Sneller is per definitie altijd beter.
De Audi RS-modellen zijn de snelste, bruutste en duurste Audi’s in hun soort. Net als BMW M en Mercedes-AMG worden deze snelle Audi’s onder handen genomen door een aparte divisie: Audi Sport.
Waar BMW M nog een beetje inzet op circuitwaardigheid en Mercedes-AMG op brute power, zijn de rappe Audi’s voornamelijk heel erg Alltagstauglich. Ze zijn foolproof, snel en zeer capabel. Dat er een schepje bovenop kan, bewijst ABT Sportsline. De tuners uit Allgau houden zich voornamelijk bezig met producten van de Volkswagen Group.
RS4
Een Audi die je eigenlijk wel naar ABT móet brengen is de Audi RS4. De RS4 is in standaardvorm niet verkeerd, maar in zijn klasse niet een topaanbieding: zwaar, weinig vermogen, motor op de verkeerde plaats. De prestaties waren dan ook iets teleurstellend in vergelijking met de concurrentie. ABT maakt dat goed met een motorupgrade waarmee je nu 510 pk tot je beschikking hebt. Het koppel bedraagt 660 Nm. Uiteraard kun je ook kiezen uit velgen en de nodige koolstofvezel onderdelen .
RS6
Hier gaat ABT veel geld aan verdienen. De Audi RS6 is voor velen de ideale droomauto. Bizar snel, geschikt voor de wintersport en je kinderen plus de bagage kan mee. Nu geldt dat ook voor de Alpina B5 Touring Allrad en Mercedes-AMG E63S 4Matic Estate, maar Audi doet dit al sinds 2002 en heeft dus een naam hoog te houden. De motorische ABT upgrade zorgt ervoor dat het vermogen stijgt naar 700 pk en 880 Nm. Dat is 100 pk en 80 Nm extra. Overigens weet collega-tuner MTM er 783 pk uit het blok te peuteren. Er komt overigens nog een ABT RS6-R aan om de MTM RS6 te kunnen pareren.
RS7
Iedereen is op dit moment helemaal gefocust op de Audi RS6 Avant. Daarmee vergeten we bijna dat er ook een Audi RS7 Sportback is. De RS7 is iets minder buitenaards dan de RS6, voornamelijk omdat de RS7 al de koplampen van de A7 had. Er is minder veranderd. In het het is het overigens een blubberdik apparaat, bijna tegen het cartooneske aan, zeker met de 22″ velgen. ABT zorgt net als bij de RS6 voor dat de motor nu 700 pk en 880 Nm levert. Het onderstel, de velgen en de aerodynamica kunnen ook opgewaardeerd worden.
RS Q8
Of de spulletjes voor een RS Q8 populair gaan worden, valt nog te bezien. Natuurlijk is het allemaal topkwaliteit als het gaat om de verlaging, velgen en carbon spoilers. Ondanks dat de RS Q8 ons enorm heeft verrast tijdens de rijtest, zullen de meeste mensen die dit geld uitgeven aan zo’n dikke auto meteen het dikste willen en opteren voor een Lamborghini Urus. Daar heeft ABT Sportsline overigens ook tuningsonderdelen voor in de aanbieding.
Alle onderdelen zijn per direct bestellen én te configureren.
Dutchdriftking zegt
Het grote voordeel van Abt is natuurlijk het overnemen van de fabrieksgarantie. Mocht dat niet meer van kracht zijn (of je vind het niet belangrijk) dan is MTM natuurlijk wel de betere keuze.
willeme zegt
@dutchdriftking: Het is altijd vermakelijk om te lezen hoe mensen enorm tegen of voor een tuner zijn. Zowel MTM als ABT zij n geen koekenbakkers. Het grappige is: vaak doen ze allemaal exact hetzelfde. Zeker die Stage I tuning van alle chipboeren is bijna exact gelijk. Ze schrijven wat conservatieve blokkades weg, houden rekening met wat marge en tada: allemaal even ongeveer even extra veel vermogen of koppel.
Pas bij de grotere tuningsprojecten zie je grotere verschillen in werkwijze en kwaliteit. Alhoewel elke tuner precies weet wat werkt. Het is vaak een kwestie van geld. Je kan een 991 laten chippen tot 670 pk bij een onbekende chipboer voor 1.000 euro of voor 30 mille nieuwe turbo’s kopen bij RUF. Heb je ook 670 pk. Toch fluistert er iets in mij dat de Ruf véél sneller is, prettiger om te rijden, betrouwbaarder en beter voor de restwaarde.
Dutchdriftking zegt
Klopt, maar de stage 1 van MTM heeft (zoals je zelf al schrijft) flink meer vermogen. Heeft uiteraard te maken met de garanties. Een andere leuke is de meting van de bank. Zo gaat al jaren in de wandelgangen het verhaal dat de bank van JD zo’n 10% te veel aan geeft. Of dit echt zo is, dat is natuurlijk lastig te controleren.
duderuud zegt
@dutchdriftking: Dat is toch vrij eenvoudig te controleren? Run vooraf en achteraf en het liefst ook op een andere testbank…
willeme zegt
@dutchdriftking: beetje broodje-aap denk ik. JD is al heel erg lang gerespecteerd tuner in zijn soort. Chiptuning tot grotere mods met turbo’s, dowpipes, intercoolers, uitlaten voor veel verschillende motoren. Over het algemeen heb ik bij JD nog nooit een rare keuze gezien qua componenten die ze gebruiken en de pk’s en Nm’s die ze opgeven zijn niet buitensporig hoog ofzo.
ABT verkoopt wereldwijd, vaak met garantie. Die gaan dus niet zomaar tot het uiterste. In Nederland kun je veel verder gaan. De auto’s zijn goed onderhouden, de temperatuur is uitstekend, hoge luchtvochtigheidsgraad, perfect asfalt, geen heuvels en goede kwaliteit brandstof. Dan kun je iets meer risico nemen.
Dutchdriftking zegt
O, ik til er ook niet te zwaar aan, maar toen mijn VR6 na wat modificaties en chip 200pk op de bank bij JD deed waren er diverse personen in het wereldje die aangaven dat bij Beek de uitslag wat minder rooskleurig zou zijn. De kwaliteit is uitstekend, en de auto reed ook absoluut niet als een getuned exemplaar. Het voelde juist alsof het zo had moeten zijn af-fabriek. Bij de huidige auto (duikboot) doen we lekker niets, maar een volgend exemplaar gaat zeker weer gechipt worden.
sntial zegt
@willeme , RS4 motor op verkeerde plaats?
willeme zegt
@sntial: Ja, de motor ligt nog altijd voor de vooras. Daar hoort de motor natuurlijk niet ;-).
sntial zegt
@willeme: #overhang
willeme zegt
@sntial: ik word elke dag door @jaapiyo geïndoctrineerd met minimale overhang, vooras-naar-stuurwiel-ratio, achterwielaandrijving, zescilinder lijnmotoren en natuurlijk veel CO2-uitstoot ?
Dutchdriftking zegt
De 159 scoort alleen goed op het laatste punt :P:P
sntial zegt
@dutchdriftking: hahah
ghost zegt
Off-topic:
Ik ben blij dat ik weer reacties kan zien @autoblog! Thanks.
On-topic:
Voor mij gewoon een RS3+ van ABT, met 500pk meer dan zat!
Edge zegt
Wat zit er voor grijze schijf in de velgen van die RS7? Het lijken wel extra aerodynamisch verantwoorde eco-velgen die je op een elektrische auto zit. Het past in mijn ogen niet echt op een 700pk sterke Audi RS.
raoufff zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dutchdriftking zegt
Klopt, maar helaas heeft er nog niemand de zelfde auto op diverse banken laten testen om te kijken of er verschil tussen zit. Wat voor Autoblog? Laat @casperh zijn 996 bij Van Vugt, Celtemp, Beek en JD op de bank zetten. Ben benieuwd wat het verschil is tussen de banken!
mp014 zegt
Wat een rare wielen op die RS7