De schoorsteen rookt lekker bij Lamborghini en daarom gaan ze zelf een motor ontwikkelen voor de Huracán-opvolger.
Een auto ontwikkelen kost veel geld. En een auto ontwikkelen met een eigen motor nog meer. Tel hierbij op dat sportwagens niet voor iedereen zijn weggelegd en het prijskaartje loopt nog meer op. Daarom rijden veel sportwagens rond met motoren van andere merken. Zo ook bij Lamborghini, waar sinds de Gallardo en de Huracán de basis wordt gedeeld met de Audi R8. Daar komt spoedig een einde aan.
Lamborghini motor
Het Italiaanse merk heeft bij monde van Francesco Scardaoni (belangrijke chef bij het merk) aangegeven dat de nieuwe baby Lambo er in 2024 zal zijn. En wel met een compleet eigen ontwikkelde motor, lezen we bij Drive. Dat levert meer vrijheid op en ze hoeven geen compromissen meer te sluiten. Je zou dus kunnen zeggen dat het weer een echte Lamborghini kan worden. Bovendien moeten ze wel, want Audi is gestopt met de R8.
Daarnaast gaat het financieel lekker bij Lamborghini. Het zijn winstgevende jaren en dat komt met name door de Urus. Lekker praktische bak en elk zichzelf respecterende YouTuber moet het gevaarte voor de deur hebben staan.
Voor sommige die-hard fans is de Urus een doodzonde, maar je kan het ook zien als een noodzakelijk kwaad. Het bedrijf had in 2022 een omzet van 2,38 miljard euro met een winst van 614 miljoen euro. Er werden 9.233 auto’s verkocht, waarvan er 5.367 Urussen. Dat zijn geen misselijke cijfers.
Vrijheid blijheid
Audi heeft in elk geval geen mechanische verwante R8 in de agenda staan, dus heeft Lamborghini de vrijheid om de Huracán-vervanging zelf te ontwikkelen. Een op maat gemaakt product dus, zoals het hoort. Er komt tevens een nieuw platform aan, dat speciaal voor deze auto gemaakt is. Een kanttekening is dat het bedrijf wel zegt dat het niet direct alle samenwerking uitsluit. Misschien dat het hier en daar nog wel wat shopt.
Verdere details zijn nog niet bekend. Het zal wel een hybride auto worden, ook de Italianen moeten namelijk voldoen aan de emissienormen. Vermoedelijk lepelen ze er een twin-turbo V8 in met hybride techniek. Maar nu ze meer vrijheid hebben zal het wel een auto worden met de nodige emotie. Doen, zeggen wij!
ericc zegt
Ze kunnen toch ook de 4L V8 nemen die in meerdere VAG producten zit. Scheelt aan ontwikkelingskosten. Of wordt het ook een V6 zoals bij Ferrari, Maserati en McLaren?
kniesoor zegt
In tegenstelling tot laatstgenoemde merken heeft er in een Lambo nooit een 6 cilinder gelegen (toch ?). Dan zou een – wel historisch verantwoorde – 8 cilinder het minimum moeten zijn. Desnoods een Urraco-achtige kleine, aangevuld met een flinke dosis hybride-techniek.
Richmond zegt
Klopt, altijd minimaal een v8
ghengiskhan zegt
Zolang je het bij productie-Lambo’s houdt klopt dat. De eenmalige Marzal had echter een halve V12 (dus een 6 cilinder).
rollingstoned zegt
Lamborghini levert overigens wel tractoren met zowel 4 als 6 cilinders ;-)
https://www.lamborghini-tractors.com/en-eu/news-events/2213-new-spark-and-mach
Stefje zegt
Geen zorgen kniesoor. Zoals een voormalig belangrijk iemand bij Lambo altijd zei; V6 ist für dienstwagen. Oftewel. Het wordt een V8. Die van de Urus om precies te zijn. Met hybride systeem want milieu.
gregorius zegt
Die gebruiken ze toch al in de Urus?
En anders kunnen ze de 2.9 v6 nemen, die is ook nog niet heel oud.
Maar als je mag hopen: ontwikkel een gillende 3.2 V8,. Misschien wat minder koppel, maar wel mooie PK’s en je kan wat met het geluid. Het electro gedeelte van de Hybride zorgt toch wel voor de koppel. En als ze nou echt leuk zijn, doen ze die 3.2 v8 zonder turbo, pk of 400 is prima. 300 van elektro erbij en gaan (en knallen).
vindik zegt
Goed nieuws; zo hoort het als je een volbloed Italiaan koopt wil je geen duitser verstopt onder de kap. Niet dat ik er ooit een kan betalen maar dat ter zijde.
En goed voor de aftersales ;)
KiraLight zegt
“Voor sommige die-hard fans is de Urus een doodzonde,”
Ja, voor de tegenpartij bij een aanrijding…