
Wat ruik ik toch? De lak op een nieuwe BMW is straks gemaakt van kak.
Lekker kort door de bocht, ik weet het. Toch vormen uitwerpselen een deel van de lak van een toekomstige BMW. Dat zit zo. De Duitse autofabrikant is de samenwerking aangegaan met BASF om een meer duurzame lak toe te passen.
Voor de coating wordt gebruikt gemaakt van organische materialen. Dat klinkt heel netjes, maar eigenlijk hebben we het over stront. De herbruikbare materialen zijn in de eerste plaats afkomstig van rioolwater. Het heeft een aantal voordelen. Ten eerste is het hartstikke duurzaam. Ten tweede helpt het ook om corrosie tegen te gaan. Het lakproces zou 40 procent in CO2-reductie betekenen in vergelijking met het traditioneel toepassen van autolak op oliebasis.
In mei van dit jaar werd al aangekondigd dat BASF en de BMW Groep op deze manier gaan samenwerken. Nu is ook duidelijk geworden dat de Tiexi fabriek in China van BMW Brilliance met deze techniek aan de slag gaat. Eerdere fabriek van BMW die werken met de techniek van BASF bevinden zich in Leipzig, Duitsland en Rosslyn, Zuid-Afrika.
Kom maar door met de grapjes dat de lakmethode van BMW overeenkomt met de huidige designtaal van het merk. (via Auto Evolution)
Eifenlijk gewoon schijt aan hebben
Beetje een arbitrair verhaal van die 40 procent reductie t.o.v. olie gebaseerde laksystemen, die worden hoegenaamd niet meer gebruikt. Momentele laksystemen zijn vrijwel allemaal op waterbasis. Dus de vraag is : hoeveel reductie levert het nieuwe BASF systeem op t.o.v. een gemiddeld modern watergebaseerd laksysteem ?
Goed initiatief. Niet alleen beter voor het milieu maar het is ook weer een deel waar we minder afhankelijk zijn van olie. Alleen maar goed. Kunnen we lacherig over doen omdat het hier over poepie/kakkie/scheetje humor gaat maar laat onverlet dat het goede ontwikkelingen zijn.
Zonder olie komt er geen auto, zelfs geen EV de weg op. Als je ziet hoeveel producten gemaakt van olie betrokken zijn bij en gebruikt worden in het totale productieproces, hebben we nog een heeeele lange weg te gaan voordat we onafhankelijk zijn van olie.
Als de lak zo bagger is als die op mijn X5 mogen ze het (terug)steken waar de zon niet schijnt.
Veertig jaar geleden zei men al dat de afkorting BMW voor ”boeren mest wagen” stond. Waren die grappenmakers hun tijd ver vooruit.
Betekent dit dat BMW’s in de toekomst vooral in het bruin en geel geleverd worden? Toch een stukje gezonder dan al dat zwart van nu.
BMW
-Boeren
-Mest
-Wagen
Bever Met Wielen
toch…?
Nee, Blote Meiden Wagen
Sorry, een keer een BMW 5 serie gereden, dat was gewoon een strondbak.
Weer snel terug gegaan naar een Citroen XM
Mini joe; BMSW was een stronD bal en de XM een stronT bak???
Oeps, tikfoutje.
Echter ik heb veel te veel betaald voor dr nieuwe stuiterende pkw, het rijden in een XM 3.0 exclusive is gewoon veel comfortabeler.
Tot 20-30 jaar geleden was rode lak vrijwel altijd gebaseerd op natuurlijk pigment. Nadeel daarvan was dat het natuurlijke pigment verkleurde als gevolg van UV-straling, waardoor rode auto’s die veel in de zon stonden vanzelf roze werden.
Dat maakt me wel benieuwd of een donkerbruine BMW er na een jaartje of 10 uit gaat zien alsof-ie aan de race is…
BMW Blik Met Wielen. Betaald Met Wiet.
BMW = Blik Met Wielen. of Betaald Met Wiet.