
De uit de kluiten gewassen elektrische drieling is nu compleet.
We hadden de Fiat e-Ducato, we hadden de Peugeot e-Boxer, wat ontbreekt er dan nog? Juist, de Citroën e-Jumper. Pardon, de ë-Jumper. Met twee puntjes op de e is de ë-Jumpy net even wat hipper dan de e-Ducato en de e-Boxer.
Tot voor kort was het elektrische aanbod van Citroën nog beperkt tot de zwaar achterhaalde C-Zero. De Fransen zijn nu druk bezig dit goed te maken. In 2025 willen ze namelijk hun hele gamma geëlektrificeerd hebben. Op het vlak van personenauto’s zijn ze recentelijk met de ë-C4 op de proppen gekomen. Ook zagen we dit jaar de stadsrakker Ami, hoewel dat officieel geen auto is. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de ë-Jumpy en nu dus de ë-Jumper.

Voor degenen die het bericht over de e-Boxer al gelezen hadden zullen de cijfers geen verrassing zijn. Desondanks zullen we toch maar even herhalen. De Citroën ë-Jumper is te krijgen met twee verschillende accupakketten. Het eerste accupakket is 37 kWh groot en is goed voor een magere WLTP-range van 200 km. Daarnaast is er een 70 kWh accupakket, die goed is voor 340 km.
De ë-Jumper zit aan de snellader met 50 kW in ongeveer een uur op 80%. De 37 kWh-versie is bij een 1-faselader in 6 uur opgeladen en bij een 3-fase wallbox in 5 uur. Bij de 70 kWh-variant duurt dat respectievelijk 12 uur en 9 uur.

Net als de reguliere Jumper is de bestelwagen te krijgen in vier formaten. Het laadvolume loopt uiteen van 8 m3 tot 17 m3. Wat het elektrische werkpaard moet kosten is nog niet bekend. Je kunt de Citroën ë-Jumper tegen het eind van het jaar bij de dealers verwachten.
Mijn hemel wat een gedrocht. Dit anno 2020 presenteren kan toch niet
@mr3108: gaat niet om de looks, maar om volume bij een bedrijfswagen. En de gebruikskosten uiteraard.
De Citroën, HY is wel mooi.
@mr3108: dit wordt ook niet anno 2020 gepresenteerd. Dit is reeds een stokoud Fiat model (ontwikkeling van de koets komt van bij Fiat, uit de toen nog bestaande samenwerking). Het nieuwe zit hier in de elektrische aandrijving. Daar kan je anno 2020(spijtig genoeg) wel mee aankomen
Nee inderdaad, dan ziet de Renault Master er een stuk beter uit. En nog groter ook.
Pluspunten voor de woord vondst “laden maar”.
El plastico. Eén waar elke serieuze koerier mét lading de neus gaat over ophalen, want 340km bereik is in de echte wereld, bittere koude…200-250km?
@kevertje: en dus ruim voldoende voor een bezorgronde in de stad.
Peugeot e-Boxer?
Er is maar één echte e-BOXER en da’s een Subaru