Ook in 2014 boerden de exclusieve merken van de Volkswagen-groep prima: zowel Porsche, Bentley als Lamborghini noteerden dikke groeicijfers.
De grootste van het trio, Porsche, maakte – vooral dankzij de Macan – een sprong van 17,1%. Bentley groeide – angesterkt door menig V8-variant van zijn modellengamma – met een nette 8,9%. Hier vind je de cijfers van 2013.
Grootste stijger was echter Lamborghini. In het eerste verkoopjaar van de Huracan plusten de Italianen bijna 20%. Bovendien steeg het voor het eerst boven de recordafzet van 2008 uit, hiervoor waren de 2.121 Lambo’s van 2013 niet genoeg.
Van Bugatti worden geen cijfers gepubliceerd, maar dit zijn dan ook slechts een handvol auto’s.
Lamborghini verkocht 1.128 Aventadors, 1.137 Huracáns, en de laatste 265 Gallardo’s.
Merk | Verkoop 2014 | Verkoop 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
Porsche | 189.850 | 162.145 | 17,09% |
Bentley | 11.020 | 10.120 | 8,89% |
Lamborghini | 2.530 | 2.121 | 19,28% |
Verkocht VAG in 2014 voor het eerst meer dan 10 miljoen auto’s?
Wellicht heb je hier en daar al gelezen dat Volkswagen in totaal meer dan 10 miljoen auto’s verkocht, maar dat is niet waar.
Meer dan 10 miljoen voertuigen gingen er wel doorheen, maar dat is inclusief bedrijfswagens en trucks, en die kunnen we moeilijk auto’s noemen. Deaslniettemin werden nog steeds een nette 9,5 miljoen auto’s verkocht. Kijk maar:
Merk | Verkoop 2014 | Verkoop 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
VW personenwagens | 6.120.000 | 5.930.000 | 3,20% |
Audi | 1.741.100 | 1.575.500 | 10,51% |
Skoda | 1.037.200 | 920.800 | 12,64% |
Seat | 390.500 | 355.000 | 10,00% |
Porsche | 189.850 | 162.145 | 17,09% |
Bentley | 11.020 | 10.120 | 8,89% |
Lamborghini | 2.530 | 2.121 | 19,28% |
VW bedrijfswagens | 446.600 | 462.400 | -3,42% |
MAN | 120.100 | 140.300 | -14,40% |
Scania | 79.800 | 80.500 | -0,87% |
Volkswagen Group | 10.138.700 | 9.638.886 | 5,19% |
gregorius zegt
Skoda 3x zoveel auto’s als Seat.
En Seat maar 400000 auto’s. Voor een (relatief) budget volume merk, zou je toch zeggen dat hier nog wel wat te halen is.
En 11000 Bentley’s? Er zijn echt te veel voetballers die te veel verdienen op deze aardkloot :)
mclarenf1lm zegt
@gregorius: China is uitgegroeid tot een mooie markt voor Bentley (en alle andere exclusieve wagens wel)
malefunk zegt
@mclarenf1lm: Bentley heeft daarnaast ook een flinke impuls gekregen door het uitbreiden met een “goedkopere” Flying Spur…
mrrallycross zegt
@gregorius: Bentley word alleen gekocht door voetballers? Er zijn ook mensen die een zo een ding kopen en hem niet verpesten met tuning hoor!
fisto zegt
Je kunt zeiken wat je wilt over VAG, maar dit vind ik toch maar weer erg netjes gedaan.
berlinetta zegt
Zelfs de bedrijfswagens van VW verkopen beter dan Seat. Schrap dat merk toch gewoon of maak het nu eindelijk eens echt sportief.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Ik zie VAG nog niet snel toegeven dat er dus eigenlijk teveel merken in de groep zitten. Want dat is wel het geval vrees ik. Ik denk dat de ‘sportieve meerwaarde’ gemist wordt en als budget merk doet Skoda het gewoon veel beter. Dus ik vrees dat Seat iets nieuws moet proberen om onderscheidend genoeg te zijn. Ze zijn nu te weinig sportief en te weinig budget. Ik moet zeggen dat ik ook veel meer GTD’s zie dan FR TDI’s. Terwijl het prijsverschil tussen beide shocking is vind ik. Scheelt full options gewoon meer dan 10k. Voor in feite dezelfde auto… En Seat schrijft ook harder af dan de rest heb ik het idee. Als ik zie waar 2ehands Leon’s voor te koop staan na een jaar, yikes…
Jipp zegt
@berlinetta: waarom zouden ze? Ze groeien en zijn in zuid Europa best een redelijke speler met een klein aantal modellen (mii, Ibiza, Toledo, Leon en Alhambra). Daarbij noteert ook Seat gewoon groeicijfers!
malefunk zegt
Zullen ze Toyota van de troon stoten?
ettie zegt
Woohoo, vag feestje! Dat zal wel ontzettend saai worden en precies hetzelfde als vorig jaar…
sydney zegt
Voor mij springen er twee uit; Bentley die het ongelofelijk goed doet met hun Continental V8, toch een in de basis een ‘oude’ auto, daar doet de facelift(want dat was het gewoon) niets aan af.Heel knap.En Seat, steeds meer een merk met een identiteitscrisis.Het is vlees noch vis, en de koper ziet dat ook.Die koopt een VW of een Skoda.Niet iets wat er maar tussenin bungeld.
Gulli zegt
Hoeveel Caterpillar-voertuigen zijn er verkocht? En hoeveel Continental-banden? Kunnen we die er ook wel bij optellen natuurlijk.
Jipp zegt
@Gulli: continental is niet van VAG.
Jipp zegt
@Gulli: cat overigens ook niet.
roppp zegt
@jipp: Cat en Con zijn in NL van Pon. Daarbuiten weet ik t niet
henkhupelschoten zegt
Benieuwd hoe de situatie is in het hoofdkantoor van Toyota…. je kan veel zeggen over vw (doe ik ook Volkswagen meuk, ik was laatst in de sneeuw op stap met ons pap z’n passat, op een gegeven moment hoor ik van alles. En niet veel later ging de rechtvoortse wielkast eronderuit en nog eens een hele bodemplaat….) maar ze presteren het wel. Overigens moet de autobranche oppassen voor Skoda, ik heb zo’n gevoel dat dat de nieuwe vw gaat worden en vw richting de premium kant gaat.
mick09 zegt
Porsche hoeft dit jaar maar 5,3% te groeien om hun doel van 200.000 auto’s per jaar te realiseren. Dat gaat wel lukken.
spidermann zegt
Ik zou haar doen!
lamborghiniaventador zegt
Ben benieuwd of er dit jaar meer Lamborghini’s worden verkocht aangezien de Huracan maar 50k duurder is dan een volle Turbo S of Continental GT
speedie zegt
Het verschil wordt inderdaad kleiner en met de gedachte in het hoofd dat hybrides niet meer het monopoly is van Toyota voelen ze de hete adem van VW.