Zag jij hem aankomen?
Zoals gebruikelijk grijpt J.D. Power halverwege het jaar allerlei autofabrikanten bij de haren, zet ze op een rijtje en legt er eens goed de loep overheen. Het kwaliteitsonderzoek wordt al jaren gedomineerd door Kia en Porsche, maar produceert dit jaar een verrassende winnaar. Genesis, de luxe tak van Hyundai die sinds kort op eigen benen staat, gaat er met de hoofdprijs vandoor.
Genesis timmert hard aan de weg om een naam voor zichzelf te maken. De Zuid-Koreanen zetten al een tijdlang goede stappen en die lijken zich nu uit te betalen in de vorm van een stukje positieve PR. J.D. Power, dat de kwaliteit van een autofabrikant meet door het aantal problemen per 100 auto’s binnen 90 dagen van eigenaarschap vast te leggen, ontdekte bij Genesis slechts 68 probleemgevallen. Kia, dat de afgelopen twee jaar aan kop ging, moet dankzij een aantal van 72 problemen genoegen nemen met een tweede plaats. Doordat Hyundai zichzelf met 14 punten wist te verbeteren (74 problemen) is de top drie een volledig Koreaans feestje.
Afgezien van de volledig Koreaanse top drie, mogen zowel Porsche (79 problemen) als Ford (81 problemen) zichzelf een schouderklopje geven. Zij maken de rest van de top vijf compleet. Hoewel de Duitsers ietwat zijn afgezakt, kunnen ze zichzelf troosten met het feit dat zij de meest betrouwbare auto op de markt hebben. Goed, niet iedereen zal hem kunnen betalen, maar met slechts 48 probleemgevallen is de Porsche 911 (rijtest) een uitermate betrouwbare machine.
Over betrouwbaarheid gesproken, kijken we naar het gemiddelde, dan zitten we op het juiste pad. Waar er in 2017 nog een gemiddelde van 97 problemen werd genoteerd, zagen we in 2018 gemiddeld slechts 93 probleemgevallen voorbijkomen.
De merken die zichzelf het sterkst verbeterden ten opzichte van vorig jaar, komen vooral uit Japan. Althans, de eerste twee, in ieder geval. Mazda en Mitsubishi springen het meest in het oog. Waar Mazda liefst 25 problemen per 100 auto’s oploste (125 –> 100 problemen), had Mitsbushi (131 –> 111 problemen) met een verbetering van 20 problemen eveneens de zaken op orde. Opvallend is ook dat Fiat, drager van de rode lantaarn van vorig jaar, dit jaar niet eens op de lijst te vinden is. Naar verluidt waren er te weinig auto’s beschikbaar om een goede steekproef te doen. De laatste plek wordt dit jaar overgenomen door Land Rover, dat 160 problemen noteerde. De Britten moeten concerngenoot Jaguar (148 problemen) en Volvo (122 problemen) voor zich dulden.
Positie | Merk | Problemen per 100 auto's |
---|---|---|
1 | Genesis | 68 |
2 | Kia | 72 |
3 | Hyundai | 74 |
4 | Porsche | 79 |
5 | Ford | 81 |
6 | Chevrolet | 82 |
7 | Lincoln | 83 |
8 | Lexus | 84 |
9 | Nissan | 85 |
10 | BMW | 87 |
11 | Cadillac | 90 |
12 | MINI | 90 |
13 | Infiniti | 92 |
14 | Mercedes | 92 |
15 | Buick | 95 |
16 | Jeep | 96 |
17 | Toyota | 96 |
18 | Dodge | 98 |
19 | Acura | 99 |
20 | GMC | 99 |
21 | Mazda | 100 |
22 | Honda | 102 |
23 | Volkswagen | 103 |
24 | Audi | 105 |
25 | Chrysler | 111 |
26 | Mitsubishi | 111 |
27 | Subaru | 115 |
28 | Volvo | 122 |
29 | Jaguar | 148 |
30 | Land Rover | 160 |
Het kwaliteitsonderzoek heeft eveneens per categorie winnaars onthuld. Deze bekijk je hieronder.
Small Car: Kia Rio
Small Premium Car: Acura ILX
Compact Car: Toyota Corolla
Compact Premium Car: BMW 4 Series
Midsize Car: Nissan Altima
Midsize Sporty Car: Ford Mustang
Minivan: Dodge Grand Caravan
Midsize Premium Car: Lincoln Continental
Large Car: Nissan Maxima
Large Premium Car: Genesis G90
Small SUV: Hyundai Tucson
Small Premium SUV: BMW X1 en Mercedes-Benz GLA (gelijkspel)
Compact SUV: Buick Envision
Compact Premium SUV: Lincoln MKC
Midsize SUV: Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Ford Explorer en Nissan Murano (gelijkspel)
Midsize Premium SUV: BMW X6
Midsize Pickup: Nissan Frontier, GMC Canyon en Honda Ridgeline (gelijkspel)
Large SUV: Ford Expedition
lekkerlinksrijden zegt
“Het kwaliteitsonderzoek”, zet het dan in subgroepen. Niet elk probleem is ook echt een probleem
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
zijn allemaal prima auto,s ..
en de “problemen” zijn van de aard van storing in de bandenspanningsmeter ofzo ..
en dat is gewoon een echt probleem voor een auto van 120.000 euro ..
(80.000 dollar incl. Trump tax) ..
Erik zegt
@lekkerlinksrijden: elk probleem is een probleem anders zou het niet probleem heten.
Je zult altijd een bezoek aan de garage moeten brengen om het probleem op te laten lossen, hoe klein ook. En soms kun je niet direct geholpen worden. Heb je nog een probleem erbij!
lekkerlinksrijden zegt
@erik2907: lampje van het dashboardkastje, is dat een probleem? Ventieldopje wat los trilt, is dat een probleem enz enz
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
voor Europese auto verkopers niet ..
want die verkopen geen problemen (bij gebrek aan consumentenbescherming) ..
in sommige andere delen van de wereld is het verplicht om klanten met hun problemen te helpen ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: wat ik benoem zijn aandachtspunten. Problemen vind ik dingen aan het motormanagement, aan de remmen enz enz. Daarom zei ik ook zet in het onderzoek subcategorieën. Gewoon 3 stuks: cruciaal, belangrijk, verwaarloosbaar
hplh zegt
@lekkerlinksrijden: begin je eigen onderzoeksbureau zou ik zeggen.
Erik zegt
@lekkerlinksrijden: ja, dat is een probleem. Daar betaal je afleveringskosten voor dat de auto helemaal nagekeken wordt of alles werkt en vast zit. Gaat het lampje stuk, dan is dat een kwaliteitsprobleem ongeacht of de nieuwe auto € 10.000,- kost of € 1.000.000,-. Het ventieldopje dat steeds los trilt is ervoor dat je ventiel niet vies wordt als jij je banden wilt oppompen en is dus ook een probleem.
Ik ben van mening dat als er kwaliteit geleverd wordt dit ook tijdens de garantieperiode geen issues oplevert.
Dit onderzoek toont maar weer eens aan dat een merk dat 5 – 7 jaar garantie geeft zeker is van zijn zaak en gewoon uitmuntende kwaliteit levert. De Duitse merken geven immers maar 2 jaar garantie wat zich vertaalt in slechte statistieken. Lees, men weet dat men mindere kwaliteit levert en de klant mag betalen na 2 jaar.
kareljansen zegt
@erik2907: Tja, ik ben nu in een jaar tijd al 3x naar de dealer geweest voor een nieuw batterijtje voor mijn ab. Kan mij voorstellen dat dit minder vervelend is dan 1x voor een defecte turbo?
volvov70 zegt
@lekkerlinksrijden: Het is sowieso niet echt een onderzoek te noemen. Iemand die niet weet hoe het touchscreen werkt valt onder hetzelfde “probleem” als iemand bij wie de motor is opgeblazen na 50 kilometer. https://www.reddit.com/r/cars/comments/6j2v6h/are_jd_power_awards_mostly_bullshit/
Erik zegt
@volvov70: kijk, daar betaal je nu afleveringskosten voor dat een dealer uitleg geeft bij de aflevering hoe het touchscreen werkt.
Edge zegt
Zo te zien verdient Hyundai een dikke pluim. Drie automerken in het portfolio en gewoon met alle drie de merken bovenaan de J.D. Power rankings staan. Héél, héél netjes, zeker als je je bedenkt van hoe ver ze zijn gekomen
st220 zegt
@Edge: van het oosten naar hier is inderdaad een flink stuk ?
acizane80 zegt
@Edge: gelijk heb je, ik heb vorig jaar in april een kia ceed gekocht. Heel tevreden mee en sinds minder dan een maand een picanto 1.2 gt line erbij genomen. Super tevreden van beide momenteel. Werkt goed, geen enkele klacht en kwalitatief degelijk. Maar beide wagens zijn geen instappers, dus zit wel een optie pack op waardoor er mogelijk andere ophanhmging en dergelijke opzitten. Momenteel denk ik dat ik prijs kwaltiteit niet beter kan zijn.
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BmwMPower zegt
Vorig jaar ben ik in Zuid Korea geweest, in Seoul om precies te zijn, en je kunt wel stellen dat de Koreanen van Genesis houden. In het echt hele mooie, imposante auto’s om te zien, lijken soms nog statiger dan een S / 7 / A8.
Kudo’s dus voor dit luxepaardje, jammer dat er hier amper een markt voor is.
beefcake zegt
@BmwMPower: ze begonnen als een soort Chinese kopieën van Mercedes. Het is inmiddels wat beter, maar mooi? Meh…
BmwMPower zegt
@beefcake: Vergelijk het een beetje met de huidige Lexus LS, ook een beetje over de top maar stiekem liever zo’n auto dan een van de Duitse 3.
gove zegt
komisch dat toyota zo laag scoort terwijl ze 1 van de beste tco’s hebben
gove zegt
@gove: *en rob
dirkiii zegt
Oerdegelijk die volvo’s.
timt zegt
Aantal problemen in de 1e 90 dagen is ook een prima indicatie van de betrouwbaarheid. Daarna kan er niets meer fout gaan.
mastemaker zegt
@timt: dit dus…
banaan7 zegt
Ohh. Heb die Lincoln Continental weer even opgezocht. Wat een prachtbak is het toch!
soundgarden zegt
Ik weet niet wie die tabellen regelt hier, maar dat kan beter en duidelijker. Alles onder elkaar. Wat is deze, een telegram uit het jaar 1600?
soundgarden zegt
@soundgarden: heerlijk on topic ook.
willeme zegt
Wel schattig dat ‘premium’ een eigen categorie kent. Halen ze toch nog een prijsje!
chrisvis zegt
Dan hebben we hier 4 jaar te vroeg een Hyundai gekocht. Heb het hier nog al eens aangehaald maar onze i40 sprankelt nu niet bepaald van betrouwbaarheid. Gaande van touchscreen dat niet functioneerd(probleem doet zich uiteraard net niet voor in de garage wanneer hij binnen gedaan wordt), losspringende gordel(wd40 ingespoten door de garage), drukgroep van de koppeling vervangen op 70k(nu op 145 dient deze terug vervangen te worden), parkeersensoren die continu piepen ook als er niets te zien is, rammelend dashboard en deuren(herhaaldelijk voor binnen geweest maar probleem manifesteerd zich steeds op nieuwe plaatsen en blijkbaar ben ik niet de enige met een i40 die dit probleem heeft), problemen met de egr-klep en sinds deze week branden ineens de lichtjes van de esp, auto-hold en start-stop systeem. Ook werkt de cruise controle niet meer sinds de lichtjes aangingen. Dus betrouwbaar??? Dan komen ze bij Hyundai echt wel van ver.
Mijn vrouw vond de nieuwe tuscon wel mooi maar geen haar op ons hoofd dat eraan denkt dat we ooit terug voor Hyundai kiezen.
ouwedibbes83 zegt
@chrisvis: die lichtjes die zijn gaan branden zou een ABS sensor kunnen zijn, bij mij was ESP toen ook van slag en cruise control niet in te stellen
chrisvis zegt
Dan hebben we hier 4 jaar te vroeg een Hyundai gekocht. Heb het hier nog al eens aangehaald maar onze i40 sprankelt nu niet bepaald van betrouwbaarheid. Gaande van touchscreen dat niet functioneerd(probleem doet zich uiteraard net niet voor in de garage wanneer hij binnen gedaan wordt), losspringende gordel(wd40 ingespoten door de garage), drukgroep van de koppeling vervangen op 70k(nu op 145 dient deze terug vervangen te worden), parkeersensoren die continu piepen ook als er niets te zien is, rammelend dashboard en deuren(herhaaldelijk voor binnen geweest maar probleem manifesteerd zich steeds op nieuwe plaatsen en blijkbaar ben ik niet de enige met een i40 die dit probleem heeft), problemen met de egr-klep en sinds deze week branden ineens de lichtjes van de esp, auto-hold en start-stop systeem. Ook werkt de cruise controle niet meer sinds de lichtjes aangingen. Dus betrouwbaar??? Dan komen ze bij Hyundai echt wel van ver.
Mijn vrouw vond de nieuwe tuscon wel mooi maar geen haar op ons hoofd dat eraan denkt dat we ooit terug voor Hyundai kiezen.
lincoln zegt
@chrisvis:
maar dat zijn helemaal geen “problemen” ..
die tellen niet mee ..
chrisvis zegt
@lincoln: wou nu ook de flauwe niet uithangen?
Erik zegt
@chrisvis: soms zit er een maandagmorgen auto tussen, soms een die op 31 december van de band rolt (eigen ervaring) die een sensor op de versnellingsbak stuk heeft, 2 deuren foutief gespoten (zwarte streep), een lamda sonde die stuk gaat, een knop van de achterklep die niet goed werkt en de comfort schakeling van het knipperlicht die zwaar gaat.
Natuurlijk alles binnen de garantie opgelost, dat weer wel.
lekkaah zegt
Gelukkig alfa niet in de top 20.. nog steeds pure emozione die je bij genesis niet hebt..
vpowert zegt
Wow, Jaguar heeft wel zitten slapen de afgelopen jaren. In 2015 stonden ze in de top 3: https://www.autoblog.nl/nieuws/en-het-meest-betrouwbare-automerk-is-77968#post-77968
Porsche verbaast me ook enigzins – de laatste aankoopadviezen noemden toch een hoop serieuze aandachtspunten.