Buiten de Randstad in Nederland kan het soms flink zoeken zijn naar laadpalen
Een elektrische auto rijden, dan kun je maar beter in de Randstad wonen. De dekking van publieke laadpalen is uitstekend. Van Amsterdam tot Rotterdam, je hoeft nooit ver te zoeken om je EV aan een laadpaal te hangen. Zo goed als de dekking is in het drukste stuk van Nederland, zo slecht is de dekking op sommige gebieden daar buiten.
Nederland is groter dan de Randstad (echt waar) en dat lijken bedrijven nog wel eens te vergeten. De focus ligt zo op het westen van het land, dat het oosten, noorden en zuiden achterblijft. In elk geval als het om de dekking van laadpalen gaat. Een mager aanbod zoals jaren geleden is niet langer het geval, toch is er werk aan de winkel. Dat concludeert Nu.nl naar aanleiding van een analyse.
In de grootste steden van Nederland heb je inmiddels één laadpaal mer 100 inwoners. Je krijgt een heel ander beeld als je verder uitzoomt. Het Friese Dantumadiel bijvoorbeeld met slechts 17 laadpalen per 19.000 inwoners. Dat gaat een gezellige boel worden als de inwoners van deze plaats massaal aan de EV gaan. Een lokale wethouder haalt aan dat vele huizen in Dantumadiel een eigen oprit hebben, waardoor een publieke laadpaal in de straat minder vaak nodig is.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur is een overheidsorgaan waarbij men samenwerkt aan een landelijk dekkend laadnetwerk. Ook in de gebieden buiten de Randstad. In woonwijken moeten publieke laders op loopafstand toegankelijk zijn. Vaak goed geregeld in het westen van het land, in het oosten, noorden en zuiden is dat nog niet het geval.
Nederland telt inmiddels meer dan 160.000 (semi-)openbare laadpalen, in 2023 werden er ruim 60 openbare laadpalen per dag geplaatst. Uiteindelijk zal die oneerlijke verdeling verdwijnen. Mijn verwachting is wel dat je altijd betere dekking zult hebben in de Randstad dan elders in het land. Moeten ze het wel doen.
misterBo zegt
Tja…provincies mogen betalen voor de linkse hobbies in het westen
pomoek zegt
Denk je dat nu werkelijk of ben je de maandagochtend gezellig begonnen met te tr0llen?
pentar zegt
Sinds 2002 zijn alle kabinetten rechts/centrumrechts georiënteerd geweest. De premier is altijd geleverd door CDA of VVD. Hoezo linkse hobbies? Misschien wil je je commentaar even toelichten?
AudiRS zegt
De verlinksing is de laatste 10 jaren anders aardig toegenomen in Den Haag. En ja het investeren gebeurt in het Westen. Daarbuiten wonen alleen boeren. Toch?
maotje zegt
@misterblinkse hobbies? Links of rechts dit gaat gewoon door. Of je het nu leuk vind of niet. Er had niks veranderd vanuit rechts. Dit is nou eenmaal de richting waar europa mee opgaat.
pomoek zegt
Haha, Dantumadiel bestaat natuurlijk niet! Straks ga je ook nog zeggen dat de burgemeester Klaas Agricola heet!
mashell zegt
Heerlijk, een ronkend artikel compleet teniet gedaan door een logisch en correct statement van een wethouder. Soms zijn ze toch wel nuttig die wethouders.
mrtrex zegt
Ja precies dit punt.
Flutterbear zegt
Klopt en wie in de regio geen oprit heeft zal waarschijnlijk ook geen nieuwe of recente auto rijden. Weet nog goed dat ik mijn Model 3 in 2019 redelijke unieke vond in regio.. toen kwam ik terug in de randstad en stonden ze op elke hoek.
mrtrex zegt
Lekker kort door de bocht dit. Als bijna alle EV rijders ‘in de provincie’ een oprit (en dus prive laadpaal hebben), waarom zou de dekking publieke laadpalen dan zo groot moeten zijn als in de randstad? Dat er meer nodig is dan de thuislader snap ik, maar dit slaat het veel te simpel plat.
moveyourmind zegt
Alles buiten de Randstad ligt tegenwoordig zo dicht bij Duitsland dat je helemsal geen laadpaal meer nodig hebt om goedkoop auto te rijden. Hooguit een paar extra jjerrycanss.
Joris24 zegt
België is wel echt significant goedkoper wat brandstof betreft. Gister nog V-power 98 getankt in maaseik voor 1,75 per liter. De E10 doet er nu 1,55 per liter. Sinds de duitse accijnsverhoging (ik meen per begin dit jaar) zijn de prijzen daar flink omhoog gegaan.
Allison Burgers zegt
“Laden is gedoe!”*
* stapt in de auto om naar een ander land te rijden voor brandstof.
Joris24 zegt
Via Maaseik rijden is qua afstand gelijk aan de A2 volgen van / naar het zuiden. Alleen in tijd scheelt het een paar minuten. Die paar minuten zijn me de 40 cent per liter verschil bij 65 liter is 26 euro wel waard. En binnen 5 minuten issie weer vol :)
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat in de provincie het aantal auto’s per huishouden (terecht) ook hoger is dan in de stad. Dan is het leuk dat er meer inwoners met een eigen oprit zijn, maar er moeten er meer aan de stekker.
Aan de andere kant, niet naar het westen gaan, geen milieu zones, lekker diesel tanken in Duitsland. Zo gek is het niet buiten de randstad.
Jozo zegt
Je kunt toch prima meerdere auto’s laden op je eigen oprit?
Niet tegelijkertijd misschien, maar dat zal over het algemeen niet nodig zijn lijkt me.
audirs3 zegt
De bevolking is in Nederland “oneerlijk” verdeeld. En daarmee dus ook laadpalen. Duh…
William zegt
Hebben woke media al alarm geslagen over deze gruwelijke “laadpalenongelijkheid”?
mashell zegt
Morgen opent de Stentor met “Het westen steelt onze laadpalen!”…
faalhaas zegt
En “laadpaalarmoede”, in het centrum wonen en 70ct per kwh betalen, terwijl je op zonnepanelen in de voortuin bijna gratis kan laden.
Single Jan-Willemijn en ouder van 2 transformers kan daardoor moeilijk zijn/haar/het rekeningen betalen op de grachtengordel omdat het gedwongen duur laden is.
Joris24 zegt
Niet gek toch. Ik woon zelf in de provincie en veel van mijn vrienden / kennissen ook. Iedereen die elektrisch rijdt, heeft een laadpaal op z’n eigen terrein. Ik heb zelf een dubbele garage en een carport voor twee auto’s op ’t erf en een oprit waar ook nog 8 auto’s kunnen staan. Zulke ruimte heb je in de randstad zelden bij je huis, ook een van de redenen om vanuit de randstad weer ’terug’ te gaan naar mijn roots.
Ik denk uiteindelijk dat het in de provincie veel gunstiger is om een EV te hebben dan in de randstad, je hebt veel vaker een eigen parkeerplek en als je een EV kunt betalen dan kan die laadpaal er ook wel af.
krisp zegt
Het verhaal van eigen opritten klopt helemaal, alleen niet voor gasten. Voor familie buiten de Randstad zou ik het prettig vinden om op locatie te laden, maar de dichtstbijzijnde publieke laadpaal is 400m verder. En dat is binnen de bebouwde kom.
Verzachtend element is dat de prijzen van publieke AC-palen inmiddels hoger zijn dan de prijs bij de Tesla snellader, dus uiteindelijk eindig ik meestal daar.
stekkerkoning zegt
Tien minuutjes wandelen na een rit van een ruim uur. Valt best te overzien toch? Lijkt me ook nog eens goed voor de stappenteller. Alleen als het buiten plenst misschien toch maar direct om de hoek parkeren.
Allison Burgers zegt
Mogen je gasten niet even bij jou aan de tap?
marcomanta zegt
Als ik hoor dat een gemiddelde laadpaal amper 7 kwh levert in een woonwijk, tjonge jonge, dat trekt volle zalen.
Allison Burgers zegt
En na 7kWh stopt de paal?
marcomanta zegt
Je zou het haast zeggen.
minimoke1984 zegt
Steeds minder mensen gebruiken de “publieke” laadpalen want Tesla SC kost ongeveer 1/3… Steeds meer mensen hebben dat door en alleen Tesla snapt dit klaarblijkelijk.. Toch wel apart. Toen ik begon met EV rijden lade ik regelmatig in de straat a 0.17 en later 0.23kwh. Want Tesla was ca 0.27-0.3. TESLA nog steeds zelfde prijzen maar laadalen in de straat gemiddeld 0.6-0.8.. dus nu laad ik vrijwel nooit meer aan een publieke paal..
DeWitteCondor zegt
Hoeveel EV rijders wonen er in dat gat die geen eigen oprit hebben? Dit lijkt me ook gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Calimero much.