Tesla maakt het ongewild extra voordelig om een EV van een ander merk te rijden in Europa.
Het uur van de waarheid nadert voor Tesla. Onlangs was er zelfs een item bij 1Vandaag over Tesla met de strekking dat de aandelenkoers van het merk zou duiden op een bubbel. Zeg me dat het, niet, zo is. Je weet hoe het adagium luidt: als na je kapper ook de publieke omroep gaat praten over de waarde van een aandeel weet je dat het tijd is om te verkopen. Vooral ook nu de concurrentie eindelijk op st(r)oom komt.
Software
Maar ja, die concurrentie, zo houden de adepten vol, zijn eigenlijk nog steeds knaak. Niet alleen qua hardware, maar vooral ook qua software. Smalend wijzen ze naar de problemen die VAG ondervindt met de ID.3. Maar ironisch genoeg is het juist een ‘bug’ in de software van Tesla die de concurrentie nu eventjes in het zadel helpt.
CCS
Bij de launch van de Tesla Model 3 in Europa heeft Tesla namelijk het Combined Charging System (CCS) omarmd voor het Supercharger V3 netwerk van laadpalen. Je sluit je Model 3 aan op zo’n paal, software herkent de auto en de rekening op je gekoppelde Tesla account loopt automatisch op. Gemak dient de mens.
Je voelt ‘m echter al aankomen. Veel EV’s van andere merken gebruiken ook CCS stekkers, doch hun eigenaren hebben geen gekoppelde Tesla accounts. EV-verhuurder NextMove vond het wel een goed idee eens te checken wat er gebeurt als je zo’n Tesla laadpaal in een andere EV ramt. Hetzelfde bedrijf cancelde overigens eerder een forse order Model 3’s vanwege matige bouwkwaliteit.
Gratis
Enfin, NextMove is tot de conclusie gekomen dat vrijwel alle EV’s met CCS gewoon opgeladen worden door Tesla’s Superchargers. Alleen ontvangt in dit geval niemand de rekening. Nou ja, behalve Tesla zelf dan, indirect. Maar goed dat ze onlangs die vijf miljard hebben opgehaald op de beurs. Het ’trucje’ lukte met de Volkswagen ID.3, Porsche Taycan, Volkswagen e-Golf, BMW i3, Opel Ampera-e, Hyundai Kona Electric, Hyundai IONIQ Electric en de Renault ZOE.
De verwachting is uiteraard dat Tesla spoedig stopt met het uithangen van de Barmhartige Samaritaan voor de concurrentie middels een software fix. Tot die tijd verwachten we echter lange rijen Nederlandse Taycans bij Tesla Superchargers…
evdw zegt
Als dit echt werkt moet je dat natuurlijk niet aan de grote klok gaan hangen.
realhustler zegt
Ik hoorde dat monteurs van parkeergarage apparatuur met een setting gratis konden uitrijden. Bepaalde knoppen op volgorde indrukken bij de betaal automaat
Zal goed gewerkt hebben, totdat ze erover opschepten op een verjaardag en steeds meer mensen het probeerden.
De eerste keer dat ik het probeerde werkte het inderdaad, een week later niet meer, helaas.
Pascal zegt
Wel raar dat Tesla in staat is om te herkennen dat er een Tesla-supercharger is aangesloten en vervolgens automatisch het juiste account te belasten, en dat er dan (nog) niet herkend kan worden dat er een andere auto aan de paal hangt. Klinkt bijna als een broodje aap verhaal.
mashell zegt
@Pascal: ik heb verhalen gehoord van mensen die in 2019 hun Model 3 uit Tilburg moesten ophalen, zo van “hier heb je de sleutels,degene die knippert is van jou, veel plezier, volgende”. Die wagens waren natuurlijk niet netjes volgeladen en deze mensen konden meteen gaan superchargen en dat werkte gelukkig voor hen ook gewoon zonder gekoppeld account.
Pascal zegt
Niet alles geloven wat je hoort. Ik heb mijn Model 3 in juni 2019 zelf opgehaald in Tilburg en daar liepen gewoon dames rond die je netjes naar je auto begeleiden en alles uitleggen wat je wilt weten. M’n auto was ongeveer voor de helft volgeladen, dus ook niet bepaald een issue. Overdrijven is ook een vak blijbaar…
mashell zegt
@Pascal: je trekt wel heel snel de conclusie van overdrijven. Zou je het zo kunnen zijn dat de afleveringen in November en December daar in Tilburg niet meer zo ontspannen waren als in Juni? Of ben al gehersenspoeld door het Elon Musk dekbedovertrek?
Pascal zegt
Ah, je trekt na 1 opmerking de ‘hij zal wel gewoon een fansla zijn’ kaart zie ik, achja, wel zo lekker makkelijk toch. Gelukkig trek je zelf geen snelle conclusies ;)
lekbak zegt
@Pascal: het is geen broodje aap verhaal. In december was het niks minder dan een absolute chaos bij Tesla. Die situatie was niet te vergelijken met de rest van het jaar.
banderas zegt
Gecontroleerde chaos. Je kan het Tesla niet kwalijk nemen dat half NL nog op het allerlaatste moment een Model 3 wilde hebben.
mashell zegt
@Pascal: nee, ik trek geen snelle conclusies. Aan verdedigende toon (waarom is dat eigenlijk nodig?) was het duidelijk dat je een echte fansla bent met een Elon Musk dekbed. En dat terwijl ik met het voorbeeld juist aangaf waarom Tesla laden zonder contract toestaat.
pcooperworks zegt
@Pascal: Zelf een model 3 in Amsterdam bij de havens opgepikt; hier de kaarten, kijk maar en tot ziens. Voor mij een prima aflevering zonder goedbedoelde uitleg enz. Accu halfvol, ruimschoots voldoende om naar huis te rijden (en racen, oops).
E34M5Touring zegt
@Pascal: 2 van mn pa’s vrienden kregen de sleutel nog net niet toegeworpen. Net genoeg stroom om naar een laadpaal te komen. En 0.0 uitleg. En dat hoor je wel vaker. Dus met dat overdrijven valt het wel mee hoor.
wimof zegt
Die dames werken niet 7 op 7 hé.
remylahaye zegt
@Pascal: Helaas ging het in Amsterdam wel echt precies zoals hierboven beschreven staat. Net alsof je je huurauto ging ophalen op een groot internationaal airport.
louisvdd76 zegt
De eerste dag is SuC sowieso gratis voor Tesla klanten… Dus dat is niet zo bijzonder… Mooi die verhalen bij verjaardagen….
flutterby zegt
@mashell: sleutels? Knippert? Haha dat is geen Model 3 geweest..
koeberg zegt
Klinkt als een heel specifieke bug. Het laadstation herkent uiteraard wel dat er een auto aan de paal hangt anders zou het laden niet gestart worden. Maar de betalingsmodule die voor de verschillende scenario’s (Tesla model, onbeperkt of betaald laden etc) moet bepalen of er geladen mag worden, maakt hier een verkeerde afweging. Als software ontwikkelaar kan ik me goed voorstellen dat zo’n fout er in sluipt en ook dat bij het testen dit scenario vergeten wordt.
mashell zegt
@koeberg: als software ontwerper kan ik me niet voorstellen dat er een scenario is dat de firma flink geld kan kosten dat niet is doordacht.
Aan de andere kant, dit is Tesla… daar gebeuren wel vaker dingen met de software waarvan je denkt “maar dat kan toch niet?”.
griffendahl zegt
@mashell: tjah, een use case over het hoofd zien en dan blacklist en ipv whitelisten… Een kleine oversight… ;)
realhustler zegt
Uit eigen ervaring weet ik dat veel mensen moeite hebben met de “not” logica, en met meervoudige boolean statements helemaal als er gewerkt wordt met “not”.
Hele intelligente mensen met goede opleidingen, die hun werk goed doen maar met dat stukje moeite hebben. Het menselijke brein heeft er gewoon moeite mee, ook bij ervaren mensen.
Dus misschien hier ook gebeurd.
iz_person zegt
Elektrisch rijden wordt steeds interessanter.
mashell zegt
Het schijnt dat het met brandstof auto’s ook gewoon kan bij de Shell, tank volgooien en in plaats van te betalen gewoon wegrijden. Niet heel veel anders dan zonder te betalen met je Taycan bij Tesla tanken. Ik vermoed dat ook dat de opsporing van stroomdieven niet heel veel anders gaat dan die van brandstofdieven.
mcshine zegt
Het werkt vooralsnog alleen bij de V3, die zijn vooralsnog dun gezaaid
fanboy zegt
Haha dat is hilarisch, binnenkort even proberen met mijn niet Tesla.
goodvibrations zegt
Geniaal ?. Maar hoe groot zal de schade zijn… Ook nog ff kunnen “genieten” van Tesla haar netwerk… Goede lokker wellicht… En ja die aandelenkoers is wellicht erg hoog, maar Elon heeft ook best wel wat laten zien… Deels heeft Tesla zelf geprofiteerd door eigen aandelen te verkopen.. Kan meteen weer ingezet worden voor de volgende gigafactory & R&D.. Ze doen het vooralsnog goed… En de matige afwerking is nog geen issue zolang je flink voor loopt op andere aspecten… Denk dat die koers nog wel oploopt richting battery day…
jag1960 zegt
Grappig hoe gemakkelijk er tegenwoordig over diefstal wordt gepraat. Want dat is dit, volgens een wet die reeds uit 1921 stamt.
realhustler zegt
Ik ben geen jurist, maar je kan met je auto gewoon naar een tesla paal rijden, en als je dan kijkt of en hoe het werkt, en je sluit je auto aan, en je kijkt op het scherm en hij gaat gewoon laden, dan denk je, als ik terugkom zal ik wel moeten betalen, en als je terugkomt en er is geen melding of mogelijkheid om te betalen, hoezo is dat diefstal?
Als je dit weet, en hier misbruik van maakt, dan is het diefstal. Maar zeker niet als je dit per ongeluk ontdekt. Hier in de buurt staan tesla palen en gewone palen naast elkaar.
Zelfde in de parkeergarage. A rijdt naar binnen, trekt een kaartje, B rijdt naar binnen scant zijn pinpas. Na aflopen betaald a bij de automaat, en rijdt naar buiten, hé de slagboom staat gewoon open. B rijdt naar buiten om te betalen bij het uitrijden, hé de slagboom staat gewoon open, nou mooi… Diefstal? Moeten ze die slagboom niet openzetten. Ik denk, er is een storing, je kan niet betalen of een technisch defect, en wat moet ik doen dan?
probono zegt
Misschien briljant zonder dat ze het bedoelden. Het tesla suoerchargernetwerk is immers briljant; hoe maak je ev rijders van andere merken duidelijker wat ze missen, door ze even te laten proeven! Want zeker de veelrijders zullen beseffen dat tesla iets te bieden heeft dat Audi en VW echt nog niet hebben. Effe proeven en je wilt niets anders…. ;)
mnmg71 zegt
@probono: eerlijk gezegd zie ik het nut er niet zo van in. Als in de nacht laad tijd ik 500 kilometer dus wat moet ik bij een snellaadstation? Behalve voor een vakantiereis (die ik niet maak) lijken die stations me overbodig.
flutterby zegt
@probono: Misschien was het dan een goed idee geweest om het daadwerkelijk te communiceren. Af en toe een weekendje buitenstanders toe laten, €10 per lading betaling via QR code op de paal.
kareljansen zegt
Tja,als ik bij de pomp een blikje pak en naar buiten zou lopen, dan is de kans ook groot dat niemand het ziet.. Volgens mij ben je op dat moment een dief, maar wellicht is dat een ouderwetse gedachte?
MarcoM zegt
Het kan maar zo zijn dat er een handjeklap is geweest om de VW ook “gratis” bij Tesla chargers te laten kunnen laden, dan is de “tank” mogelijkheid nog uitgebreider voor VW. Mocht dit inderdaad zo zijn, dan komen daar natuurlijk discussies over gevolgd door uitspraken van een rechtbank aangezien iedere fabrikant bij Tesla moet kunnen stekkeren. Het is nu al een beetje pionieren als je EV gaat rijden, onderweg heb je Chademo, CCS en nog een derde soort stekker hangen, laat staan dat je ook nog door het oerwoud van pasjes aanvragen moet, ergens waanzin natuurlijk in deze tijd van smartphone betalen. Tesla heeft m.i. de beste oplossing, stekker in de auto en de stekker herkent jou auto en de kosten worden automatisch verrekend.
Dutchdriftking zegt
Humor. In de toekomst lijkt mij toch dat Tesla hun netwerk beschikbaar gaat stellen voor andere merk. Uiteraard niet gratis, maar dat is niet zo’n punt. Het zou toch ook raar zijn als je met een Ford niet bij een Shell tankstation terecht kan, en je met je VW niet bij BP kan tanken, maar dat zal wel mijn idee zijn…..
flutterby zegt
@dutchdriftking: het probleem met snelladen is dat je gigantische investeringen moet doen en de bedragen klein zijn. Je moet heel veel stroom verkopen om de boel terug te verdienen, vraag maar aan Fastned. Het voor financieren bij verkoop van de auto is dan veel interessanter. Dan hoef je de investering niet terug te verdienen. Hetzelfde doet ook Ionity.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Als de investering zo hoog is (en dat is bij een tankstation op een A-locatie echt niet anders) dan wil je toch juist dat er zoveel mogelijk auto’s komen laden? Het lijkt mij dat Tesla er geen problemen mee heeft om stroom te verkopen aan Porsche rijders.
ahaaa zegt
@dutchdriftking: maar dan verkopen ze minder Tesla’s aangezien dan 1 van de grote voordelen van Tesla opeens door alle modellen te gebruiken is.