Een kersverse Lambo eigenaar mocht zijn splinternieuwe auto inleveren.
Mocht je denken dat Nederland het ergste land is om te wonen voor de petrolhead, dan zit je er naast. Ja, je betaalt redelijk veel belasting. Maar mits je de juiste auto rijdt is het relatief betaalbaar. Naast de aanschafbelasting valt het op zich wel mee qua motorrijtuigenbelasting en dergelijke.
Natuurlijk, collega @nicolasr blijft maar grinniken dat de ‘wegenbelasting’ op zijn Porsche Cayenne Diesel láger is dan de motorruitijgenbelasting op een modele diesel-stationwagon. Maar als je het vergelijkt met Scandinavië, dan valt het hier best mee. Ook als het aankomt op boetes. Die zijn in Nederland pittig, maar nog enigszins te begrijpen. In Scandinavië gaat het er een stuk aan strenger aan toe.
Huracán
Sowieso in Denemarken. Daar kwam een man uit Noorwegen achter. Hij was een van de weinigen die geen elektrische auto had gekocht, maar een Lamborghini Huracán. Niet zo maar eentje, maar een Huracán Performante Spyder. Enkele uren nadat hij de auto had, besloot hij in Denemarken een ‘klein beetje’ te hard te rijden. Helaas werd hij betrapt op zijn strapatsen door de Deense Hermandad.
De snelheid was redelijk pittig: 236 km/u op de E39, net ten zuiden bij Hjørring. Nu kan de zo’n Huracán met gemak 300 km/u halen, dus waarschijnlijk hield de eigenaar zich nog heel erg in. Maar het mocht niet baten. De man moest zijn auto inleveren aan de Deense autoriteiten. Het is niet zo dat het een kwestie van alleen een flinke boete betalen betreft. Die Lamborghini kan hij namelijk kwijtraken.
Krankzinnige Lambo eigenaar
Er is namelijk een nieuwe wet tegen ‘krankzinnig autorijden’ in Denemarken. Als je bijvoorbeeld twee keer de toegestane snelheid rijdt of meer dan 2 promille alcohol in je bloed hebt. Afgaande op deze wet, kunnen de autoriteiten de auto confisqueren en te koop zetten middels een veiling (nee, niet The Collectables).
Is de Lambo eigenaar zijn auto definitief kwijt? Dat is nog niet zeker. Zijn auto is nu in beslag genomen. Vervolgens moet er nog een vonnis volgen. Op basis daarvan kan de eigenaar alsnog in beroep gaan, mocht de uitslag hem niet aanstaan. Volgens de Nationale Politie van Denemarken zijn er in totaal 510 auto’s in beslag genomen vanwege ‘krankzinnig’ rijgedrag. Echter, nog geen enkele auto daarvan is op een veiling terecht gekomen.
Via: Nordjyske.
Met dank aan Kenneth voor de tip!
rutgerg zegt
Misschien hard maar wel de enige manier om tot sommige door te dringen. Zouden ze hier ook moeten doen voor de knulletjes van ergens begin 20 in dikke RS’en, AMG’s en M modellen die lachend een pak cash uit hun zak trekken als oom agent ze weer eens staande houdt…
hotze zegt
Volledig in beslagname gaat wel erg ver. Maar bv.twee maanden in beslagname is een goede start.
Wist de Noor niet dat op sommige plaatsen in Duitsland geen limiet geldt? Was even dat stukje doorgereden…
berlinetta zegt
Ik heb in andere media gelezen dat hij de auto in Duitsland had gekocht en weer onderweg was naar Noorwegen.
tinnemans zegt
@hotze; volgens Google maps ligt Hjørring best ver van Duitsland af. De tekst ’ten zuiden van..’ is zelfs een tikkeltje overbodig. ;)
sportabgasanlage zegt
Dat zijn 9 van de 10 keer gehuurde auto’s van een “neef”. Afpakken heeft dan weinig zin.
Van Epschoten zegt
@sportabgasanlage: wel als het huurcontract doorloopt.
sportabgasanlage zegt
Ik bedoel dat dit soort jongens vaak niet genoeg geld hebben om daadwerkelijk zo’n auto te kunnen kopen, en als er iets gebeurt, valt er niks te halen. Sta je als verhuurder mooi in je hemd.
godfather zegt
@sportabgasanlage: denk je de volgende keer als verhuurder wel 2x na aan wie je hem meegeeft….
sportabgasanlage zegt
@godfather
Er zijn genoeg supercar-verhuurders die niet verhuren aan “bepaalde types”, in alle andere gevallen is het vaak een “broer”, “neef” of “oom” die huurt of verhuurd, en dan zoeken ze het maar lekker zelf uit denk ik dan.
LaCotse zegt
@sportabgasanlage: daarom moet je veel vaker het roze pasje afpakken, dat werkt veel beter en dan iedere keer langer totdat je nooit meer mag rijden, dan laat je het echt wel als je voor je 22e drie keer de Sjaak bent geweest.
sportabgasanlage zegt
Sommigen zijn toch bijzonder hardleers en in Nederland zijn we veel te soft:
https://www.kliknieuws.nl/regio/oss/183049/en-dat-is-25-pool-voor-de-25ste-keer-gepakt-voor-rijden-zonder-
mijnporsche zegt
@rutgerg: potsiedrie, de jaloezie spat zo je iPhone 4 schermpje af.
pomoek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Zo’n auto koop je natuurlijk niet omdat ie zo praktisch is of wat dan ook. Het gaat om de bragging rights. Mooier verhaal dan dit bestaat er niet. Een Huracán Performante Spyder? Ja, die heb ik ooit eens gehad. Kon ik na 2 uurtjes rijden achterlaten op het politiebureau. Daarom rij ik nu in een Hyundai Kona.
petroldrinker zegt
@pomoek: als je dat bragging noemt….
vaakbenjetebang zegt
@pomoek: Afgezien van die Kona zit daar wel wat in. Je koopt zo’n ding vast niet van je laatste centen, dus zelfs al wordt het ding verbeurd verklaard, dan is er nog weinig aan het handje. Het is dan toch een mooi verhaal om op te kunnen dissen, en dat is onbetaalbaar.
marcomanta zegt
Ik kan je 1 ding vertellen, hij krijgt een torenhoge boete die hij netjes aftikt en de auto krijgt hij terug.
geen1234 zegt
Het probleem ligt natuurlijk bij de definitie van krankzinnig. Voor de meeste is dat gedefinieerd als ‘ik kan het met niet voorstellen’ of ‘ik doe dat nooit’, en die kunnen zich niet voorstellen dat er een gigantisch verschil in behendigheid/expertise kan zijn tussen hen en iemand anders. Net zoals de meeste niet pucks van de railing kunnen schieten vanuit het midden van de ice ring, of een voetbal over een afstand van 25 meter in een afvalbak kunnen trappen.
Dus 2x toegestane snelheid is niet per definitie krankzinnig.
mashell zegt
Och, och, och, dit meen je niet serieus toch? Het verschil met je ijshockey of voetbal voorbeeld is dat die dingen plaats vinden in een gecontroleerde omgeving. Maar het verkeer is geen gecontroleerde omgeving, dat is een samenspel tussen velen aan de hand van een setje regels. dus zelfs als je driving skills hebt waarvoor zelfs Max Verstappen respect heeft dan nog is het krankzinnig omdat je “het speelveld” niet onder controle hebt.
nore zegt
Ik rij zo’n 4 keer per jaar door Denemarken (D’land-Hirtshals) , weet wat 200+ snelheden zijn (met motor op circuit) en ik kan je vertellen dat daar 200+ rijden levensgevaarlijk is.
dedon zegt
@nore: Nee hoor, dat kan je niet. Je kan hooguit je mening geven. En dit gebeurde midden in de nacht. Als er dan voor kilometers geen auto te bekennen is, dan is 300 niet eens levensgevaarlijk.
tinnemans zegt
@geen1234; Op een circuit geef ik je gelijk.
Op de openbare weg, waar medeweggebruikers niet rekenen op iemand die zo hard achterop kom, is het per definitie krankzinnig. In Duitsland -weet- je dat je ver naar achteren moet kijken voor je van baan wisselt, daar niet.
petroldrinker zegt
@geen1234: kijk, iemand die het snapt, overdreven gedoe altijd dit soort uitspraken van krankzinnig etc,
gwnbmw zegt
@geen1234: 2 maal de toegenstane is snelheid is per definitie krankzinnig. Ik wil niet roepen dat 107 rijden op de a4 levensgevaarlijk is, maar ruim 200 op een begrensde openbare weg is gekkenwerk. Iedereen om je heen rijdt hoogstens 130, niet zoals op de autobahn waar iedereen weet dat er zulke snelheden gereden worden. Tuurlijk zit er een stukje skill bij, maar dan nog gaat dit veels te ver.
gregorius zegt
Gekkenwerk? Meen je dat echt?
In zoveel gebieden (ook in NL of DEN) is het op een hoop tijden gewoon rustig op de weg. Dan kan je met gemak 239 rijden.
239 rijden op een 6 baans weg (3 – 3 dus), terwijl er 1 persoon rechts rijd: geen probleem; zit nog een hele baan tussen.
Met 239 een vrachtwagen inhalen terwijl er niks in de buurt is: nog net te doen.
Met 239 langs meerdere auto’s razen op een 4 baans weg, waarbij elke auto zo naar links kan: ja, dat is gekkenwerk inderdaad.
De situatie staat er niet bij in de tekst; maar ik ben het er niet mee eens dat elke situatie waarin je 239 rijd op de snelweg daadwerkelijk gekkenwerk is.
geen1234 zegt
Dat is wat ik bedoel. Er zijn gewoon te veel simpele zielen die het alleen van hun perspectief bekijken. Die rijden elke dag maar op een weg van en naar hun werk en hebben geen idee dat er nog een andere wereld is. Ik vind het bijna bizar hoe mensen zo dom volhardend in hun eigen belevingswereld blijven steken. Volgens mij heb je nog meer succes met je verhaal als je het aan een koe zou voorleggen.
200 jaar geleden zouden ze zeggen dat het gekkenwerk is om met een voertuig 100km/u te gaan.
mashell zegt
“Met 239 een vrachtwagen inhalen terwijl er niks in de buurt is: nog net te doen.”
Met meer dan 100 verschil een andere verkeersdeelnemer inhalen is in Duitsland strafbaar, dat is “rasen” (onverantwoord snel rijden) en is erg duur als je er mee gepakt wordt.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Buiten dat het “rasen” is heb ik er zelf nooit een lekker gevoel bij om met zulke snelheidsverschillen een vrachtwagen in te halen op een tweebaansweg. Vrachtwagens zijn toch wel erg groot en zwaar, en dan is een metertje afstand niet zo heel veel – liever wat meer marge. Zeker ook omdat je er niet blind van uit kunt gaan dat die trucker je gezien heeft. En als je het er op aankomt ga je het tegen 35 ton altijd afleggen en ook nog eens op een heel lelijke manier. Dan maar even de gang er wat uit.
ecknine zegt
Ik ben het eens met je stelling dat er inderdaad mensen zijn die al wat beter kunnen rijden dan andere en zo zonder probleem deze snelheden kunnen rijden. Alleen is je analogie met hockey of eender ander welke sport totaal verkeerd. Dit omdat er in het behalen van je rijbewijs geen onderscheid is. Ofwel haal je het, ofwel niet. Er zijn geen gradaties jammer genoeg die je bepaalde uitzonderingen schenken. Bij sport is dit wel, daar kan je provinciaal, nationaal of internationaal spelen. Het niveau en de kunde van anderen is dan ook naar behoren afhankelijk in welke klasse je speelt. Op de openbare weg is er geen onderscheid in niveau en moet je rekening houden met anderen die mogelijks niet op hetzelfde niveau ‘spelen’ als u en bijgevolg dus ook niet voorbereid zijn op zulke zaken.
geen1234 zegt
Ik vraag me af hoe de meeste van jullie hier op je werk zijn.
1. Ik heb het niet over de condities waaronder hard gereden wordt. Ik heb het over dat er schlemielen zijn die van hun stoel vallen als ze 200 km/u horen.
2. De analogie met sport voorbeelden is bedoelt, dat de meeste geen enkele notie hebben van wat voor een expertise er bij iemand anders aanwezig is, en continu blijven redeneren/handelen/rechtspreken vanuit hun eigen beperkte perspectief.
Ik durf te wedden dat je onder bepaalde condities de 250km/u kan rijden/aantikken, en als je dat 1000 keer doet zonder een ongeluk te maken. Wat is er daar dan nog krankzinnig aan? Helemaal niets. En als 1000 keer niet genoeg voor je is, wat dan als iemand dat 5000 keer doet. Op een gegeven moment moet je toch de statistiek gaan aanvaarden.
mashell zegt
Ja gewoon thuis aan het werk. Maar jarenlang in Duitsland gewoon en gewerkt, woon werk verkeer met 180 was de normaalste zaak voor mij. En ik weet dus wel dat het op geen enkele manier te verantwoorden is en ook gewoon krankzinnig is om 100 boven limiet te rijden is, gewoon omdat anderen daarop niet (hoeven te) anticiperen. Waarom weet jij dat niet?
dedon zegt
@mashell: Simpel omdat het niet waar is. Het is slechts jouw mening.
ericc zegt
In Zweden kennen ze er ook wat van. Met de Gumball3000 reed de britse Ferrari-dealer Joe Macari 280km/h en werd ook staande gehouden. (was in een kleine race met Kim Schmitz) Vermits de boete wordt berekent aan de hand van je inkomen, zou dit voor hem giga zijn.
Echter kon hij de rechter overtuigen dat hij slechts een mecano was voor deze dealer en mocht verder rijden na een boete van 5000 euro te betalen.
geen1234 zegt
Kim Schmitz, in hoeveel landen wordt die nu niet gezocht?
lekkerlinksrijden zegt
En terecht ook, als je zo truttig rijdt met je Lambo ben je deze niet waard
lecomte zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt!-
Tja als er zulke wetten in het land gelden dan is het eigen risico wanneer je zo hard gaat rijden.
ttr6 zegt
Scandinavische betweterigheid (“krankzinnig rijgedrag”….zie comments van geen1234) en extreme betutteling waar ze daar erg goed in zijn. En daar willen velen ook in dit land een voorbeeld aan nemen…..liever niet.
mashell zegt
Het zijn wel de landen met de meest gelukkige bevolking, dus misschien toch wel goed daar een voorbeeld aan te nemen.
dedon zegt
@mashell: Het kan dus nog gelukkiger!
grandmasterb zegt
Volgens mij en vele anderen zijn die scandinaviers helemaal niet erg gelukkig, maar erg depressief en behoorlijk aan de, daar veel te dure, drank.
flatsix010 zegt
Geen enkele auto is dus daadwerkelijk ooit geveild. Dit is dus een verkapte straf om je dikke auto een paar maanden af te pakken plus een hoop stress en kosten met het aanvechten van de straf. Een super maatregel in mijn ogen, enkel een boete van een paar duizend euro liggen deze types toch niet écht wakker van.
geen1234 zegt
Nee, dat moet gewoon % dat is het eerlijkst.
flatsix010 zegt
@geen1234: Juist niet. Gelijke straf = gelijke strafmaat.
jarnobakker zegt
Ik vind het hier in NL anders duur zat. Ik betaal meer als 80 euro per maand aan MRB en ik kreeg een week geleden nog een bekeuring van 539 euro ( die ik nog ga aanvechten ivm noodgeval).
jarnobakker zegt
@jarnobakker: die MRB is trouwens voor een benzine auto.
hassani zegt
@jarnobakker: 539 das mooi hard gegaan:)
jarnobakker zegt
@hassani: 40 km per uur te hard na correctie op een Nweg
mashell zegt
Als het een echt noodgeval was dan was het toch ook gewoon €539 waard? Want hoe mooi je het bezwaarschrift ook opstelt juridisch gezien geldt noodgeval alleen voor hen met blauwe zwaailampen. Bereid je dus maar voor op een afwijzing.
jarnobakker zegt
@mashell: ben ik ook bang voor.
grandmasterb zegt
Moraal van het verhaal: ga niet (met de auto) naar Scandinavie, ze hebben daar belachelijk hoge verkeersboetes, wat drinken kost een vermogen en er is bal weinig te zien.