60% van de Nederlandse automobilisten zegt niet precies te weten waar elk symbool van zijn waarschuwingslampjes voor staat, een kwart rijdt zelfs gewoon door met een brandend lampje.
Dit laatste doet denken aan een anekdote van Wim Kieft in het recent over hem verschenen boek: de ex-voetballer negeerde een lampje dat waarschuwde voor een laag oliepeil in zijn gloednieuwe Mercedes van 120.000 gulden (54.000 euro), en reed het ding vervolgens in de soep. Natuurlijk zijn er ook wat minder prangende lampjes, maar als er iets gaat branden kan het altijd helpen even op te zoeken wat het precies betekent.
Route Mobiel, dat met deze nieuwswaardigheid komt, legt de schuld bij het ontbreken van een universele standaard voor waarschuwingslampjes. Ken jij wel de betekenis van alle lampjes in je auto?
Naast bovenstaande werden meteen de groosttse angsten van de automobiliten gepeild. Komt ie:
1. Een plotselinge lekke band
2. Weigerende motor
3. Remmen die het begeven
4. Een kapotte versnellingsbak
5. Een kapotte accu
knipperlichtje zegt
Ik leg de schuld bij een gebrek aan kennis van bestuurders. Die lampjes zijn per auto helemaal niet zo erg verschillend en de gemiddelde moderne auto geeft ook wel op het display in woorden aan wat er mis is.
Is ook een heel makkelijk vuistregeltje voor: alle gele lampjes geven een probleem aan waarbij je nog gewoon (even) door kunt rijden, alle rode lampjes geven een probleem aan waarvoor je zo snel mogelijk moet stoppen.
zakar36 zegt
@knipperlichtje:
Helemaal met je eens! Gebrek aan kennis van bestuurder is het probleem en niet de lampjes zelf. Ongeacht welke merk je rijdt, laat elke auto de zelfde motormangement lampje/ABS lampje etc. zien
Hoe nieuwer de auto ,deste meer tekst/uitleg de bestuurder krijgt ( bijv. verminderd motorvermogen)
reactief zegt
@knipperlichtje: Gaat niet altijd op!
Ooit gehad dat een oranje lampje van de accu ging branden, op een loeihete zomerdag, na een hele dag te hebben gereden(werkauto). Reed op de snelweg toen het lampje ging branden, wilde doorrijden tot het volgende tankstation, maar die heb ik niet gehaald. Na een aantal kilometer viel vermogen weg, dus aan de kant. Helaas wel te laat…. Motor lag in de soep, bleek dat de multiriem (dacht ik) te zijn geknapt, waardoor de koeling er mee stopte….
mashell zegt
@knipperlichtje: inderdaad die stelregel is een goede maar gaat niet altijd op. Mijn Seat Toledo uit 1999 had een gladheidswaarschuwingslampje dat bij -5 rood ging branden. Bij -5 stoppen en wachten tot het warmer wordt is toch wel een tikkie overdreven.
dutchneon zegt
@knipperlichtje:
Ja das duidelijk, kennis van de bestuurders is zowieso niet best! Waarom koopt half nederland zo’n klein nieuw rot autootje terwijl je voor de helft van het geld een flinke occasion kan kopen.
Van het geld dat je bespaart kun je de wegenbelasting en brandstof betalen!
jack_abarth zegt
@dutchneon:
Wanneer er niet nieuw gekocht wordt kun jij geen 2e hands auto kopen…
mashell zegt
@dutchneon: omdat die kleine rot auto’s pakweg 9000 euro kosten en de eerste 5 jaar heel erg betrouwbaar zijn en een flinke gebruikte auto van 4500 euro zoals jij voorstelt vaak een oude rammelbakken zijn waar je leegt loopt op onderhoud en reparaties.
nasty zegt
@dutchneon: omdat het goedkoper is, denken ze
rolov zegt
Als ik een lampje krijg dan stop ik altijd om te kijken in het boekje welke het is. Helaas laatste maanden een paar keer gehad..
almera-ga16det zegt
@rolov: als ik al meerdere lampjes kort achter elkaar op mijn . Dashboard heb branden, zou ik toch even de kwaliteit van de auto betwijfelen. In mijn geval, pleur ik de auto de deur uit
frietjemet zegt
Een vriend van mij maakte het met zijn oude auto wel aardig bont, tijd lang rond gereden met een brandend olie lampje, en met groot licht omdat er een lampje stuk was. Beide makkelijk te verhelpen mankementen, gelukkig was het een degelijke subaru..
whatisdis zegt
Ik rijd in een Fiat Punto. Daar brandt altijd het lampje van kapotte achterlichten, gewoon doorrijden ;)
almera-ga16det zegt
@whatisdis: dan heb je vast een trekhaak, of het verkeerde wattage lampen erin
reactief zegt
Weg grappig dat mensen banger zijn voor een weigerende motor, dan voor falende remmen!
Ben niet snel bang in een auto, maar met falende remmen zou ik toch zeven kleuren poep eruit spuiten!
reistje zegt
@reactief: Ik denk dat de volgorde wel anders was geweest als ze dit lijstje gaven en niet vroegen “wat is uw grootste angst tijdens het autorijden”.
Want anders is het ook vreemd dat mensen liever een kapotte versnellingsbak hebben dan een niet startende motor…
e1000bmw zegt
@reactief: Doe maar niet. Dan heb je namelijk straalaandrijving…en dat duurt langer om te stoppen. ;)
toeter11 zegt
Vriend van mij reed met mijn kever door nadat de v-snaar was gesprongen, gevolg: motor was gesmolten(even voor de duidelijkheid hij is monteur)
jack_abarth zegt
@toeter11:
Wist hij wel dat die snaar ook gebroken was?
Dan is hij wel echt lomp in elk geval.
toeter11 zegt
@jack_abarth: Bij kever gaat dan het dynamo lampje branden, en stinken enzo hij wist het wel alleen dacht het nog wel te redden.
reistje zegt
Ze doen vaak of dat moderne auto’s zulke hoogstaande technische wonderen zijn, maar vaak zijn het gewoon de bestuurders die minder technisch zijn dan vroeger. Misschien omdat we wat verwend zijn door moderne auto’s?
Oke ik geef toe een lamp verwisselen is een makkelijker in mijn oldtimer dan in de moderne auto van mijn moeder. Maar mensen weigeren om “technisch” te zijn, terwijl ze vaak alleen maar in het boekje te hoeven kijken wat het is en dan de dealer te bellen als je niet weet of het ernstig is. In plaats van “Ooh er brand een lampje, maar ik ben niet technisch dus rijd ik door”.
Het blijft mij ook verbazen als ik vooral van jongere meisjes (hoewel er genoeg jongens zijn die er ook wat van kunnen) hoor zeggen “Huh oliepijlen? Dat doet de dealer toch.”
jack_abarth zegt
@reistje:
Sommige mensen moeten nu eenmaal eerst in de portemonnee getroffen worden voordat ze iets willen begrijpen.
timberleek zegt
@reistje: Jongens ook zat.
Ken ook iemand waarbij het olie peilen er steeds bij in schoot. Uiteindelijk waren zijn klepzetels naar de kloten. Toen ze begonnen te rammelen maar een gepeild, er stond uberhaupt geen olie op de stok.
Bijvullen maakte het geluid wel weer wat minder, maar de schade was al gedaan. Een dure koprevisie was het gevolg.
Mijn pa peilt de olie ook nooit in de auto’s. Onder het mom van “hij krijgt vaak genoeg een beurt, dan zullen ze het wel doen”.
mashell zegt
Er zijn ISO standaarden voor die lampjes https://www.iso.org/obp/ui/#iso:pub:PUB400002:en en volgens mij houden de fabrikanten zich daar ook aan.
gregorius zegt
@mashell: leuke link, dank.
jack_abarth zegt
@mashell:
Genoeg die ik zo niet uit het hoofd ken eerlijk gezegd :-S
VeniVidiVici zegt
Heeft helemaal niks met kennis te maken! Iedereen weet dat als er iets gaat branden wat daarvoor nooit te zien was dat je even je dealer/garage belt.
Maar het probleem zit gewoon bij het feit dat vele denken “Ow nee, een probleem dat gaat weer hoop geld kosten en dat is er niet, dus schijt rij er gewoon mee door tot ik stil val en bel dan de ANWB wel”
gregorius zegt
@VeniVidiVici: helemaaal waar!
gregorius zegt
Eerste reactie bij het branden van een lampje: – &$&^%# dat gaat kosten.
2 reactie: wat is het?
Daarna: is het systeem stuk, of is er ook echt iets stuk.
Laatst ging de bandendruk-meter bij mn vriendins BMW branden. Luchtdruk van de banden gemeten: prima. Kortom: opnieuw ingesteld met de huidige waarden als normaal. Dus ja, is het systeem dan de weg kwijt of zijn de banden niet goed. Maar waarom dat ding ging branden, geen idee. De zomer banden zaten er al een week of 2 / 1000km op.
Hupke zegt
@gregorius:
Sensor kapot, ontregeld,…
notsobig zegt
Gewoon lampje eruit halen, heb je nergens meer last van! Toch?
nasty zegt
@notsobig: inderdaad, jij bent dan ook vast zo iemand die onderhoud van de wagen niet nodig vind?
notsobig zegt
@nasty:
nasty zegt
@notsobig: ;)
fep739 zegt
tja , een gratis kerstboom is toch altijd meegenomen , niet ?
ownkruid zegt
tja bij mij brand hij ook altijd. maar das puur een kwestie dat hij niet meer standaard is. het een en ander is weg gesloopt wat onnodig was. motor management op maat enz en het een en ander aan de motor gedaan. kreeg het lampje aleen niet uit. voor de apk is het zo dat ze em ff resetten en dat hij dan even uit is.
norge zegt
Een kwart van Nederland rijdt Vag ? ……. :)
e1000bmw zegt
@norge: Wel iets meer hoor…
tupperware zegt
Bij mij brandt er constant een lampje, die van het ESP. Wie heeft die troep nou nodig?
Eerdaags het ledje maar eens zwart verven..
norge zegt
Bij mijn Caddy is het een disco van jewelste, laadlampje, remlampje motorstoringlampje, koellampje, abs, en af en toe voor de lol esp lampje :)
tupperware zegt
@norge:
Pas op wat je zegt over VAG, dat ligt hier bij sommige erg gevoelig..
E34M5Touring zegt
@norge: Dan koop je toch een knappe H200 Powervan….
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: Heeft die 4WD dan…? ;) @norge zit noodgedwongen met een Caddy opgescheept vanwege de 4WD die hij nodig heeft.
toniominestrone zegt
Dat is de rede waarom ik in een 42 jaar oude BMW rijd, heeft maar 2 lampjes, laadstroom en olie.
Nergens last van!
e1000bmw zegt
@toniominestrone: Je maakt me nieuwsgierig. Welk model?
toniominestrone zegt
@e1000bmw523i: Een 2002 touring uit 1973, iedere dag genieten!, freude am fahren.
c-ad zegt
Wimpie was ook niet de snuggerste dan.
Als er ongevraagd een lampje in het dashboard gaat branden moet er bij jou toch op z’n minst ook een lampje gaan branden.
Hupke zegt
Een kapotte accu, wat een ramp…