Blijven staan en extra betalen, of een andere parkeerplaats zoeken nadat je auto is opgeladen?
Vandaag de dag plakken er veel voordelen aan elektrisch rijden, maar er zijn wel degelijk nog nadelen. Een van de voornaamste minpunten is het opladen buiten de deur. Het ‘bijtanken’ bij een openbare laadpaal kan in ongeveer twee uur gebeuren, maar de ervaring leert dat veel automobilisten de auto doodleuk laten staan, ten nadele van andere elektrische rijders die op zoek zijn naar een laadpunt.
Verschillende partijen hebben inmiddels laten weten dat ze dit niet langer willen tolereren. Nota bene van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), evenals een aantal grote energiebedrijven, horen we dat deze zogenaamde laadpaalklevers aangepakt moeten worden op de plek waar het ze écht raakt: de portemonnee. Immers, ze worden niet voor niets “zuinige rijders” genoemd.
In een artikel dat vorig jaar verscheen op Groen7, schreven we al dat laadpaalklevers te vaak en te lang plaatsen bezet houden waar ze op dat moment eigenlijk niets meer te zoeken hebben. Uit onderzoek bleek namelijk dat elektrische rijders in sommige provincies wel 6 uur bij een laadpaal bleven staan, terwijl er feitelijk niet meer dan 1,5 tot 2 uur nodig is om de auto voldoende bij te laden. De voorzitter van de VER heeft dit ook gezien en zei over de laadpaalklevers daarom het volgende: “Mensen maken van een laadplek een parkeerplek terwijl de auto allang is opgeladen. Heel vervelend als je auto bijna leeg is zonder alternatief in de buurt. En met de groei van het aantal elektrische auto’s neemt de druk op laadpalen alleen maar toe.”
Het is dus een vrij logisch stap om mensen extra te laten betalen voor het laten staan van hun auto bij een laadpaal, wanneer ze deze niet actief bijladen. In de tussentijd hebben bedrijven zoals PitPoint en Nuon al aangetoond dat het ook daadwerkelijk een effectieve ingreep kan zijn. Uit onderzoek van eerstgenoemde kwam bijvoorbeeld naar boven dat 80 procent van de laadpaalklevers gevoelig is voor een boetetarief. Nuon heeft dit in de praktijk ondervonden. Nadat de energieleverancier een regionaal boetetarief invoerde tussen 07:00 en 19:00, ontdekte het bedrijf dat er bijna dubbel zoveel gebruik werd gemaakt van zijn laadpalen. Daarnaast nam ook de beschikbaarheid van de laadpalen met ruim een kwart toe.
Uiteraard bestaat er ook tegengeluid van voldoende partijen die niet overtuigd zijn, maar dit heeft vooral te maken met het feit dat ze niet geloven dat er momenteel een algemeen boetetarief ingevoerd kán worden. Er zijn op het moment namelijk teveel aanbieders, exploitanten en leveranciers aanwezig in de markt, die ieder eigen contracten met elkaar hebben. Hierdoor is er amper transparantie en is de kans op een dergelijk boetetarief dat voor iedereen geldt vrij klein. Immers, als een aanbieder van zulke diensten een boetetarief opneemt in zijn pakket, dan is dat minder aantrekkelijk voor potentiële klanten en zullen zij waarschijnlijk eerder naar een concurrent gaan. Daarbij is het ook zo dat men de auto tussentijds niet graag verplaatst, aangezien er veelal met een reden ergens geparkeerd wordt. Jezelf tijdens een diner voor een halfuur excuseren omdat de EV verplaatst moet worden is ook niet heel netjes.
Totdat de brancheorganisaties tot een overeenstemming komen, lijken de overheid, de provincie en de gemeente de aangewezen partijen te zijn om zo’n tarief in te voeren. (via: NOS)
Beeld: Tesla Roadster aan de laadpaal, door @somebody
lincoln zegt
Een “boete” ..
Noem het gewoon parkeergeld of belasting of sta-vergunning ..
Maar “boete” klinkt altijd zo dom ..
potver7 zegt
@lincoln: plakrecht?
dailydriver zegt
@lincoln: proces verbaal dan?
simonferrari zegt
@lincoln: Exact. Of simpelweg een verhoging van €0,50 de kWh nadat het station opmerkt dat de auto volledig geladen is.
Andere oplossing is simpelweg meer laadstations..
steelboy zegt
@simonferrari: Als ie volledig opgeladen is, kun je moeilijk nog geld rekenen voor extra kWh-en ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@simonferrari: En hoeveel kWh zuigt je auto nog eens ie helemaal opgeladen is… ?
simonferrari zegt
@Esprit_de_Flandre: en @steelboy Oeps my bad! Jullie hebben gelijk. Een fee per minuut dan maar? ;)
Dutchdriftking zegt
Nog even, dan staan alle oplaadplekken vol, en kunnen wij weer gewoon parkeren!
lekkerlinksrijden zegt
Toch knap dat het seizoen voorbij is en nog wordt Max Verstappen genoemd in dit artikel, en het slaat niet eens op hem.
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: ‘VER’. Scherp!
On topic: bij ons om de hoek staat ook zo’n laadpaal, en de enige stekkerauto in de straat parkeert er de auto altijd ’s avonds, om pas de volgende ochtend weer naar het werk te rijden. In het weekeinde staat -ie er soms wel tweeënhalve dag aaneen ‘bij te laden’ (druppellader?). Nu weet ik inmiddels dat er binnenkort nog een leaseauto van een andere buurman zal worden vervangen door een stekkerauto; het zal wel weer de nodige onrust geven, want de gemeente heeft al aangekondigd géén extra laadpalen bij te plaatsen als er niet daadwerkelijk in een (aanvullende) behoefte moet worden voorzien.
okdoei zegt
@RRRobert: ik voel een nieuwe “de rijdende rechter” aflevering aankomen…
henk_he zegt
Gewoon in plaats van laden, na 2 uur of 50% vol direct beginnen met ontladen. Kijken hoe snel de plek weer vrij is.
potver7 zegt
@henk_he: Of het vermogen een dag lang terugschroeven naar dat van een Dafje.
simonferrari zegt
@henk_he: Vehicle to Grid techniek. Staat helaas nog in de kinderschoenen.
Edge zegt
De oplossing is simpel: Leg de taak van het beboeten van laadpaalklevers niet bij de laadpaalexploitanten of toeleveranciers, maar bij de gemeente. Door slimme parkeermeters te laten communiceren met laadpalen, kun je het systeem zo instellen dat je automatisch een hoger parkeertarief gaat betalen op het moment dat de laadpaal detecteert dat je auto geen elektriciteit meer afneemt. De exploitant van de laadpaal kan vervolgens aan het eind van elke maand een creditfactuurtje met daarop het geïncasseerde boetegeld minus een handelingsfee verwachten. Dan heb je als EV gebruiker in ieder geval iets van transparantie, want je weet dat je (bijvoorbeeld) in de gemeente Amsterdam een euro per uur bovenop je parkeertarief gaat betalen ten opzichte van een elektrische auto die wel netjes stroom afneemt.
lincoln zegt
@edge:
LOL .. als je het zo brengt lijkt het net of er juist GEEN voorbedachte rade van de gemeentes in het spel zijn ..
e28forever zegt
@lincoln:
Snel, zet je alu hoedje op!
unknown234 zegt
@Edge: Dat wordt juridisch wel een dingetje. Ik zie dit niet zo snel gebeuren…
dare2think zegt
Er is in dit artikel meer ‘geluid’ dan ’tegengeluid’. Om aan het laatste nog wat toe te voegen: het is verschrikkelijk onpraktisch om ’s avonds laat je auto weer bij de laadpaal weg te halen. Deze ‘boete’ wordt op dit moment alleen veroorzaakt door een tekort aan laadpalen en een tekort aan range, maar zal er uiteraard blijven als er wél voldoende laadpalen zijn en als de range voldoende is. Eigenlijk zou elke parkeerplek standaard een laadpaal moeten hebben. Laat die prijs maar omlaag komen. Een goede wet zou zijn om het boetegeld in een bepaalde plaats (stad/dorp) te aan te passen aan het aantal elektrische auto’s dat op de paal moet wachten. Dan gaat het systeem zich in elke stad/dorp stabiliseren tot er uiteindelijk zoveel laadpalen staan dat er niemand meer staat te wachten en de boetes nul zijn.
dare2think zegt
@dare2think: Het boetegeld moet dan 100% gebruikt worden voor de laadpalen #correctie/toevoeging.
lincoln zegt
@dare2think:
Mwah .. een gemeente die GEEN belasting wil heffen om externe gaten te dichten/verdonkeremanen !!
Wat denk je nou zelf ??
ikleesookoverautos zegt
@lincoln: hij denkt niet zo veel. typt gewoon wat er uit zijn toetsenbord komt.
potver7 zegt
@dare2think: Iedere parkeerplek standaard een laadpaal? Keep dreaming… Dat heeft natuurlijk alleen zin als het wagenpark grotendeels uit EV’s bestaat, maar voordat het zover is is de huidige generatie EV’s ingehaald door nieuwe technieken (bijvoorbeeld brandstofcel, of accu’s die een veel kortere laadtijd hebben).
dare2think zegt
@potver7: Google maar eens op ‘kosten laadpaal’. Dat gaat steeds meer naar beneden. Vanuit mileuoogpunt én praktisch gezien is het ook nog eens veel voordeliger om een mega dikke kabel naar een complete parkeerplaats te leggen, dan een semi-dikke kabel naar elk huis. Een parkeerplaats bestraten kost €500 aan stenen en uren. Een laadpaal zit bij schaalvergroting en scherp inkopen op hetzelfde bedrag. Met het verschil dat een parkeerplaats mét laadpaal zichzelf kan terugverdienen en een ‘domme’ parkeerplaats zónder lantaarnpaal niet. Iemand gaat dit gat in de markt een keer zien..
mashell zegt
@potver7: die brandstofcel dat wordt nooit wat, veel te inefficient en gevaarlijk. En de volgende generatie electrische wagens staat nog langer aan de paal omdat de accu capaciteit groter is. Een laadpaal bij elke parkeerplek gaat er gewoon komen. Doet ook meteen de afrekening voor het parkeergeld van anders soortige wagens.
henk_he zegt
@mashell: je maakt de klassieke fout door te stellen dat de problemen van vandaag niet opgelost kunnen worden. Ontwikkelingen staan niet stil, dus wie weet dat over 10 jaar de brandstofcel wél efficiënt en veilig gemaakt kan worden, of dat we een nieuwe accu- met nieuwe laadtechniek bedenken waardoor je binnen 5 minuten weer 1000km elektrisch kunt rijden. We weten het gewoon nu nog niet. Tenzij jij een glazen bol hebt of Nostradamus (met z’n strakke groene broek) heet.
bugboy zegt
@henk_he: Veiligheid is niet het issue met waterstof. Het probleem is dat waterstof een energiedrager is en geen brandstof. Omzetten naar en van waterstof geeft 2x 30% verlies. Opslag in accu circa 10% en dat is wel een erg groot gat om te dichten.
hjal zegt
@bugboy: Google eens: nano flowcell, nog erg experimenteel maar veel belovend.
mashell zegt
@henk_he: verdiep je er eens in. Dan kun je wel degelijk concluderen dat waterstof niet erg kansrijk is. Het biedt het voordeel van een grote actieradius en dat de gebruikers zoals gewend 5 minuten stompzinnig naast een pomp kunnen staan voordat ze weer verder kunnen. Maar het is inefficient om te produceren. Er moet een nieuwe infrastructuur gebouwd worden, het is inefficient in de wagen. Het is gevaarlijk om in grote hoeveelheden te vervoeren (tankwagens). Natuurlijk allemaal nadelen die de huidige brandstofwagens ook hebben, dus niet onoverkoombaar. Alleen de andere techniek, batterij voertuigen staan er veel beter voor. Electriciteit is overal. Overal kunnen laadpalen geplaatst worden. s’Nachts laden kan het stroomnet gewoon nu al aan, de centrales worden er zelfs efficienter van. En de batterij ontwikkelingen gaan heel snel, veel sneller dan die van brandstofcellen.
unknown234 zegt
@dare2think: Je geeft het zelf al aan dat het onpraktisch is. Laat dit soort zaken nou ook redenen zijn voor mensen om niet elektrisch te rijden. Als je dit wel wilt dan hoort dit er nou eenmaal bij. Dat de huidige vloot rijders elkaar zo asociaal behandelt, geeft wat mij betreft ook wel aan dat het ze niet om het milieu gaat.
niex zegt
@dare2think: elke plek een laadpaal, dan moeten we af van dat snel laden.
haroldv zegt
Dan heb ik nog een toevoeging: ze moeten ook verboden worden bij tankstations. Ze zorgen ervoor dat die gaan verdwijnen, dus lijkt het me onfatsoenlijk dat je dan nu er wel heen gaat, voor een bakje leut van een paar cent. Dat was service, omdat je getanked had en omzet bracht?
mashell zegt
@haroldv: wanneer ben jij voor het laatst bij een tanstation geweest? In 1972? Tegenwoordig is tankshop synoniem voor woekerprijzenparadijs. Alles in die tankshop is een paar keer duurder dan het zou moeten zijn.
peug206 zegt
@haroldv: ik durf je wel te vertellen dat dat bakkie pleur nu procentueel bijna meer omzet levert dan een paar liters benzine.
haroldv zegt
@peug206: Heb toch liever 1% van een miljoen, dan 90% van een euro
Esprit_de_Flandre zegt
@haroldv: Ja, maar een litertje fossieltjes kost wat, 1.50?
Een kopje koffie van 100ml kost 2.20. Das 22 euro per liter! En daarop winnen ze 50% en op de peut maar 2%. Doe mij maar de opbrengsten van de koffie dan…
haroldv zegt
@esprit_de_flandre: je rekent waarschijnlijk alleen de directe kosten. De indirecte kosten , de overhead, wordt mede betaald door de omzet die over de brandstoffen wordt gerealiseerd. Als die straks wegvallen, dan wordt de koffie veel duurder. En dan verdwijnen de tankstations vermoedelijk dus. De grond langs de snelweg is niet goedkoop, weet je. Daarbij…zal er wel weer een andere oplossing komen, dat besef ik ook. Tot die tijd, heb ik een hekel aan elektrische auto’s, zo lang het nog kan. ;-)
sr20det zegt
Als ik een lege laadplek in vooraan in een parkeergarage zie dan zet ik mn ouwe diesel dr lekker neer hoor ??
henk_he zegt
@sr20det: en in de meeste gevallen is het ook niet verboden. Er zijn nu allerlei gemeenten en bedrijven die zelf verkeersborden hebben bedacht, maar zolang die niet officieel zijn, mag iedereen daar gewoon parkeren. Of het sociaal is, is een andere discussie, maar het mag in veel gevallen wél.
nautique206 zegt
@henk_he: er zijn ook veel hybride rijders die de kabel alleen gebruiken om vooraan te kunnen parkeren en thuis niet eens de moeite nemen de auto op te laden
bugboy zegt
@sr20det: Waarom zou je een ander tot last zijn als je er zelf ook helemaal niets mee wint. Waarom niet een EV rijder het plekje gunnen om te kunnen laden? Kun je één reden geven?
ikleesookoverautos zegt
@bugboy: omdat ie dan niet zo ver hoeft te lopen.
sr20det zegt
@bugboy: omdat er nog tig andere vrije “EV” plekken zijn, en de rest van de parkeergarage tjok vol zit.
evdw zegt
Wegwezen straks met al die laadpalen overal, benzine, gas of diesel tanken kan ook alleen maar bij een tankstation.
healey zegt
Ga toch weg. Ik ga toch niet als in de stad ben na 2 uur denken, ik ga even m’n auto verplaatsen. Als ik een nieuw plek heb gevonden kan ik al weer laden.
rufctr01 zegt
Sta je te lang dan wordt de accu van de auto leeggetrokken….
Wedden dat ze netjes op tijd weggaan!
bugboy zegt
@rufctr01: Bij Tesla laad ik gratis, maar als die vol is en ik laat de auto staan, dan ga je betalen. Dan laa(d)t je het wel. Prima manier. Werkt alleen niet voor niet Tesla rijders die er toch parkeren.
orion84 zegt
Zorg gewoon dat elke parkeerplek een inductie-oplaadlus heeft ingebakken en alle EVs dat ondersteunen. En dan zo dat het alleen werkt als je netjes recht in een vak parkeert. Twee vliegen in 1 klap.
#toekomstmuziek
desjonnies zegt
Fake news.
EV rijders zijn allemaal stuk voor stuk hoger opgeleide, onbaatzuchtige, sympathieke, sociale en milieubewuste mensen. Die zouden zich stuk voor stuk doodschamen om een laadpaal onnodig bezet te houden!
Wij, wij zijn het plebs, de milieuvervuilers, de paria’s met als laagste kaste de Dieselrijders.
johnwaters zegt
@desjonnies: EV rijders zijn de nieuwe Apple Fanboys. Een nieuwe religie van gehersenspoelde millennials.
rufctr01 zegt
@johnwaters: of de Samsung Fanboys??
sanderm3 zegt
@desjonnies: hahaha. Ik moest even lachen. Als ik érgens een schurfthekel aan heb zijn het wel de mensen die jij eigenlijk écht omschrijft. Die nagellakkende beeldscherm-prostituees en zelfingenomen stopdas-leegschedels met het iq van een pantoffeldiertje.
johnwaters zegt
Leuk, nog meer regeltjes in het land dat ooit het meest vrije land ter wereld was. Nu worden er voor elke drol regeltjes uitgevonden, stront land!
bmwe46m3balling zegt
@johnwaters: HAHAHAHA ???
flik2punt0 zegt
Maar als ik bij mij in de straat kijk. Er zijn 2 parkeerplekken opgeofferd voor 2 plekken voor elektrische autos met laadpaal. De parkeerdruk is toegenomen want het merendeel van de wagens mag er niet staan. Gelukkig zijn er nu 3 wagens die er wel mogen staan en waarvan 2 dat wel met regelmaat doen. De derde heeft zo n laadpaal in de gang en woont aan de andere kant van de straat achteraf. Maar nu zullen die wagens dus na het opladen daar weg moeten om op een algemene parkeerplek te staan. Want de parkeerdruk nog verder omhoog brengt. En er dus 2 legen vakken met laadpaal zijn. Het zijn dan geen parkeerplekken voor elektrische auto’s meer maar meer als een tankstation,een laadstation dus. Ik snap de frustratie van andere elektrische rijders, maar een tankstation/laadstation hoort toch niet thuis in een woonwijk, voor de deur en parkeerplekken innemend.
lpg-stinkt zegt
Ik vind de laadpaal top! Woon in Scheveningen, betaal me ieder jaar scheel aan parkeervergunningen. Mijn met liefde gekoesterde S1 had bijna wekelijks parkeerschade van lompe toeristen, dan wel ongeïnteresseerde buren. Het was sowieso dagelijks enorm zoeken voor een plek en nu met stekker is er altijd wel een paal vrij in de buurt. Weiger daarom ook de auto te verplaatsen, tenzij we iedere avond met zn allen in de straat een “stoelendans” gaan doen, dan vind ik het prima. Ik denk trouwens dat ze het in de buurt pas echt vervelend vinden als ik niet op een laadplek ga staan maar goed dat is misschien alleen hier zo.
Wat trouwens zo goed als buiten beschouwing gelaten wordt is dat je bij bepaalde modellen/merken kan instellen wanneer er geladen wordt en volgens mij ook met welke hoeveelheid/snelheid. Probeer daar maar fijn een boetebeleid op in te richten. Ik laat mijn dagelijks vervoer lekker staan en geniet van de voordelen ?
lincoln zegt
@lpg-stinkt:
Helamaal trots op je gehandicaptenkaartt ..
lpg-stinkt zegt
@lincoln: Daarmee kan je niet laden, helaas…
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, loopt wel los. Met inductieladen en autonome auto die zichzelf verplaatst na het laden.
Duurt wel nog eventjes voor dat er allemaal is natuurlijk…
bugboy zegt
Eigenlijk kun je op dit.moment
bugboy zegt
@bugboy: Eigenlijk kun je op dit moment alleen maar een EV rijden als je op je eigen inrit een laadpaal hebt. Anders heb je altijd dit soort irritaties en ellende. Ik zou niet aan een EV beginnen als ik thuis geen optie voor het laden zou hebben.
autobleg zegt
Heb een garage met oprit, nergens last van ;-) Ik werd claustrofobisch van die vinex nieuwbouwwijken. Dus voor een wat oudere buurt gekozen. Nooit gedacht dat dat ook op dit gebied goed zou uitpakken.
misterBo zegt
Altijd maar straffen in dit land….pfffff
Misschien dan maar de nuon’s en lokale overheden boetes geven dat ze niet genoeg laadpunten aanleggen….niet weer de consument
henkhekje zegt
Wat een bullshit, waarom zou je je auto verplaatsen in een buurt waar nagenoeg geen parkeerplaatsen zijn? Er moeten gewoon meer laadpalen komen. Een kennis van mij woont in Almere en moest 13 maanden wachten op een laadpaal. En nu zit de buurt ruzie te maken (wie er mag staan) om een laadpaal die hij aangevraagd heeft.
marinepower zegt
Als er een laadpaal zou komen met vier parkeervakken er omheen, en dan ook 4 laadkabels en wat slimme software, dan wordt het al iets beter geregeld. Eerst komt, eerst maalt.