Waarom zou je een Golf GTI kopen als je ook in deze JMS GT86 kunt rijden?
De Toyota GR86 is inmiddels te koop bij de betere Toyota-dealer. Het is een van de laatste der Mohikanen, samen met zijn broer – de Subaru BRZ. Ondanks alle hype rondom die auto, vergeten we dat de GT86 er ook nog is als occasion. Een nieuwe GR86 is toch een vrij prijzig geintje. Zeker als het een auto is voor erbij. Toch veel leuker dan de zoveelste Golf?
Nu is de GT86 niet perfect, maar gelukkig is er een enorme aftermarket-scene omtrent deze auto. In Australië, het Vereningd Koninkrijk en de Verenigde Staten doen ze de meest bijzondere dingen ermee. Er is dus zat voor te krijgen. Voor de verandering hebben we nu een inzending uit… Duitsland!
De JMS GT86 is voor ons wel interessant, want bij JMS is het net wat makkelijker onderdelen bestellen dan bij een onbekende Amerikaanse toko, nietwaar?
Vergaarbak voor Petrolheads
JMS Fahrzeugteile is de ultieme vergaarbak voor petrolheads. Alle onderdelen die maar nodig kunt hebben voor je auto, kun je daar vinden. In dit geval hebben ze dus zo’n compacte Toyota coupé aangepakt.
Het meest in het oog springend zijn de velgen van Barracuda, modelletje Tzunamee EVO (ja, echt, zo heten die wielen). Ze hebben zich ingehouden bij JMS. Normaliter willen tuners veel te grote wielen monteren, maar deze zijn 18 inch in diameter en 8 inch breed. Ze zijn zwart met ‘Flash Gold’-accenten. Daar moet je van houden, maar je kan dus gelukkig ook andere kleuren kiezen.
ST onderstel voor JMS GT86
De Barracuda-wielen vallen wel mooi in de wielkasten, met dank aan schroefset. In dit specifieke geval de ST X. Dat is een schroefset die je je in hoogte kunt verstellen (bij de duurde ST XA kun je ook de demping naar wens afstellen). In dit geval is de JMS GT86 zo’n 40 millimeter lager dan standaard. De banden zijn 225/40 R18 rondom.
Nog een nadeel van de reguliere GT86: hij klinkt net echt bijzonder. Daar hebben ze wat op gevonden. De JMS GT86 is namelijk voorzien van een Milltek sportuitlaatsysteem. Deze zorgt voor een sportiever geluid, maar komt nog wel door de TüV-geluidsnormen.
Dus ook in Nederland krijg je er geen problemen mee. Alle onderdelen zijn per direct te bestellen. Moet je nog een gebruikte GT86 zoeken? Check dan ons Toyota GT86 aankoopadvies om te zien waar je allemaal op moet letten!
Meer lezen: Heeft de handbak überhaupt nog toekomst?
monsieurleloure zegt
Dit is veel gaver dan een dertien in dozijn Golf.
Aan de ene kant jammer dat ie weinig verkocht wordt aan de andere kant als je zo’n gaaf apparaat hebt rijd je wel lekker exclusief.
jmeverts zegt
Is met een reden weinig verkocht. Klinkt niet en is te langzaam…
Who_carez zegt
Zo dacht ik vroeger ook. Maar ik begin nu meer en meer zo’n auto’s te begrijpen. Wat heb je aan 4-500 pk of meer als je het niet kan gebruiken. En dan uiteraard nog dat de belevenis in dit vermoedelijk stukken hoger ligt.
Je kan elke auto snel maken op een rechte lijn. Zelf een Honda… Maar je kan niet elke auto leuk laten rijden.
jarnobakker zegt
Een Golf GTI klinkt anders ook nergens naar met die plofjes en scheten.
Robert zegt
het is gewoon gedurfd te noemen, als tuner een sportieve auto te voorzien van velgen van ‘slechts’ 18″ in diameter. En het staat hem m.i. fantastisch.
ttr6 zegt
Halen die brede banden niet een deel vd fun factor weg? Dit apparaat zou makkelijk driften omdat ze op relatief smalle banden staan. Op deze versie zijn ze heel veel breder dus teveel grip??
willeme zegt
@ttr6:
De wielen zijn een inch groter dan standaard. Qua bandbreedte is het volgens mij maar 10 mm, hooguit 20. In de GT86-scene is het een veel gekozen upgrade (deze maten, niet zozeer het type wiel). Maar er zijn zat die op veel grotere en bredere wielen staan. Dus het zal relatief meevallen, denk ik.
anthwan zegt
Ja en nee
Ja: 10x zo leuk om mee te rijden en ziet er lekker origineel uit.
Nee: de gti is makkelijker om te “tunen” dus rechtuit sneller.
Ps. Op het circuit komen ze niet😉
tenaci zegt
Heel lekker dit! En dat goud op die velgen? De kers op de taart!
rob5nismo zegt
Het is dat ik de centen er niet voor heb
kle500 zegt
Lekker heur! Zie nu voor het eerst die gran-turismo-esque heupjes..
PunicaOase zegt
Heb in de GT86 gereden: viel me erg tegen.. Beter even doorsparen voor een Supra.. scheelt tegenwoordig nog geen 5K!
saxoke zegt
Jaren geleden eens een proefrit in een BRZ gemaakt. 1 van de leukste auto’s waar ik ooit mee reed. Alleen zou hij wat meer vermogen mogen hebben. 200pk is niet nix, maar naar huidige normen waarbij bvb een GTD of een 320d ook al dat vermogen heeft, was een 250pk met turbo zeker zo interessant geweest, al is het maar om ook snel weg te zijn aan een stoplicht.
petroldrinker zegt
Ik zou elke golf sowieso links liggen, wil er nog niet dood of leven in 1 gezien of gevonden worden