







Uiteindelijk lacht de Dacia-rijder het laatst. Als ‘ie in z’n portemonnee kijkt.
Onlangs schreven we al over de verse Dacia’s die de Roemenen in Parijs zouden presenteren. Het moment is daar en dus is het hoog tijd om jullie te trakteren op een lading kakelverse livepics.
De Logan MCV en Sandero Stepway blinken niet uit in onverdunde sexiness, maar daar is het bij de Renault-dochter ook niet om te doen. Je krijgt gewoon veel auto voor relatief weinig geld. Bovendien ogen beide auto’s prima en representatief. Jullie oordeel?
Check trouwens ons occasion aankoopadvies van de Sandero en verbaas je over de korte lijst met aandachtspunten.
Hebben Hebben Hebben
Neus gaat wel, maar de achterkant hebben ze niet echt begrepen. Vind het wel cultbakkies
Ze zijn niet mega lichtgewicht, ze zijn niet bijzonder zuinig wel zijn de onderhoudskosten en aanschafkosten niet zo hoog. Op sommige vlakken zijn ze dus goedkoop, op anderen niet.
Of ze [b]representatief[/b] zijn? Dat ligt er maar aan wat je moet vertegenwoordigen. Dacia valt voor mij een beetje in dezelfde categorie als auto’s van:
– Diahatsu
– Opel
– Suzuki
– Kia
– Skoda / Seat
Prima auto’s, maar ook dubbeltjes die nooit een kwartje zullen worden.
@martinus: kia,opel en skoda/seat vind ik nét een stapje beter ogen dan bijvoorbeeld een suzuki.
@schuiftrompet: Dat is een mening..
Maar ik denk dat Dacia een beetje is wat Opel vroeger was, goedkoop, niet het beste onderstel, slechte geluidsisolatie, techniek uit een groot land, niet de modernste techniek, no nonsense, spartaans. Met als verschil dat Dacia het wel aardig doet in de betrouwbaarheidscijfers.
@martinus:
Volgens mij wordt het gros van de Dacia’s privé gekocht. Voor het gezin of kleinkinderen dus. Dan hoef je niemand te vertegenwoordigen.
@rob: Inderdaad, welke markt wil je bedienen? De zakelijke leaserijder of de particulier?
En representatief: je moet ze niet vergelijken met de zgn “premium” merken.
Als ik bv op de waddeneilanden zou wonen (over het strand crossen), zou ik liever een 4wd Duster hebben dan een Audi A4. Veel meer lol! En krasje meer of minder maakt dan ook niet uit
@ijoost:
ik woon in/bij de alpen, zo’n duster is echt een perfecte auto voor in de bergen, robuust omdat het allemaal zo simpel is, niet al te zwaar, en je hoeft je geen zorgen te maken dat ie beschadigt of gejat wordt, na het skieen of mountainbiken zet je je skis of bike er gewoon tegenaan, krasje maakt toch niet echt uit. Een echte 4wd (e.g. landcruiser ofzo) heeft nauwlijks echte voordelen, betaal je je scheel aan brandstof en het echte offroaden is toch overal interdit.
@martinus: een Dacia Logan MCV Bi-Fuel (met LPG tank) in de meest luxe uitvoering op de weegschaal met 1.065 kg noemt u geen lichtgewicht? € 55,- p/m aan MRB! Noem mij een merk en in dezelfde klasse die hier aan kan toppen.
@erik2907: Dat is wel een fijne combinatie van licht en ruim inderdaad.
@martinus: tce motors lopen gemiddeld bij mijn klanten 1 op 17
@wrench: Dacia rijders rijden over het algemeen ook rustig (komt onderhoud statistieken ook ten goede).
@martinus: goedkoper als een Dacia wordt het niet. Dat is grotendeels te danken uit uitontwikkeld onderdelen waar de ontwikkelkosten al van zijn terug verdient. Gewoon oude spul in nieuwstaat.
Als auto voor het personeel thuis best leuk voor de boodschappen.
Dat is toch best normaal?
@granlusso: als je personeel hebt kan je ook wel iets beters voor ze veroorloven toch
@kenner: de baas heeft altijd geld!
Dat personeel goud geld kost vergeet het meeste personeel voor het gemak maar.
Lekker veel interieur foto’s. Verder zien ze er degelijk uit maar van binnen geen flauw idee
@hassani: google gewoon op interieur Dacia.
Je hoeft er geen model of jaartal bij te zetten.
@gregorius: hahaha check. Ook degelijk dus al met al een degelijke auto zeker voor dat geld
Mijn oordeel? Saai
@banaan7: Bij Dacia kun je de modellen tenminste nog onderscheiden. Zo’n grijze Audi of BMW dat is pas saai daar moet je al het kentekenbewijs er bij halen om te zien wat voor model het is.
Ziet er gewoon prima uit voor het geld, niks mis mee!
Die nieuwe achterlichten zijn best geslaagd.
Die Logan MCV lijkt wel een gekloonde Toyota Corolla station vanaf 2002!
Het loopt allemaal netjes in de pas en ook niet meer. Prima no-nonsense auto.
Hoezo hoor je bij Audi altijd de reacties “zoek de verschillen”. En bij deze geweldig mooie Dacia’s niet? Ik zie ze namelijk niet.
@mikkeloentje: voorkant en achterkant gewijzigd, interieur opgefrist met betere materialen. Schijnbaar ook een nieuwe motor voor de Logan MCV (1.2 ltr) van de Sandero. Berichtgeving van AB is maar weer eens summier als het geen ‘dure bak’ is.
@erik2907: Oh ik zie wel degelijk dat ze iets frisser zijn geworden hoor. Alleen snap ik dat bashen van Audi niet echt, zelfs van de redactie op de Q5. Terwijl die wel echt goed is aangepakt naar mijn mening.
@mikkeloentje: neus. Achterlichten, minder plastiek. Misschien toch eens langs de hans anders?
@peug206: Zullen wij dan samen gaan? ;)
@mikkeloentje: ik ben gister net geweest, nog een weekje wachten dan heb ik hem! ;p
@peug206: Top! Veel plezier alvast haha. Nee maar het enige wat ik wilde zeggen dat bij sommige merken het standaard zeuren is dat ze geen verschil zien. Terwijl deze weer lekker is opgefrist bla bla. En laten we eerlijk zijn, er rigoureus is het niet aangepakt. Hoeft ook zeker niet maar dat gepiep over andere merken vind ik dan zo scheef.
@mikkeloentje: klopt. Dit was makkelijker dan die audi van laatst! ;)
@mikkeloentje: Omdat je bij Audi ook onmiddelijk 5k meer moet betalen voor iets dat je niet ziet :P
Prima auto’s lijkt mij. Lage aanschafprijs en dan kun je nooit al te veel aan verrijden qua afschrijving. Verder Renault techniek dus dan zit het wel goed.
Nu de levertijd nog even oplossen. Ik had serieuze interesse in een Logan MCV nieuw op LPG, maar de 5 maanden levertijd heeft mij doen schrikken. Ik heb hem dus maar niet besteld.
@realhustler: het wachten meer dan waard! Voor deze prijs in Prestige uitvoering voor net geen € 16.000,- inclusief aflevering, een koopje!
Als ze een hypercar voor €50k gaan maken, koop ik ‘m!
@cossiekiller:
Ik presenteer u:
http://www.autobild.de/bilder/dacia-logan-2.0-rs-454679.html
Dacia Logan 2.0 RS. Omgebouwd door de Duitse firma “Autohaus Kirfel”.
200pk. Sequentiële versnellingsbak. Semi slicks. Renault RS cup remmen. Recaro stoelen. Rolkooi. Weegt ongeveer 1100kg.
Kost dat? 35 a 40 duizend euro.
@rob: Ja, die heb ik zelfs al eens live bezig gezien op de ‘ring. Is echt lachen als je ziet hoe dat vooruit gaat. Maar een hypercar is het nog niet echt. Hooguit een snelle sedan.
@cossiekiller:
En hoe dat rijdt? Als de brandweer!
https://www.youtube.com/watch?v=lYoJXg8RJX4
Opnieuw veel auto dus voor je geld. Prima toch?
Oh oh, dit zal mijn pa leuk vinden. Wilt nu zijn Duster (met leren stoelen!) inruilen voor een Stepway, terwijl die makkelijk een veel leukere auto kan rijden. Sommige mensen boeit het het geen reet waarin ze rijden, en dat is exact waar Dacia zich op richt.
Heb een keer in een logan gereden…
Noe,nou,wat een feest…
Ik kon toen in het donker amper een paar meter voor mij uitkijken, zo’n slechte verlichting had dat ding.
Liever een jong gebruikte dan een nieuwe dacia.
Ps, kost al met al toch nog wel wat hier in Nederland !
In Zuid-Amerika gaan deze modellen gewoon als Renault door het leven…