Het idee van de hybride-Lamborghini is dood.
De Lamborghini Asterion, vernoemd naar de koning van Kreta, lijkt uit de draaien op een Griekse tragedie. Het stekkerbeest met 910 pk is namelijk ten dode opgeschreven. In een gesprek met Autocar heeft CEO Stephan Winkelmann namelijk aangegeven dat ze het project voorlopig in de ijskast zetten. Naast de Huracan, Aventador en de Urus krijgen we dus geen op comfort gerichte crossover slash GT met een stekkeraansluiting en een absurd lage BPM.
Daar is een reden voor, aldus Stephan. Tegen het blad – dat laatst nog roddelde dat ‘ie er wél zou komen – laat hij weten dat ze een Lamborghini met 50 km elektrische range wilden bouwen voor het geval de regelgeving dat ooit zou vereisen. Maar Lambo-klanten blijken alleen extra elektrotoevoegingen te blieven als het een directe aanvulling op de prestaties is (i.e. LaFerrari, P1, 918 Spyder). Winkelmann:
“A Lamborghini super-sports car is driven maybe 3000 miles a year, not every day, so the electrification has to offer an added intensity to justify its inclusion.”
De Asterion werd vorig jaar september in Parijs tentoongesteld. Onder de kap ligt een 5,2-liter V10 uit de Huracan (610 pk), aangevuld met drie elektromotoren, om op een totaalvermogen van 910 pk uit te komen. In drie seconden sprint het gevaarte naar de 100 km/u, om pas bij een topsnelheid van 320 km/u te stoppen met versnellen.
Nou Stephan, als de Asterion het niet gaat worden, mogen we dan een paar extra Estoque’s?
gillesvda zegt
Ik vind het model gewoon lelijk.
introductiemap zegt
@gillesvda: dat moet jij weten.
roppp zegt
@introductiemap: hij heeft gewoon gelijk!
danielj zegt
@gillesvda: Het is inderdaad een beetje “niet” Lamborghini.
raym zegt
@danielj: vind het meer een model voor lotus of zo. Voor lamborghini is het gewoon niet extreem genoeg
Tonnie zegt
@gillesvda: ben ik het niet per sé mee eens, maar het doet wel heel erg amerikaans aan wat naar mijn mening weer niet past bij lamborghini.
gijsso zegt
Jammer. Een GT zal zeker in de line-up van Lamborghini passen. Maar waarschijnlijk zien ze in Sant’Agata/Wolfsburg meer geld in de zoveelste luxe SUV dan een gran tourer.
strating zegt
@gijsso: De zoektocht haar meer winst heeft inderdaad weer de originaliteit de nek omgedraaid. Ik blijf de estoque ook een gemiste kans vinden, vooral nu alle mogelijke coupe varianten in de markt gezet worden.
Donstil zegt
Ach echt mooi was hij toch al niet.
erro zegt
Jammer, vind het qua styling prima. Soort ‘understated’ ultieme hothatch ipv supercar
kapiteinaudi zegt
Ah da’s jammer. Ik vond hem erg mooi. Het leek alleen niet op een range-topping hypercar, eerder een model tussen de Huracan en Aventador ofzo.
carnut zegt
Jammer, met een realistischer motorisering had het een mooi antwoord kunnen zijn op de California.
gtwillem zegt
Ik begrijp wat ie zegt, en het is een beetje onzin. Een 910pk sterke Lambo zou in principe altijd moeten verkopen. Qua prestaties zit ie bijna op 918 Spyder niveau, dus daarmee gaat zijn opmerking mank.
Ik begrijp dat de échte reden waarom ze niet verder gaan met het model véél simpeler is: het design. Het was namelijk ook een studie om te kijken of er animo was/is voor een wat meer ‘elegantere en chique’ Lamborghini. Die blijkt er niet te zijn. En daarom gaan ze verder met expressief uitdagend ogende modellen. Een Aventador met deze aandrijflijn zou ik zeker niet uitsluiten.
Persoonlijk vind ik het zelf wel jammer, want ik kon het ingetogen ontwerp wel degelijk waarderen!
str8six zegt
@gtwillem: wat je zegt. Nu blijft het een voetballers merk. Heel zonde want dit “sobere” design spreekt toch wel veel mensen aan denk ik zo. Maar die zullen nu dan shoppen bij de bekende Engelse merken. Jammer, want deze vind ik een stuk mooier.
gtwillem zegt
@str8six: Nu is Lamborghini traditioneel gezien een merk met een sterk en expressief design. Dat is al jaren hun USP. Maar ik denk dat markt voor hele grote GT’s gewoonweg niet zo groot is en volledig wordt gedomineerd door de Bentley Continental GT. Ferrari heeft van de 456GT en 612 Scaglietti ook nooit een succes weten te maken (beide Ferrari’s zijn gebruikt wel lekker goedkoop!). Dan heb je verder de diverse Astons (Virage/DB9/DBS/Vanquish) die het dan nog redelijk doen, een verdwaalde Rolls Wraith en de bijna burgerlijk te noemen S-Klasse Coupe. Een Lambo in dit segment was blijkbaar geen goede optie.
moondustfocus zegt
Ken iemand een streep door de Lambo baas halen? Ze krijgen daar te veel vag trekjes, vernieuwende modellen annuleren.
gtwillem zegt
@moondustfocus: als Audi de boel in 1999 destijds niet had overgenomen, was Lamborghini er niet meer. Dus dan wordt er ook pragmatisch gekeken hoe je het meest succesvol de markt kan benaderen.
phaeton zegt
Precies @Ricardo. Het design van de Estoque is nog lang niet verouderd en met wat hybridemeuk à la 918 kan hij prima gebouwd worden. De Urus kan prima nog een jaar of drie wachten.
berlinetta zegt
Het is ook logisch dat Lambo’s niet elke dag gebruikt worden. Daar zijn ze namelijk ook niet voor gebouwd. Deze Asterion hadden ze echter wel kunnen bouwen met het oog op meer dagelijkse bruikbaarheid en dat zou echt wel verkopen. Ferrari en Porsche hebben immers ook auto’s in huis die elke dag gebruikt kunnen worden. Ik vind het dus een rare opmerking. Tevens had Lambo op deze manier eens ervaring kunnen opdoen met hybride-techniek, want volgens mij weten ze daar nog vrij weinig vanaf. Gelukkig voor hen redt mama Audi ze wel uit de brand daarmee.
Als laatste het design. Eindelijk was er een Lambo die eens niet alleen maar strakke, schreeuwerige lijnen had, maar juist mooie vloeiende lijnen en een ingetogen design. Dergelijk design kan ik meer waarderen dan die simpele strakke lijnen. Helaas reiken de tentakels van VAG in deze ver, want het concern blinkt niet uit in briljante designs mijns inziens.
pomoek zegt
@berlinetta: had er nooit bij stil gestaan dat sportwagens zo weinig worden gereden. Nog geen 15 km per dag dus…
knipperlichtje zegt
Jammer, ik vond dit een aantrekkelijke auto. Niet alleen opvallend, maar ook daadwerkelijk mooi. Al had het van mij iets lager en langer gemogen, dan was het echt een moderne 575 geweest. Een productieversie van de Estoque had me ook mooi geleken
jorden zegt
Ik snap gewoon niet waarom ze geen Ferrari F12 concurrent maken?? Durven ze het niet aan? Concurrent zijn van Ferrari is toch de Lambo filosofie! :p
anakiet zegt
@jorden: Te duur. Net zoals deze denk ik. Een 300 pk sterke elektro motor heeft wel wat “added intensity ” werkt ook prima in de P1 918 en LaFerrari. Ze zijn met de Aventador en Huracan zo’n beetje uit de rode cijfers en ze willen denk niet terug in de rode cijfers.
Te duur of verkoopt niet, mooie praatjes geloof ik niet :)
gtwillem zegt
@jorden: F12 concurrent heeft Lamborghini al: de Aventador.
st3fan zegt
@gtwillem: dus de aventador is de concurrent van de f12 en 458?
gtwillem zegt
@st3fan: nee. De Aventador is de concurrent voor de F12. De Huracan voor de 488 GTB.
dhrwilders zegt
Geen cijfers waar je wauw tegen zegt
mrrallycross zegt
Omgelegd door vag dat met de nieuwe Bugatti dit gat waarschijnlijk gaat vullen?
lotuselises2 zegt
Jammer, zou de eerste mooie Lambo zijn sinds de Miura
bas038 zegt
Zeer goed besluit, meneer Winkelmann.
kliko zegt
Zonde… Prachtige auto die een mooie tegenhanger zou kunnen zijn voor Porsche, Laffe en de P1…
clarkson zegt
Wat jammer! Ik vind het juist wel een mooi design.
steelfighter zegt
De nieuwe Tomas Panthera
philipf zegt
Balen!
jake6 zegt
Het protserige van de meeste lamborghini’s ontbreekt, vind ik.
Toch zonde, ze zullen wel veel tijd en geld hebben besteed aan het project.
piiiti zegt
Bepaald geen ramp dat ze deze schrappen in mijn ogen…
Zou ik het model voor het eerst zien, zonder badge, dan zou ik gokken op Ferrari.
Alleen daarom al… schrappen ;)