Even wachten.. pizza. Of in dit geval: kentekenplaten. Sinds 1 juli valt de BPM over het algemeen lager uit voor auto’s met een grotere motor.
Terwijl sommige auto’s door de nieuwe BPM-regels juist iets duurder zijn geworden, zijn de dikkere bakken grotendeels goedkoper geworden. Voorheen was het zo dat je boven elke 156g/km aan CO2 een ‘BPM-boete’ van 458 euro per extra gram moest betalen. Met de nieuwe regels betaal je 408 euro per extra gram vanaf 180g/km CO2, zoals Autoblog-lezer @ghost liet weten.
Dit zorgde vorige week voor een registratiebom. Auto’s uit het leukere segment worden sinds 1 juli massaal op kenteken gezet. Per auto kan het voordeel duizenden euro’s betekenen. Aan de hand van cijfers van Kenteken.TV hebben we hieronder een lijstje gemaakt wat in de eerste dagen van juli aan nieuwe dikbolides een kenteken heeft gekregen.
De écht klappers van 300.000 euro of meer zijn dikgedrukt.
1 juli 2020
J-532-BR – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 321.706 euro
J-346-DH – Maserati Levante S – 186.302 euro
J-529-BG – Porsche 911 Carrera 4S – 200.261 euro
H-814-ZK – BMW X7 M50i – 206.716 euro
J-013-DH – Bentley Continental GT V8 – 309.298 euro
H-289-ZS – Mercedes-Benz GLS 580 4Matic – 177.422 euro
H-815-ZK – BMW M850i xDrive – 199.519 euro
2 juli 2020
J-645-DH – BMW M5 Competition – 202.729 euro
J-116-DH – Porsche 911 Turbo S – 307.971 euro
J-427-BG – Mercedes-AMG G63 – 277.621 euro
J-354-DK – Bentley Continental GT V8 Convertible – 345.655 euro
J-065-DH – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 320.884 euro
J-099-DH – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 312.308 euro
J-425-BR – Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ – 256.582 euro
J-118-DH – Porsche 911 Carrera S – 200.490 euro
J-011-DH – Bentley Continental GT V8 Convertible – 321.767 euro
3 juli 2020
J-576-DH – BMW X5M Competition – 227.196 euro
J-007-DH – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid – 230.711 euro
J-064-DH – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 317.741 euro
J-590-DH – BMW M8 Competition – 256.669 euro
J-822-DK – Mercedes-AMG G63 – 266.233 euro
J-097-DH – Porsche 911 Turbo S – 298.541 euro
J-012-DH – Bentley Continental GT V8 – 316.576 euro
J-090-DH – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 310.593 euro
J-392-DK – Porsche 718 Cayman GT4 – 174.449 euro
J-622-DK – Mercedes-AMG GT – 225.483 euro
J-883-BL – Audi SQ8 – 176.120 euro
J-032-BX – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 301.316 euro
J-096-DH – Porsche 911 Carrera 4S – 213.964 euro
J-115-DH – Porsche 911 Carrera S – 212.823 euro
J-608-DH – BMW X6M Competition – 237.664 euro
J-301-DL – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 312.515 euro
J-006-DH – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 297.534 euro
J-100-DH – Porsche 911 Turbo S – 304.997 euro
J-066-DH – Porsche 911 Carrera S Cabriolet – 226.185 euro
J-104-DH – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 302.763 euro
J-194-DJ – Porsche 911 Speedster – 383.462 euro
J-605-DH – BMW X4 M Competition – 154.592 euro
J-014-DH – Lamborghini Aventador SVJ Roadster -706.274 euro
J-117-DH – Porsche 911 Carrera S – 193.737 euro
J-033-BX – Porsche 911 Turbo S Cabriolet – 297.490 euro
J-732-BP – Porsche 911 Carrera S Cabriolet – 197.182 euro
J-015-DH – Lamborghini Urus – 333.297 euro
J-062-DH – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid – 238.496 euro
J-638-DH – BMW M5 – 198.698 euro
J-946-DK – BMW M5 Competition – 211.343 euro
J-092-DH – Porsche 911 Carrera S – 184.565 euro
J-950-DK – BMW M2 CS – 139.393 euro
J-196-DJ – Porsche 718 Boxster Spyder – 159.966 euro
J-114-DH – Porsche 911 Carrera S Cabriolet – 199.298 euro
J-280-BL – Porsche 911 Carrera 4S – 190.714 euro
J-063-DH – Porsche 911 Carrera S – 189.635 euro
J-399-BL – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid – 231.675 euro
J-192-DJ – Porsche 718 Boxster Spyder – 169.627 euro
4 juli 2020
J-525-BR – Porsche 911 Carrera 4S – 221.710 euro
J-193-DJ – Porsche 718 Boxster Spyder – 157.941 euro
J-186-DJ – Porsche 718 Boxster Spyder – 167.801 euro
J-588-DH – BMW X6 M Competition – 229.263 euro
J-432-BR – Mercedes-AMG G63 – 259.634 euro
J-635-DH – BMW X5M Competition – 227.409 euro
J-575-DH – BMW X5M Competition – 231.018 euro
J-025-DK – McLaren 600LT Spider – 347.625 euro
J-633-DJ – Aston Martin DBS Superleggera – 428.021 euro
H-706-ZJ – Audi SQ8 – 193.321 euro
J-810-DJ – Ferrari Portofino – 294.513 euro
J-771-BT – Bentley Continental GT Convertible – 356.999 euro
J-004-DH – Porsche 911 Turbo S – 305.604 euro
Fotocredit Lamborghini SVJ Roadster: @meijer op Autojunk
M240i zegt
Volgens mij is uit bovenstaand overzicht niet te zien hoe groot de ‘winst’ is voor de gelukkige eigenaren. Echter, ik vraag mij voor dergelijke prijscategorieën af of het de eigenaren nou echt boeit of hun bolide 300k of 310k kost..
petroldrinker zegt
Tuurlijk boeid het ze, hoe denk je dat ze aan al dat geld komen? door domweg gewoon uit te geven? tuurlijk niet, slim shoppen heet dat, doen die lui ook zeker :)
M240i zegt
Ik snap dat ook voor die mensen geldt dat geld niet aan de bomen groeit. Maar als jij ceo, voetballer, DJ of wat dan ook hebt besloten jezelf te trakteren op een Lambo, Ferrari of Rolls ga je denk ik niet alle dealers in Nederland af om te kijken waar je 10k kan besparen op je bolide.
De tijd die daarmee gemoeid is, is hen waarschijnlijk veel meer (geld) waard.
metalmike zegt
@c63s: Nee, maar je vraagt je dealer wel een paar weken te wachten met de registratie van een nieuwe auto, dat is makkelijk verdiend.
jelmer zegt
Zou je een nieuwe auto van drie ton, met een afschrijving per kilometer ter waarde van een middenklasser, slim shoppen noemen?
timberleek zegt
Die verlaging zal ze niet hebben overgehaald om een auto te kopen waar ze dat eerst niet van plan waren.
Ik vermoed dat de registratie van dergelijke auto’s de periode daarvoor op zijn gat lag, omdat iedereen nog wel even zo slim was om de verlaging af te wachten. Gratis geld stinkt immers ook niet
ghost zegt
@timberleek: ik kan je uit ervaring zeggen dat in dit geval de dealer er zelf mee kwam; “meneer, u kunt €11.000,- voordeel halen als u 1,5 maand wacht, mits u dat niet erg vindt”.
ohoogeveen zegt
Voor dat verschil kan je prima een leuke auto huren totdat je je speeltje op je oprit hebt staan
gregorius zegt
Heb het even berekend tov de methode van de eerste helft van het jaar: Een 911 Turbo S Cabrio (die ongeveer het meeste in deze lijst staat), koste eerst 55k in BPM en nu 42k aan BPM . Dat scheelt 13k op een auto van 300k; dat is 4%.
Dutchdriftking zegt
@c63s: Geld is niet gratis, en ook als je er heel veel van hebt betaal je niet graag belasting. Daarbij komt dat dergelijke personen vaak ook nog eens heel erg hard werken voor hun geld. En de verschillen kunnen wel wat verder oplopen dan 10.000 euro.
ghost zegt
@dutchdriftking: een Ford Mustang is de grootste klapper, scheelt zo’n € 33.000,- tov voorheen. De 370Z doet ook goede zaken, ook €20.000 verschil maar bijna niemand koopt dat.
Erik zegt
@c63s:
Pffff, gelukkig, de winst voor een Dacia Logan MCV Bi-Fuel in Comfort uitvoering is ook maar liefst € 670,- of te wel 4,17%. Kost nu nog maar € 15.339,- met Pack Prestige Camera, LM-velgen en Metaliclak.
loggy zegt
@c63s: blijkbaar wel, anders zag je niet zo’n piek! ?
vroom11 zegt
Jongens (en meisjes) wat zijn leuke auto‘s toch gigantisch duur in NL… niks nieuws, maar het verbaasd me iedere keer weer
VeniVidiVici zegt
@vroom11: Verdiep je in de politiek en je hebt je antwoord waardoor dat helaas toch komt…
vroom11 zegt
@venividivici: nöh… ik ben er al een tijdje niet meer, het interesse niveau is erg laag om me daar in te verdiepen. Maar het stopt mensen blijkbaar niet om bakken met geld uit te geven voor een 911je, dus doet de politiek het best goed voor de rijke man/vrouw
VeniVidiVici zegt
@vroom11: De rijke man/vrouw doet het zelf goed en enige wat de (r)overheid doet is absurd hard mee profiteren met belastingen (soms 2 of 3 dubbel) heffen.
quincy zegt
Opvallend dat kenteken J-064-DH op 3 juli en J-065-DH op 2 juli zijn uitgegeven (er zijn meer voorbeelden in het lijstje te vinden, maar deze viel mij op). Ik had altijd gedacht dat kentekens opvolgend werden uitgegeven. Misschien dat het administratief dan zo loopt natuurlijk, dat zou nog kunnen. Zo. Dat waren mijn hersenspinsels deze morgen ;-)
stuko zegt
@quincy: wellicht heeft het te maken met de RDW vestiging die dit verwerkt? Geen idee of dat zo werkt..
SvenskaAeroplanAB zegt
@quincy: Moment van registreren heeft weinig te maken met het moment dat de RDW het kenteken afgeeft… Kan ook een half jaar later registeren, dan heb je dus een ‘oud’ kenteken
macz46 zegt
@svenskaaeroplanab: half jaar helaas niet meer. Vroeger wel maar tegenwoordig moet ie binnen een maand op eigen naam of naam van de dealer
Loek zegt
@quincy: ik denk dat dit de tenaamstellingen zijn. Kentekens aanvragen gaat altijd iets eerder. Het kenteken van mijn auto staat geregistreerd op 14 februari, terwijl de kenteken ‘buren’ pas op 22 en 23 februari gebruikt werden. Ik weet niet hoe het zit met die andere twee, maar die van mij was een auto die al naar Nederland geïmporteerd was en zonder al te veel moeite ingeschreven kon worden. Het kenteken lag dus al klaar alvorens hij tenaamgesteld wordt. Ik werk niet bij de RDW dus ook dit is een aanname ;)
ghost zegt
@720s: het correcte antwoord idd; tenaamstelling!
E34M5Touring zegt
Het moment van aanvragen is leidend voor de code, de tenaamstelling voor de registratiedatum.
ontploffer zegt
Twee dingen vallen mij op. Dat er stiekem toch best een aantal Bentley’s worden verkocht. Doet me deugd want ik vind het een mooie wagen.
En de lijst word overheerst door Porsches. Echt bizar gewoon.
VeniVidiVici zegt
@ontploffer: Tja, hoe bijzonder is een Porsche tegenwoordig nog vraag je je dan af. Ik draai m’n hoofd er in elk geval totaal niet meer voor om.
gregorius zegt
Hoe duur zijn Porsche geworden zeg!
160k voor een Boxster.
200k voor een 911 S cabrio .
300k voor een 911 Turbo.
ghost zegt
@gregorius: Coxster is er al vanaf 85.000, ik ben even gek gegaan in de configurator en kwam op 130k, dus die 160k zou dan een speciaaltje moeten zijn waar ik niet bekend mee ben.
ouwedibbes83 zegt
@ghost: staat in t lijstje van 4 juli, Porsche 718 Boxster Spyder
reactief zegt
Ja, de Spyder. Dit is zeg maar de 911 Speedster van de 718. Of de Boxster versie van de Cayman GT4. Een speciaaltje dus.
Joep zegt
die Boxster was een Spyder dat is een speciale editie, de open variant van de Cayman GT4. Dus daarom is die veel duurder. Een GT3 is ook veel duurder dan een Carrera
erce zegt
Wacht, wat? ruim 7 ton voor een Lamborghini Aventador SVJ Roadster?
davelepeef zegt
@erce: ik moest ook ff twee keer kijken…
RubenPriest zegt
Ad Personam is een b*tch! :)
RiKe zegt
Wat moet het fijn zijn als je geld hebt voor dit soort auto’s…
VeniVidiVici zegt
@rike: Nee, het is fijn als je gezond bent en makkelijk/zorgeloos als je (dan ook) veel geld hebt.
iphonistvongates zegt
Een €140k kostende BMW M2 CS, nu dat is nog eens een hardcore BMW-liefhebber! Kudos hoor.
De Porsche 911 Turbo S (cabrio) wordt goed verkocht lijkt mij.
fernie zegt
@iphonistvongates: wat een prijs.. hier in de UK kost een bijna nieuwe 40k GBP.. en compleet nieuw denk ik dat je 50 to 55 kwijt bent na opties en kortingen.
renskuhh zegt
@iphonistvongates: zitten neem ik aan ook alle demo’s van alle dealers tussen
Stefje zegt
Tsja, het is maar wat je meevallers noemt. De SVJ’s die vorig jaar op kenteken kwamen kostten €138k. Nu is dat nog €134.7k.
ghost zegt
@RubenPriest:
Thanks voor de vermelding chef, er was in het oude systeem ook nog per schijf een toeslag/boetebedrag opgenomen wat nu niet meer is. Boven de 156g/km kwam er ook nog even ruim €12.300 bovenop.