Gisteren heeft het Britse Oakley Design, een jaar na aankondiging, het doek van hun versie van de Aventador getrokken. Met wat extra pk’s, én (de naam zegt het al) achterwielaandrijving.
Hoewel al menig shopje voorbij is gekomen, is dit (na de Mansory-Lambo) pas de tweede Aventador die daadwerkelijk bestaat, en dan hebben ze er nog een jaartje over gedaan.
De Oakley Design LP760-2 zal worden gelimiteerd tot 5 stuks, maar mocht je een Aventador hebben en een paar onderdelen van het pakket hebben, dan zijn deze gewoon te bestellen. Het vermogen is opgekrikt naar een dikke 770 pk (760 bhp) en 745 Nm, dankzij een ECU remap, grotere airbox, een dikkere pijp in het inlaattraject en een titanium uitlaatsysteem dat zo’n 30 kg aan gewicht bespaart.
Samen met het Zwitserse HRE zijn een set lichtgewicht jetsers gemonteerd, die per stuk 4 kg minder wegen dan standaard. Prima voor het onafgeveerde gewicht dus. Ook zijn de bandjes iets breder gemaakt voor extra grip, en is er een achtervleugel gemonteerd.
De rest van de gewichtsbesparing komt natuurlijk op het conto van de AWD -> RWD transformatie. Volgens Oakley weegt het geheel 85 kg minder, en dat lijkt me een vrij zuinige daling als je nagaat dat de uitaat ook al 30 kg van het geheel schaaft.
Hoe dan ook, de auto beleefde gisteren zijn officiële introductie tijdens het Auto Italia 2012-evenement bij het Brooklands museum in Engeland. Even voor die tijd voorzag Oakley ons zelf van foto’s van de Lambo (in bouwpakket-vorm, met stock velgen), die nu oranje is. Deze vind je in de gallery hier onder. Voor livepics kan je terecht bij de buurman, GT Spirit, die gisteren aanwezig was.
trisx zegt
Beauty van een wagen.maar dat vond ik de aventador altijd al
mepdenepper zegt
Oakley design auto’s zijn mooi. Zie Ferrari 458 Italia. Echter bij deze Lamborghini Aventador is het net niet. Maar ja, ik hou van getunede auto’s die van niet zichtbaar zijn aangepakt. Zoals de Underground Racing Ferrari 458 Italia.
mightymike zegt
@mepdenepper: maar hierbij is het toch ook niet te zien dat die getuned is? Niet overdreven maar wel strak
mepdenepper zegt
De Lambo Avent. met die “kleine” HRE-velgen en dikke banden is ook supergaaf om te zien.
mepdenepper zegt
Sorry, geen HRE maar ADV.1
http://www.ps-garage.com/sites/default/files/imagecache/highslide_full/ps_garage_lamborghini_aventador_adv1wheels_3.jpg
Edge zegt
Jullie buurmannen van GTSpirit hebben het toch echt over andere cijfers: de uitlaat bespaart 35kg. De velgen besparen elk 5kg en het verwijderen van alle componenten die de voorwielen aandreven bespaart zelfs 130kg.
mylvan zegt
@Edge: ja dus bespaard alleen de ombouw naar rwd al 85kg, niet de totale gewichtsbesparing ;)
tuningcars zegt
760 pk achterwielaandrijving ? Ben benieuwd of de auto dan nog grip heeft…..
Justawheelchairguy zegt
Ben benieuwd hoe veel sneller zo’n auto nu daadwerkelijk is tov de standaardversie.
rijbewijzer zegt
@kp92:
Ik ook. ik denk namelijk minder snel door het verlies van de AWD. top zal uiteindelijk wel hoger liggen schat ik zo
Dit is weer een Lambo die jou als bestuurder weer dood probeert te maken (echte Lambo dus!)
vale46 zegt
Wat is het nut van 2WD op een Aventador? Nóg rapper door je banden heen zitten?
pk’s en gewichtsbesparing zijn natuurlijk altijd welkom.
BTW: duurt het echt een jaar om het voorste diff er van onder te doen, er een andere uitlaat onder de schroeven, nieuw setje velgen monteren en een andere luchtinlaat te maken?
mylvan zegt
@vale46: ik vermoed iets met driften… ;)
vale46 zegt
@mylvan: Daar heb je een punt!
Megakix zegt
@vale46: kan je daarna de bandjes omwisselen…voor naar achter..doe je er net zolang mee.. ;-)
dawwg zegt
@Megakix: Denk niet dat voor & achter dezelfde (breedte-) maten zijn :)
breakingpoint zegt
Eigenlijk hebben ze al gedaan waar lambo voor gespaard heeft voor de SV !
Anders zou ik niet kunnen verklaren hoe je 60 pk laat liggen als fabrikant
syliaca zegt
Vind dat toch wel vet, 2WD op lamborghinis.
jordy14 zegt
Prachtige bak!
bonkers zegt
Wow wat nice!! Geweldige bak
xilver zegt
Da’s aardig gedaan maar dan hoop ik dat de koper mad driving skills heeft om dit beestje onder controle te houden ;-).
jrmpower24 zegt
achterwielaandrijving is altijd lekkerder.
paere zegt
Nu nog een handbak en ik ga mijn huis verkopen!
peugeot zegt
Atventador uit melken? Ach nee hoe kom je daar nou bij?
gerard1710 zegt
@peugeot: Ja idd: hoe kom je erbij? Dit is het werk van een tuner…
peugeot zegt
Oh zit dat zó…… maar van die tuners wordt je toch ook een keer gek?
dutchiehd zegt
@peugeot: als ze het goed doe niet :)
dan_grazier zegt
I went to this:
http://www.themotor.net/index.php?option=com_content&view=article&id=454:brooklands-auto-italia-may-2012&catid=3:shows&Itemid=43
It was a brilliant event.