






LP740-4: Meer vermogen en een frisse snoet.
De ‘gewone’ Aventador was met zijn 700 pk allerminst een stakker, maar meer is (bijna) altijd beter en dus komt er een extra potente versie, die luistert naar de naam Aventador S LP740-4. Precies, met 740 pk dus, bijna net zoveel als de Aventador Superveloce, met 750 pk. Dat kleine verschil is natuurlijk niet voor niets, de Superveloce moet wel het heetste blijven wat Lamborghini in de prijslijst heeft staan. Met de Aventador S wordt het gat tussen de normale en de iets sterkere maar vooral lichtere SV gedicht.
De motor is niet het enige wat onder handen is genomen, nieuw is ook de vierwielbesturing. Het is een onderdeel van Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, oftwel Lamborghini’s actieve onderstel. Behalve vierwielbesturing maken ook actieve demping en de vierwielaandrijving onderdeel uit van LDVA.
Ten opzichte van de gewone Aventador heeft Lamborghini de S voorzien van iets agressiever bumperwerk, maar het geheel blijft een stuk beschaafder dan de Superveloce. Geen grote spoilers of gigantische carbon splitters dus. Het klassieke geel keert weer terug als introductiekleur, een mooi knikje naar de Diablo. Nog een knikje vinden we in de vorm van het stukje carbon voor het achterwiel. Hierdoor lijkt de achterste wielkast wat op te lopen, een stijlkenmerk dat Gandini vrijwel altijd toepaste, onder andere op de Countach en de Diablo. Verder oogt de zijkant sowieso wat cleaner, wat vooral komt doordat de luchtinlaat voortaan geen carbon omlijsting heeft. Wat mij betreft is dit daarmee ook gelijk de fraaiste Aventador!
Opvallend is dat de Aventador S volgens de website van Lamborghini niet sneller is geworden. De LP700-4 haalde reeds de 350 km/u en de 100 in 2,9 seconden en de LP740-4 krijgt dezelfde specs mee. De Superveloce doet volgens de website van de fabrikant overigens 350+ km/u en 0-100 in 2,8 seconden, dus misschien is de rek er ook gewoon uit en moeten we voor de verschillen nog verder achter de komma zoeken.
Oehhh, dit zit er toch wel lekker uit zeg zelfs inclusief een nieuwe luchthapper achterop
Stiekem had ik ergens gehoopt dat er een bak met dubbele koppeling in kwam. Ondanks de sensatie van een semi-automaat!
Verder een subtiele maar prima facelift!
@remylahaye: isr-bak toch is veel leuker. Elk verzet een gebroken ruggenwervel erbij. Prachtig toch dat ze het nog zo maken.
@remylahaye: vraag me af of dat nodig is. Deze automaat kan volgens mij meer koppel aan en heeft razendsnelle schakeltijden, vergelijkbaar met een DCG. Denk zelfs dat een DCG het schakelgevoel meer wegneemt dan toevoegt.
Wauw die is dik!!
Mooiste Aventador tot nu toe!
@cossiekiller: Inderdaad! Dit is zelfs de eerste Aventador die ik mooi durf te noemen. De Murcielago overtreft hij qua looks nog net niet wat mij betreft.
@bartteeuwen: Eens !!
He eindelijk, ik vond de normale versie al zo sloom
dammit, ook de laatste alinea lezen Gulli
Ok sorry, zal eraan denken de volgende keer
@gulli: Schizofrene dialogen op de maandagochtend. Jij hebt vast en zeker teveel gesnoept dit weekend? ;)
@berlinetta: nee hoor, mijn nieuwe schoenen zitten juist heerlijk!
Filipo Perini!
@autodrome: Filippo, corrected …
Wat een lekkere auto
De Aventador. Ik heb er eigenlijk nooit wat mee gehad. Het is gewoon niet helemaal mijn ding en qua styling al helemaal niet. Ik vind deze wel ietsje mooier, maar de centraal geplaatste uitlaat vind ik vreselijk.
Weet je wat ik nou echt een mooie Lamborghini vind? Natuurlijk, de Miura zou ik moeten zeggen kijkend naar mijn avatar. Maar als het gaat om een 21e eeuw Lamborghini? De allereerste Murcielago. Prachtig ding vind ik dat die ondanks zijn extreme uiterlijk toch een veel chiquere uitstraling heeft dan alles wat hierna kwam.
http://www.mycarheaven.com/wp-content/uploads/2012/12/Lamborghini-Murcielago-front-side-view.jpg
En als het dan toch wat extremer moet. De Murcielago SV vind ik vandaag de dag nog steeds een veel mooiere auto dan de Aventador SV en dan met name de versie die @wouter eens meekreeg. De geluksvogel.
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Lamborghini/Murcielago_LP670-4_SV/Lamborghini_Murcielago_LP670-4_SV_06.jpg
Nog steeds; liever een F12 Berlinetta aub
De uitlaat is ook veranderd, vind ik ook wel noemenswaardig.
Mis alleen een draaiknop om het vermogen te regelen tussen de voor- en achteras, van 50-50 naar 0-100
@87sandyd: Als ze al met een RWD Aventador komen, zullen ze het niet als optie aanbieden maar als compleet nieuw model. Beetje zoals de LP610-4 en LP580-2 bij de Huracan. Want ja, de vermogende gek betaalt toch wel en waarom dan niet twee auto’s aan die gek verkopen in plaats van ééntje met een RWD/AWD switch.
Leuk dat ze de persfoto’s in de zandbak geschoten hebben, lekker in de grootste afzetmarkt haha
Dit was wel echt nodig hoor
Ik vind het niet zo’n heel geslaagde facelift. Ik vond de oude Aventador zonder S toch net even wat mooier. De luchthappers op de S verpesten de daklijn enigszins en ook de nieuwe achterbumper vind ik wat minder geslaagd dan de vorige.
@Edge: lijnen bijtekenen omdat ze niet goed wisten hoe het ietwat “sobere” design van de lp700 te verbeteren.
Dat gevoel heb ik hierbij.
Imposant gedrocht echter interieur als gewoonlijk met hoog Ford Focus gehalte.
Ik weet het niet zo goed. Ik zie een hoop geschreeuw en drukke lijnen, maar om het nou een mooi samenhangend geheel te noemen?
Het kleurtje staat hem erg erg goed, zeker in combinatie met de zilverkleurige velgen. Ook de luchthappers achterop vind ik zeer gaaf, dat hoort wel bij een echte Lambo vind ik. De rest vind ik erg druk. Ik ben dan ook meer fan van het cleane design van de Murcie en Gallardo. Wat mij betreft de mooiste Lambo’s ooit gebouwd.
Ik was niet dat deze display ook al in de (oude) aventador beschikbaar was!
Verder vind ik hem er zeker wel op vooruit gegaan, het is nog steeds een schreeuwlelijk maar dan minder schreeuwerig. Goed verhaal..ik weet het. Het heeft gewoon wat..en 10.000x beter dan de Huracan! :)
Er is ook een nieuwe (4e) driving mode bijgekomen, EGO, alleen geen idee wat het inhoudt.
@bamfspotter: Dat je alles naar eigen wens kan instellen.
Nah… Kan m nog steeds niet mooi vinden.
Ziet er leuk uit. Alleen geen gewicht bespaard, dus nog steeds een dikkerdje. Niet echt een rijdersauto.
@baklava: Het uitlaatsysteem is wel iets lichter geworden, maar volgens mij is het totaalgewicht gelijk gebleven (1575 kg). Maar heel eerlijk; als je een echte rijdersauto wil, koop je geen Lamborghini.
@berlinetta: Grappig dat je het zegt, want de de SV moest na 2 rondes de ‘Ring af van een hoge pief van VW omdat hij anders de veel duurdere 918 zou vernederen. Ik heb begrepen dat deze weer een stuk sneller het circuit over jekkert dankzij de nieuwe 4-wiel sturing en dat dit juist door de 4-wiel sturing nog meer een echte rijdersauto is.
Bron: https://youtu.be/0QjF6A3Zwkk?t=7m43s
@Stefje: ik blijf het raar vinden die ringprestatie.
Op alle andere circuits in alle andere groepstesten kreeg de SV telkens slaag van Ferrari en McLaren. Zie motor trend en bangin gears
Hun meetpunten waren duidelijk verschillend bij die sub 7 op de ring (check begin en eindpunt van Lambo filmpje) maar meer dan 7h03 zal die rode SV met Marco mapelli aan het stuur er niet over gedaan hebben.
Is de nordschleife dan zo geschikt voor zware krachtige auto’s met veel downforce?
@stefje: Een Veyron is ook een snelle auto, maar dat is helemaal geen rijdersauto. Dat een auto snel is, wil nog niet zeggen dat het een rijdersauto is. In mijn optiek is een rijdersauto een auto die puur is gericht op rijplezier en waarbij de bestuurder zoveel mogelijk zelf de controle heeft. Ik denk dan aan een 911 R of Cayman GT4, een MX-5 of een Noble.
Lamborghini maakt auto’s die propvol zitten met allerlei hulpsystemen. Ook Ferrari, McLaren en Porsche bouwen dat soort auto’s.
Dikke bak :D deze is zoveel mooier dan de normale aventador.
Voorbumper oogt veel sportiever en de luchtinlaten bovenop de zijkanten staan hem heel erg goed.
Ik vind hem wel wat hebben!
Vraag me alleen af of de luchtinlaten aan de zijkanten nog steeds omhoog gaan?
Dit zie ik namelijk niet terug op de foto’s, maar zie ook zo snel niet wat er omhoog zou moeten komen..
Bij de “oude” was dit duidelijker
@fyr0: Volgens mij is het hetzelfde als bij de SV, ze gaan dus niet omhoog
Wow! Prachtig ding! Kek kleurtje ook!
Koop ik
Veel cleaner zonder die carbon opsmuk. De voorbumper doet mij alleen wel op een of anddre manier denken aan een corvette. Of moet ik toch nog even wakker worden…
@trust: bij nader inzien moet ik nog wakker worden
Eigenlijk gewoon de facelift dus. Geen enkel probleem, hij is echt fijn!
Ik zeg prima geslaagd zo mooie wagen
goh die 40 pk zal je wel merken