Maar dan is er wel meer V12 om van te genieten. De LaFerrari met V12 en alleen de V12 is misschien wel de ultieme en laatste echte hypercar voor de petrolhead.
Dit bericht is inmiddels voorzien van een update, die wordt onderaan vermeldt.
Je weet dat je oud wordt als je je realiseert dat de LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 Spyder inmiddels al 8-9 jaar oud zijn. De auto’s zijn alledrie al geruime tijd uit productie. En toch komen ze nog niet eens heel erg verouderd over. Integendeel.
Het enige dat misschien wel een beetje verouderd is, is de elektrotechniek aan boord van de hybride hypercars. De Porsche 918 was een elektrische hypercar met als het ware een soort range-extender (dat dan toe-val-lig een enorm dikke V8 was). De P1 was een reguliere PHEV en de LaFerrari een vrij eenvoudige hybride. Met name bij die laatste konden ze meer hun best doen, zou je denken.
LaFerrari met V12
Of minder! Want er is een LaFerrari met V12 onderweg. Daarmee bedoelen we enkel en alleen de V12. Uiteraard zijn het nog geruchten, maar wel afkomstig van Ferrari Chat. Dit forum van Ferrari-eigenaren en enthousiastelingen is de bron van vele primeurtjes en zo ook deze.
Er is een one-off commission voor een hele bijzondere (en ongetwijfeld zeer vermogende) klant. Voor hem wordt er op basis van de LaFerrari een hypercar gebouwd, zonder de elektromotor en accu In plaats daarvan zal de auto de 6.5 liter grote motor uit de 812 GTS krijgen, maar dan verder opgevoerd. Op welke wijze en tot hoever is niet bekend.
Geen elektro
Wel dat de transmissie de moderne achttraps automaat met dubbele koppeling is. De oude LaFerrari met V12 én elektromotor had nog de oude zeventraps transmissie. De auto zal de zelfde carbon monocoque krijgen als de LaFerrari. Qua uiterlijk heden is alles nog in nevelen gehuld, maar het schijnt dat de 330 P4 uit 1967 als basis heeft gediend.
Het zal dan niet de eerste Ferrari zijn die een hoedtik geeft aan de 330 P4. De 512S uit 1971 deed dat eenmaal en de de 333 SP uit 1993 deed dat andermaal. Wellicht dat de bekendste hommage aan de Ferrari 330 P4 de Glickenhaus P4/5 is. De LaFerrari ‘zoals ‘ie eigenlijk heurt’ wordt in november onthuld.
UPDATE 21-10-2021
Dankzij een man in regenjas kunnen we meer vertellen. Het is ook nog eens heel erg goed nieuws! Het zou geen one-off worden, maar een speciaal model in de ‘Icona’-reeks. Dat is wel een bijzondere limited edition, maar er wordt dus meer dan één exemplaar gemaakt.
Mogelijk wordt er zelfs een behoorlijk aantal van gebouwd, want van het andere Icona-model (de Monza) worden er ook bijna 500 stuks gebouwd. De auto is inmiddels al gesignaleerd en heeft overduidelijk een middenmotor en volgens de fotograaf het geluid van een V12.
Qua concept moet je denken aan de McLaren Senna. Dat is in feite een P1, zonder de hybride-attributen. De monocoque van de LaFerrari zal dus niet opnieuw ontworpen hoeven worden. De auto wordt onthuld tijdens Finali Mondiali, eind november.
Via: Carscoops.
petroldrinker zegt
Eentje die dus nooit het zonlicht zal zien met grote waarsschijnlijkheid gezien het een one-off word…
ty5500 zegt
Ik vind er weinig Laferrari aan als de auto een andere motor, aandrijflijn, uiterlijk enzovoort krijgt
ghini zegt
Ik dacht even gewoon echt een LaF zonder elektro, vond het wel slim, zal vast animo voor zijn. Maargoed, een one off dus, altijd goed
robbienl zegt
Porsche 918, een electrische auto met range extender? Ik weet dat ik oud word, maar ik kan me nog wel herinneren dat de 918 een hybride auto is waarbij de V8 via een versnellingsbak de achterwielen aandrijft.
technopatat zegt
@robbienl: dacht ik toch ook!
Jochen zegt
Off topic, maar ik werd toch getriggerd ; er staat sinds kort weer een Enzo op Nederlands kenteken. N-677-BR
hotze zegt
Of je daar blij van moet worden… kan het geen schoonheid vinden. Voor de looks liever een Testarossa, voor de naam ook trouwens. Ze zullen denken dat ie is vernoemd naar Enzo Knol.
piedlourd zegt
Is misschien geen one off, maar de Ferrari Icona, a farewell to ice.
Going out with a bang!
flatsix010 zegt
Ferrari is flink de V12 aan het uitmelken.
En dat vind ik helemaal niet! Echter jammer dat het investeringen zijn en geen auto’s.
Edge zegt
Als het design van de Roma en 296GTB enige indicatie is, kan het niet anders dan dat deze auto ook prachtig wordt. En om een van de mooiste auto’s ooit te gebruiken als inspiratiebron voor de Ferrari die de zwanenzang van de atmosferische V12 moet worden is heel passend. Ik kijk ernaar uit!
Overigens een leuk feitje; De Glickenhaus P4/5 is een echte Ferrari, hij heeft ooit toestemming gekregen om de Ferrari naam en logo’s op die auto te gebruiken voor deze prachtig verbouwde Enzo. De raceversie, de P4/5 Competizione, heeft die goedkeuring nooit gekregen, en staat op het platform van een raceversie van de F430.
ericc zegt
Onlangs was er op Laguna Seca een bijzondere meeting met veel Monza’s. Er wordt wel gereden met deze Icona-modellen. Kijk ook een keer op Instagram Powerslidelover. Hij zal wel zo’n one-off bestellen!
flyerbunch zegt
Er zullen zo’n 300 exemplaren verschijnen met een prijskaartje van 2,5-3 miljoen dollar per stuk!
p993 zegt
Echt de laatste komt dat zien!
Nee echt?