
De kans is groot dat je nu tegen je volgende leasert aan staat te kijken. De laadtijden van de Genesis GV60 zijn erg kort.
Heel hard werken, de prijzen scherp houden en goed luisteren naar de vraag in de markt. Het is vrij simpel, maar soms zijn autofabrikanten hier niet heel erg goed in. Zo’n 20-30 jaar geleden waren Kia en Hyundai nog zuivere budgetmerken. Tegenwoordig zijn het volwaardige spelers in de middenklasse.
Met Genesis heeft het Hyundai-concern een wapen voor de premium-markt in handen. In de VS doen ze het al heel erg aardig en binnenkort mag Europa eraan geloven. Petje af, want merken als Xedos (halve poging), Lexus (kleine speler) en Infiniti (alweer uit Europa) hebben aangetoond dat het heel erg lastig is om door te breken in dit specifieke gedeelte van de markt.

Specificaties
Dat gaan ze doen met enkele sedans, SUV’s, een Shooting Brake en dit apparaat, de GV60. Dat is een elektrische crossover waarvan wij je al de afbeeldingen hebben laten zien. Toen waren er nog geen specificaties bekend. Nu wel! Het beestje is 4,52 meter lang en heeft een wielbasis van 2,90 meter.
Er komen drie motoren. De instapper heeft een 229 pk en een actieradius van 450 km. Een stapje hoger staat een versie met vierwielaandrijving middels een motor op de voor- en achteras. Deze heeft 318 pk en een range van 399 km. Het topmodel heeft 435 pk en kan 368 km op een volle accu halen.
Laadtijd Genesis GV60
Beide versies met vierwielaandrijving hebben 605 Nm. De Performance-versie heeft twee leuke gadgets. De eerste is een Boost-modus, waarmee je in 4 tellen rond naar de 100 km/u kunt knallen. De andere is een drift modus. Ideaal om na het werk eventjes stoom af te blazen.

De Genesis GV60 staat op het E-GMP platform waar ook de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 op staan. De 800V-architectuur die aanwezig is op de GV60 zorgt voor ultra snel laden. Dat kan namelijk tot maximaal 350 kW. De range van de Genesis GV60 is niet bizar, maar in 18 minuten van 10 naar 80% laden is dat eigenlijk wel.

Om dat even in context te plaatsen, een patatje oorlog is in ongeveer 5 minuten bereid, mits de pindasaus op temperatuur is en uitjes gesneden. Het verorberden ervan duurt waarschijnlijk zo’n 10 minuten, heb je nog mooi 3 minuten om even uit te buiken.
Prijzen en beschikbaarheid worden later nog bekend gemaakt.
Als die daklijn wat minder ‘coupé’ zou uitschreeuwen vind ik hem best wel te pruimen.
Heerlijke afsluiter, Allez de tekst dan toch, want bij frieten horen toch echt wel mayonaise
Zet dit ding wat lager tegen de grond aan en in zou het mooi durven noemen…
Het roept wel de vraag op of door EV’s obesitas een nog grotere vlucht gaat nemen.
Uiteraard, EV’s kan je niet aanduwen, dus..
Eigenlijk exact hetzelfde als de Ioniq5 en de Kia Ev6 dus.. da’s ook toevallig… Toch?
Iets zegt mij dat ik dat ergens las: “De Genesis GV60 staat op het E-GMP platform waar ook de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 op staan.”
Ik dacht dat ik tegen de zoveelste concept zat aan te kijken, maar dit gaat dus zo in productie? Netjes hoor. Ik zie dat wel een hit worden.
Maar ik begrijp dus dat met het intreden van EV’s de driespaak sturen verleden tijd zijn? Ik vind die tweespaak sturen echt 10 keer niks.
@Rick-dos: is 22,3 gram lichter, dus moeten we, helaas, aan dit type stuurwiel gaan wennen
Heeft de instapper achterwielaandrijving?
Op zich een prima wagen maar van dat blauwe interieur is een gruwel en dat chromen frutsel op de C stijl is nog erger. Dan blijf ik maar gewoon burgerlijk en kies de mooiere Ioniq 5 van Hyundai.
Ja! Doe maar! Hele leuke auto die zomaar eens een hit kan worden
Weer een SUV!
wanneer een waardige hot-hatch of tweezits cabrio???
@ericc: Elektrische auto’s ontwikkelen is simpelweg nog te duur voor auto’s met een kleine afzetmarkt. Daarbij heb je genoeg ‘real estate’ nodig om die lompe accu’s te huishouden.
Vind het echt jammer dat de overige Genesis producten te veel uitstoten en daarom niet levensvatbaar zijn vanwege de te hoge prijs.
Het zijn stuk voor stuk prachtige wagens die objectief gezien veel meer leveren voor de prijs dan de concurrenten.
Dat is het mooie aan de elektrificatie. Drie merken met exact hetzelfde platform die toch zeer onderscheidende auto’s kunnen bouwen. Niet allemaal mijn smaak maar wel alle drie erg geslaagd.
@flatsix010: op zich is dat gegeven natuurlijk niet heel vernieuwend hè. Dit is voor veel fabrikanten al zeker 20 jaar dé manier om ontwikkelingskosten te drukken.
@RRRobert: Uiteraard niet, maar het universele skateboard design maakt het wel een stuk makkelijker. Daarbij zit er naar mijn weten veel minder verschil in aandrijflijnen dan bij conventionele verbrandingsmotoren.
Ehh nee? Ook bij de vele 1.5 TSI modellen van de VAG group zijn de motoren, versnellingsbakken en wielophangingen gelijk. Dat is de essentie van platformen als MQB.
Sorry hoor maar ik moet even mijn gal spuwen over het huidige interieurdesign. Ik vind het echt geen gezicht zo’n enorme brede tablet voor je ogen. Wie kan mij overtuigen dat deze nieuwe manier van ontwerpen toch een knap staaltje design is?
Ach niet zo belangrijk of het een “knap staaltje design is”, niet alles hoeft altijd van het hoogste design niveau te zijn.
Het is de nieuwe way to go. Wen er dus maar aan!
Zo schuin van voren op de 2e foto heeft ie wel wat weg van de hyundai veloster en dat is positief.
Als er nu een aerodynamische station komt dan is de actieradius wellicht groter tegen een zelfde laadtijd. Het is maar een idee.
Ah ja mail ze even. Daar hadden ze vast niet aan gedacht.
Dit kan, mits concurrerende prijs, best een hit worden.. Denk alleen niet dat ze veel BMW, Mercedes of Audi-rijders gaan afpakken.. Genesis is hier een nietszeggende badge die uiteindelijk van Hyundai/Kia is.. Dus niet de zogenaamde ‘premium-uitstraling’ van de Duitse drie heeft.. Voor velen belangrijk..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het interieur was vast al klaar toen ze besloten om camera’s ipv spiegels te gebruiken. Je kunt de gebrekkige integratie van de displays in de deuren echt niet anders uitleggen.
Jawel hoor, een enorme restpartij TomTom’s voor een goede prijs is ook een plausibele verklaring voor deze bijzondere oplossing.
Nice, nice, maar het valt mij nu opeens op dat camera’s in plaats van spiegels is als een koelkast verkopen aan een eskimo….
De schermpjes staan eigenlijk net voor de plaats waar normale spiegels zouden hebben gezeten, dus het enige verschil met spiegels is dat ze veel duurder zijn en wss ook sneller kapot kunnen gaan, sorry, maar dit is compleet nutteloos en overbodig….
Je kijkt dus precies daar waar je de spiegels verwacht. Ze zijn niet nutteloos, het kan doordat de camera’s veel kleiner zijn en dus minder wind vangen wel 1..2% in het verbruik schelen. Audi heeft ze (optioneel) ook op de grote e-tron, niemand is er enthousiast over en Audi biedt ze op de e-tron GT en Q4 ook niet eens aan, het lijkt er dus wel op dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.
Top auto!!! Helaas nog onbekend wanneer ook in NL te koop.
Zit er nou nog een antenne op het dak voor radiofrequenties? Geen 4G connectiviteit voor netwerk, navigatie en radio? Interieur is voor mij spuiglelijk, echt of de onderdelen er zo ingekwakt zijn..