Met deze laatste echte V8 Vantage maak je indruk op mensen die ertoe doen.
Het is vandaag 11 april. En dat is voor sommigen op deze planeet een bijzondere dag. Zoals voor Jeremy Clarkson. Tegenwoordig staat ‘ie bekend als een enfant terrible, producer-slapper en kennen we hem van het woord ‘fracas’.
Maar het is ook een raszuivere petrolhead met de cilinderwanden en krukassen op de goede plaats. In zijn vroegere columns, boeken en uitzendingen was Clarkson lyrisch over de Aston Martin V8 Vantage. En dan niet de baby-DB9 met Jaguar V8, maar de laatste echte V8 Vantage.
De V8 Vantage is de voorloper van de Vanquish (en dus de huidige DBS Superleggera). We zochten even de mooiste op die we konden vinden in het Verenigd Koninkrijk en kwamen deze tegen. Het betreft een V8 Vantage uit 1997. Het woordje Vantage betekent tegenwoordig niet veel meer, maar vroeger was het de aanduiding voor een extra snelle versie.
Laatste echte V8 Vantage
Er was namelijk ook een reguliere Aston Martin V8. Deze had een 354 pk sterke 5.3 liter V8 (jazeker, het toen al bijna antieke Tadek Marek-blok) onder de kap. Bij de Vantage-versie kreeg je niet één, maar twee superchargers erop geschroefd. Hierdoor steeg het vermogen naar 558 pk! Hoppatee, hatseflats! En het koppel? Dat ging naar 745 Nm (in plaats van de standaard 500 stuks).
Dit had dan ook zijn uitwerking op de prestaties. Van 0-100 km/u sprinten duurde slechts 4,7 seconden, mits je niet te veel wielspin had. De topsnelheid bedroeg ‘minimaal 300 km/u’. Dat was nog een dingetje, want de transmissie werkte niet echt mee. Dat is namelijk de handgeschakelde zesbak van Getrag. Deze kennen we ook van de Chevrolet Corvette ZR-1 en Lotus Omega. Het grote nadeel was de lange zesde overbrenging.
Geen V600-kit
Die was om het verbruik te drukken bijzonder lang. Bijzonder is dat deze auto níet voorzien is het van V600 Performance Package. Veel exemplaren hebben dat achteraf nog gekregen. Daarmee stijgt het vermogen naar 600 pk en het koppel naar 835 Nm.
Tegenwoordig kijken we er niet meer van op, maar dat is meer koppel dan een nieuwe Audi RS6, om eventjes een zijstraat te noemen. Overigens kun je alsnog naar Aston Martin Works in Newport Pagnell om de V600-kit te monteren. Dat is trouwens ook het adres waar ze een handbak in je Vanquish kunnen bouwen voor je.
McLaren Grey
Maar het doet niets af aan hoe gaaf dit apparaat is. Tuurlijk, de laatste echte V8 Vantage is een tikkeltje hopeloos qua afwerking en ‘infotainment’. Je moet niet letten op panel gaps, maar hoe mooi de panelen zijn gespoten of bekleed. Hout, leer, metaal: deze auto is gemaakt van eerlijke materialen.
Het lakwerk van deze V8 Vantage is McLaren Grey. Dat is een tikkeltje saai, maar een auto als deze moet je niet in het gifgroen hebben. Daarbij is het interieur ‘Claret’, wijnrood. Het geeft de auto een gedistingeerd uiterlijk.
Prijs laatste echte V8 Vantage
Nieuwe waren deze auto’s extreem duur en niemand begreep ze eigenlijk. Dus iederen kocht destijds Ferrari’s en Jaguars, maar deze sloeg men over. Deze ‘neushoorn met raketaandrijving’ (zoals Clarkson ‘m noemde) kost 199.750 pond, omgerekend zo’n 238.682,62 euro. Daar heb je ook een nieuwe Audi RS6 voor tegenwoordig, maar dit is net even wat specialer. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen ? Check hier de special over zijn opvolger, de Aston Martin Vanquish!
e36thuglife zegt
Is dit een lelijke uitvoering van Nissan Skyline?
Who_carez zegt
Geef je ook zo’n opmerkingen als je een e36 318iS met M badges ziet? Als je niets aardigs kan zeggen kan je misschien beter je moeite en energie in iets nuttigs steken?
Misschien niet de mooiste Aston (die van 1977 is inderdaad veel mooier) maar damn wat een cool ding! Zo iets bestaat gewoon niet meer. Een 5.4 liter V8 met 2 compressors en een handbak?! Daar kreeg in die tijd zelf prins Charles weke knieën van… Altijd wel een zwak voor gehad :-) (Voor de Aston, niet voor prins Charles. Even ter info)
En uiteraard @ Willeme, Een gelukkige verjaardag!
nicolasr zegt
GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG, @WILLEME !!! Mooie vent, dat je nog maar veel kaarsjes uit mag blazen de komende jaren. Hoezee!
kniesoor zegt
Wat, is-ie nou alwéér jarig ?!? Dat was-ie vorig jaar op deze datum ook al !!!1!!elf!! Niet te vaak zijn @willeme, voor je ‘t weet ben je oud en lelijk ! 😂
lecomte zegt
@Willeme Ben je jarig?! Proficiat!!!
Ik ga liever voor een volante: https://www.beau-car.com/classic-car/aston-martin-vantage-volante-lwb
cazzo046 zegt
Deze V8 Vantage is mooier;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_V8_Vantage_(1977)#/media/Bestand:Aston_Martin_V8_Vantage_(11037275284).jpg
Dutchdriftking zegt
Dit maakt nou hebberig. Wat een geniaal slechte auto.
pomoek zegt
Knopjes, knopjes, knopjes!!!! Gefeliciteerd @willeme!
polpol33 zegt
Gefeliciteerd Willem!
Je hebt al een keer een ex van me gehad (159 Sportswagon). Heb nu een Vantage roadster in de garage staan. Interesse 😉?
sabrerator zegt
Hoi Willeme! Gefeliciteerd man!
Mooi artikel op je verjaardag. Toevallig van een van mijn Grote Favorieten.
Uit 1997. Wellicht heb ik hem zien bouwen in Newport Pagnell. Ik heb daar zomer 1997 een rondleiding gehad.
Dat was een geniale ervaring.
Deze staat zo’n beetje op 1 op de “wat als ik de loterij win” lijst. Samen met een Bentley Continental T, zijn enige concurrent. Britse Brute Beesten. Maar met de pink omhoog bij het theedrinken.
vaakbenjetebang zegt
Nou ja, die 1:2 overbrenging van de zesde versnelling was geen echt nadeel, toch? Het idee was dat je dan op hoge snelheid kon kruisen zonder te vergaan van het kabaal en het brandstofverbruik enigszins te drukken, het was bepaald niet bedoeld als een ‘rij-versnelling’. Daar had je die andere vijf voor.
Overigens wel een aardig kwetsbare motor, zo’n Marek Tadek-V8. Alles is nog wel te krijgen, maar kost de hoofdprijs en er aan werken is nou ook niet per se een feestje. Als je daar de arbeidsuren voor moet betalen kun je maar beter een goed gevulde portemonnee meenemen. Laat onverlet dat het wel een übercoole auto is. Een beetje gechipte Golf R rijdt lachend rondjes om je heen in de echte wereld maar het zou wat. Dit is ouderwets werken voor je tempo met het risico op een intieme kennismaking met een bosschage. En de meest stijlvolle manier om op de Wegenwacht te wachten.
amdbsv8 zegt
Ik zou deze echt niet omschrijven als een kwetsbare motor. Zoals bij veel klassieke motoren zijn de meeste problemen door een gebrek aan onderhoud of onkunde. Een prachtig stuk techniek de blokken van Tadek Marek. Je moet alleen de boel in elkaar laten zetten door iemand die er verstand van heeft. In standaard tune door de gehele range een prima motor met heel veel potentieel. In Engeland rijdt er bijvoorbeeld een twinturbo virage rond, opgeboord naar 7 liter met 1200 lbft koppel en 760 bhp, zonder dat het blok het begeeft.
Mijn favoriet is de vroege bosch injectiemotor met handbak. Er zijn genoeg auto’s die sneller zijn, maar daar koop je dit niet voor. Met zo’n auto stap je in en rijd je zo door naar zuid Frankrijk.
roadster zegt
https://www.youtube.com/watch?v=5d-gAn3piaA&ab_channel=PrubSingh