Hoe is het eigenlijk gesteld met de laadpalen in Nederland?
De elektrische auto is inmiddels lekker ingeburgerd voor mensen die een nieuwe auto mogen uitzoeken. In veel gevallen probeert de werkgever al een beetje te sturen in de richting van EV, want je wil als bedrijf toch wel een beetje sociaal voor de dag komen.
Voor ons automobilisten is het vooral belangrijk om te weten of je met een elektrische auto hetzelfde kan doen als met een normale auto. Het aantal laadpunten is dus van groot belang. Dus hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk in ons landje?
Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Nou, we hebben het antwoord voor je, want er zijn meer dan 500.000 laadpunten in Nederland. Dat meldt nu.nl. Dit zijn alle laadpunten bij elkaar, dus alle openbare laadplaatsen alsmede de semipublieke laadpalen als de palen bij de mensen thuis.
De cijfers zijn afkomstig van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, de NAL. Deze organisatie heeft maar een doel in het leven: tellen hoeveel laadpalen er zijn. De teller staat dus nu boven het half miljoen, 520.000 om precies te zijn.
Schatting laadpalen in Nederland
Opmerkelijk is dat deze organisatie weliswaar laadpalen telt, maar het grootste gedeelte is gewoon een schatting. Het schijnt namelijk lastig te zijn om thuislaadplekken te tellen. e schatting is dat er op dit moment 385.000 laadplaatsen zijn bij mensen thuis.
Volgens Volkshuis Vesting Nederland raadplegen, zien we dat er op dit moment 8.046.000 woningen zijn in Nederland. Dat komt neer op 1 laadpal per 21 huizen. Dat lijkt relatief veel, zeker in steden met dichte bevolking.
Is het allemaal hosanna? Nou, nee, niet helemaal. Op zich gaat het best goed qua opschalen van het aantal palen, maar er zijn zorgen over de elektriciteitsvoorziening.
Meer lezen? Dit zijn elektrische Opels door de jaren heen!
gallardogt zegt
De video van 5 maanden terug geeft een goed beeld van het omslagpunt voor elektrisch laden maar dat het laden bij de werkgever heel veel duurder zou zijn klopt naar mijn idee niet. Veel werkgevers proberen werknemers juist te stimuleren elektrisch te rijden en bieden een gunstig tarief aan onder die €0,50.
schuimbekje3 zegt
naar schatting…
dat is dus inclusief zo’n 200.000 LOLO’s die met de Prius, Ampera en Leaf#1 zijn meegeleverd… die met pijn en moeite 3600W kunnen leveren, en je Tesla dan in 48 uur opgeladen hebben…
Ik denk dat dit weer zo’n gevalletje NERD-Stats betreft… aka dry-bar…
Als in 50% van de huwelijken eindigd in een scheiding… dus de andere 50% van de huwelijken eindigd in de dood…
Of 25% van de mensen heeft last van aambeien… dus 75% vind het geen probleem met aambeien te lopen…
Er zijn 500.000 laadpalen verkocht, dus er zijn 500.000 laadpalen in nederland…. NEEEEE!!!
Mensen hebben hun iPhone1 t/m 6S+ en hun Samsung Galaxy S2 t/m S8 ook in hun lade liggen waar die niets doet.
Ik zelf heb hier nog 3 laadpalen liggen, worden niet gebruikt, omdat #1 de verrekeningsmodule voor prive-stroom-naar-zakelijke-kosten te duur is, niet meer bestaat of de paal te weinig power levert… Over statistieken gesproken, dat zou dan betekenen dat van de 500.000 palen er nog maar 200.000 actief zijn.
M.a.w., allemaal onzin, waarheidsgehalte net zo hoog als een gemiddelde horrorscoop.