De Tesla Roadster was de eerste Tesla en dit is dan weer de laatste.
Het idee Tesla is bedacht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Twee mensen met een techbrein die op zoek waren naar een geldschieter. En violà, daar was Elon Musk. We komen later terug op het feit waarom Musk ook hier weer aan de orde moet komen. Tesla ging met Lotus om de tafel zitten en lang verhaal kort: het idee van een lichtgewicht verlijmd chassis trok de aandacht van Tesla. Lotus ging de eerste Tesla produceren met het Type-111 platform in hun achterhoofd. Ondanks dat er vaak wordt beweerd dat de Roadster een elektrische Lotus Elise is ontkent Tesla dat. Volgens Tesla zijn er maar zeven procent gedeelde onderdelen.
Te koop in Zwitserland: laatste Tesla Roadster
Tegenwoordig worden bijna alle elektrische auto’s al verkocht voor ze geproduceerd zijn. Vroeger was dat best bijzonder en Tesla wist dat met de Roadster voor elkaar te kregen. De Roadster was de eerste auto van het merk, werd geproduceerd van 2008 tot 2012 en er zijn er slechts 2.500 geleverd. En laat nu net dat 2.500ste exemplaar te koop staan. VIN 2.500 dus en het bouwjaar, 2012, hoef je ook niet te raden. Het is duidelijk dat de laatst geproduceerde Roadster is gekocht als investering want de verkoper vermeldt dat ‘originele bescherming’ nog aanwezig is. Wij zouden dat een stuurhoes en hoes om de handrem noemen. De auto is geconditioneerd opgeslagen en volgens de verkoper is de Lithium-ion accu -waar de handtekeningen van het Tesla team op gekalkt zijn- nog in goede staat. De Roadster was de eerste elektrische auto met zo’n soort accu. De vraagprijs: 1.390.000 Zwitserse Franken voor het parelmoer witte exemplaar met 200 kilometer op de klok. Het exemplaar is uitgevoerd in zwart-witte kleurstelling, heeft een carbon interieurpakket en diffusor en een witte velgrand en 292 pk.
En de eerste?
Er zijn maar 2.500 exemplaren van de Roadster verkocht. In november 2006 werd het prototype voor het eerst aan de wereld getoond op de San Francisco International Auto Show. Alle exemplaren al verkocht voor de productie van de auto, maar de eerste exemplaren gingen naar de heren achter Tesla. Geldschieter Elon Musk bezit het eerste exemplaar, een rode Tesla Roadster. Er zijn nog maximaal 2.499 exemplaren (waarvan een aantal verbrand) over de hele wereld want dat eerste exemplaar vliegt ergens in de ruimte. Mocht je als Musk willen zijn, de laatste kan dus in jouw bezit komen.
Zou jij 1,3 miljoen euro over hebben voor de handtekeningen van het Tesla team op de laatste Roadster?
r3fl3x zegt
Heb een keer een dag een Tesla Roadster gehuurd en dat was wel een kermisattractie op wielen. Ik houd wel van een beetje afzien in een auto, met zo’n Roadster heb je ten minste het idee dat je in wat aparts rijdt.
De prijs is natuurlijk compleet debiel. Voor de echte liefhebber zullen we maar zeggen.
bpc zegt
Heb je de elise/exige van een gelijkaardig bouwjaar ooit gereden ? Die vond ik zelf een stuk leuker, de tesla stuurt nogal zwaar vond ik
r3fl3x zegt
Nee helaas niet, lijken me ook super gave auto’s. De Roadster was de een de eerste snelle elektrische auto waarin ik heb gereden en was toen echt wel een beleving. De lage zit en het slechte zicht trouwens ook. Vond het zeker geen saaie auto.
Model S vind ik veel minder leuk. Gaat heel hard, maar ik vind het geen ‘sportieve’ auto. Hoeft ook niet.
Edge zegt
Ach, wat is nou 1,3 miljoen voor een auto voorzien van de handtekening van heilige Muskias en de Teslapostelen? Dat is alsof je originele kruis waar Jezus Christus aan genageld was kunt bemachtigen. Een relikwie waarmee je dichter bij je god komt te staan is er niet.
kle500 zegt
@Edge: ach gossie.. weer een postbode die boos is op e-mail.
Edge zegt
@kle500: Nee hoor, juist niet! Ik ben groot fan van hoe Tesla tegen alle heilige huisjes van de autoindustrie aanschopt, en ook hoe Musk dat in de ruimtevaartsector doet met SpaceX Ik sla alleen niet door naar het hele overdreven fanboy-gedrag en vind het meer dan prima om af en toe ook een grapje te maken over Tesla, Musk, of de mensen die zich wel onder de zogeheten fansla’s mogen scharen.
kle500 zegt
@Edge: I stand corrected.
nicolasr zegt
Nee.
pivavar zegt
Da’s de ellende van electrische auto’s, je moet er mee rijden om de accu in goede staat te houden. Stallen is na x jaar onder een doek vandaan halen werkt niet, daar weet deze eigenaar het nodige van. Elke dag van de week een andere Tesla. En nog genoeg ander mooi spul, zoals de AM 77.
widodh zegt
Als je de Lithium accu op 50% geladen houd (Roadster heeft een storage modus) gaat die accu heel lang mee.
Ook een brandstofmotor moet je niet zo maar jaren stil laten staan. Daar moet de olie ook uit en dan heb je ook het gevaar dat de zuigerveren vast zitten.
tge2 zegt
De eerste en laatste Tesla die ik wel eens zou willen rijden. Niet voor dit geld uiteraard.
blackeye zegt
Ik zou zeggen, duik eens in de geschiedenis van de AC Propulsion tzero. Niet Tesla had als eerste eenLithium-ion accu in een (sport)auto. De AC Propulsion tzero komt al uit de jaren ’90 en ja, ook Elon Musk heeft zich er mee bemoeit. Je zou het de vader van de Tesla Roadster kunnen noemen.
mikje90 zegt
En daar komt weer die vraag, wat is het actieradius?.
banderas zegt
Als ie batterij upgrade heeft gehad makkelijk 300 km. Maar met zo’n auto ga je vooral even lekker toeren. Niet per se naar Zuid-Frankrijk rijden (kan wel overigens, niet per se aan te raden).
Dutchdriftking zegt
Voor 1,3 miljoen heb ik toch liever een échte Lotus….
bpc zegt
Meer als 15km heb ik niet met een roadster gereden, ook niet op de limiet kunnen testen, de elise uit die tijd wel een paar duizend km( die heb ik 5 maanden in leen gehad van een goede vriend die tijdelijk naar het buitenland trok) en de exige misschien 100km, bij de roadster viel mij vooral op dat het sturen in trage bochten me veel zwaarder leek, iets waar ik zelf het extra gewicht aan verdacht, maar in ht totaal vond ik de tesla wel een geweldig karretje, iets wat ik over latere tesla’s nooit heb kunnen zeggen, de recentste tesla dat ik gereden heb moet een prefacelift model s geweest zijn, die vond ik te duur voor wat het was en zwaar overgewaardeerd, m.i blinkt dat ding enkel uit in hard optrekken en zou die zonder zijn bijzondere aandrijflijn uitgekotst geweest zijn door de autowereld.
MaartenD zegt
1.3 miljoen?!?!? wat een mop!