Heb je een laag inkomen? Dan kun je een plek in de parkeergarage onder je nieuwe huis in hofstad Den Haag wel op je buik schrijven.
Door alle plannetjes en eisen die Brussel en de nationale overheid over ons heen storten is het inmiddels zover dat het A-segment en grote delen van het B-segment helemaal aan het verdwijnen zijn. De goedkoopste auto die je in ons land nieuw kan kopen is de Mitsubishi Space Star voor 16.990 euro.
Onbetaalbaar voor Jan met de pet. Dat dachten de projectontwikkelaars die wooncomplex Levels in het Haagse Moerwijk gaan bouwen ook. Naast het station Moerwijk komt een enorm appartementencomplex met 548 woningen.
Te weinig parkeerplaatsen
Die woningen zijn straks verdeeld in 406 vrije sector huurwoningen en 142 sociale huurwoningen. En voor al die bewoners zijn 205 parkeerplekken bedacht. Nou niet voor alle bewoners, want als je in een sociale huurwoning gaat wonen heb je dikke vette pech.
Kortom, je mag geen auto hebben als je een laag inkomen hebt. Als je wel een dikke loonstrook hebt dan heb je doekoe en wordt je beloond met een parkeerplaats.
Politiek boos
Nu gaat het de laatste tijd natuurlijk steeds over de landelijke politiek in Den Haag, maar hier valt de gemeenteraad in de hofstad toch wel hard over. De PVV noemt het “tweedeling in de stad creëren”.
De ChristenUnie/SGP vindt het hoogst merkwaardig dat sociale huurders mét een auto (omdat die ook naar hun werk moeten bijvoorbeeld), op deze manier worden uitgesloten van een nieuwbouwwoning. Zo lezen we in de Telegraaf.
Verantwoordelijk wethouder Martijn Balster gaat diep door het stof in de raadsvergadering. Hij wist er niets van namelijk. Of hij had er geen actieve herinnering aan. Of hij had het eerder moeten zeggen/beter moeten lezen. Zoiets.
Jan Modaal met zijn dieseltje
Er is toch al veel te doen over de gewone man/vrouw/alfabetmens die mag opdraaien voor de Tesla subsidies voor de kletsende klasse. Die Jan Modaal blijft gewoon doorkachelen in zijn 12 jaar oude diesel omdat die geen nieuwe elektrische auto kan betalen.
Daarvoor mag hij dan ook nog eens strafbelasting betalen. Daarnaast betaalt hij wel via zijn bescheiden loonstrook volop mee aan de subsidies voor zonnepanelen, warmtepompen en EV’s van de mensen die wel een eigen huis kunnen betalen en zo hun energierekening kunnen verlagen.
Geen parkeerplek Den Haag
Nu mag in Den Haag die harde werker met zijn oude dieseltje dus in zijn slecht geïsoleerde jaren vijftig sociale huurhuis blijven wonen. Want in een energiezuinige nieuwbouwwoning, met nul op de meter, kan hij in ieder geval zijn auto niet meenemen. Geen parkeerplek in Den Haag dus voor deze persoon.
De gemeenteraad van Den Haag heeft nu in ieder geval besloten de beslissing over het bestemmingsplan voorlopig uit te stellen. Er moet eerst meer vergaderd worden in de daarvoor bestemde commissies. Het zal ons benieuwen, maar vermoedelijk hebben de juristen van de projectontwikkelaar het contract wel aan alle kanten dichtgetimmerd. We gaan het zien.
plankgas zegt
Terecht, alle Pinda’tjes en Panda’tjes aan de kant voor de jongens met de snelle wagens.
bietje zegt
Het zou zo moeten zijn dat voor iedere nieuwe woning in nederland er zeker 1-op-1 één parkeerplaats beschikbaar moet zijn, in welke vorm dan ook. Open parkeerplaats, parkeergarage, box, oprit.
Dit is zo niet van deze tijd.
mashell zegt
Oke, eigen parkeerplaatsen zijn dus als paarden, jacuzzi’s en champagne, alleen voor degenen die het kunnen betalen, helemaal prima. Het stukje over “zonnepanelen, warmtepompen en EV’s van de mensen die wel een eigen huis kunnen betalen” streep ik weg tegen zorgtoeslagen, huursubsidies en voedselbanken die je niet krijgt als je inkomen boven een bepaald bedrag zit, oke?
Michel zegt
Niet iedereen die in een sociale huurwoning woont krijgt ook zorg en huurtoeslag hoor. En de voedselbank vind ik nou niet echt een voordeeltje ofzo…
Feit is dat je in een sociale huurwoning afhankelijk bent van de woningbouwcoöperatie of ze wel of niet jouw huis willen verduurzamen. Tot die tijd zul je het zonder extra zonnepanelen of andere zaken moeten doen die je energierekening omlaag brengen. Met een eigen huis heb je daar meer vrijheid in. Kost zeker ook geld, maar kun je voor sparen en kies je zelf.
Als je naar de voedselbank moet heb je meestal aan het einde van je geld maand over en niet andersom. Sparen is dan lastig.
mashell zegt
Natuurlijk overdrijf ik een beetje. Maar stellen dat de lagere inkomens de zonnepanelen en elektrische auto van de huiseigenaren betalen is absurd, op die manier betalen de hogere inkomens de zorgtoeslagen van de lagere inkomens. Je ziet overigens dat woningcorporaties (onder dwang) flink aan het moderniseren zijn. Kon wel eens zijn dat de sociale huurwoningen sneller verduurzaamd worden dan de huizen van de eigenaren die maar krap hun huis hebben kunnen kopen. Wat je ook ziet is dat er nu veel zonnepanelen bedrijven omvallen omdat de verkoop is ingestort vanwege de onzekerheid over de saldering van de teruglevering en de hoge kosten die energiebedrijven rekenen als je wilt terugleveren de investering in zonnepanelen een heel onzekere maken. Hier zou de politiek wat moeten doen, maar ja, die deden al langer niks en zijn nu druk met demissionair zijn, campagne voeren en straks wachten op de formatie.
V8Vantage zegt
Die bedrijven kunnen ook omscholen richting het afbreken van de offshore (gas)borplatformen op de Noordzee. Daar ligt echt miljarden aan omzet te wachten alleen is er niemand om dat werk uit te voeren.
078spotter zegt
Precies,ik heb maar 2 kamer sociale woning van dik 600 Per maand en heb wel een Parkeerplek want woon helaas boven een megadrukke parkeergarage ,maar ik heb geen auto dus gebruikt de plaatselijke bakker mijn plek maar een overbuurman wilde hem ook maar mag dat niet van woningbouw want die heeft duur koophuis zonder oprit
Tonnie zegt
Koop gewoon een huis met eigen oprit, hoe moeilijk kan het zijn?
faalhaas zegt
Je mag als armoedzaaier blij zijn dat je een luxe stoep krijgt. Je had ook in de modder aangestampt met plastic tasjes kunnen lopen.
gezondverstand zegt
Ik blijf het eigenaardig vinden dat overheden de grootste cash-cow weg blijven pesten.
Hier in de stad wordt een nieuwbouw wijk gebouwd met 450 woningen en 200 parkeerplaatsen.
Ruim de helft van de woningen dus geen parkeerplek.
Als je voor een pp in aanmerking wil komen moet je parkeerrecht kopen á €17500 en daarna nog €87 per maand voor een parkeer abonnement aftikken. Heel de wijk wordt afgeschermd met paaltjes, die voor verhuizing bijvoorbeeld tijdelijk verwijderd worden. Zal ook wel weer voor betaald moeten worden.
RutgerK zegt
Wat een ziek artikel. In zulke complexen worden nooit meer parkeerplekken voor iedere bewoner genaakt. Je moet 35 meter de grond in voor een parkeergarage om alle auto’s te kunnen parkeren. Deze complexen zijn bedoeld voor de mensen die wonen en werken in de stad en zich prima met de fiets of OV kunnen verplaatsen. Zeer waarschijnlijk zulke er een aantal parkeerplaataen gereserveerd zijn voor deelauto’s. In de randstad staat heel veel van dit soort complexen gepland omdat de beschikbare ruimte beperkt is.
Echt, we lijken allemaal wel 70 jaar oud en kunnen niet meer zien in wat voor een tijd we leven.
Michel zegt
Het gaat er om dat het aantal parkeerplaatsen niet evenredig is verdeeld over alle woningen, maar alleen over de woningen in de vrije sector. Dus niet over het feit dat er maar 205 parkeerplekken zijn, maar dat die 205 plekken er alleen zijn voor mensen die genoeg verdienen om een duurdere woning te huren.
Joris24 zegt
Als je al subsidie nodig hebt om een woning te kunnen krijgen, waarom moet je dan ook recht hebben op een parkeerplaats? Er zijn ook gewoon veel mensen, met name in den haag en rotterdam, die maar al te graag gebruik maken van allerlei sociale voorzieningen en in een sociale huurwoning wonen. Als mensen hard werken, hard gespaard hebben of veel verdienen door hard gestudeerd te hebben, houden die meer geld over, kunnen ze ook zelf een parkeerplaats kopen. Parkeren in de stad is geen recht of primaire basisbehoefte hè. En je kiest er zelf voor om daar te gaan wonen. Er zijn ook zat sociale huurwijken met parkeerplaats.
Michel zegt
Zat sociale huurwijken? het aanbod in de sociale huur neemt al jaren af.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1211100870/aandeel-sociale-huurwoningen-in-woningvoorraad-afgenomen
Niemand heeft het over recht op een parkeerplaats. Maar in de basis is iedereen in Nederland gelijk. In dit geval is iemand met een dikkere portemonnee net iets gelijker. Dat is de politieke kritiek. Maar goed…
gdjnl zegt
Terecht dat er voor een parkeerplaats op kostbare grond extra kosten worden gerekend ongeacht of het sociale huur is of niet.
Uitsluiting is ander verhaal en in beginsel onterecht. Echter, zou iedereen met een appartement zou een parkeerplek moeten kunnen krijgen (bijv. door loting), alleen waarvan gaat men binnen sociale huur dat van betalen? En als dat wel uitkan – zit men dan wel op de juiste plek? Dus idd, politieke kritiek, maar in de echte wereld – waar geld toch een rol speelt – niet heel realistisch.
Een parkeerplaats op dit soort locaties is mijn inziens altijd een luxe keuze en geen standaardgoed, je zit immers op een goede locatie naast het station en alternatieven. Daar kiest men voor. Waarom zouden zeer kostbare parkeerplaatsen onder de kostprijs / los van de ingenomen ruimte moeten worden aangeboden of zelfs “weggegeven” bij een sociale huurwoning? Gaat de huur dan ook omhoog waardoor het onbereikbaar wordt voor degenen die een woning het hardst nodig hebben? Verschillende prijzen rekenen is ook niet eerlijk. ;)
Sociale huur gaat m.i. om een fijne, goede woning en een stabiele plek om te wonen, hoe te parkeren staat daar los van – zeker in de zeer stedelijke omgeving. Vaak worden de parkeerplaatsen apart ondergeplitst – zodat de kosten (onderhoud, garagedeuren, slagbomen etc.) ook niet bij de andere bewoners vallen. Dat zal hier ook het geval zijn, zo houden we sociale huur betaalbaarder voor iedereen (huurders en de overheid/belastingbetaler).
RutgerK zegt
En er zijn 201 appartementen in de vrije sector zonder parkeerplaats! Dat zijn er meer dan sociale huurappartementen zonder parkeerplaats. Wat is het punt? Heb je per se een auto nodig dan ga je daar dus niet wonen in de sociale sector. Genoeg mensen die daar winnen wonen en geen eigen auto nodig hebben.
Die particuliere sector zonder parkeerplaats moet je wel in de markt kunnen zetten. Dat er dan sociale huur is waar je wel een parkeerplaats hebt zou nog veel vreemder zijn.
In algemene zin lijkt er besef te zijn van grondprijzen. Alanik lees dat 1,5 per woning het minimum zou moeten zijn dan zou je voor dit gebouw ruimte moeten hebben bijna 700 auto. Gemiddeld parkeervaknis 11m2. Dus dan moet je 7700 m2 voor parkeren reserveren? Dat is een oppervalkte voor 154 nieuwbouw appartementen!
Michel zegt
Ik leg de politieke kritiek uit. Niet persé mijn persoonlijke mening.
V8Vantage zegt
Lezen is een vak ;-) Helaas lezen de meeste mensen half en de rest wordt ingevuld door wat ze vaak zelf denken.
petert zegt
Willen ze iedereen in isolement hebben? Ik vind dat er minimaal een 1,5 parkeerplaats per woning zou moeten zijn. Leuk als een paar mensen geen auto hebben, maar mensen krijgen waarschijnlijk ook af en toe wel visite. Dan is het wel handig als daar plek voor is.
Joris24 zegt
Moet je de ruimte middenin een grote stad met al bestaande parkeer-en verkeersproblematiek dan gelijk behandelen als ruimte achteraf?
Dutchdriftking zegt
“Jan Modaal met zijn twaalf jaar oude dieseltje” zelden voelde ik mij meer aangesproken.
Joris24 zegt
Als je al subsidie nodig hebt om te wonen, is het natuurlijk ook raar dat je dan wel geld overhoudt voor een dure parkeerplaats. Ik heb een garage voor 2 auto’s, carport voor 2 auto’s, en plek voor 7 auto’s op de oprit. Woon je wel in de provincie, maar ik geef wel om m’n rust, ruimte en vrijheid. Ik heb het project eens bewonderd. “vrije sector huurappartementen van gemiddeld ca. 57m²”, naja, veel plezier ermee.
Daarnaast vind ik het niet gek dat je autobezit in een grote stad wil ontmoedigen, want in den haag kun je ook gewoon heel veel met het OV doen. Verkeer in die stad staat van voor tot achter vast; heb er 7 jaar gewerkt en met de auto altijd gedoe. Als je je auto(‘s) kwijt wil kun je toch gewoon ergens anders gaan wonen…
topcom zegt
Gesponsord door de SP dit artikel? Zeer eenzijdig en kortzichtig artikel. Jammer.
Michel zegt
Met quotes van de lokale PVV en SGP…
kniesoor zegt
Op sociaal economische dossiers zit de PVV vrij dicht in de buurt van de SP, dus in die zin liggen PVV- en SP-commentaar vaak tamelijk dicht bij elkaar. In weerwil van de mare, dat de club van Wilders onversneden ‘rechts’ zou zijn 🙂
mashell zegt
Klopt, om stemmen van kansarmen te trekken is hij socialistisch aan de onderkant. Maar zijn anti-islam standpunten zijn wel extreem rechts. En zijn anti-Europa standpunten juist nationalistisch. Dus als we alles in de mix gooien zouden we het gedachtengoed van de PVV dan nationaal-socialistisch kunnen noemen?
kniesoor zegt
Naar de gewenste uitkomst toeredenerend is dat vast mogelijk. Maar of je daar verder veel mee opschiet . . .
potver7 zegt
Oké, maar wat weerhoudt je ervan om de volgens jou broodnodige nuance aan te brengen in je comments?
Prima om te roepen dat het artikel eenzijdig en kortzichtig is, maar onderbouw dat eens in gewoon Nederlands, zonder een politieke partij te bashen die hier zo goed als niks mee te maken heeft.
pomoek zegt
O wauw. Autoblog heeft ontdekt. Dat dingen ONEERLIJK zijn in NL.
Welkom bij de revolutie товарищ!
slickrick zegt
Beetje onzin dit , beleid van de overheid is zo wie zo minder parkeerplekken en de burger uit de auto te dwingen. Er worden complete woonwijken gebouwd voor hogere inkomens waarbij de auto wordt ontmoedigd, specifiek minder parkeerplekken, verzamel parkeerplaats en niet meer voor je deur etc.
Aon zegt
En een treinkaartje is duur, dus den haag heeft een stem minder.