Het sympathieke Russische merk verdween een paar jaar geleden geruisloos van de Nederlandse markt. Dankzij een autobedrijf met liefhebbers aan het roer, komt daar nu verandering in.
Eigenlijk is Lada en Nederland een gouden combinatie. Simpele en goedkope auto’s voor de zuinige Hollander. In de hoogtijdagen van het merk, eind jaren ’80, werden er dan ook tot wel 18.000 Lada’s per jaar verkocht door importeur Gremi, met de pakkende slogan ‘Lada, de auto zonder bla bla‘. En wat te denken van posters over ‘variabele kleppentechniek’, met daarbij een foto van de twee zonnenkleppen in verschillende standen?
In de jaren ’90 kwam de klad er in en daalden de verkopen van duizenden, naar honderden en later zelfs tientallen auto’s op jaarbasis. De charmante 1200/2100-serie verdween, de bijtijdse Samara bleven ze zolang doorbouwen dat deze niet meer bijtijds was en de 110-serie kon maar weinig harten veroveren.
Gremi Auto Import ging eind jaren ’90 failliet en de nieuwe importeur, Lada Holland, kon het tij evenmin keren. Er zijn zelfs verhalen van potentiële klanten die aanklopten bij de importeur voor een nieuwe wagen en nul op het rekest kregen. De paar Lada’s die de laatste jaren op geel platen gezet werden, kwamen dan ook met name via Duitsland binnen.
Daar komt nu verandering in, het Drentse Autobedrijf Snippe gaat weer nieuwe Lada’s leveren. “We zijn sinds 2008 dealer en onderhoudsspecialist van het merk en we dragen het een warm hart toe,” aldus Jolanda van Autobedrijf Snippe. “Helaas was het de laatste jaren niet meer mogelijk om nieuwe auto’s bij de importeur te bestellen. Er was vanuit de Lada-club wel vraag naar nieuwe Lada’s en wij zagen er wel brood in. We gaan het rustig opbouwen.” Momenteel hebben ze de Kalina I, Kalina II, Kalina Cross, Granta en Urban 4×4 (voorheen bekend als Niva) staan, al wordt er momenteel nog gerekend wat de verkoopprijzen precies moeten worden.
Later dit jaar verwachten ze de Vesta en X-Ray in de showroom en dat zijn auto’s die het tij voor Lada wel eens écht zouden kunnen doen keren. Twee moderne, niet onaardig vormgegeven auto’s die de strijd met bijvoorbeeld Dacia’s Logan, Sandero en Duster prima aan moeten kunnen.
riddertevoet zegt
De Soviet-styling van deze bolides zal niet uit de toon vallen in het Drentse landschap.
gerjan zegt
@riddertevoet: leg is uit!
kenner zegt
@gerjan Nederlands schrijven is ook uit he
granlusso zegt
@kenner: Ik weet nooit zo goed of mensen ‘is’ nu als ‘SMS-taal’ gebruiken ipv ‘eens’ of dat ze daadwerkelijk denken dat het ‘is’ moet zijn.
bazzelijn zegt
@gerjan: lig is in!
martinus zegt
@riddertevoet: Het is de provincie groningen waar men traditioneel op de roden stemt toch?
rufctr01 zegt
@martinus: vergeet je Amsterdam ook niet? Daar zijn ze ook zo rood als kreeften!
remcott zegt
@rufctr01: nee daar stemmen ze vooral GroenLinks en in Grunn stemmen sommigen op de Nieuwe Communistische Partij Nederland.
Voor zover dat wat waard is heb ik liever met de NCPN te maken. Dan weet je tenminste nog waar je aan toe bent. GroenLinks is in mijn ogen zo’n beetje de meest onbetrouwbare club in de politiek.
pilz zegt
@martinus: in oost-groningen zit nog een fanatiek clupje. Reden begin jaren ’90 met een skoda favorit met megafoon op het dak door de straten en ruilverkavelingen om hun programma kenbaar te maken :)
remcott zegt
@martinus: daar betalen we ook nog met roebels toch?
st33fie zegt
@riddertevoet: hahaha je had me al bij Soviet-styling
jeroentje93 zegt
@riddertevoet: scheelt dat er in de randstad meer van die lelijke betonnen grijsbouw á là Sovjiet Unie staat dan in Drenthe!
remcott zegt
@riddertevoet: evenmin in het NCPN gebied: Oost Groningen
Thelis zegt
@riddertevoet: Door Renault is een vml. Volvo-ontwerper aangetrokken voor de ontwerpen bij Lada.
james82 zegt
Nee, liever niet.
martinus zegt
@james82:
Sinds MH-17 heb ik mij voorgenomen ook nooit meer een Russisch product te kopen.
Carreza zegt
@martinus: gelukkig komt de brandstof voor je Franse of Duitse wagen wel uit vredelievende landen vandaan…
remcott zegt
@Carreza: na Napoleon heb ik me voorgenomen geen Franse auto’s meer te kopen. En na WW2 zijn Duitse, Italiaanse, Roemeense en Japanse auto’s ook besmet.
sjeppie156 zegt
@remcott: dus u rijd ford?
remcott zegt
@sjeppie156: nee niet eens, ik rij VW, dacht dat het sarcasme wel duidelijk was!?Overigens Ford is in de meeste gevallen in Europa ook een Duitse auto ?.
piebepost zegt
@remcott: En anders, in Amerika waren ze ook niet zo fris in die bewuste periode.
imba zegt
@martinus: Waarom dat? Ik zou geen product uit Ukraine kopen.
rolov zegt
@martinus: hahahaha grappig.
remcott zegt
@martinus: tja en sinds Napoleon heb ik me voorgenomen om geen Franse auto meer te kopen.
kobus1967 zegt
De dealer in het dorp verkocht er 2 per dag in de hoogtijdagen, vroeger gaven we geen moer om primium of representatief zijn het ging om de pegels.
martinus zegt
@kobus1967: Vroeger had je natuurlijk ook veel volk, dat graag een beetje bij wilde dragen aan de linkse totalitaire heilstaat.
faalhaas zegt
@martinus:
Vroeger was je eerder op een afspraak.
eelco74 zegt
@kobus1967: tuurlijk, vroeger verkochten Mercedes, BMW en Jaguar nauwelijks auto’s in nederland
remcott zegt
@kobus1967: nog les gehad van een marketingleraar die in zijn jonge jaren voor Gremi opdrachten had gedaan. Vertelde altijd dat hij z’n Daimler Double Six twee straten verder parkeerde maar dat Gremi een leuke opdrachtgever was.
jurdespotter zegt
Leuk! Die x-ray ziet er guitig uit!
tcetje zegt
@jurdespotter: En met bril op?
Carreza zegt
@tcetje: wazig.
martinus zegt
Niet gek.
Nu:
1. Daihatsu zich heeft terug getrokken uit de Europese markt.
2. Deawoo’s tegenwoordig als Opels verkocht worden.
3. Het met Opel financieel niet zo goed gaat (al 17 jaar verliesleidend)
4. Dacia dat een ongekend succes is.
Lijkt mij het een top moment om in te stappen aan de onderkant in de markt.
Thelis zegt
@martinus: Lada is Renault, evenals Dacia. Bij Dacia wel Renault-motoren. Bij Lada motoren van Renault-zusje Nissan.
faalhaas zegt
Cyka blyat!
kingjoop zegt
Met de gunstige koers van de Roebel zal de verkoopprijs best s scherp kunnen worden. En wij Hollanders houden van goedkoop!
Citrofiel zegt
Met de komende modellen zouden ze wellicht weer een kleine rol kunnen gaan spelen in de West-Europese automarkt. Goed gekozen moment, ik hoop dat het een relatief succes wordt. Meer variatie op de weg is altijd goed.
Carreza zegt
Die Vesta is niet onaardig tot als je de zijkant bekijkt. Met de blote hand de vorm er in geklopt waarschijnlijk…
baap zegt
Похоже, хорошая идея !
eltee zegt
@baap: То, что звучит как хорошая идея ?
baap zegt
@eltee: Я тоже так думал . Пусть держать эти автомобили вокруг в восточном блоке . Тогда дороги остаться безопаснее . Или таким образом я подозреваю !
9000cse zegt
@baap:
Zit de KGB (of hoe ze nu mogen heten) ook al op dit draadje?
E34M5Touring zegt
Hier in t durp zat ook een occasion dealer die het Lada dealerschap er een beetje naast deed. Heeft 1 Kalina verkocht in al die tijd. En die heeft eerst een paar jaar dienst gedaan als leen auto.
dell zegt
@E34M5Touring: Durp +1
bertorelli zegt
Mijn eerste auto was een Lada 1200.
Een spartaanse tank, maar eigenlijk helemaal niet verkeerd voor dat geld.
De koppelingsplaten waren een zwak punt kan ik me herinneren.
En roesten wilden ze ook wel, al duurde het even voordat de roest door dat dikke staal heen was.
stfu zegt
@bertorelli: gezien alle dashcamfilmpjes, zijn de remmen ook niet al te best ;)
bertorelli zegt
@stfu: Het waren eigenlijk belabberde auto’s. Sturen ging zwaar net als remmen. Diverse keren gehad dat de ruitenwisser er bij een stortbui spontaan vanaf vloog.
Verder zat er niks aan opties op, dus dat kon niet stuk.
Het is dan ook meer een nostalgisch gevoel en als ik er nu is zou rijden, zou het waarschijnlijk alleen maar tegenvallen. ;-)
9000cse zegt
@bertorelli:
Toch was er ook een zeer positief ding aan zo’n 1200: De kachel! Geen enkel merk had een betere kachel dan de Lada 1200. Werkelijk subliem!
9000cse zegt
@bertorelli:
En niet te vergeten: Zuipen als een Amerikaanse 8-cylinder!
ramshoek zegt
Ach, voormalig oostblok fabrikant Skoda is tegenwoordig een meer dan gerespecteerd merk.
Over Dacia doet intussen niemand meer lacherig. Is gewoon een goeie no-nonsense auto voor weinig geld.
Dus waarom zou Lada geen goeie herstart kunnen maken? Ook daar heeft Renault een vinger in de pap (net als bij Dacia).
kilum zegt
@ramshoek: Hier in Tsjechië zouden ze zeggen dat het geen oostblok maar Centraal-Europa is. ;-) Grappig detail over škoda, škoda in het Tsjechisch betekent “jammer”
9000cse zegt
@kilum:
Tsjechië ligt inderdaad in Centraal-Europa, maar behoorde tot de val van het ijzeren gordijn toch echt tot het oostblok.
lekbak zegt
@ramshoek: je moet niet vergeten dat Tsjechie voor de oorlog industrieel een groot land was en vooral technisch zèèr innovatief en vooruitstrevend. Dat is onder het communisme erg onderdrukt maar zit nog steeds in het Tsjechische volk.
Het is trouwens erg leuk om te lezen hoe de Tsjechische ingenieurs aan het innoveren waren en hoe dat vervolgens elke keer weer de kop in gedrukt werd door de partij. Van snelle 16 kleps aluminium motoren tot moderne ‘motor voorin met voorwielaandrijving’ auto’s. Alles was al eens geprobeerd door de mannen van skoda. In een tijd dat het in West Europa nog helemaal niet vanzelfsprekend was uiteraard!
9000cse zegt
@lekbak:
Helemaal gelijk! En in onze ogen was het al helemaal niet te begrijpen dat ze die geweldige technische kennis niet mochten gebruiken om auto’s te bouwen die ook hadden kunnen voorzien in goede verkopen in o.a. West-Europa. Ze zochten immers altijd naar exportgoederen waarmee ze westerse valuta binnen konden halen.
De reden daarvoor was echter dat de Sovjets daar een stokje voor staken. Die gunden hun satelietstaten nog geen droog brood en wilden alles naar zich toe trekken.
Daarom probeerden de Russen ook hun Volga’s, Scaldia/Moskvitch en SAS-Saporoshez hier te slijten. Volkomen tevergeefs! En om er verbetering in te brengen lieten de Russen in Togliatigrad door Fiat een reusachtige fabriek bouwen waarin de toen al ouderwetse Fiat 1200 werd aangepast voor de Russische markt.
De auto werd zeer geliefd door de Russen (zelfs nu nog) en hun satelietstaten, maar kon in het westen alleen maar verkocht worden aan mensen die gekwalificeerd kunnen worden als prijsjagers, die zo goedkoop mogelijk een nieuwe auto zochten. In het begin enig succes, maar na een paar jaren ook al niet meer aan de straatstenen kwijt te worden.
Toch wel jammer voor de Tsjechen, omdat al die voortreffelijke technische kennis verloren is gegaan.
lekbak zegt
@9000cse: Tsjechie is niet voor niks een land wat redelijk snel er bovenop is gekomen na de val van de muur. De mensen zijn nog steeds grotendeels diezelfde mensen. Ik heb alle vertrouwen in dat volk dat ze over een aantal jaar weinig onderdoen voor ons.
Eergisteren onze skoda 6s160 weer aangeslingerd voor het eerst na de winter, starten lopen uiteraard. Gebouwd in 1970, destijds niet eens heel ouderwets. Wel goedkoop, enorm betrouwbaar, extreem zuinig en makkelijk aan te werken. Niet voor niks sowieso nog gebouwd tot 3 jaar geleden, wellicht nog steeds wel ergens. Volgens goed oostbloks gebruik uiteraard niet comfortabel. Dat wil zeggen dat het een enorm trillende herriebak is, heerlijk!
kwatkam zegt
De Niva! Blijft een iconisch ding waar ik een groot zwak voor heb. Wellicht een iets langere uitvoering voor het gezin, maar verder niets meer aan doen.
gorre zegt
Wordt een broertje van Dacia aangezien Renault 75% van de Lada aandelen heeft !
kenwood zegt
Leuk nieuws ik hoop dat het echt gaat lukken
gt500eleanor zegt
Helemaal geen slecht idee, best leuke auto´s voor mensen die niet zoveel om auto´s geven en gewoon graag auto willen rijden.
Ik wens Snippe in ieder geval uit de grond van mijn hart veel succes!
remcott zegt
@gt500eleanor: inderdaad succes
tmenges zegt
Die dacia’s zijn ook niet moeders mooiste en toch zie je ze regelmatig rijden. Destijds heeft lada gewoon te lang voortgeborduurd op zwaar verouderde auto’s. met bijvoorbeeld de kalina die een aantal jaar geleden werd geintroduceerd ging het gewoon mis omdat die auto eruit zag alsof ie in1991 gebouwd werd terwijl het toch écht al 2006 was. Gewoon wat moderner ogende autootjes maken die er qua interieur ook enigzins bijdetijds uit zien dan komt het vast goed!
sulobb zegt
@tmenges: https://www.google.be/search?q=perfect+from+the+beginning&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi0irfekevKAhVMshQKHRDOCV0Q_AUIBigB
Ken jij deze al?
tmenges zegt
@sulobb: Haha nee maar vind m wel goed!!!!
Dutchdriftking zegt
De rol is toch overgenomen door Dacia?
sracert zegt
Tot 3.500,00 eur. prima incl. BPM en de BTW anders wordt het niks
alfaromeo939 zegt
NEEEE
dailydriver zegt
Bij welk dealerschap? Geen lada dealer te vinden in nederland!!
9000cse zegt
@dailydriver:
Wat dacht je van Autobedrijf Snippe in de Brugstraat 96, te 7918 TN Nieuwlande? ;-)
remcott zegt
@9000cse: Garage Oppers Assen, was ook een Lada garage de laatste jaren.
scaglietti612 zegt
Zal wel aan mij liggen, maar om één of andere reden zie ik daar een beetje een Dodge Dart in (nadat ie tegen een muur is gereden).
http://www.dodge.com/en/dart/gallery/#gallery=exterior&asset=13
Voor de rest zien de nieuwe Lada’s er bijlange nog zo slecht niet uit. Ze zijn een beetje zoals Dacia’s in mijn ogen. Goedkoop en waarschijnlijk beter van kwaliteit dan vroeger. Alleen jammer dat er toch zo’n reputatie rond Lada hangt. Zijn toch auto’s met karakter.
naamloos3 zegt
Was het niet gewoon Youp van ’t Hek die Lada kapot heeft gemaakt eind jaren 80?
https://www.youtube.com/watch?v=DPOfMDrEO14
9000cse zegt
@naamloos3:
Komt overeen met Youp’s destructieoconference over “Buckler”. Gelache wòr!
https://www.youtube.com/watch?v=eNCB6HZHthE
ronin1130 zegt
Verkopen via de Dacia / Renault dealers?
Of via Nissan? Hebben zij ook hun ‘budgetmerk’…
Freewarefreak zegt
@ronin1130: doe Dan Datsun
mattijs_tieleman zegt
Toch wat vreemd dattie de ‘concurrentie’ aan moet gaan met Dacia’s .. het zijn alletwee Renaults.