De kwartaalcijfers van Tesla Q3 2020 zijn bekend gemaakt. Hoe doen ze het in Fremont?
Je zou het haast niet verwachten, maar er is weer eens heuglijk Tesla-nieuw. Nee, niet een raam dat bij een exemplaar loszit of een groep die daarom rechtszaken start. Nee, het gaat om de kwartaalcijfers. Links en rechts wordt Tesla in het ‘ootje’ genomen wegens fans die zichzelf heel erg serieus nemen, maar vandaag rest niets meer dan een diepe buiging.
Tesla cijfers Q3 2020
De cijfers voor Q3 2020 zijn namelijk binnen. Het Amerikaanse bedrijf draaide een omzet van 8.700.000.000 dollar. Dit terwijl men verwacht had dat de omzet wat lager zou uitvallen. Met een cash flow van 1.900.000.000 dollar hoeft Tesla zich ook niet direct zorgen te maken om handgeld.
In Q3 zijn 145.036 auto’s gebouwd en zo’n 139.300 stuks afgeleverd. In beide gevallen gaat het om een record voor de Amerikaanse EV-bouwer. Kortom, het merk begint meer en meer op zijn eigen benen te zijn en geld te genereren. Erg knap!
500.000 auto’s
Overigens lijkt Tesla honger te hebben naar meer. Tesla wil dat jaar 500.000 auto’s gaan afleveren. Dat is an sich al heel bijzonder, helemaal als je je bedankt dat het allemaal elektrische auto’s zijn. Daarmee is Tesla by far de grootste producent van elektrische auto’s. Om dat aantal te halen wordt de productie van de Model Y opgeschroefd. Er is een nieuwe spuit-faciliteit en de assemblagelijn heeft een upgrade gehad.
Daarnaast wordt er een nieuwe Gigafactory gebouwd in Berlijn en gaat het merk door met de ontwikkeling van accutechnieken. Het merk loopt al ver voor op de concurrentie op dat gebied. Het ziet ernaar uit dat ze voorlopig dat voordeel gaan behouden.
Model S en X
Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nou, ja. Eigenlijk niet helemaal. Ondanks dat de Model S en Model X in technisch opzicht bij de tijd zijn, begint de tand des tijds wel aan die modellen te knagen. Het rijdende equivalent van een iPhone SE (nieuwe techniek in oud jasje) lijkt de kopers minder aan te spreken.
In Q3 stegen de productiecijfers van de Model S en Model X, maar bij elkaar waren het er 16.992, tegen 124.318 exemplaren van de Model 3 en Model Y. Het is een beetje verwarrend, maar Tesla telt die twee bij elkaar op. Want ondanks dat er in Q3 meer Models S/X werden verkocht dan in Q2, is het aandeel vrij laag.
Er is natuurlijk veel meer concurrentie in dat marktgebied. De Model 3 en Y kunnen voorlopig nog een rooskleurige toekomst tegemoet zien, de concurrentie is daar vooralsnog niet aanwezig en de markt is gewoonweg veel groter.
Mocht je een lange lunch hebben vandaag, kun je hier het Q3-rapport van Tesla lezen.
Pascal zegt
First they ignore you, then they laugh at you. Then they fight you, then you win.
mashell zegt
Mooie titel voor een boek over Volkswagen…
Pascal zegt
Zeker, alleen komt er bij Volkswagen nog 1 fase achteraan: “Then you don’t change fast enough and end up like Nokia”. (aldus de angst die Herbert Diess nog uitsprak dit jaar)
mashell zegt
Nokia, dat schatrijke telecomunicatiebedrijf dat voor veel geld haar mobieltjestak aan Microsoft heeft weten te verkopen die er vervolgens niets meer van wist te maken? Nokia is juist een voorbeeld van hoe je goed zaken moet doen. Dusdurven te stoppen met waar geen toekomst meer in zit.
Pascal zegt
Zo krom zie je redeneringen niet vaak! Links en rechts ingehaald worden door Android en iPhone noemen we een voorbeeld van goed zaken doen? Stoppen omdat er geen toekomst meer zit in smartphones? Ahja…. er zat geen toekomst meer in smartphones inderdaad! Oh wacht…
Het is simpel: Nokia heeft gewoon de boot gemist doordat ze niet snel genoeg konden meebewegen omdat ze vastzaten in hun eigen legacy, iets waar hun concurrenten geen last van hadden. Datzelfde risico is er nog steeds voor Volkswagen, hun eigen CEO snapt die parallel blijkbaar wel.
mashell zegt
“Stoppen omdat er geen toekomst meer zit in smartphones? Ahja…. er zat geen toekomst meer in smartphones inderdaad! ”
Dat toont precies aan dat je het briljante niet ziet. Als je in de smartphone business zit en je kunt niet meer meekomen (omdat de mensen opeens iets heel anders willen dan jij biedt) dan zouden mensen zoals jou daar eindeloos mee doorgaan terwijl de briljante geesten in Finland het lef hebben om dan wat anders te gaan doen. Want op tijd de mobieltjes tak verkopen en toen Siemens Communications kopen was een briljante zet. Als je de geschiedenis van Nokia ziet dan hebben ze dat vaker gedaan.
En vergeet ook niet dat Samsung, nu heel groot toendertijd helemaal niet kon meekomen. Die hebben zich aan de Google duivel uitgeleverd en dat heeft voor hen heel goed uitgepakt.
Pascal zegt
“Zouden mensen zoals ik eindeloos mee doorgaan”. Da’s een grote aanname die je doet na een paar comments (en een kristallen bol?) Ik zou zéker niet doorgegaan zijn als ik zo hard werd ingehaald als Nokia destijds; dan zou ik m’n boeltje ook gauw van de hand gedaan hebben en me focussen op de punten waar m’n kracht tenminste nog wel ligt. Dit lijkt me vrij standaard zaken doen en niet per se ‘een briljante move’ ofzo.
Mensen wilden helemaal niet iets anders; Nokia was met Symbian ook gewoon bezig om bellen, agenda, internet, chat, GPS en goede fotocamera’s in een smartphone te verwerken. Er kwamen alleen bedrijven langs die dat spelletje véél beter konden dan Nokia (en beter dan Microsoft trouwens met Windows Mobile). Dát is wat ik bedoel met ingehaald worden, dát is waar de Volkswagen CEO nu bang voor is met EV’s. (zijn woorden, niet de mijne)
mashell zegt
“Er kwamen alleen bedrijven langs die dat spelletje véél beter konden dan Nokia”
Nee, alweer helemaal mis. De Nokia modellen van toen de iPhone kwamen waren qua features verruit superieur. De iPhone kon echt maar 1 ding beter en dat is een gelikt scroll effect op het display. En Nokia als mobieltjes fabrikant heeft haar martkleiderschap verloren omdat het ze een paar jaar gekost heeft Symbian net zo soepel te laten zijn.
Pascal zegt
Nokia is ingehaald omdat ze niet bij konden blijven, daar zijn we over eens toch? Niet op features inderdaad (zeg ik ook niet), maar wél keihard op user experience en dat ging trouwens over heel wat meer dan een beetje soepel scrollen; wat dacht je bijvoorbeeld van een geheel andere form factor en een 100% touch-interface zonder stylus. Maar blijf gerust tegen mij (en de CEO van Volkswagen zelf) ingaan; jij weet het blijkbaar beter en dat is prima.
fanboy zegt
@mashell: Precies, Nokia is gigantisch (ik werk met ze)
En die mobieltjes zijn de diesels. VW zal blijven bestaan en hervormen.
Maar dat van Pascal is zeker van toepassing op Tesla.
flutterby zegt
@fanboy: niet zo groot als Apple, dankzij de iPhone. Zij hebben 10 jaar lang de mobiele markt gedomineerd terwijl de consument geen monopolie heeft ervaren.
fanboy zegt
@flutterby: Ja Apple is meer succesvol in termen van winst en omzet etc.
Maar bij Nokia werken ook 100.000 mensen en op tijden was het meer dan bij Apple.
Het is allemaal geen echte vergelijking, maar het is wel zo dat iedereen denkt dat Nokia niks meer is terwijl het nog een gigantisch bedrijf is.
grasvreter zegt
Ben benieuwd hoe lang ze de S en X nog blijven updaten voor ze een nieuw model aan gaan kondigen. Uiteraard zijn ze al met een nieuw model bezig, we weten alleen niet wanneer ze daar klaar mee zijn en de S en X uit productie gaan nemen.
mashell zegt
Hoezo uiteraard al mee bezig? Ik denk dat ze er totaal niet mee bezig zijn, ze hebben de Cybertruck, Vrachtwagen en Roadster al laten zien. Die gaan eerst komen.
grasvreter zegt
Zo’n groot bedrijf, die zijn er echt wel mee bezig. Denk je dat apple nog niet begonnen is met de iphone 13 ookal moet de 12 nog in de winkels verschijnen?
mashell zegt
Maar Tesla is helemaal geen groot bedrijf, het is voor een autofabrikant maar klein. Audi heeft 2x zoveel medewerkers. Volkswagen 6x zoveel. Apple is ook ruim tweemaal zo groot als Tesla.
flutterby zegt
@mashell: Leuk voor Volkswagen, maar als het om software gaat hebben ze een enorm te kort. Ondertussen heeft Tesla er zoveel dat ze zelfs hun eigen software voor het ondersteund personeel schrijven terwijl dat normaal gesproken inkocht wordt.
crepito zegt
@mashell: Wat betreft werknemers: dat verandert snel wanneer volgend jaar Giga Berlijn en Texas open zijn. Relatief meer ivm verticale integratie en batterij/solar business
evdw zegt
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je “groot” gaat meten. Jij doet dat met het aantal medewerkers maar dat zou betekenen dat een bedrijf met veel robots ipv mensen nooit groot zou kunnen zijn.
Dutchdriftking zegt
Ik vraag mij eigenlijk af of er wel een opvolger van de Model S komt. De 3 is zo succesvol dat ze deze feitelijk niet nodig hebben. Het zou natuurlijk wel fijn zijn.
mashell zegt
Op grotere modellen kun je meer marge maken. Bovendien kun je het als een imago bouwer inzetten. Tesla voorkoopt vooral de Model 3 maar het internet heeft het over de Model S plaid met de waanzinnige specificaties. Wat Tesla zou moeten doen is een een Golf VI of VIII actie, gewoon de bestaande techniek in een nieuw jasje gieten en als nieuw model vermarkten. Zeker het interieur van de Model S en X mogen wel wat frisser.
JanC zegt
Daarom zijn er nu slechts 4000 verkocht in 2020 en 30000 in 2019. In Noorwegen is de verkoop met vijf zesde ingezakt. Succesvol.
flutterby zegt
@dutchdriftking: erm, die komt volgend jaar in Plaid uitvoering.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Dat is een dikke upgrade van de aandrijflijn, maar geen nieuw model. Al doen ze alleen maar een knappe facelift, (die lelijke snuit past niet bij het fijne kontje) en monteren ze eindelijk eens een knap dashboard en fatsoenlijke stoelen. Het is maar een idee….
flutterby zegt
@dutchdriftking: daar komt gewoon een nieuwe interieur in hoor. De snor van de S blijf in mooi vinden, beter dan de grillloze concurrentie.
Jantje_555 zegt
is hier wel echt Teslablog aan het worden ipv autoblog…worden jullie soms gesponsord door hen ofzo…
grasvreter zegt
Een site als autoblog leeft volledig van advertentieinkomsten eh. Als er iets nieuws te melden is over een merk wat internetverkeer oplevert, waarom zouden ze er niet over berichten. Jij hebt ook geklikt.
willeme zegt
@Jantje_555:
Nee, wij worden niet door Tesla gesponsord. Het is een groot (en snel groeiend) bedrijf met veel nieuws. Dus dat dat vaker voorbij kan komen, lijkt mij vrij logisch.
Overigens is het wel grappig om te zien dat we op Tesla-artikelen zowel de fans (“Jullie zijn anti-Tesla!! Boeh!! Haters!”) als de tegenstanders (“Jullie zijn pro-Tesla!! Boeh!! Fanboys!”). Met andere woorden: het is nooit goed voor iedereen ;-).
banderas zegt
@willeme: dat ligt vooral aan de auteur die het schrijft.
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: als je een paar mooie dames bij de Tesla foto’s zet word ook ik fanboy
balboni zegt
@willeme: ik denk dat 90% van de lezers het juist allemaal wel prima en interessant vindt over Tesla lezen. Zij nemen geen positie in maar hebben gezonde interesse. De overige 10% zijn de hardste schreeuwers, de uiteinden van de schaal, daar zitten de lovers en haters en die zijn het meest vocaal, i.e. dat zijn de mensen die hier reageren.
Jantje_555 zegt
dus, net zoals ik, reageer jij dus zitten we beide aan de uiteinden van de schaal
alassad zegt
Winst was 800 miljoen USD en Tesla heeft 14.5B USD cash.. nice
JanC zegt
Nu moet je je afvragen wat dit eigenlijk wil zeggen. Een omzet van 8.7 miljard op een productie van slechts 150.000 auto’s (afgerond) kan niet kloppen. Dat wil zeggen dat Tesla zijn geld niet met auto’s verdient. Bovendien: Lancia verkocht in 2019 enkel in Italië 56.000 auto’s (alle de Ypsilon), dus voor een merk dat wereldwijd actief is (Tesla) vind ik het niet zo erg indrukwekkend. In Noorwegen is de markt voor de Tesla 3 vrijwel weggevaagd. Dat, terwijl de totale markt tot op heden 20.000 eenheden minder is als 2019, waarbij dus 2020 nog niet voorbij is.
dutchneon zegt
Tesla vredient zijn geld niet alleen met auto’s inderdaad, maar dat wist je toch al?
ze hebben voor 397 miljoen dollar aan uitstoot credits verkocht in Q3 en daarnaast voor 5miljoen dollar aan aandelen uitgegeven
basjaski zegt
Precies. EVs zijn nog steeds verlies makend.
crepito zegt
@basjaski: Als we u moeten geloven is Giga Shanghai een modderveld en is Tesla failliet. Ze zeilen strak aan de wind voor maximale groei; daar horen de zev-credits nu bij. Het zeil laat je iets vieren als de credits wegvallen. Geen enkel probleem voor Tesla.
wimof zegt
En die hebben ze gebruikt om de garntieput te dempen?
mashell zegt
“Een omzet van 8.7 miljard op een productie van slechts 150.000 auto’s (afgerond) kan niet kloppen.”
Dat is $58000 dollar gemiddeld per wagen, dat is toch niet zo gek ver van de prijs van de gemiddelde Tesla? Met wat emissie rechten en vers opgehaald kapitaal lijkt me dat wel te kunnen kloppen.
JanC zegt
Dat is in één kwartaal. Dat wil zeggen dat ze 4x 58000 USD per wagen aan omzet genereren.
matroosoft zegt
Die 150.000 is ook van één kwartaal. Klopt dus gewoon wat mashell zegt.
mashell zegt
Ook die 150.000 wagens zijn per kwartaal.
flutterby zegt
@JanC: gelukkig is het een publiek bedrijf en kan je die gegevens gewoon op zoeken. Jou gebrek aan kennis betekent niet dat de cijfers niet kloppen.
http://ir.tesla.com succes!
JanC zegt
Ik twijfel niet aan de cijfers, maar ik trek andere conclusies. 150.000 auto’s in 2 fabrieken is niet zo geweldig. Tesla leeft gewoon van de niet kritische berichtgeving en fanboys. De kwaliteit is erbarmelijk (bumpers die er af vallen). Je ziet dit ook in de verkopen van het EV-land bij uitstek in Europa: Noorwegen. Daar is de verkoop van Tesla volldig ingekakt en wist VW in een maand al meer elektrische auto’s te verkopen als Tesla in heel 2020.
crepito zegt
@JanC: Want ze moeten ineens ‘geweldige’ aantallen produceren? Dat gaat niet zomaar (Zie hyundai mazda etc etc). Wat betreft die bumpers: we hebben er 4 gezien in de media: er rijde. 650.000 Model 3’s rond. Foutje. Komt vaker voor bij Tesla, maar de berichtgeving erover komt ook zéker vaker voor tov anderen.
wimof zegt
Ik zag onlangs 1 (één) spiksplinternieuwe model 3 en als constructeur zou ik beschaamd zijn om hem zo mijn fabriek te laten uitrollen.
JanC zegt
Ton Aarts telde wel meer dan vier bumpers…
rulefollower zegt
“cash flow van 1.900.000.000 dollar”
Is dat werkkapitaal of liquide middelen?
Ik mag aannemen dat de binnenkomende cashflow enigszins overeenkomt met de omzet.
Voor objectievere cijfers:
https://www.morningstar.com/stocks/xnas/tsla/financials
crepito zegt
@rulefollower: Objectiever dan GAAP?
autodidact zegt
@rulefollower: cash flow heeft per definitie betrekking op liquide middelen
dutchneon zegt
Dat loopt nog even achter, geen Q3
ghini zegt
Aan iedereen die vraagtekens zet bij de winst en aantal verkopen etc, lees een kwaliteits artikel geschreven door mensen die verder kijken dan hun neus lang is ipv de basis cijfers kopieren. Tesla heeft alleen maar winst gemaakt door het verkopen van co2 emissierechten aan andere merken. De verkoop van hun autos is in principe nog steeds verliesgevend. Omdat het verkopen van die co2 emissierechten op langere termijn geen toekomst heeft, omdat andere merken ondertussen ook verduurzamen, zijn er steeds meer beleggers die twijfelen of tesla momenteel wel de juiste waardering krijgt op de beurs. In dit artikel wordt alleen maar gesproken over autoverkoop cijfers maar dat is dus verre van een compleet plaatje.
mashell zegt
De beurs deelt geen waardering uit, ook geeft de beurskoers niet de waarde van een bedrijf weer. De beurs is veel abstracter, de koers is slechts een getalswaarde van hoe goed het Tesla aandeel ligt in het spel van vraag en aanbod.
crepito zegt
@ghini: Dan heb jij vast ook gelezen van de aandelenuitgifte aan Elon van 290miljoen? Dan weet jij vast ook dat automotive gross margin (ZONDER ZEV-credits) is gestegen naar bijna 24%. Je weet dan ook dat de free cash flow in Q3 1.4 miljard is. Je weet dan ook dat Tesla stuurt op een (zeer) kleine winst, met maximale groei. Daar horen nu credits bij.
davelepeef zegt
@crepito: 290 miljoen? Nóg meer vreemd geld? Aandelensplitsing die de handel voor Jan met de pet makkelijker maakt… Het moet wel uit alle hoekjes komen zo…
crepito zegt
@davelepeef: Dude dat is de 2018 stock package voor meneer Musk himself.
ghini zegt
@crepito: ik zeg niet dat het slecht is, ik probeer alleen duidelijk te maken dat alleen kijken naar verkochte autos niks zegt gezien alles wat er nog meer speelt. Juist al die andere zaken maken het zo interessant. Ik zeg niet dat het slecht is oid, het is een strategie en het wordt interessant hoe dat op lange termijn gaat uitpakken.
dwfc zegt
Beste Ghini,
Lees het cijferoverzicht eens onderaan de reacties … de groei in volumes neemt af.
Dit zijn de kerncijfers .
willeme zegt
@ghini:
Bedankt voor je zure reactie!
Als Tesla geld verdiend met CO2 emissierechten verkopen, dan is daar toch niets mis mee? Sterker nog, het is een uitstekende manier voor een EV-fabrikant om omzet te genereren! Heel erg slim, niets mis mee. In die tussentijd investeert Tesla ook nog eens enorm in nieuwe fabrieken, technieken en modellen. Dus groei + winst is een erg knap resultaat.
Dat deze groei niet door blijft zetten, dat beleggers denken dat het overgewaardeerd wordt en dergelijk is natuurlijk een dikke prima. ALS daar sprake van is en dat daadwerkelijk gebeurd, zullen wij daar melding van maken ;-)
ghini zegt
@willeme: miss moeten jullie iets meer tijd nemen voor een artikel ipv zsm iets online hebben, ik vind het gewoon teleurstellend hoe globaal dit artikel is neergezet. Dit is bijna een verdraaiing van de werkelijkheid. Goed om te horen dat jullie wel verder kijken maar je kan echt niet zo’n artikel schrijven en het alleen maar over aantal verkochte autos hebben. Het is slecht een mening, doe er mee wat je wilt maar gezien je reactie doet het je wel wat dus ben ik blij dat ik het iig heb gezegd.
willeme zegt
@ghini: Bijzonder knap hoe je de toon zuur en zeurderig kan blijven houden. Aan het artikel is m.i. niets gelogen. Voor meer informatie hebben we ook het complete rapport gelinkt (zie laatste zin). NERGENS in het artikel staat dat het een complete analyse is van het reilen en zeilen van Tesla. Het nieuws inclusief enkele highlights wordt gebracht met, zoals eerder gezegd, het complete rapport.
Dat jij het teleurstellend vind, kan ik ik weinig helpen. Qua gratis media houdt het ook een beetje een keer op met wat je kunt verwachten.
dwfc zegt
Dag Willeme,
Lees je de kerncijfers ook eens onderaan de reacties…
Een zwaluw maakt de lente niet.
En bij zwaluwen heb je 9 soorten :-)
De groei is aan het sputteren.
dutchneon zegt
@ghini lees de resultaten eens goed, de credits hebben in Q3 “slechts” 397 miljoen dollar opgeleverd. Ja dat is rechtstreekse winst, maar dat is nogsteeds maar een klein deel van de winst ;)
ghini zegt
@dutchneon: de netto winst is 331 miljoen dollar…..
dutchneon zegt
Jij relateerd het bouwen van twee nieuwe mega factories als kosten die gerelateerd moeten worden aan het bouwen van de 145.000 auto’s uit Q3??
fanboy zegt
@ghini: Het is koffiedik kijken. Je hebt wel een punt, maar zoals altijd met dit soort bedrijven investeren zich te pletter (fabriek in Berlijn, die in China net af) waardoor er niet snel winst geschreven wordt. Als de emissierechten ze zwarte cijfers laat schrijven zijn ze daar natuurlijk blij mee.
Dat herinevesteren is soms ook gewoon een tactiek om waarde omhoog te brengen ten koste van alles. Maar dat zou allemaal een erg negatieve insteek zijn. Ze hebben namelijk genoeg potentie laten zien, ze begonnen met omgebouwde lotussen en nu een half miljoen auto’s. Dus ja, als ze zo lekker door kunnen groeien zijn ze wel wat waard. Want ze gaan groeien door goedkopere versies en een kleiner model erbij. En hun andere activiteiten.
Maarja, ik zou ook twijfelen om er in te investeren.
wimof zegt
Een Trump uitgave?
erikabarth zegt
Maar het blijft inferieure troep.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-geeft-toe-dat-achterbumper-model-3-los-kan-schieten/
Pascal zegt
Tsja… jouw favoriete merk heeft ook uitdagingen (ondanks dat ze al heel wat langer bezig bezig zijn). Zullen we dat vanaf nu dan ook maar “inferieure troep” noemen? https://www.autointernationaal.nl/2020/01/autos-van-alfa-romeo-zijn-het-minst-betrouwbaar/
crepito zegt
@Pascal: Precies, 4 bumpers afgevallen van 650.000 Model 3’s die rondrijden. Dat is slecht, maar elk geval krijgt media-aandacht.
erikabarth zegt
@pascal aannames jij weet niet wat ik rijdt momenteel.
Maar tesla is echt slechter hoor ?
https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/
dutchneon zegt
Jij hebt liever brekende distributieriemen, oprekkende kettingen, falende drijfstanglagers, foutief geconstrueerde schraapveren, slecht ontwikkelde dubbele koppelingen, loslatende nikasil coatings. Dan zou ik gewoon ver weg blijven bij Tesla
tge2 zegt
@dutchneon: Ik heb liever geen zware mankementen en uit elkaar vallende auto’s waarvoor je je hele automobiele leven (tegen een hoge prijs) op zijn kop moet zetten. Daarom rijd ik Toyota.
mashell zegt
Toch wel eentje zonder vloermatten he?
dutchneon zegt
Die roesten echter als geen ander, dit voorjaar mn beste maat nog 4300 euro zien afrekenen voor laswerk aan zijn 12 jaar oude Landcruiser.
Geloof me het is overal wel wat, en toyota heeft het afgelopen decennium ook aardig wat steken laten vallen op motorisch gebied, vraag je monteurs maar eens naar de D4D motoren
wimof zegt
Die zijn van Peugeot (D4D)
tinustussengas zegt
‘ In Q3 zijn 145.036 auto’s gebouwd en zo’n 139.300 stuks afgeleverd’ Dat zijn toch wel indrukwekkende getallen voor alleen elektrische auto’s in 1 kwartaal.
Qua omzet zou dit dan wel kunnen kloppen.
Waar in de wereld is dan deze afzetmarkt qua verkopende getallen? En staan er dan nog zo’n 6000 Tesla’s ergens op voorraad?
mashell zegt
VS en China zijn voor bijna elke fabrikant de grootste markt, niet geheel toevallig ook de plek van de eerste twee Tesla fabrieken. Die 6000 wagens staat ergens, bijvoorbeeld op een boot naar Europa.
flutterby zegt
@tinustussengas: gemiddeld duurt het 14 dagen om de auto van geproduceerd naar in handen van de klant te krijgen. De productie van de laatste twee weken is dus nog niet uitgeleverd. Dat merk je met name als in de eerste week de productie aantallen lager liggen dan in de laatste week.
scrmeagle zegt
De OpeL Kadett van de 21e eeuw!
dwfc zegt
TESLA
$ Digits x 1.000.000
Jaar Verkoop auto’s(stuks) Omzet Bedrijfs-resultaat Netto-resultaat
2011 0000 – $204 $−251 $−253
2012 2.636 $413 $-394 $-396
2013 22.477 $2013 $−61 $−74
2014 31.655 $3198 $−187 $−294
2015 50.557 $4046 $−717 $−889
2016 76.230 $7000 $−667 $−675
2017 101.312 $ 11.759 $−1632 $−1961
2018 245.240 $ 21.461 $−388 $−976
2019 367.500 $ 24.578 $–69 $–862
Ik ga me niet uitspreken over de negatieve winstcijfers, maar de verkopen, omzet interesseren me meer.
De volumes van Tesla groeiden van 2017 tem 2018 het sterkste over een periode van 10 jaar met
een ratio van 2,42 ( periode 2012-2013 buiten beschouwing )
Doch in de periode 2018 tem 2019 kunnen ze deze ratio niet bevestigen, de ratio daalt naar 1.49
Ook daalt de omzet per wagen tussen 2018 en 2019 met $ 20.000 of 23 %.
Model 3 zal daar zeker een groot aandeel in hebben.
2020 kan je door covid 19 niet als referentie opnemen.
Maar nu er steeds meer competitie op de markt is zal het voor Tesla niet eenvoudig zijn om te bevestigen.
Hun aandrijving is top, de batterijtechniek ook maar ik vrees dat dit niet zal volstaan in de toekomst
dwfc zegt
https://www.volkswagenag.com/en/news/2020/01/volkswagen-group-records-higher-deliveries-in-2019.html
Dit moet je eens lezen Willeme.
Total Sales VW group 2019 : 10.974.000
Sales EV cars in 2019 : 140.000 ( wschl hoofdzakelijk plug-ins ),
maar toch reeds 38 % van de totale verkoop van Tesla in 2019
.
dwfc zegt
Het is goed dat men Tesla aandacht geeft, doch als we bv. de VW group bekijken zie je toch wel dat Tesla in reële cijfers een start up is in vergelijking met VW
2019:
Cijfers in € x 1.000.000
Earnings after tax : 14.029 ( + 15.4 % t.o.v. 2018 )
Net liquidity at 31/12 : 21.276
Return on investment : 11.20 % !!!
Return on equity : 10.80 % !!! dit is zeer goed voor de branche
Dividends:
jometdebanjo zegt
Hopelijk worden de komende jaren alle
Fiscale voordelen geschrapt. Gewoon normaal wegenbelasting betalen, bpm heffen, 22% bijtelling over gehele bedrag. Staatskas kan heel wat miljoenen gebruiken dus een mooi moment zou ik zeggen