We worden onderhand een beetje tureluurs van die kwaliteitsonderzoeken, maar uiteindelijk staat het informeren van de consument (ja jij ja) natuurlijk voorop.
Voor zover je je door dit soort nutteloze lijstjes laat leiden dan, want veel wijzer worden we er niet van. Wel valt er een bepaalde lijn te ontdekken in met name Amerikaanse onderzoeken. De Fiat-Chrysler merken eindigen vrijwel altijd onderaan, ongeacht de criteria op basis waarvan de lijst is samengesteld.
Ditmaal gaat het om de lijst van het Amerikaanse Consumer Reports. Zij rangschikten autofabrikanten op basis van rijtesten, “de voorspelde betrouwbaarheid”, klanttevredenheid en veiligheid. Hoe het ook zij: op het podium is het een Duits feestje met Audi, Porsche en BMW in die volgorde op de eerste plaatsen. Daarna volgen Lexus en Subaru.
Verder valt de aardig hoge notering van Tesla op, de toko van Musk pakt P8. Van de premium tijgers doet Mercedes het kalm aan op P20 en de onderste plaatsen zijn inderdaad bezet door enkele FCA-merken. Of dit onderzoek nuttig is en je dus iets uit de resultaten kunt afleiden? Geen idee, maar het levert altijd zulke lekkere discussies op.
Foto: een beruchte Audi S4, via Autojunk
oemplus zegt
De Fransosen zijn zo slecht dat ze helemaal niet in het lijstje voorkomen?
peug206 zegt
@oemplus: hoeveel franse merken verkopen in amerika onder eigen naam?
rufctr01 zegt
@oemplus: zou je wel willen he, those days are long gone!
edjedonnie zegt
Zeg is 3 keer hardop: ik mix de whiskey in de whiskeymixer
joost1990_2 zegt
@edjedonnie: eens*
edjedonnie zegt
@joost1990_2: je ken t niet uitspreken eh?
joost1990_2 zegt
@edjedonnie: kan*
edjedonnie zegt
@joost1990_2: komde gij zeker nie ut broabant
Joost1990_2 zegt
@edjedonnie: dat klopt, ik kom uit Friesland.
peug206 zegt
@Joost1990_2: dan is het ook is, maar met een extra letter: sis it/ris
stuko zegt
@Joost1990_2: een Fries die de Nederlandse taal beheerst dan jij.. heftûggg!
mikkeloentje zegt
@stuko: beter*
kilum zegt
@edjedonnie: Je wordt gewoon verbeterd op je Nederlands door een Fries. Pijnlijk.
autoriteit zegt
@kilum: Friezen kunnen ook gewoon Nederlands praten hoor, althans de meesten :).
sr20det zegt
@autoriteit: das niet waar
autoriteit zegt
@sr20det: dat is zeker wel waar, ik ben zelf ook een Fries en heb daar 20 jaar gewoond. Iedereen praat daar naast de Friesche taal ook Nederlands met uitzondering van wat oudere mensen. Vaak kun je wel een licht Friesche tongval ontwaren, maar dat betekent niet dat ze geen Nederlands praten. Eigenlijk zijn er maar heel weinig mensen in dit kleine kikkerlandje die accentloos Nederlands (ABN) praten.
sr20det zegt
@autoriteit: hap hap
kilum zegt
@autoriteit: Mijn hele referentie kader over die opmerking bestaat uit 1 weekend Friesland om te zijlen. Ik ben na een tijdje van ellende maar Engels gaan praten. Ik begreep er helemaal niet meer van. Voor mijn gevoel had ik net zoveel kans om met de locals te communiceren als ik in Bhutan was geweest.
autoriteit zegt
@kilum: haha had je mij als tolk moeten vragen dus :).
edjedonnie zegt
@kilum: weet je wat pas pijnlijk is? Discussies proberen te maken over fking spelling via internet…
autodrop zegt
@joost1990_2: haha iemand verbeteren en het fout hebben, jammerr. Het is *Kunt.
dare2think zegt
Ik snap totaal niet hoe ik de afbeelding moet lezen. Fijn dat dat goed uitgelegd wordt in het artikel.
-edit: zie de link naar Consumer Reports in het artikel-
peug206 zegt
@dare2think: je hebt de merken. Vanaf het merk gaat een lijntje met een kleur. Als je deze lijn volgt kom je op hoe tevreden de klant is met zijn auto.
por100 zegt
@dare2think: idem hier,
Ik denk wel te snappen dat Chrysler-eigenaars zeer positief verrast zijn met hun voiture. Tesla telt niet … dat zijn sektariërs, net als appel-eters.
dare2think zegt
@dare2think: Bedankt voor de link.
ruudbmw zegt
Er is toch geen touw aan vast te knopen.. je moet vaak gewoon geluk hebben met een auto’s. Sommige nieuwe auto’s als je die van de boot rijd draaien ze al in elkaar.. tuurlijk er is wel kwaliteitsverschil maar betrouwbaarheid is vaak gewoon geluk hebben. Kennis van mij kocht een nieuwe Polo. Na 50.000km zowat alles al vervangen wat er vervangen kon worden. Just say it.. je moet vaak gewoon geluk hebben
por100 zegt
@ruudbmw: dat is mij bij zulke aantallen te gemakkelijk beredeneerd
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ruudbmw: Onzin, er zijn echt wel merken waarbij de betrouwbaarheid niet van geluk aan elkaar hangt! Gaat om de productie: wat voor materialen gebruik je, hoe worden ze getest, welke normen hanteren je, hoeveel investeer je in kwaliteitscontrole, etc., etc.
Even Saab als voorbeeld: de T5 turbomotoren werden volledig bullet proof geproduceerd. Gingen niet kapot. Toen kwam GM en moest alles goedkoper: gietijzer werd aluminium, metalen leidingen werden slangetjes, injectie cassettes moesten de helft goedkoper, bezuinigd op kwaliteitscontrole en ga zo maar door. Resultaat : de T7 motor. En ja, die ging wel stuk…
Als je vervolgens een gemiddelde pakt over 73886257893 auto’s, kun je precies zien hoe de kwaliteit en betrouwbaarheid in het productieproces is geweest. Dat je een VW als voorbeeld neemt is ook niet zo gek: al een groot aantal jaren ligt de focus op ehhhm geen idee, maar niet op kwaliteit in ieder geval…
vondudenstein zegt
@ruudbmw: Maar… Polo of VW is misschien niet het beste voorbeeld op dit moment? Pak dan de Toyota Yaris die vanaf dag 1 kak is.
Ben met je eens dat auto’s per definitie geluk hebben is, maar er zijn wel verstandige en minder verstansige keuzes om te maken.
Ik weet niet in hoeverre ik al die lijstjes ‘exact’ moet geloven, maar heb nog nooit ergens gelezen dat je Toyota beter niet kunt kiezen in de categorie ‘betrouwbaar’. Tov bijvoorbeeld de ‘sportieve rij eigenschappen’ in een BMW. Ik noem maar wat. ‘Uiterlijk’ is zo van persoonlijke smaak afhankelijk.
nasty zegt
@vondudenstein: kak op gebied van? Mn vrouw heeft eentje van 2005. 195 000km en enkel de gloeibougies kapot. Dan sla je zoveel geld kapot op je polo zodat je er bijna twee gekocht hebt.
vondudenstein zegt
@nasty: Maar heeft ze nou de Polo of de Yaris? Want mijn punt was dat de Polo wellicht niet meer het stijlicoon van betrouwbaar is. Dat de Yaris dan een beter voorbeeld is, omdat Toyota daar (voor zover ik weet) bekend om staat. Dus dat het niet alleen om geluk gaat, je kunt ook slimme keuzes maken. Ik zou Toyota daarom per definitie overwegen.
nasty zegt
@vondudenstein: ze heeft de yaris :)
vondudenstein zegt
@nasty: Kijk :) dan is mijn punt met in ieder geval al 1 voorbeeld onderbouwd.
boerenkool zegt
Dus bij dezelfde Owner Satisfaction is Audi beter dan Lexus terwijl Lexus betrouwbaarder is volgens de grafiek? Dat vind ik erg vreemd…
robert110 zegt
@boerenkool: Dat komt omdat klanttevredenheid niets zegt over de kwaliteit van de auto maar over de mentaliteit van de eigenaren.
Lexus eigenaren zijn gewoon wat kieskeuriger als het op auto’s aankomt. En een groot deel van de Audi eigenaren is waarschijnlijk (een soort van) liefhebber.
mashell zegt
@robert110: of die Audi rijders zijn worden gewoon gelukkig van de zachte kunststoffen en die hadden de Lexus rijders ook graag gehad.
super zegt
@robert110:
zelfbenoemde “liefhebbers”; als er een groep is waar je geen zinnige discussie mee kunt voeren…
autoriteit zegt
@super: je kunt er geen zinnige discussie mee voeren? Omdat ze het niet met je eens zijn?
moveyourmind zegt
@boerenkool: Tevredenheid over een onbetrouwbaar product is een heel raar iets…
Iedere keer als ik de Jaguar ophaal bij de garage nadat er weer eens iets duurs stuk is gegaan en een rekening mag aftikken waar je u tegen zegt ben ik de weken erna ineens heel opmerkelijk veel blijer met de auto en ben ik er nog meer overtuigd van hoe geweldig hij wel niet rijdt en hoe betrouwbaar hij eigenlijk wel niet is voor een auto van 17 jaar oud…
Diep van binnen weet ik ook wel dat ik het voor mezelf goed zit te praten dat ik voor een auto heb gekozen die bij lange na niet perfekt is en waar je helemaal leeg kan lopen op de onderhoudskosten…
Ik herken me wel een beetje in de Audirijders die hun auto de allerbeste vinden.
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Toen men ooit wijlen mijn Vader vroeg ‘Waarom in ’s hemelsnaam de Princess 2200 HLS ” ; antwoordde de beste man :
” Als’ie rijdt, dan rijdt het zo lekker en ben ik zo gelukkig dat’ie het doet ”
Volkomen herkenbaar dus !
http://www.carandclassic.co.uk/uploads/cars/austin/7390523.jpg
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@boerenkool: Vandaar misschien ook ‘predicted reliability’ : het voorspelt veel door de Teutoonse Marketingmachines, maar in de praktijk valt het erg tegen… ;)
rufctr01 zegt
Motorolie is zeker ook een stuk goedkoper in de USA! Tegen de tijd dat je met je ‘premium’ auto in een aflevering van Radar moet staan omdat het olieverbruik hoger is dan het benzine verbruik moet je ophouden.
reistje zegt
De voorspelde betrouwbaarheid was misschien gewoon heel erg laag bij Audi?
Maar goed weer een onderzoek dat zo onduidelijk is dat het meer vragen dan antwoorden oplevert, een beetje jammer.
Dutchdriftking zegt
@Wouter wat heb je toch een heerlijke S4! Helemaal origineel, of licht gekieteld?
super zegt
“predicted reliability” op basis waarvan? piswater?
freeze zegt
Wat is dit voor rare grafiek? Predicted reliability is de vooraf gedachte betrouwbaarheid door de klant voor aanschaf en owner satisfaction is hoe de klant de auto ervaart na aanschaf? Dan verwachten de klanten van Tesla middelmatige kwaliteit en zijn bovenverwachting tevreden. Maar bij Mercedes verwacht men bovengemiddeld en krijgt men 1 stap daarboven. Bij Lexus verwacht men een 10 maar krijgt een 8 maar toch staan ze hoog?! Onbegrijpelijk onderzoek :)
macready zegt
Dit onderzoek is wel het minst interessant omdat het vooral meeweegt hoe sterk de cognitieve dissonantie is bij eigenaren van de verschillende merken. Dat zegt weinig over de daadwerkelijke betrouwbaarheid “in de toekomst” en veiligheid. Natuurlijk, tevredenheid van de klant zou je als belangrijkste factor kunnen aanmerken, maar dat gaat voorbij aan de invloed van de marketing machines, hearsay en perceptie versus realiteit.
mrrallycross zegt
Dikke vinger naar deze bullshit. Is zeker betaald door Audi zelf
E34M5Touring zegt
Dus iedereen dacht een slechte auto te kopen en dat viel achteraf blijkbaar mee… Goed onderzoek…
kermit123 zegt
Ach oud nieuws . Dat wisten we allang dat audi de beste is. Mercedes maakt alleen maar troep
peug206 zegt
@kermit123: jup. Vraag maar aan de taxi chauffeurs op het station, die hoogstwaarschijnlijk allemaal mercedes rijden.
kermit123 zegt
@peug206:
Zo denken de taxichauffeurs van schiphol die alleen maar Tesla tijden ook zo over
c-greg zegt
@kermit123: er waarom rijden ze Tesla op Schiphol? omdat Schiphol dat verplicht of in ieder geval ontmoedigd om een auto met verbrandingsmotor te kopen. is echt niet omdat ze Tesla willen rijden..
rufctr01 zegt
@kermit123: https://www.google.nl/amp/www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen%3Famp%3D1
Kruip maar gauw weer onder je steen, er is nog steeds niks veranderd bij Audi!
kermit123 zegt
@rufctr01: zeker ook een vag hater! Haha slaap lekker verder met een bericht van 4 jaar geleden.
bofkont zegt
@rufctr01: Is onzin, VAG/audi is heel gemiddeld kwa kwaliteit.
kapiteinaudi zegt
Grappig. VAAG haters zijn net Trump supporters; alles is fake news tenzij het hen uitkomt.
kermit123 zegt
@kapiteinaudi:
Haha ja ik lach me ook rot. Het is gewoon jalouzie . Het is en blijft een feit dat Audi gewoon top is. Maar dat kunnen de vag haters niet hebben . Laten de vaghaters een keer naar de parkeergarage schiphol gaan .ik denk dat ze gek worden als ze zien hoeveel Audi’s daar staan
E34M5Touring zegt
@kermit123: Staan allemaal te wachten op de ANWB :p
tttijn zegt
Begrijp t wel. Ben er ook zeer over te spreken. Wagen voelt erg solide aan en is vrij veilig snel te rijden, precies goed voor een amateur als ik.
rikus zegt
Dit “kwaliteitsonderzoek” roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.
Rick-dos zegt
In een ander onderzoek eindigt Audi net boven het gemiddelde…
http://www.jdpower.com/press-releases/2017-vehicle-dependability-study
spanko zegt
Heb elke winter weer gezeik met de Audi TT. Vooral computers en electro. Kost een vermogen en slechte service. Veel erger en duurder dan de Renaults en Fiats die ik heb gehad.Ford staat bij mij met afstand bovenaan de lijst. Prima auto’s
pa045 zegt
Onbegrijpelijk onderzoek.
Als voorbeeld Audi: verwacht wordt iets meer dan gemiddeld, klant ervaart: iets meer dan gemiddeld.
Waar eindigen zij: plek 1.
Crysler: ervaart slecht, ontvangt super betrouwbaarheid. Eindigt in het midden.
Kan iemand mij dit uitleggen?
tttijn zegt
@spanko welk type/jaar?