Lada vindt het na dik 40 jaar toch wel eens tijd worden voor een opvolger van de Niva.
Robuuste, oerdegelijke terreinwagens hebben een lange levensduur. En dan hebben het niet alleen over de individuele auto’s, maar ook over de modellen. Kijk maar naar auto’s als de Land Rover Defender en de G-Klasse, die decennialang in productie zijn geweest. Toch moesten ook deze modellen er uiteindelijk aan geloven.
Toch is er één klassieke terreinwagen die nog altijd niet met pensioen is: de Lada Niva. Aangezien de G-Klasse en de Defender zijn vervangen kunnen we de Niva beschouwen als the last man standing. De Lada is al sinds 1977 in productie. Door de jaren heen zijn er natuurlijk wel wat wijzingen doorgevoerd hier en daar, maar in de basis is het toch echt een auto uit de jaren ’70.
Nu is dan toch het einde in zicht voor de Niva. Aangezien AvtoVAZ onderdeel is van Renault, is ook de toekomst van Lada aan bod gekomen in het kader van de toekomstplannen die vandaag ontvouwd werden. Wat blijkt? Er komt eindelijk aflossing voor de bejaarde Niva.
Er was al eens eerder een auto gebouwd die de Niva moest vervangen, maar dat is uiteindelijk anders gelopen. De auto is er wel gekomen maar werd als Chevrolet Niva geleverd, terwijl Lada vrolijk de oer-Niva bleef bouwen. Later is deze auto ook nog door Lada zelf geleverd, maar wel naast de oude Niva, die was omgedoopt tot 4×4. Er is het nodige gerommeld met typeaanduidingen, maar feit is dat de Niva onafgebroken in productie is geweest.
Nu staat er toch echt een compleet nieuwe Lada Niva op de planning. Dit model moet in 2024 geïntroduceerd worden. De oude moet het dus nog even vier jaar uitzingen. De meeste fabrikanten vinden het na vier jaar de hoogste tijd voor een facelift, maar bij Lada kijken ze daar duidelijk anders tegenaan. Tegen de tijd dat de opvolger geïntroduceerd wordt zal de Niva 47 jaar (!) in productie zijn.
Via een teaser krijgen we alvast te zien wat we qua design kunnen verwachten. De auto lijkt een stuk hoekiger te worden, maar is nog steeds goed te herkennen als Lada Niva. De nieuwe Niva zal er in twee formaten komen: compact en medium. Dit betekent waarschijnlijk dat er naast een driedeurs ook (weer) een vijfdeurs versie komt.
Het CMF-B-platform van Renault-Nissan zal als basis dienen voor het model. Lada zal ook nauwer samen gaan werken met Dacia. Dat laatste is een logische zet, aangezien het allebei budget-merken zijn onder de Renault-paraplu. Naast de opvolger van de Niva heeft Lada de komende vijf jaar nog drie andere nieuwe modellen in de pijplijn zitten. En dan bedoelen we dus echt nieuwe modellen.
bierbuik zegt
Misschien kan onze Jaap maar beter bij Lada gaan werken, want deze photoshop is wel echt om te huilen
potver7 zegt
Zet even een gele pijl bij de tranen dan.
Nee serieus, dit is precies zoals het hoort bij Lada: functioneel, beetje ‘grof’, geen overbodige investeringen in fijnslijperij.
retsok zegt
Als ik zo naar die banden kijk dan hoef ik hem niet, rijdt voor geen meter!
pindakoning zegt
@retsok: 😂 echt hé! Wat een epische teaser
mashell zegt
De bodem is van karton.
MaartenD zegt
Ik zeg doen!
orion84 zegt
Heeft wel wat weg van de nieuwe Bronco.
vacano zegt
dromen zijn bedrog
Dutchdriftking zegt
Tja, de hamvraag, hoe ingewikkeld maken we de techniek? De charmes van de Lada is toch de simpelheid. Iedere Rus,Mongool of Kazachstaan kan de auto met zijn ogen dicht repareren. Een nieuwe zal wellicht beter en betrouwbaarder zijn, maar bij pech Renault 24 uur service bellen werkt niet in dergelijke uithoeken.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Hoeft ook niet, zolang ze maar een beetje voldoende rondrijden. Dan komt het vanzelf goed.
Die Chevrolet Niva zie je daar ook wel eens, maar lang niet zo veel. Toch denk ik dat ook die wel aardig goed gerepareerd kan worden. Ik weet alleen niet of die echt 4×4 heeft zoals de Lada Niva.
Leon zegt
Mijn schoonvader heeft een Chevrolet Niva en ik kan je vertellen dat ie oerdegelijk is, hoog op zijn poten staat, en uitstekend in het terrein uit de voeten kan…
potver7 zegt
Zie Dacia Duster om een idee te krijgen.
En ach, ook in de uithoeken van Rusland weten ze inmiddels wel met elektronica om te gaan, ze hebben inmiddels ruime ervaring met auto’s die minder simpel zijn dan een Niva. Die houden ze ook gewoon aan de praat. Renault bellen hoeft sowieso niet, tenzij je graag de hoofdprijs betaalt. Al die electronica is redelijk standaard, en dus zijn er zat goedkope knock-offs op Ali te vinden. En anders is er vast wel ergens een handige Harry (of lijpe Leonid) te vinden die die elektronica weet te omzeilen.
Design_Driven zegt
Gaaf, een originele staat hoog op mijn wish list en deze schets ziet er netjes uit. Als hij de proporties deelt met de nieuwe Dacia kan het zeker nog wel eens een leuke auto worden.
RAW zegt
Zal wel een afgestofte Duster-kloon worden …
kennone zegt
Dacia Niva..
henkp1 zegt
Goed bezig daar in Rusland.
JanC zegt
Er was toch al een nieuwe Niva? Want de oude Niva werd verkocht als “Lada 4×4”, dus deze die aangeduid wordt als “Lada Niva” lijkt mij al een nieuwe: https://gocar.be/nl/autonieuws/nieuwe-auto/dit-is-de-nieuwe-lada-niva
machielvdd zegt
Zie alinea 4 ;)