De laadpalen zijn dus nog gevaarlijker dan dat we vooraf hadden bedacht.
Op dit moment zijn er in Nederland zo’n half miljoen laadpalen. Aanzienlijk meer dan dat er elektrische auto’s zijn ons land. Het aantal palen loopt veelal voor op het aantal EV’s, simpelweg omdat men meer en meer elektrisch moet gaan rijden. En of je nu een woonwijk ontwikkelt of een vakantiehuisjes-park runt: met een laadpaal maak je de mensen blij.
Laadpalen zijn gevaarlijker
Maar het is niet allemaal koek en ei, blijkt uit een bericht van BlackBerry. Laadpalen zijn gevaarlijker dan dat we van te voren hadden gedacht. En nee, het gaat nu eventjes niet om spontane ontvlamming of dat de hond van de buren ertegen urineert. Nee, bij BlackBerry stellen ze namelijk dat de laadpalen een populair doelwit zijn voor cyberaanvallen.
Dit is een groot risico voor de elektrische auto’s aan de palen, het elektriciteitsnet én de laadnetwerken. Uiteraard is er een enorm eenvoudige verklaring voor: de laadpalen zitten aan elektriciteitsnet en de EV’s zijn vaak verbonden met het internet. Hierdoor maakt de combinatieonderdeel uit van de IoT (Internet of Things) en is het dus blijkbaar erg gevoelig voor aanvallen.
Stroom stelen!
De cybercriminaliteit is groeiende en de digitale sujetten hebben nu dus hun klauwen gezet in de laadpalen. Er zijn al voorbeelden van situaties waarbij hackers gebruik hebben gemaakt van het laadnetwerk. Ze kunnen – puur om te frustreren – de stroom uitschakelen op afstand. Zorgelijker is dat de hackers ook de stroom kunnen stelen.
Vanuit de Verenigde Naties zijn er allerlei standaarden en protocollen die gevolgd dienen te worden om de cybercriminaliteit van de laadpalen te waarborgen. Denk aan software-updates, noodplannen en het zoveel mogelijk gescheiden houden van de systemen.
Mocht je denken: heeft de auteur van dit artikeltje wel verstand van cyberaanvallen? Jazeker! Ondergetekende heeft onderstaand videootje ongeveer 200 keer bekeken dus ik weet alles:
mashell zegt
Hmm. Blackberry… Laten we de laadpalen voorzien van paswoorden. Die je dan kunt invoeren op toetsenbordjes met piepkleine toetsen…
ukbob zegt
Klopt. Maar qua security was het dan wel goed geregeld..
lang geleden alweer!
pentar zegt
Blackberry is tegenwoordig een van de marktleiders op het gebied van automotive security.
kerre zegt
Zoiets heet doorstart maken of niet..
Flutterbear zegt
Tegenwoordig? Blackberry of destijds RIM is altijd key supplier geweest van automotive. Het BBOS10 wat hier op gebaseerd was voor telefoons en tablets is helaas geen succes gebleken bij gebrek aan app ontwikkelaars.
mashell zegt
Ehh nee. Dat besturingsysteem QNX van hun is de reputatie van veilig inmiddels wel kwijt.
Allison Burgers zegt
Ik heb een PGP-paal. Mij kan niks gebeuren.
iphonistvongates zegt
https://www.osti.gov/biblio/1870051
Publicatie was 26/05/2022.
rwdftw zegt
Blackberry, wanneer was dat voor het laatst een dingetje…..? Volgens mij in 2016.
Flutterbear zegt
Net zoals Nokia nog een hele grote speler, alleen niet in handen van consumenten (pun intended).
mashell zegt
Hmm. Nokia maakt meer winst dan Blackberry omzet.
audirs3 zegt
Je kan ook benzine stelen…
406_v6 zegt
Met deze “laadpalen” heb je geen last van hackers oid:
https://www.cat.com/nl_NL/products/new/power-systems/electric-power/mobile-generator-sets.html 😁😁
georgieporgy zegt
Ik heb alleen maar weipalen. 😀 Die zijn ook te hakken . Een keer slaan met een scherpe bijl.