
De geruchten zijn waar! Lamborghini zet zijn eerste stappen in het elektrosegment en bestormd de autowereld met een 910 pk sterk monster. LaFerrari, P1 en 918 Spyder, they’re coming for you!
En dan het slechte nieuws: het is nog maar een concept.
De Asterion LPI 910-4 is de eerste hybride van het merk, en meteen eentje met een stekkeraansluiting, ofwel een plug-in. De 5,2 liter V10 met 610 pk uit de Huracan wordt gecombineerd met drie elektromotoren, die gezamenlijk 300 pk leveren. Het resultaat is een straatsteenvergruizende 910 pk in totaal. Je kunt dankzij het elektropakket van 250 kg ook een afstand tot 50 kilometer volledig elektrisch overbruggen, waarbij de Vmax op 125 km/u ligt.
Als alle krachtbronnen samenwerken zit de Asterion LPI 910-4 – inderdaad, met een ‘I’ – in drie seconden op de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 320 km/h. Met zulke cijfers delft de Asterion het onderspit in een strijd tegen zijn elektroconcurrenten uit het hypercarsegment, maar volgens CEO Stephan Winkelmann is hun auto meer gemaakt voor “comfortable luxury daily cruising” dan voor circuitbezoekjes. Iets dat ook blijkt uit de positionering van de twee zetels: tamelijk hoog.
Twee van de drie elektromotoren bevinden zich in het vooronder van de Asterion, waar ze de voorwielen aandrijven. Het derde model is tussen de V10 en den zeventraps versnellingsbak geplaatst. Een opstelling die érg veel overeenkomsten vertoont met de Porsche 918 Spyder. In de Asterion kun je via knoppen op het stuur uit drie rijmodi kiezen: ‘Z’ staat voor zero local-emission, oftewel volledig elektrisch, in ‘I’ (= Ibrido, Italiaans voor hybride) zet je hem in de hybridestand, en de laatste stand is ‘T’, van Termico (thermisch). Stroom voor de drie elektromotoren komt uit een lithium-ion accu, geplaatst onder het midden van de cabine.
De elektrificatie van de Asterion heeft gusntige cijfers op de CO2-uitstoot. In de NEDC komt ‘ie volgens de Italianen op 98 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee is ‘ie een stuk schoner dan de Huracan (290 g/km) en de Aventador (370 g/km).
UPDATE: we hebben twee korte filmpjes van de onthulling, eentje in hybride modus en eentje met bruut geluid.
Ik dacht dat dit gewoon een soort vierzitscoupé werd met een 400-500 pk motor maar 910? Jemig.
Ziet er iets teveel uit als een Ferrari van de voorkant. Maar wel heel tof. 910 PK is niet niks ook ben benieuwd of dat het uiteindelijk gaat worden ook.
-edit: check!-
Ik weet niet waarom maar ik krijg hier een groot Panamera gevoel bij die eerste foto.
Vanaf de zijkant heeft de Lamborghini wel iets van de Alfa 4C. EN DÁT IS GEEN PLUSPUNT!
Sicke wagen, maar zou ronde uitlaten en een strakkere heuplijn en air-intake mooier vinden.
Ziet er een stuk mooier uit dan ik had verwacht. Ik durf ‘m zelf chique, but with an edge, te noemen, iets wat we heel lang niet meer hebben gezien van Lamborghini.
@str8six: ‘Chique, but with an egde’ Dat is nou precies beschrijving die ik zocht bij deze auto.
@str8six:
Hij ziet er zeker beter uit dan dat witte ding, maar daar ik hem mooi vind betekend meestal niet veel goeds. Alles van die club dat ik de laatste jaren te pruimen vond is in de vriezer geëindigd om daar nooit meer uit te komen….
Comfortabele luxury cruising? Dan is 910 pk een beetje overdreven.
Kom op zeg, met 910 pk moet je minstens harder gaan dan de Huracan, laten we zeggen boven de 350 km/h.
Oké, dit vind ik dus gewoon heel erg fraai. Hopen dat ie echt komt
Nice! Mooie kleur ook.
Hmm.. Lekker retro
910 pk en dan een top van 320… Okee…
Een knipoog naar de Lamborghini Jalpa?
Schitterende auto! Ziet er aardig productierijp uit!
Op 1 of andere manier doet deze fantastische concept car my denken aan de Miura…
@arnoldh: Dat is ook mijn eerste gedachte
Schitterend! Eindelijk een stijlvoller alternatief op de LaFerrari en McLaren P1. In vergelijking met deze Lambo zijn dat speelgoedautootjes die heel erg hun best doen de snelste van de klas te zijn. Niet dat de LF en P1 makkelijke auto’s zijn, maar het uiterlijk is wel erg, ehhh, jongensachtig. Nice!
Ik ben benieuwd wat de laatste generatie atmosferische supercars gaat doen in prijs. Het begint er namelijk toch echt aan te komen.
Haha. Hahaha. Zelden een wagen gezien met zulke verwrongen proporties. Er klopt gewoon helemaal niets van. Lamborghini kan maar beter gewoon weer inspiratie halen bij gevechtsvliegtuigen want als ze dat doen bij oude Ferrari’s en American muscle cars gaat het helemaal mis.
@mashell: Inderdaad, het is gewoon een rare auto. Hij heeft veel meer pk’s dan z’n broertjes maar ziet er uit als een auto die onder de Huracan geplaatst zou moeten worden.
Heel erg mooi design. Nu krijg ik er wel niet het ‘hypercar’ gevoel dat ik bij de 918, P1 en LaFerrari krijg. Die auto’s (vooral de P1) zien er gewoon veel extremer uit. Beetje jammer.
@kapiteinaudi: zelfs de 918 ziet er extremer uit
Niceeeeeee
Stuk beter dan de Huracan imo. Beetje Urraco zie ik er wel in. Nice
Lambo miura lijnen maar dan fout
Balen. Lamborghini, dat ene merk dat ik juist zo gaaf vond omdat ze niet aan die hybride meuk deden, heeft nu óók een hybride gelanceerd. Jammer. Dit is de grote reden dat ik Lamborghini’s sinds Audi aan het stuur zit niet meer interessant vindt. En het is niet alsof het iets innovatiefs is wat Lambo heeft gedaan….
@marussia: en nu nog wachten op de eerste afgebrande….
@marussia: als ze maar van de turbo’s afblijven
Een mooie auto in een bloedmooie kleur! Ik ben alleen (afgaande van deze paar foto’s) niet zo zeker over de achterkant, het is geen shooting brake, maar ook niet echt een GT. Ik had het liever iets lager en langer gezien, zoals bij de 575m ongeveer.
rond rond rond..
Als ik een auto van 910 pk zie zoals de 918 dan denk ik wel dat de auto veel langer en breder en meer op een 918 moet lijken daarmee bedoel ik de proporties van de auto. Maar de asterion lijkt iets groter dan de huracan en heeft 300 pk meer dan vind ik het wel raar dat hij er maar in 3 sec op de 100 ligt. En vag zal nooit toelaten dat lamborghini een concurrent mag maken voor porsche.
@levon: tuurlijk wel. Mensen die geen 918 willen kopen dan misschien een Italiaan en dat Is dan een lambo
@levon: het zou eigenlijk andersom moeten zijn: Lamborghini staat boven Porsche, dus Porsche zou niet mogen concurreren met Lamborghini.
OT: erg jammer, ik had er meer van verwacht. Ik hoopte op een extremere wagen, dit is een erg zwak en totaal niet agressief design. Op de één of andere manier mist deze wagen die “touch” die andere Lamborghini’s wel hebben.
@levon:
Lambo heeft een andere klantenkring dan Porsche. De techniek hebben ze al, dus met een relatief lage investering kunnen ze een soortgelijke Lambo maken en dubbel cashen. Binnen de VAG groep wordt sowieso veel geconcurreerd.
Zo van de voorkant wel erg veel Ferrari 550/575
Niet hoekig genoeg vanaf de zijkant
@levon: inderdaad veel te veel vloeiende lijnen. Een Lamborghini moet nqaar mijn mening recht en hoekig zijn (op de Miura na dan). Op dit ding hoort een embleem met een steigerend paardje in plaats van een woeste stier.
Ziet er best sexy uit! Veel mooier dan de veneenee
Dit is toch geen Lamborghini man! Wat een slap design.
@hetzwartesaabvandefamilie:
Precies wat ik ook dacht, geen ‘presence’ en niet spectaculair. En dat voor een model met veel meer vermogen van de Aventador, een model dat er veel gaver uitziet.
Mooie auto. Maar geen echte lambo kwa design vind ik niet de extreme looks die van ze gewend bent. Maar wel mooie auto 910 pk is zeker niet verkeerd
Nee, ik vind het niet lekker ogen. Vloeiende lijnen combineren met strakke lijnen vind ik niet zo’n succes. Lambo staat juist voor strak design, hou het daar van ook bij. Gooi die aandrijflijn in de Estoque en iedereen krijgt een harde plasser.
Ik snap hier werkelijk niks van, een auto met 910 pk die niet gericht is op performance?
Wat moet je met 910 pk als je er alleen mee wil gaan cruisen en er niet mee het circuit op wil gaan?!
Het lijkt alsof ze wel graag een hypercar wouden, maar hem niet mochten laten concurreren met de 918.
@autobahnverslaafde: Aan de ene kant snap ik er niets van, maar toch begrijp ik het wel. Het enige wat rijke lui doen die zo’n apparaat kopen is opscheppen over het aantal pk’s, en met een slakkengangetje door Londen flaneren, dan is dit toch wel de ideale combinatie.
Dat maakt hem niet minder lelijk…
Lijkt op de Miura…
Schitterend ! Klassieker in spe. Nu al!
Bij Lamborghini tellen zozeer Benzine en elektrische pk’s voor het gemak gewoon lekker bij elkaar op.
Het design is mooi maar dat zelfs lambo een i in de naam doen voor dat elektrische geneuzel? Walgelijk! En dat komt puur doordat het van volkswagen is!
Zonde?? Vind het ding maar lelijk..tenminste. .de voorkant dan..het muira concept van een paar jaar geleden was zo veel mooier. .dat lijnenspel was gewoon heerlijk. .dit is een net niet concept naar mijn mening
Ziet er goed uit!
Ik wil lambo-lijnen, en een v12, en geen Dodge achterlichten..
Lijkt meer op de F-type coupé dan op een lamborghini
1. Waarom geen V12 hybride?
2. De styling is niet psychedelisch genoeg
Kijk, als ze deze techniek nou in de Veneno (roadster) hadden gegooid, dán heb je pas een hypercar…
Aardig design. Lijkt op de Jalpa. Maar kan niet echt enthousiast worden van wéér een Lamborghini concept. Hij zal wel weer gemaakt worden in een oplage van 2 voor een triljoen per stuk. Ga nou gewoon die Estoque eens bouwen!
Het moet niet gekker worden
https://www.youtube.com/watch?v=Z0GFRcFm-aY
GE-WEL-DIG! Lekker aggresief à la Lamborghini, maar toch heeft ‘ie iets stijlvols.
“‘Z’ staat voor zero local-emission”
Haha, ze zijn tenminste eerlijk. Zero geldt alleen ‘local’…
In eerste instantie dacht ik ook niet aan Lamborghini.. Hij heeft wel iets maar weet niet of dat bij dit merk past.. Verder vraag ik mij af of de gemiddelde koper van dit merk zit te wachten op een hybride… Zeker als de specs minder zijn dan van andere concurrenten. Denk eerder dat er vraag is naar een bijzondere 4-zitter dan naar dit .. maar ok.. ik ben niet in de markt voor deze auto’s…
Laat hem komen lekker onderscheidend maar ook zeer fraai en zeer herkenbaar als een echte Lamborghini.