De laadpaalklevende deelauto’s zijn bewoners een doorn in het oog. Ach ja, als dit de problemen zijn in je leven is je leven best wel chill, toch?
Elektrische auto’s zijn een zegen in veel opzichten. Het enige nadeeltje is dat je ze geregeld moet tanken. Vaker dan dat je dat moet doen bij een reguliere auto. Gelukkig heb je het voordeel dat je overal waar een stekker staat kan gaan laden. De meeste early adopters woonden dermate groot dat ze een met subsidie een laadpaal voor hun Metsubisidie hebben geregeld.
Er zijn echter ook onfortuinlijke mensen die weliswaar hard werken, maar waarvoor een dertien-onder-één-kap financieel het maximaal haalbare is. Dan moet je het doen met de palen die er buiten staan en dat is eigenlijk nooit ideaal.
Laadpaalklevende deelauto’s
Al helemaal niet als je woont in de hoofdstad van dit toffe landje. Dat komt nu door nóg een nieuwe (hard groeiende) groep milieu-apostelen: de deelauto gebruikers. Kijk, als je gebruik maakt van een deelauto die elektrische rijdt, ben je inderdaad goed bezig voor het milieu. Daar gaan we niets tegenin brengen vandaag.
Nee, het gaat om het asociale gedrag dat deze mensen vertonen, dat meldt De Telegraaf. Ze zetten de deelauto’s gewoon overal neer, daar waar een laadpaal staat en dus ook in woonwijken. Dat gebeurde van het weekend in een woonwijk in Amsterdam-Noord. Of ‘Noord’ zoals ze in Amsterdam plegen te zeggen (als het niet Amsterdam is, is het niet relevant).
Klagen
Het bleek te gaan om deelauto’s van Green Mobility. Dat is een bedrijf waar je deelauto’s kunt huren. Supermakkelijk. Je pakt een auto, rijdt ermee waar je naartoe wil rijden en aan het einde moet je ‘m ergens aan een paal zetten. That’s it. Maar daar gaat het dus mee, want die auto’s blijven er veel te lang staan. Dermate lang dat de bewoners beginnen te klagen. Dus dat zal wel na een minuutje of 10 geweest zijn.
Maar dan is het nu ventjes tijd voor de hoognodige en inmiddels roemruchte Autoblog nuance. Is dit nu een permanent probleem? Bwoah, de opkomst van het elektrisch rijden zal voorlopig nog wel wat groeistuipen (en dus groeipijntjes) vertonen. Belangrijker is dat het een vooral een incidenteel probleem is. Wegens de komkommertijd informeren je er uiteraard over. Het was in dit geval echt een persooneelsprobleem: normaliter worden de auto’s die overal worden neer geplempt opgehaald door Green Mobility-medewerkers. Wegens een tekort aan personeel was het niet mogelijk om alle laadpaalklevende deelauto’s op tijd weg te halen. En doorrr….
e36thuglife zegt
Sws oprotten met laadpalen want daar mag je geen echte auto parkeren dus die kaolo Tesla lease kakkers die stelen de parkeer plaatsen van normale mensen dus mensen kom in opstand tegen laadpalen en zet je benzine auto gewoon daar neer.
werf76 zegt
Daar gaat het hier niet om. Het zijn oplaadbare auto’s die daar neer worden gezet aan de laadkabel. Maarja, dan blijven Ze er lang staan.
Hubert zegt
@Werf76,
Respect dat jij er een touw aan vast hebt kunnen knopen van dat verhaal.
Flutterbear zegt
Echte auto’s zoals een Polo of Clio…?
e36thuglife zegt
Nee bro
Bimma
PetervanderWaals zegt
Lekker genuanceerd verhaal, e36thuglife.
zjos zegt
Begrijp het probleem niet. Accu vol is een appje naar de eigenaar van de auto . En als die auto verhuurt is dan naar de huurder ervan. Niet binnen 10 minuten weg dan gewoon laadtarrief door berekenen als gederfde inkomsten. Of weg slepen bij een overheidslaadplaats. Maak maar een wegsleep regeling. Immers die niet ladende auto blokkeert de verkoop en levering van elektriciteit.
We parkeren onze auto’s toch ook niet bij een tankstation voor de pomp.
En als Green Mobility een personeels probleem heeft maak het dan vooral hun probleem en niet die van de bewoners in de wijk.
Flutterbear zegt
Waar zet jij je auto neer als je binnen afrekend dan? Zat die ook hun auto bij de pomp laten staan terwijl ze een kopje koffie drinken.
zjos zegt
Als klaar ben met tanken ben ik na het afrekenen binnen 1 minuut weer buiten en rij ik weg. Wil ik blijven en een kop koffie wil zet ik hem op een plek waar je mag parkeren zodat de pomp vrij is en anderen dus kunnen ook kunnen tanken.
Ik zie nooit maar dan ook nooit iemand zijn auto voor een pomp parkeren of het moet al een vrachtwagen chauffeur zijn die zijn koffie sneller op heeft dan hij zijn tanks kan vullen.
Flutterbear zegt
Wat een geluk dat je nooit in de rij hoeft te staan.. Verschikkelijk dat tanken, zo makkelijk om gewoon thuis in het stopcontact te prikken.
Flutterbear zegt
Wat een geluk dat je nooit in de rij hoeft te staan.. Verschikkelijk dat tanken, zo makkelijk om gewoon thuis in het stopcontact te prikken.
jeroenm83 zegt
Ik neem ook inderdaad altijd mijn huis mee op reis.
Hoe was het bij Gillis op ‘t park?
HZW zegt
Het wordt hoog tijd in dit land, dat ze alle lantaarn palen gaan verwijderen, en die vervangen door een dubbele auto laadpaal met verlichting.
Dan heb je elke 25-50 meter een dubbele auto laadpaal, en is er geen probleem meer.
En als er auto laad palen in overvloed zijn (wat nu nog heel ver weg is, heel vaak is er geen vrije laadpaal te vinden in de weide omtrek van je huis) zullen mensen misschien ook sneller overwegen om eventueel een EV te kopen.
ik koop geen EV want ik kan dat ding werkelijk nergens in de buurt opladen, omdat alles, altijd bezet is.
berlinetta zegt
Dan moeten we eerst maar eens zorgen dat het stroomnet het aankan.
werf76 zegt
Idd. Zolang er industrie terreinen in NL niet aangesloten kunnen worden heeft het geen zin om NL vol te gooien met laadpalen.
Rudy zegt
LED lamp laten branden van 25 watt of een auto laden met 11.000 watt. Denk niet dat dit helemaal goed zal gaan.
potver7 zegt
Dat dus. Mensen hebben werkelijk geen flauw benul hoe idioot veel energie een kilometertje rijden met een auto kost, laat staan wat er nodig is om zo’n accupakket te laden.
lpgbarrel zegt
En iedereen wil zo graag in A’dam wonen!
kniesoor zegt
Als je naar de vastgoedprijzen kijkt zou je dat bijna denken 🤨
str8six zegt
zou nog liever in Rusland wonen
MarcoM zegt
Niet alleen Green mobility, in onze plaats is ook een partij met deelauto’s, hetzelfde euvel, staan soms 2 dagen aan de paal, belachelijk.
potver7 zegt
Ik snap het probleem niet zo. Als je nou heel erg hoge nood hebt, dan huur je die huurauto even voor een paar minuten (kost je hooguit €0,50 per minuut) en zet je ‘m ergens neer waar die niet in de weg staat.
Overigens wel bizar dat zo’n bedrijf dus een ploeg mensen in dienst heeft om willekeurig geparkeerde auto’s op te halen en op de juiste plaats neer te zetten. Ongetwijfeld goed voor de economie, maar als je het nou over duurzaamheid hebt (waar deze verhuurbedrijven altijd mee schermen – zie ook de naam GreenMobility) dan zijn dit een hoop onnodige kilometers.
flyerbunch zegt
Heb het zelf ook al meegemaakt.. zo stond er opeens 5 waarvan eentje met een lekke band aan de laadpaal voor 3weken, maar je kan dus gewoon het bedrijf bellen en ze sturen zsm iemand om ze te komen verplaatsen.
inflatable zegt
Zal men wel weer wat op verzinnen.. of ze slepen die dingen weg, of het gebruik van die plekken wordt op één of andere manier duurder gemaakt als je er langer blijft staan.. Gelukkig heb ik er voorlopig geen last van.. Rij geen EV (ga dat pas doen als ik echt geen andere keuze meer heb) en heb gewoon een eigen parkeerplek aan huis en ook op het werk, dus ze zoeken het maar lekker uit allemaal met die zogenaamde transitie..
flatsix010 zegt
Solidariteit!
racerx zegt
Overrated.
DeWitteCondor zegt
‘Milieu-apostel’. Hulde, dit is er één voor de Van Dale. Om te gieren.
slisse zegt
Hier in Belgie tekenen gemeenten een contract met deel bedrijven waarbij 1 helft van de laadpaal/staanplaats gereserveerd is voor de deel auto. Resultaat de deel auto staat vaak op het normale vak en niemand kan nog laden. Als we nu plaatsen te veel hadden, geen probleem maar 5 palen voor 10.000 inwoners is nu ook niet om over naar huis te schrijven… nog veel werk aan de winkel. (Side note: enkel auto’s zonder uitstoot kunnen door Belgische bedrijven tot 100% ingebracht worden = alle bedrijfswagens worden stekkerwaggies)
gdjnl zegt
Hier in Den Haag ook last van soms. Staat er dagen lang een Greenwheels EV aan de enige laadpaal in de straat te wachten totdat die weer eens “gehuurd” wordt. Heel irritant als je moet laden.
Allison Burgers zegt
Oplossing is makkelijk, Gewoon na een paar uur laden een X-tarief bovenop de laadkosten. Moet je kijken hoe snel ze weg zijn. In Frankrijk werkt het ook.
Dit is hetzelfde soort mensen dat op kantoor een hele dag een flexplek bezet houdt om vervolgens alleen maar in overleg te gaan.