Zo lang als ik me kan heugen hebben Lamborghini’s topmodellen altijd op 12 dikke cilinders gelopen. Toch schijnt er binnenkort een trendbreuk plaats vinden, want ons bereiken berichten over een Aventador op zes cilinders.
Zit je weer op de stoel waar je zojuist van af gedonderd was? Mooi. Natuurlijk gaat Lamborghini geen V6-blokje in zijn LP700 stoppen, we doelen op VAG’s cilinderuitschakeling. Niet bepaald iets dat je verwacht bij een volbloed sportwagen, maar volgens het Zweedse Auto Motor & Sport gaat dit systeem ook op de Aventador toegepast worden, en wordt de 6,5 liter V12 bij rustig rijgedrag effectief een V6.
De Volkswagen-groep is recentelijk cilinderuitschakeling actief aan het toepassen, op viercilinder Polo’s, waar je het wel op verwacht, maar bijvoorbeeld ook op de 520 pk sterke Audi S8. Deze laatste is eigenlijk veel logischer, want een 4 liter V8 heeft onderin de toeren al heel wat meer reserve dan een 1.4’tje, en bovendien: hoe groter de motor, hoe groter de te behalen winst. Toch verwacht je het niet zo snel bij een model dat in de eerste plaats sportief is.
Volgens de bron bereidt Lamborghini zijn dealers al voor, en is cilinderuitschakeling vanaf modeljaar 2013 (wat al over een paar maanden is) een feit. Besparing bij 130 km/u? Zo’n 20%. De gemiddelde uitstoot zou van 398 naar 370 gr/km dalen (nog net buiten de 20%-bijtellingsgrens), en dat levert op de Nederlandse markt een BPM-korting van, hou u vast, € 6.677,- op.
En waarom ook niet. Er zullen best momenten zijn waarop je rustig aan het cruisen bent met je Aventador, en al die cilinders niet nodig hebt. Zo lang je er niets van merkt (en in de S8 was de omschakeling naar mijn ervaring onmerkbaar) is het geen probleem, toch? En wil je knallen, dan zet je de bak in ‘Corsa’ en geniet je weer van alle 700 beschikbare pk’s.
Daarnaast komt er een start-stop-systeem, dat met een capacitator ipv batterijen te gaan werken, want dit bespaart gewicht. Ten opzichte van de technologie van concurrent Ferrari wordt een tijdwinst van ruim 20% geboekt. Naast start-stop zou er op de ‘2013 update’ ook stijvere vering en andere demping worden geïnstalleerd. De snelheidsmeter krijgt grotere cijfers, zodat je goed kan zien dat je op een snelheid zit waarmee je je rijbewijs kwijt raakt.
RuVi zegt
die snelheidsmeter is toch digitaal? dus ik neem aan dat Aventador eigenaren ook die update krijgen.
Verder zou ik er weinig moeite mee hebben dat ie af en toe op 6 cylinders draait.
Dit is en blijft gewoon een topmodel.
Beter dan bij audi en MB waar topmodellen nog upgrades moeten krijgen. Powerpack, sportdiff etc…. waarom?
zed zegt
Kan je überhaupt rustig rijden met een Aventador? Overbodig dus :)
mashell zegt
@zed: Wat is rustig rijden? Bij 130 km/h is de besparing 20% dus dan zullen 6 cilinders nog uitgeschakeld zijn. Dus als je in Nederland nomaal met het verkeer meerijdt je altijd rustig op 6 cilinders rijdt. Ik denk eigenlijk dat dit soort parade mobielen eigenlijk voornamelijk rustig rijden.
sir_smokalot zegt
@mashell: Juist. Voor het op en neer cruisen van de boulevard heb je ook niet bepaald 12 cilinders nodig.
johanz911 zegt
@sir_smokalot: misschien moeten ze 10 cilinders uitschakelen als je alleen aan het paraderen bent op de boulevard.
eklasse zegt
@zed: http://www.youtube.com/watch?v=MrQoqble95s
Ja, en hier het 1:07 minuten durende bewijs.
sir_smokalot zegt
Overigens is de BPM-winst niet 6.677 euro, maar 6.776 euro. Heb even twee cijfertjes omgedraaid om te zien of het ook klakkeloos gekopieerd wordt.
norge zegt
Twintig jaar geleden nog een Jetta gehad die ook af en toe op twee cilinders reed.
jrk68 zegt
@norge: Dat is nog best veel, tegenwoordig lopen ze al heel snel op 0 cilinders.
norge zegt
@jrk68: toch knap dat ze dat kunnen bij VW.
wobwobgaserop zegt
@jrk68: klopt, dat heet t start-stop-systeem, motor staat ff uit als’ie ff nix hoeft te doen. Een leek kan dit verkeerd interpreteren, vandaar dat ik jullie ff te hulp schiet.
jrk68 zegt
@wobwobgaserop:
Ik doel meer op de belabberde kwaliteit van die TSI motoren.
Dat ze ook een start/stop systeem monteren is mij bekend.
Dat ze ook een definitief stop systeem monteren dat ergens tussen de 20k en 50k inschakeld was jouw kennelijk ontgaan.
fant zegt
@norge: Dat was het prototype voor deze aventador.
dakloosinmx5 zegt
@norge: en wederom een eindeloos uitgekauwde anti VAG opmerking van kleuter Norge
yipikaye zegt
Totaal overbodig.
Een Lamborghini kopen mensen om af en toe mee te touren en word zelden dagelijks gebruikt.
geengeldvooreennieuwe zegt
@yipikaye: Maar daar denkt de Europese Unie helaas anders over, waardoor fabrikanten van dit soort auto’s enorme kapitalen moeten investeren om de gemiddelde CO2 uitstoot / km te drukken. Of andere noodgrepen uit moeten halen, zoals Aston Martin doet met de Cygnet. Ik ben er wel voor dat auto’s schoner moeten worden, maar vraag me af of de wetgeving niet te ver van de realiteit af staat.
jrk68 zegt
@geengeldvooreennieuwe:
Misschien wordt het dan tijd voor de volgende auto’s
Bentley citigo
Lambourghini mii
Bugatti Up!
Als dat de CO2 footprint niet drukt dan weet ik het ook niet meer.
geengeldvooreennieuwe zegt
@jrk68: Ik moet er niet aan denken als autoliefhebber. En ook niet dat sportwagenfabrikanten failliet gaan omdat de kosten om aan de milieu-eisen te voldoen niet meer op te brengen zijn.
jrk68 zegt
@geengeldvooreennieuwe:
Ik moet daar ook niet aan denken maar als ze het op die manier kunnen redden dan moet dat maar.
eklasse zegt
@geengeldvooreennieuwe:
Deze helpt daar vast bij
geengeldvooreennieuwe zegt
@eklasse: Problem solved! :) Die erbij voor de kids of voor mij part voor in de schuur. Is de gemiddelde CO2 uitstoot gelijk gehalveerd. Wat willen ze in Brussel nog meer :)
jrk68 zegt
@eklasse:
Leuk geprobeerd maar geen typegoedkeuring en kenteken dus dit drukt de carbon footprint niet.
Laue zegt
de amerikanen hebben het ook al enkele jaren,volgense mij was hemi de eerste. en dat in muscle cars.
jrk68 zegt
Ik kreeg al even hoop dat ie binnen mijn budget zou gaan vallen met die kop over 6 cilinders.
Word ik weer blij gemaakt met een dooie mus.
PS. Dan kunnen ze bij flaneren net zo goed 8 cilinders uitschakelen. Dat is dan nog een stuk zuiniger.
eklasse zegt
@jrk68: Misschien komt er ooit nog wel een model onder de Gallardo:
jrk68 zegt
@eklasse: Dat ziet er niet verkeert uit, die kon ik nog niet.
jrk68 zegt
@jrk68:
Nu ik er wat beter naar kijk lijkt het als of ze denken dat ze Lotus al hebben overgenomen.
eklasse zegt
@jrk68: ja, lijkt wel op een van die vele Lotus concepts. Denk alleen dat er eerder een nieuwe kleine lamborghini komt dan een überhaupt een nieuw model van Lotus (hoe spijtig dat ook is)
rodger zegt
Man man man, dit blijft wat mij betreft toch echt de dikste wagen die er op dit moment te krijgen is..
dutchiehd zegt
Ik snap dit systeem nog steeds niet, die betekent dat die wel werkende 6 cilinders ook de uitgeschakelde 6 cilinders mee moet laten draaien..
Ik weet niet, het klinkt in mn hoofd heel raar haha.
BaRa zegt
@dutchiehd: De wrijvingsweerstand van je cilinders heb je altijd, of er nu een ontploffing plaarsvindt in de kamer of niet. Maar door een cilinder uit te schakelen beperk je wel andere verliezen, zoals (onnodige) brandstofverbranding of warmteafvoer. Bij lage motorbelasting draait je motor al op een zo arm mogelijk mengsel, maar het is nog steeds een mengsel dat verbrand wordt. Als je het gebruikte mengsel kan beperken tot de helft van de cilinders, win je sowieso. Zolang je dus geen extra vermogen of koppel nodig hebt, is het perfect mogelijk enkele cilinders buiten spel te zetten.
dutchiehd zegt
@BaRa: Thanks voor de uitleg! Is duidelijk nu
jordy14 zegt
Gewoon doen. De sportieve eigenschappen zullen er echt niet voor onderdoen.
pininfarina zegt
@jordy14: Klopt als een bus aangezien die weer op 12 cilinders draait wanneer je sportief gaat rijden en de Corsa stand inschakeld.
midasracer zegt
Waarom ook niet. Kleppen via de variabele timing open zetten, injectors afsluiten en de bobine stroomloos maken (of via wasted spark door laten werken, maar kost weer vermogen). De wrijvingsweerstand van zuigers is te verwaarlozen, dus daar moet je echt niets van merken. Als een naaimachientje zeg maar. Ik ben alleen wel benieuwd hoe de omschakeling gaat. Hoe lang duurt het voordat alle cylinders weer werken als je het gas open knalt? Of krijg je dan een soort van turbo lag?
baasbas zegt
@midasracer: andersom, de kleppen blijven juist dicht..
midasracer zegt
@baasbas: Nee dat kan niet, dan bouwen de cylinders motor druk op en dat remt enorm af. Zelf meegemaakt toen ik na een revisie oliedruk moest hebben in een blok. Met bougies erin wilde de startmotor maar moeizaam ronddraaien. Bougies eruit en het ding draaide als een turbine omdat er geen compressie was.
baasbas zegt
@midasracer: jawel, kleppen dicht, zo werken de systemen van GM en VAG. Lijkt me dus sterk dat ze voor lamborghini een andere techniek gaan toepassen. En ja, dat klopt, met de kleppen dicht heb je last van de druk bij de compressieslag, maar over tdc heb je weer profijt ervan dat het elkaar zo goed als opheft. Denk aan een gasveer dat idee. Met kleppen open ben je dood gewicht aan het rondslingeren, kan ook niet fijn zijn lijkt me
midasracer zegt
@baasbas: Interessant, ik zal me er eens wat dieper in verdiepen.
baasbas zegt
@midasracer: Even snel gezocht, maar hier staat het systeem van GM wat uitgebreider beschreven. Wel even door het wollige verhaal heen prikken.
http://www.superchevy.com/technical/engines_drivetrain/accessories_electronics/0405sc_gmdod/
baasbas zegt
@midasracer: Aanvulling:
Het was al eerder aan bod gekomen hier, ik heb nu ook gevonden waar: http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/01/volkswagen-komt-met-tweecilinder-maar-dan-anders
Daar staat ook een link naar een filmpje voor de VW implementatie ervan
midasracer zegt
@baasbas: He bedankt. Ik begrijp nu dat het om de pompverliezen gaat. Lucht naar binnen zuigen en weer naar buiten persen kost blijkbaar meer energie dan alles dicht zetten en er een gasveer systeem van te maken. Weer wat geleerd.
alloallo zegt
Geen enkel probleem cylinderuitschakeling op deze prachtige auto. Ik vind deze techniek logischer op een 8 of 12 cylinder dan op een 4 cylinder.
De balans verdwijnt volledig bij zo’n kleine motor. Bij een 8 cylinder heb je een overdaad aan power.
De techniek van cylinderuitschakeling bestaat in Amerika reeds lang en wordt dus vooral op grote motoren toegepast.
Rick-dos zegt
Wordt dat ding uitgerust met een capacitator? Dus dat ding kan back to the future?
baasbas zegt
@Rick-dos: flux capacitor ftw :-)
johanw zegt
goede stap…ik heb onlangs in een Ferrari 458 Italia gereden en daarmee kan je ook heel goed rustig met het verkeer mee rijden. weliswaar een andere motor maar daarmee zit je ook niet de hele tijd te scheuren als het verkeer het niet toelaat. dus als je toch met de rest in de file zit of langzaam moet rijden heb je die 12 cilinders ook niet nodig.
pokerface zegt
Ik begin echt steeds meer een hekel te krijgen aan VAG en Europa’s bemoeienis. V6 in een Lamborghini Aventador? Nee!
eklasse zegt
@pokerface: Lees de tekst nou eens.
smotsholle zegt
Hopelijk merkt je geen verschil in geluid… zou zonde zijn
kippetje zegt
Bij het lezen van de titel dacht ik dat ze een soort van trapauto met een v6 zouden maken.
Mee zegt
Ter info: de huidige F1-wagens schakelen in trage bochten ook over naar 4 ipv 8 cilinders.
sir_smokalot zegt
@Mee: Dat gaat er bij mij niet in. Bron?
Mee zegt
@sir_smokalot: Martin Brundle heeft daar al een paar keer op gewezen tijdens een uitzending. Iets in de aard van “dat vreemde motorgeluid in trage bochten is niet het off-throttle blazen van de diffuser zoals vorig jaar, maar dat de motor daar tijdelijk op 4 cilinders rijdt.”. Ook in de pits wordt er op 4 cilinders gereden. Ik had het voordien al ergens terug, maar ik moet toegeven dat ik het ook niet meteen terug vind :/.
eklasse zegt
@Mee: Ben ik zo slecht in engels of lees ik hier dat het niet is toesgestaan om aan de cylinders te klooien?
http://www.f1technical.net/articles/4
jrk68 zegt
@eklasse:
Misschien doelt hij op Redbulls engine mapping van vorige week.
Dat is inmiddels regelementair niet meer mogelijk.
Wat ze precies deden weet ik niet maar het had met het koppelverloop in het midden gebied te maken.
Nu moeten teams een mapping als referentie opgeven en in dat midden gebied mag er geen groter verschil meer zijn dan 2%.
niex zegt
Mag niet. Sta je eindelijk naast een Aventador bij het stoplicht…..je doet je radio uit en schuift het raampje open om die lekkere motor te horen draaien……en je hoort NIETS!!
En dan zoeft ie rustig weg op 6 cilinders…
Doe mij de oude supersports waar men nog voor moest kunnen rijden om er zonder bokken rustig mee weg te rijden…. Maar helaas wil elke rijke miep tegenwoordig een Lambo of Ferrari… :(
sir_smokalot zegt
@niex: Denk dat hij alle 12 cilinders nodig heeft/ zal gebruiken om uit stilstand weg te komen. Die uitschakeling is als je al op snelheid bent en constant rijdt (bijvoorbeeld over een 100-weg waar je niet mag inhalen).
En dan is de motor toch rustig, dus je mist niets.
E34M5Touring zegt
6.776,- bespaard! Zozo dat is toch weer mooi een andere kleur stiksels terugverdiend.
wokkelz zegt
Zolang je er niks van merkt.. Geen probleem toch!
tvr1974 zegt
Deze techniek wordt in de laatste 8-cilinder Bentley modellen al toegepast.. Omdat ie daar gelijk de W12 verving was de besparing gelijk meer dan 40%.. Prijsverschil door deze besparing met de W12 meer dan 100.000 euro… Dat is dus echt besparen..
tarquesh zegt
Ja het is inmiddels bekend dat de VW TSI motoren bij bosjes ermee ophouden. Wie het weet loopt VW maar voorbij en VW liefhebbers stappen in een TDI.
tarquesh zegt
Pokerface, heb je niet door dat het hierom gaat dat er cilinder uitschakeling op een V12 plaatsvindt? Zet je de Aventador uit dan zijn alle 12 cilinders in ruste, trap je fors op het gas pedaal dan zijn er 12 cilinders actief. Bij rustig rijden zijn er 6 cilinders actief. Met elektronika is tegenwoordig vanalles mogelijk. Leeft u nog in de vorige eeuw van motoren techniek?