Niet alleen Swagtor Muller zette het autofeestje op Pebble Beach dit weekend met zijn B6 Spyder luister bij, ook Lamborghini was uiteraard aanwezig. Hun bijdrage: de prachtige klassieke 350 GT (1963). Oh, en er stond ook nog een Veneno.
De 350 GTV is het eerste prototype dat Lamborghini in 1963 maakte, en waaruit de 350 GT voort kwam. De 3,5 liter V12 levert een nette 350 pk.
De Veneno is met slechts 3 exemplaren een auto voor de very happy few, en dus een beetje een niet-productiemodel. Hij maakte echter wel zijn Amerikaanse debuut, niet geheel onbelangrijk, aangezien tweederde van de exemplaren naar daar schijnt te gaan. Gelukkig komt er ook nog een dakloze variant, om weer een handjevol fans en de Lamborghini-kas te bevredigen.
Maar goed, terug naar de GTV. Hij werd 50 jaar geleden gelanceerd op de autosalon van Turijn, en nu mocht hij weer eventjes het museum uit. Of dit exemplaar ook reed tijdens de Grande Giro van Lamborghini (waarin niet geheel toevallig 350 auto’s van start gingen) durven we zo 1-2-3 niet te zeggen.
Verder oogsnoep werd verzorgd door een matgrijze Aventador Roadster 50 Anniversario, een witte Gallardo LP 570-4 Supeerleggera, en door twee stoere babes met pilotenbrillen, de tramp stamp van de jaren ’10.
IJsblok zegt
wow, wat is het een pracht auto..tijdloos
desjonnies zegt
De eigenaar van de fabriek die mijn vader ooit vertegenwoordigde had er zo eentje
In de zestiger jaren, gewoon nieuw gekocht.
En die vond het een onmogelijk rot ding
Zeker in het Parijse verkeer.
Nog erger werd het toen ik “Ford Taunus” tegen hem zei en naar de rechthoekige koplampen wees. (die de Europese uitvoering had)
Die werden nl bij Ford gekocht
Een week later had’ie hem weggedaan voor zijn zoveelste E-type.
http://carsfolia.com/icim/lamborghini-350-gt/lamborghini-350-gt-07.jpg
http://norwegen.piranho.de/Deutschland/Oldtimer/Ford%20Taunus%2017M%20(Badewanne)_01.htm
toyotafortuner zegt
Apart dat bij merken als Lamborghini en Ferrari oudere modellen algauw zoveel mooier zijn dan de huidige. Bij deze 350 GTV geldt dat net zo goed. Zo mooi is ‘ie!
911GT2 zegt
@toyotafortuner: Dat vind ik normaal bij alle auto’s. Behalve bij Lambo. Die zijn imho pas mooi geworden toen VAG er mee aan de slag ging.
amglover zegt
Prachtige auto dit , niet normaal :)
lincoln zegt
blijft altijd een beetje geklungel zo ..
proberen bij Lambo uiteraard dezelfde status te creeren als Ferrari heeft ..
maar het ontbreekt aan race-history uitvindingen en patenten ..
het verleden van “spannend” gelijnde overpowerde auto,s houden ze wel aardig in ere ..
super zegt
@lincoln:
moderne lambos zijn net als rolexen nutteloze hebbedingen waarmee iemand laat zien dat hij/zij meer geld dan smaak heeft. Ik zie elke dag tientallen van die dingen (zowel lambos als rolexen) maar heb nooit echt de indruk dat de bestuurder in staat is ook maar 1% van de capaciteit van zo’n bak te gebruiken. Ik heb meestal ook niet de indruk dat ze aan diepzee duiken doen trouwens.
Die oude lambos zijn wel iets anders, uit de hand gelopen hobby van een tractor bouwer, da’s wel mooi werk.
thoisss zegt
@super: Hahaha, deze vent..
Rick-dos zegt
Das een stomme fout van Audi om de 350GTV mee te nemen. Nu kan de hele wereld het verschil zien hoe schoonheid er onder Lamborghini uitzag en wat een stel kleuters van VAG/Audi er nu van maken….
adyton zegt
@Rick-dos: Juist. Of het hart van sommige onwetende mensen daar harder te laten slaan en in die blindheid hen te doen geloven dat ze die flair van weleer best ook wel kunnen beleven in de nieuwe wagens en de dikke portefeuilles laten boven halen.
keesje1987 zegt
@Rick-dos: Haha +1 :-)
veloce zegt
Ik zie op bovenstaande foto een 350GT en geen GTV…
Hupke zegt
Mijn ogen worden automatisch naar de velgen getrokken.
Vreemd spaakwiel, anders dan bij de andere italiaanse wagens uit z’n tijd. Komt nochtans waarschijnlijk ook gewoon van bij borani.
lincoln zegt
tis toch wel heel doorzichtig geworden op deze manier ..
eigenlijk een beetje genant ..
bij gebrek aan extreem dure klassiekers gaan ze dus pretenderen dat er kopers zijn die 3,3 miljoen aan een nieuw exemplaar uitgeven ..
realiteit wil dat als je een miljoen cash aftikt je de bink bent ..
(met een wederzijdse geheimhoudingsplicht omdat het wederzijdse belangen dient) ..
o.k. .. het niet echt een merk voor heldere lichten ..
blijven poser dingen .. zelfs de klassiekers ..
denk dat de doorgesnoven marketing afdeling de consumenten wel een beetje erg veel onderschat ..
berlinetta zegt
Als ik de 350 en de Veneno naast elkaar zie staan merk ik pas echt goed hoe lelijk Lambo’s zijn geworden. De vloeiende lijnen zijn zoveel mooier dan die scherpe hoeken en vouwen.
porsche928 zegt
@berlinetta: dat hebben ze anders wel zelf gedaan toen ze aan de Countach begonnen.
rood zegt
Wie zegt dat Lamborghini een gebrek heeft aan dure/innovatieve klassiekers, moet maar eens wat beter zoeken naar de Miura SV, in mijn ogen de mooiste bolide op deze aardkloot (al is het niet bepaald een racebeest). Toen waren ze bij Ferrari nog van mening dat ‘een paard voor een kar staat’ en zodoende lag de motor bij hen voorin.
Verder vind ik niet dat Audi de ware ‘aard’ van Lamborghini verloochent, ze zijn nog steeds prachtig en spelen met het extreme (al vind ik de Veneno en Egoista niet per se mooi) maar het aantal versies en speciale edities is gewoon de pan uit gerezen (ik telde 24 (!) types Gallardo).
super zegt
@rood:
geen enkele lambo is een “racebeest”
carmasterr zegt
Dat is geen GTV op de headerfoto.
Een GTV heeft namelijk klapkoplampen.
Deze GT duidelijk niet.
ghost zegt
Die Stefan winkelmann heeft ook iedere keer hetzelfde pak aan..