Zoals reeds besproken is Aston bezig met de terugkeer van Lagonda. De CEO van Aston Martin, ons aller Ulrich Bez, heeft bevestigd dat de heropleving van het merk Lagonda nabij is.
Aston zal in Genève waarschijnlijk een nieuwe Lagonda conceptcar tonen. Deze Lagonda zal gebruik maken van een unieke designtaal, net zoals Aston Martin, maar er zullen natuurlijk wel elementen uit het verleden worden gebruikt… zei iemand retro? Anyway, Aston Martin heeft hoge verwachtingen van het Lagonda-label, in management-taal: groeimogelijkheden in bestaande en opkomende markten.
Joost zegt
Wat vet, ik kende het eigenlijk nog niet eens.. Ik ben erg benieuwd!
Klassiekerrally zegt
Can’t wait…
Endlezz zegt
ik voel iets komen met elektriciteit… en bizarre afmetingen :)
tim--> zegt
Wauwwww!’
Die oldskool Lagonda’s heb ik altijd zo super gevonden. Echt een auto die je van veraf herkend met een duidelijke eigen vormentaal!
In Essen, België staat er altijd eentje in een showroom, en zit altijd te kwijlen als ik er langs rijdt!
Hoop dat er een waardige opvolger voor komt en niet een geldtrekkende auto, zoals Bentley met de Continetal-reeks of zoiets! (alhoewel die nu niet meer zo geldtrekkend is)
DRU zegt
Nee toch. Ach nee. Waarom moet alles worden gerecycled? Laat sommige dingen toch lekker uniek oud zijn. De Lagonda is een bizar fenomeen uit mijn jeugd. De reden reden dat ik rijk word. Daar moet je echt geen retro van maken. I protest!
(kijk mij stiekem wel heel benieuwd zijn :)
9000cse zegt
“Anyway, Aston Martin heeft hoge verwachtingen van het Lagonda-label, in management-taal: groeimogelijkheden in bestaande en opkomende markten.”
Leven ze bij Aston-Martin nou werkelijk aan de achterkant van de maan?
De wereld heeft te maken met een enorme crisis en zij verkondigen hoge verwachtingen te hebben van een buitengewoon exclusief label. Groeimogelijkheden in een segment, waarin elk vertegenwoordigd merk momenteel vecht voor 0.01% marktaandeel.
Opkomende markten? Wordt eens wijs en geef eens blijk van inzicht in de autowereld. Dit is er echt niet de tijd voor.
vla zegt
Waarom komt bij het merk Lagonda altijd de enige controversiële auto die in samenwerking met Aston Martin is gemaakt, ter sprake? Ze hebben zo’n rijkere geschiedenis dan dat!
Gerben zegt
@9000cse
tuurlijk is er ‘crisis’ maar door de opkomende markten (China, India, Rusland) is er wel een grotere vraag naar luxe-goederen. En die crisis waait wel over binnen X-aantal jaar maar de 100000-den nouveaux riches blijven.
Citrofiel zegt
@ 9000cse; Ten eerste: Er zullen er nog genoeg van weggezet worden in eerste instantie, want het is een bijzondere nieuwe auto. Daar tasten mensen (sjeiks) voor in de buidel. Ten tweede: En als het dan wat later is, dan is de crisis al over, en verkopen ze er sowieso wel weer wat.
Waarschijnlijker is nog dat, tegen de tijd dat Lagonda met een nieuw model komt, de crisis al voorbij is en dan houdt je hele verhaal geen stand…
Klassiekerrally zegt
@ 9000cse: na zo’n dieptepunt als een economische crisis moeten er toch ergens weer markten opkomen? ;)
@ vla: Tja, ignorant fools… ;)
Ter illustratie: http://images.google.nl/images?q=lagonda%20v12&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wi
406_v6 zegt
Nou nou, die durven daar bij Aston Martin… die Lagonda van stond nou niet echt bekend als betrouwbaar…. die had meer last van elektronica problemen als een gemiddeld derde wereldland stroomstoringen kent…
De 1e generatie had een LED dashboard wat zo slecht was dat ze ’t vervingen door kathodebuizen (jawel zoals de tv’s van nog niet zo heel erg lang geleden), die kathodebuizen hielden het nog minder lang uit dan dat LED dashboard…….
bentley1969 zegt
Een merk als Lagonda kan deze wereld veel meer kleur geven dan al die dochters van de DB7.
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; Hé, recyclet Aston Martin nu al Lagonda-namen? Daar was ik me nog niet bewust van… Ik zie daar toevallig een Lagonda V12 Rapide staan. Toen zocht ik verder, en zag ik opeens nog een veel latere Lagona Rapide. :shock: (die schele bedoel ik :P ) Bedankt dat je me de ogen hebt geopend. ;) Altijd leuk, dat soort weetjes.
Oh, en overigens, ik keek niet naar die link omdat ik niet wist dat Lagonda een ouder merk was dan het ondermerkje van Aston. ;)
Bol zegt
Bol hoopt op zoiets
Jesper zegt
@ klassiekerrally:
Gave link!! Ik was al bekend met de hoekige sedans e.d. van Lagonda, maar had nooit weet van die jaren ’30 modellen!
Die 1939 V12 DHC Rapide (gejat door Rolls Royce?!) is zo adembenemend mooi, die stijgt de Duesenberg en de MB SSK voorbij op mijn lijstje :o
Een bepaalde Rapide (denk jaren ’40) doet me trouwens enorm denken aan Facel Vega’s van die periode. Toeval? Zelfde ontwerphuis? Ik weet niet…. jij?
Jesper zegt
@ autoblogger:
Wordt het niet eens tijd dat Lagonda zijn eigen tag krijgt?
We zien er nu steeds meer over… hij kan wel in het rijtje merken, of anders onder ‘marketinggezeik en gebakken pr’ :P
Ook wel eens tijd voor ’n topic over de hele geschiedenis…, wel leuk voor mensen als klassiekerrally, citro, vla, dos, en natuurlijk nummero uno ;)
autoblogger zegt
@Jesper: Lagonda heeft een eigen tag…
http://www.autoblog.nl/archive/tag/lagonda
Hier een stukje geschiedenis:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/20/klassieker-aston-martin-lagonda
Coen zegt
Aan de kerel met de auto met kenteken SX-43-JP. Je hebt een f*cking Lagonda! Koop een wieldopje voor je rechter voorwiel, en rij hem door de wasstraat… ;)
vla zegt
@ Klassiekerrally
That’s what I’m talkin’ ‘bout!! Laat ze die maar eens nadoen! :P
@ Jesper
Hopelijk kan Jay Leno je de antwoorden geven… ;)
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=261109
PloegR zegt
een luxe versie van de DB9 saloon?
Esprit_de_Flandre zegt
Ik snap niet wat iemand ziet in die vierkante Lagonda van jaren geleden. Ik heb het nooit mooi gevonden. Speciaal, dat wel, maar geen enkele elegantie en het straal niets sportiefs it. Kan je evengoed een Lada Riva nemen.
The Netherlands For Sure zegt
Wat als de Aston Martin Rapide, nu als Lagonda ter wereld komt, is dat een hele vreemde gedachte, of denk ik vooruit?!?
m@rco zegt
Ben ooit eens bij lmb racing in België geweest. Daar houden ze zich bezig met de echte oude Lagonda’s. Zie http://www.lmbracing.be
Echt waanzinnig mooi.
Bobel zegt
Gaat Aston nu een keer een mooie auto maken?! Als ik de oude Lagonda zie niet, maar ik geef ze een kans. Dat plaatje wat Bol liet zien vind ik niet onaardig.
Sorry mensen ik vind Astons niks, ondanks de rest van de wereld volgens mij.
Jesper zegt
@ Autoblogger / Vla: Bedankt! Enneh… Niets gezegd :oops: ;)
PloegR zegt
@NLF: dat denk ik ook
Sjoerd zegt
Lees ook even het persbericht van Aston Martin over de terugkeer van Lagonda, enkele maanden geleden. Daar stond het al in dat er in Geneve een concept zou verschijnen.
gogogomagazine.com zegt
Wat voor auto moet dan onder het Lagonda merk uitkomen? Een speciale Aston Martin Rapide of zo? Moet het merk zoiets worden als Jaguar/Daimler lang geleden was?
WieAndersDasAuto zegt
Ik kan niet wachten om de nieuwe Lagonda te zien. Ik ben altijd heel nieuwsgierig als een automerk aankondigt dat ze een oud merk nieuw leven in gaan blazen. Daarbij hoop dat ze veel elementen van de oudere Lagonda’s zullen gebruiken gecombineerd met de moderne vormgeving. :D
Lagonda zegt
Het is de bedoeling om Lagonda als eigen merk weer in de markt te brengen, niet onder de naam Aston Martin zoals voorheen, en zeker niet als ‘gepimpte’ Aston Martin. Ik ben echt heel erg nieuwsgierig naar hoe de auto er uit gaat zien.
Het ‘vierkante’ model, was geen Lagonda maar een Aston Martin Lagonda, en d’s nogal een verschil.
V.w.b. de opmerkingen over slechte timing versus de crisis, zoals al terecht opgemerkt denk ik niet dat de klanten van het nieuwe (hernieuwde) merk Lagonda daar wakker van liggen.