
Zijn de pk’s van de aankomende LaFerrari XX in zulke grote getallen aanwezig dat het te veel wordt voor de wielophanging?
In de achtertuin van Ferrari, het 5,8 kilometer lange Autodromo Nazionale di Monza, testte het merk onlangs een prototype van de LaFerrari. Er wordt gefluisterd dat het om de hardcore en track-only XX-variant gaat, maar dat kan niemand bevestigen. Wat we wel weten is dat er bij het rechter achterwiel iets grondig mis ging in de ophanging.
Na een aantal testrondes breekt er iets, waardoor het achterwiel opeens met een zeer positief camber in de wielkast staat. Of eigenlijk: buiten de wielkast uitsteekt. Was het een wiellager dat de geest gaf? Een draagarm die de furie van de V12 niet aankon? Technici mogen zich melden in de comments. LaSchade vanaf 2:08.
En oef, wat een geluid.
Hahaha gaat lekker daar eerst de brandreputatie en nu het bijna uit elkaar vallen van hun duurste auto :)
Fiat ow ik bedoel Ferrari :) betere kwaliteit en niet teren op de naam Ferrari.
@agera: ja want een probleem tijdens het testen (waar was dat ookalweer voor? Ohja, om problemen aan het licht te brengen) is natuurlijk een teken van een slecht in elkaar gezette wagen..
@lambo4all: In mijn eerste comment zit ook een deel sarcasme, mensen met teveel geld willen nu eenmaal een Ferrari. Ik moet toegeven op het gebied van marketing zijn ze de beste daar.
en wat betaal je daar dan voor? draaien ze de wielen daar dus niet voor vast?
het valt me nu pas op wat een voelsprieten die spiegels lijken.
doe mij maar een P1
@meneer: Als het een filmpje van een F70 op de autobahn was geweest dan had je opmerking hout kunnen snijden maar je conclusie uit een test sessie trekken lijkt mij niet verstandig. Ik reken er op dat zelfs Mclaren zijn P1 nog aan de tand voelt
@thierryvth: Het kan gewoon geen toeval zijn dat we de laatste tijd zoveel negatieve berichten over Ferrari lezen. @meneer: heeft een punt, waar ik het gewoon mee eens ben.
@agera: wat wil je zeggen ? Dat het prutsers daar zijn in Maranello die een wiel niet kunnen vast zetten ? Ik moet hier op AB ook niet meer kijken, het is lachwekend als je conclusies trekt uit een test sessie. En ook van dat filkie weten we niks, of moeten we ook wat koeningsegg betreft omze comclusie trekken uit 1 rant van een Amerikaan?
@thierryvth: Dat zeg jij, tuurlijk moet je hier geen conclusie uittrekken dat zeg ik ook niet. Wat ik wel zeg is dat het geen toeval kan zijn. Ga maar na hoeveel we soort gelijke berichten hebben gelezen over Ferrari alleen al de laatste 2 jaar.
@agera: wat lezen we dan de laatste 2 jaar ? nouja jij, ik lees ook maar dan vooral duitse auto/vak bladen en laat ik je vertellen dat je daar iets meer aan heb dan het lezen van flauwe kul en gespeculeer op blogs. Statistieken moet je dan hebben, hoeveel verkocht hoeveel panne en hoe veel fik. Of moet ik uitleggen dat een filmpje posten van een ferrari met panne een stuk leuker is dan die van een opel kadett. Komt bij dat alle eerste F70’s zijn uitgeleverd aan klanten die feedback geven en bijna allemaal mee doen aan het (F)XX programma, en ik kan je ook verzekeren dat die mensen dat niet erg vinden, sterker het is uber cool om Maranello midden in de nacht te mogen bellen en ze nog hun bed uit komen ook voor je. Zelfs voor de heren die dit ding kunnen betalen
@agera: enigste wat ik lees is dat gm alleen maar terugroep acties heeft, spyker 4x per week falliet gaat en dat saab weer probeert te leven.. Je kunt hier indd geen conclusie uit trekken en de reden waarom zo’n la’arie getest wordt is juist om zo’n probleem te voorkomen wat hier net gebeurt bij de ferrari op het circuit
@agera: ik zie dat 1e comment ook van jou is dus dat maakt het duidelijk, je hoeft de muziek van de Beatles niet mooi te vinden maar als je zegt dat ze geen muziek kunnen maken dan diskwalificeer je je zelf, dat heb je nu net gedaan op auto gebied
@thierryvth: Wat een onzin weer, waar lees jij dat ik zeg dat zij geen auto kunnen maken.
Betere kwaliteit mag wel voor die prijs.
In het vervolg beter begrijpend lezen. Trouwens wie ben ik het merk verkoopt zichzelf toch wel.
@agera: jij twijfelt aan de kwaliteit en ik niet, maar het is een zinloze discussie als je niet komt feiten zoals ADAC
@thierryvth: Grappig dat juist jij degene bent die dit zegt iemand die altijd Koenigsegg zwart maakt.
@agera: met feiten dat klopt, nu al meer F70’s gezien dan de laatste 3 jaar Agera’s (of hoe lang die dingen al verkocht nouja gemaakt worden)
@agera: trouwens mooi voorbeeld, die pruts ferrari’s die heb ik nu 2 keer aan de tand gevoeld zien worden door journalisten(geld ook voor de P1 en 918) maar wanneer durft Cristian de sleutes te geven en krijgen we meer dan een stukje landingsbaan drag racen te zien?
@thierryvth: Nogmaals windt je niet zo op. Mag ik vragen waarom je zo negatief bent tegenover Koenigsegg, het is dat de auto onbetaalbaar is, anders zou ik denken dat je een klant bent met negatieve ervaringen.
Koenigsegg is een zeer exclusief maar ook een zeer klein bedrijf, tegenover mega groot Ferrari.
Het project van Koenigsegg krijgt veel respect van mij een bedrijf met nog maar 20 jaar ervaring en een man die zijn droom verwezenlijkt.
Geef en gun ze tijd zou ik zeggen, alles zelf willen bouwen dat is pas netjes, ipv Pagani die afhankelijk van anderen is.
Een curbstone teveel …
Nee joh, dat is Ferrari’s interpetatie van Porsches 4wiel sturing!
Maar wat n geluid! Take that P1 en 918!
Die wielkasten zijn een stukje breder dan de standaard wielkasten van de LF… Dus het zou inderdaad een doorontwikkeling kunnen zijn.
Dit ligt niet aan niet vastegedtaaide wielen. Ik denk de bovenste dtaagarm. Als ze gebruik maken van een double wishbone ophanging, Wat me aannemelijk lijkt gezien de circuit gerichtheid van dit model. Lagers gaat je wiel ook niet zo van staan
@ivy92: De normale heeft toch Multi-Link achter? Ik neem aan de FXX dan ook. Wat ze ook gebruiken het lijkt mij niet dat het wiel los zat inderdaad.
Oh en het is een test… Tests zijn er om fouten te vinden dus op zich niet echt negatief voor Ferrari.
@reistje: precies, zelfde geld is dit auto 1 waar alle journalisten mee hebben mogen driften en die nu afgerost word om te kijken hoe lang die het uit houd. Alles is mogelijk en daarom zijn de conclusies ook zo raar maar dat duid meer op kinnesinne van sommigen.
@thierryvth: Tegenwoordig komt het eigenlijk zelden voor dat een mechanisch deel faalt in een testvoertuig, simpelweg omdat ze daarvoor uitgebreid zijn geanalyseerd door middel van FEM en op testbanken. Dat hij nu faalt betekend gewoon dat iemand ergens een fout heeft gemaakt of dat ze de loadcases onderschat hebben.
Maar inderdaad, beter dat ze er nu achter komen, dan in een productie-exemplaar.
Ziet er wel dik uit, ben er binnenkort in de buurt, hoop deze of een gewone laf te zien
Ach, die dingen gebeuren. Op dit soort dagen schroeven ze van alles los en vast, dan zien ze af en toe wat over het hoofd. Niemand die daar echt van opkijkt. Wat ik aparter vind is dat de testrijder het pas relatief laat doorheeft.
@mrs250: nou er zijn er hier die op basis van dit filmpje nooit meer een Ferrari kopen, moet ik er wel bij zeggen dat met dat denk niveau de kans niet heel groot is dat ze ooit in die positie te komen
@thierryvth: ik denk datje die mensen op een hand kan tellen.. En het is nou niet echt dat ferrari een klantentekort heeft..
@lambo4all: true, ik moet me ook niet zo uit mijn (Ferrari haha) tent laten lokken
Lijkt me een (kogel)gewricht te zijn. Mooi hoe de piloot opvangt en niet doorheeft dat er schade is, eenmaal uit de bocht gaat het wiel ook min of meer in positie staan. Hoop dat hij het doorhad voor het snelle stuk…
Ja kan gebeuren, daarom testen ze zo’n wagen ook eerst grondig. Maar wat een heerlijk snerpend geluid komt daar uit. Gepruttel bij het terugschakelen klinkt ook goed.
Er zijn hier weer veel kenners die het allemaal erug goed weten …
@norge: Joh die gasten werken allemaal bij Ferrari.
Daar zijn testsessies toch voor.
Het wiel staat even scheef maar hij er aardig mee verder aan de geluiden te horen.Citroen DS kon ook op 3 wielen rijden.Misschien is dit wel de opvolger(auto die op 3 wielen kan rijden,bedoel natuurlijk geen nieuwe DS)
@Alfarobert: wel minder rolweerstand.. scheelt weer wat litertjes bij de verbruikstest..
Grappig gezicht, de laferrari de bocht om en het achterwiel rechtdoor!
Ik comment nooit hier omdat het niveau beneden de riolering ligt, toch effe applaus voor het nieuwe diepte punt van de comments afkomstig van de vele aanwezige engineers.
figli di puttana muto.
Dat achterwiel boeit me niet zoveel, maar die achtervleugel / taartschep wel.
Wat een foeilelijk ding zeg als airbrake. Doet totaal afbreuk aan deze Ferrari.
ik weet niet hoeveel rondjes ie gereden had maar ik kan me best voorstellen dat als ie een rondje of 20 of 30 heeft gereden en als je ziet hoe ie steeds de kerbstones behoorlijk foeihard meeneemt, niet gek van opkijk dat een armpje het op een gegeven moment begeeft
Als ik dit geluid hoor dan zie ik liever een race klasse met deze wagens op TV dan formule 1. Ongeloofelijk vet.
Le Mans 24 uur klonk ook te gaaf.