als er een markt is voor deze condensators – iemand deze exclusief aan een klein merk zou aanbieden.
Edge zegt
@Dutchdriftking: Het enige wat ik dan mis, is een stukje communicatie vanuit de redactie. Ik denk dat het voor zowel de duidelijkheid richting de lezers als voor de redactie en technici van Autoblog zelf fijner was geweest om alles in één centraal artikel te regelen.
gandini zegt
Eens. Ik weet dat het makkelijk is om vanaf de zijlijn te zeuren, maar de manier waarop dit nu gaat, voelt heel amateuristisch… Eén waarschuwingsartikel vooraf en ergens een icoontje “under construction” was al genoeg geweest.
wjeurs zegt
Supercondensatoren hebben als ik me niet vergis ook potentie voor veel grotere vermogens afgifte. Zou tof zijn als dit inderdaad iets wordt.
ghost zegt
Het is “het MIT”, niet de…??
nopetrolnofun zegt
Lamborghini was nog het enige merk met atmosferische motoren, die dure Q8 niet meer gerekend. Dat zou ook de dood van Lamborghini bekeken.
SimonMc zegt
Je weet wat atmosferisch wilt zeggen? Ik denk dat je iets anders bedoelt.
Dutchdriftking zegt
@Edge: Ik denk dat dit artikel met updates niet lang op zich laat wachten.
brammetjedeb zegt
Audi dus..
Dizono zegt
Lamborghini bekend om lichtgewicht sportwagens? Zelfs de Aventador SuperVeloce (SuperLichtgewicht) weegt 1575 kg, Huracan gaat ook over de anderhalve ton heen.
Daarnaast wegen supercondensatoren volgens mij per kWh nog steeds een stuk meer dan een reguliere accu. Leuk als je snel een beetje energie wil opslaan en weer wilt laten vrij komen, maar voor langere afstanden lijkt het me (voorlopig) nog niet de oplossing.
autodrome zegt
Nee. de capaciteit is beperkt en de zelfontlading is nog een uitdaging …
pvg100 zegt
Stel je voor dat ze het bodywork als ladingsdrager gaan gebruiken, dan wordt zelf de deur openmaken een schokkende ervaring.
rijnounsdoor zegt
We wachten vol spanning af!
rickthestig zegt
Klinkt te mooi om waar te zijn….
frank2b zegt
Deur sluiten, haren weer kammen, en gaan.
DCG zegt
Voor de geïnteresseerden, de techniek die nu in de Aventador zit: https://www.maxwell.com/solutions/transportation/auto/start-stop-micro-hybrid
tjorque zegt
En maxwell is nu van tesla dacht ik…?
Vraag me af wat dat voor gevolgen heeft…
kempenaer zegt
De zoveelste zogenaamde doorbraak in accu techniek sinds 100 jaar. Solid state zou het toch worden…
Verder verbaas ik me over het gejank op de nieuwe site. Get a grip en heb geduld.
jorden zegt
Maar is nou een accu in de vorm van een motorkap ofzo?
barry355gtb zegt
Stel je voor dat deze technologie dat doet, dan is FCA gered omdat Lamborghini als Audi dochter deze technologie beschikbaar voor alle FCA merken zal stellen.