Een elektrische auto opladen kan dus goedkoop of duur zijn. Dat komt mede door de laadtarieven per gemeente.
Prijzen voor energie zijn niet overal gelijk. Bij brandstof voor de auto is dat het geval. Aan een grote snelweg bij een A-merk pomp dat verse gevulde koeken serveert, is de benzine het duurst. Bij een onbemande pomp achteraf is het beduidend goedkoper. Bij laden voor elektriciteit zijn er ook verschillen. Dat wisten we allemaal al.
Grote verschillen laadtarieven per gemeente
Dankzij Independer weten nu nog wat meer, want die hebben in opdracht van Eco-Movement een onderzoek gedaan. En wat blijkt: de prijs om een auto te laden scheelt per gemeente dermate veel dat het soms twee keer zo duur is! Dat kan niet de bedoeling zijn toch?
Het is het duurste om te laden op Terschelling, terwijl het in de gemeenten Losser, Staphorst en West Maas en Waal het goedkoopst is. Om een ideetje te geven, in de goedkoopste gemeenten kun je voor 0,25 euro per kWh laden, op het Friese eiland kost je dat 0,6 euro per kWh. Een snelle rekensom leert ons dat dat 0,35 euro per kWh kan schelen, meer dan twee keer zo veel, dus.
Top 10 duurste gemeenten:
Hier vallen een paar dingen op. Sowieso is het relatief duur om in het noorden van het land te laden. Twee gemeentes bevinden zich op een waddeneiland (Texel en Terschelling). Verder valt op dat vier gemeenten in Utrecht erg duur zijn.
Gemeente | Provincie | Prijs per kWh (gemiddeld) | |
1 | Terschelling | Friesland | € 0,60 |
2 | Utrecht | Utrecht | € 0,59 |
3 | Súdwest-Fryslân | Friesland | € 0,57 |
4 | Woudenberg | Utrecht | € 0,56 |
5 | Wijk bij Duurstude | Utrecht | € 0,56 |
6 | Borger-Odoorn | Drenthe | € 0,53 |
7 | Eemsdelta | Groningen | € 0,52 |
8 | De Bilt | Utrecht | € 0,52 |
9 | Texel | Noord-Holland | € 0,52 |
10 | Blaricum | Noord-Holland | € 0,52 |
Top 10 goedkoopste gemeenten:
Hier valt op dat je het best kunt gaan laden in Overijssel of Gelderland. De tien goedkoopste gemeenten qua laadtarieven liggen allemaal in een van deze twee provincies.
Gemeente | Provincie | Prijs per kWh (gemiddeld) | |
1 | Losser | Overijssel | € 0,25 |
2 | Staphorst | Overijssel | € 0,25 |
3 | West Maas en Waal | Gelderland | € 0,25 |
4 | Hof van Twente | Overijssel | € 0,26 |
5 | Tiel | Gelderland | € 0,26 |
6 | Olst-Wijhe | Overijssel | € 0,26 |
7 | Westervoort | Overijssel | € 0,26 |
8 | Overbetuwe | Overijssel | € 0,26 |
9 | Maasdriel | Overijssel | € 0,26 |
10 | Rheden | Overijssel | € 0,26 |
Alle prijzen gelden voor openbare laadpalen. Daar is ook weer een verschil met de locaties ervan, uiteraard. Op een reguliere parkeerplaats is laden het goedkoopst, en in een ondergrondse parkeergarage verreweg het duurst.
Een ander ding dat Independer meegeeft is het thuisladen. Dat kan namelijk ook gewoon. Dan vertrek je altijd met een volle accu, niet verkeerd toch? Daarbij moet je eventjes opletten. Er geldt nu een prijsplafond van € 0,40 per kWh.
Echter, dat is alleen tot 2.900 kWh aan stroom. Daarna ga je het reguliere tarief betalen. Maar zeker als je in een goedkope provincie woont, kun het dus lonend zijn om bij een publieke paal te laden. De complete analyse van Independer kun je hier lezen!
Check hier waar je het beste kunt laden:
En check hier onze grote Autoblog laadtest:
Meer lezen? Deze nieuwe EV-merken komen naar Nederland!
metalmike zegt
Waar komen deze prijzen vandaan? In mijn gemeente (Haarlem) is 90% van de laadpalen van Total/MRA-E en die berekenen €0,62 incl. btw.
Of zijn de genoemde prijzen in het artikel ex btw? Dat zou gek zijn.
Nanning zegt
Dé metalmike sinds 1980?
1000bochten zegt
Volgens het onderzoek is het gemiddelde tarief in Haarlem € 0,50 per kWh. In Haarlem zitten volgens Google ook laadpunten van GreenFlux, Fastned, NewMotion, EVnetNL, E-Flux, Allego, EVBox, NL MAB, Flow charging, PitPoint, etc. Dus lijkt er niet op dat 90% van Total/MRA-E is. Misschien dat het gemiddelde dan toch op € 0,50 ligt.
mashell zegt
Sommige gemeenteraden menen dat het een goed idee is dat zij de prijzen vastellen. Dat is natuurlijk regelzucht en in een goed functionerende markt onwenselijk.
Alleen zolang de tarieven niet op de laadpalen staan, ze afhankelijk zijn van het contract tussen je pasaanbieder en de laadpaalexploitant en je er dus alleen achteraf erachter kunt komen wat het gekost heeft hebben we natuurlijk geen goed functionerende markt met echte concurrentie.
exclusivecarspotter zegt
Ik snap het ook niet, hier in Rotterdam 0,59 per kWh en volgens Independer gemiddeld 0,29 per kWh….
1000bochten zegt
Ik ben ook wel benieuwd waar je voor € 0,29 kan laden. Als ik mijn laadapp erbij pak, dan zie ik voornamelijk tarieven van € 0,57 tot € 0,65.
1000bochten zegt
Nou, ik heb toch wel wat interessants ontdekt. Als ik in mijn Shell Recharge app kijk, dan zijn de tarieven hoger dan wanneer ik kijk in de ANWB Ondeweg app. Voorbeeld: laadpaal aan de Hooidrift in Rotterdam kost me via Shell Recharge € 0,59 per kWh, maar volgens ANWB € 0,31 per kWh. Zelfde verhaal voor de lader aan de Botersloot. Vreemd genoeg staat op dezelfde website van de ANWB dat je met hun laadpas altijd € 0,585 per kWh betaalt. Dus geen idee met welk betaalmiddel je dan € 0,31 als prijs kunt betalen…
1000bochten zegt
Nou, het vraagt wat zoekwerk, maar wel gevonden. Kennelijk heb je voor sommige tarieven gewoon een andere laadpas nodig. Met de laadpas van Equans ben je dus veel goedkoper uit dan wanneer je hetzelfde laadpunt gebruikt met een andere laadpas: https://www.laadpaalnodig.nl/rotterdam/tariefinformatie Dus die pas ga ik ook maar aanvragen.
Robert zegt
Ik denk dat juist dit soort ondoorzichtigheden in de laadtarieven de particuliere autobezitter kan afschrikken om elektrisch te gaan rijden. Mij in ieder geval wel.
Roel zegt
Als je woont of werkt in Rotterdam (of een andere gemeente in Zuid holland) kun je de Zuid Holland laadpas aanvragen bij Equans. Hiermee betaal je een sterk gereduceerd tarief in de meeste gemeenten in Zuid Holland. Wel alleen bij de Equans laadpalen, maar de meeste palen bij openbare parkeerplaatsen zijn van hen in de deelnemende gemeenten.
jaso013 zegt
0,60 per kw. Is het dan nog steeds rendabel om electrisch te rijden?
1000bochten zegt
Een Tesla Model 3 Long Range heeft een praktijkverbruik van 0,155 Kwh per km. Dat komt neer op € 0,09 per km. Als je tankt met een benzine auto voor € 1,85 moet je dus 1 op 20,5 halen voor een vergelijkbaar verbruik. Nu komt de accijns er weer bij binnenkort en wordt een liter € 2,00. Dan moet je auto 1 op 22,2 rijden voor een vergelijkbaar verbruik. Dus ja, ook bij € 0,60 per kW is het nog rendabel. Als je thuis kunt laden, wordt je tarief bovendien afgetopt op het prijsplafond van € 0,40 per kW. Dat scheelt echt heel veel. Bovendien zijn veel maatschappijen al verlaagd waardoor ze onder de € 0,40 zitten. Heb je een oprit en een flinke batterij zonnepanelen, dan wordt het helemaal interessant om elektrisch te ’tanken’.
Robert zegt
Het enige probleem is, dat die zonnepanelen de meeste stroom opwekken als ik niet thuis ben: overdag dus. Moet je dus als EV bezitter óf enkele dagen per week kunnen thuiswerken óf een thuisaccu installeren. De kosten dezes zijn anno 2023 overigens nog steeds niet mals: 350-500 euro per kWh aan opslagcapaciteit.
grrrrrene zegt
Je kunt ook af en toe de fiets pakken naar werk. Dan kan je EV opladen, terwijl jij een plekje vrij laat op de weg. Als we dat allemaal doen, scheelt dat veel auto’s op de weg, uitstoot, file frustratie en energie.
En aangezien je met pv wil opladen, betekent dat automatisch dat je dus de fiets ook het best pakt als de zon schijnt. Win-win.
janmetdelangeachternaam zegt
0,60 per kWh? Dat kan toch totaal niet uit?
1000bochten zegt
Weldegelijk. Zie mijn rekensom hierboven.
fordnut zegt
Wie heeft de topografielessen op de basisschool gemist? Westervoort, Rheden en Overbetuwe in Overijssel?
mashell zegt
Omdat alles wel op één of andere manier over de IJssel ligt is eigenlijk heel Nederland Overijssel!
1000bochten zegt
Op zich niet zo gek dat laden op Terschelling zo duur is. Die kilowatts moeten eerst per vrachtwagen naar Harlingen, waarna ze moeten worden verscheept per boot en vervolgens nog een keer aan land moeten worden gebracht. Dus ja, dat maakt het gewoon veel kostbaarder.
O wacht, toch niet…
Sander zegt
De meeste elektrische auto’s zijn natuurlijk nog steeds van lease rijders die hier totaal niet op letten, hier hoor ik in ieder geval zelf wel bij.
Transparantie over de prijzen kan zeker beter, de marktwerking op dit gebied gaat zich hopelijk snel ontwikkelen.
1000bochten zegt
Eens. Ik rijd echter privé, dus let wel op dat ik voornamelijk thuis laad.
flatsix010 zegt
Eens omdat ik het niet weet. Toen ik nog ICE leasde probeerde ik zo veel mogelijk de dure tankstations te vermijden, nu heb ik geen idee wat het kost (zelfs achteraf niet). Uiteindelijk draag je zo ook bij aan je bedrijfsresultaat of krijg je meer ruimte in je leasebudget.
wimof zegt
We doen het toch voor het milieu!
En voor niets anders (willen ze ons doen geloven)
dtwo zegt
“Laadtarieven per gemeente scheelt enorm”
–> Laadtarieven per gemeente verschillen enorm
–> Laadtarief per gemeente verschilt enorm
Marf zegt
In Utrecht is het bij de meeste openbare laadpalen 0.75ct per kWh
Het verschilt ook weer welke laadpas je gebruikt. En ook welke laadpas je gebruikt op welke laadpaal aanbieder. Ik heb nu laadpassen van Shell, chargemap, laadkompas en Elli.
Bij Shell betaal je overal een vast tarief van 60ct. Bij de overige ligt het tarief aan de laadpaal aanbieder. Alhoewel er dus ook weer Shell community palen zijn. Welke volgens mij van particulieren en/of bedrijven zijn die hun eigen tarief rekenen. Zo heb ik dus op 15min lopen van mijn huis een laadpaal op een bedrijventerrein gevonden waar ik met de shell laadpas voor 35ct kan opladen. Hier zet ik hem dan savonds neer en haal hem sochtends op. Is dus 2x goedkoper.
Het is echt een drama met het elektrisch laden. Ik heb mij een paar dagen moeten verdiepen welke laadpassen ik moest aanschaffen en waar ik op moest letten om niet teveel te moeten betalen. Het is allemaal zo ondoorzichtig. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn.
grrrrrene zegt
Ik snap oprecht niet waarom ze het zo moeilijk maken. Pinpas langs de laadpaal, één vooraf duidelijk vermeld tarief en je kunt, net als bij het brandstof tanken, tot bijvoorbeeld 200 euro laden.
jerone zegt
@willeme: Bedankt voor het fijne overzichtje maar mijn geliefde gemeente Maasdriel ligt in Gelderland en kijken we over de Maas naar het eveneens mooie Noord Brabant. Overijssel zal vast ook leuk zijn maar ligt toch in de heel andere richting